Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Hyundai Tucson
DS3 Crossback
 

Renault Clio Sport pro náročné

Nový Renault Clio Sport, důstojný nástupce modelu Clio Renault Sport 2.0 16V zavádí jako první vůz svého segmentu vzduchový difuzor, aerodynamický prvek převzatý mj. z Formule 1. Na českém trhu by se měl sportovní vůz objevit už po prázdninách.

 

Už při pohledu na malého dravce na nás dýchne sportovní charakter, a to nejen zvnějšku, ale také uvnitř. Poznáme jej podle dynamičtějších křivek, rozšířených předních a zadních nárazníků, snížené linie karosérie, profilovaných podběhů, polovyztužených lamel pod předním nárazníkem. Odsávací otvory a vzduchový difuzor posilují jeho aerodynamický vzhled. Výkon dvoulitrového motoru si vyžádal také širokou mřížku přístupu vzduchu v nárazníku.

Přední blatníky jsou o 42 mm větší z důvodu širšího rozvoru a velkých pneumatik 215/45 na 17" kolech. Zadní část je širší o 28 mm, čímž získala karosérie nový tvar. Největší inovace spočívá v koncepci zadního nárazníku, do něhož je uložen vzduchový difuzor. Jeho úkolem je odlehčit zadní část vozu a udržet stabilitu vozu ve vysokých rychlostech. Usměrnění proudu vzduchu zvyšuje efekt odsávání a díky poloměru zakřivení vytváří pod podlahou pokles tlaku.

Difuzor tak vytváří tlak na zadní část vozu, takže se obejde bez spoileru. Poskytuje optimální stabilitu, bez úkoru aerodynamické pružnosti. Zadní difuzor v sobě obsahuje dvě koncovky výfuku. Odsávací otvory umístěné na předních blatnících plní zároveň aerodynamickou funkci. Neutralizují turbulence způsobené rozšířením předních blatníků. Nová specifická maska chladiče společně s aerodynamickou lamelou směřuje vzduch, proudící pod vůz, směrem k zemi. Vzduch je veden rovným dnem k difuzoru. Ten jej zrychlí a vytlačí rychleji, čímž vznikne pod vozem podtlak, který jej přitlačí k zemi.

Podvozek dostal ve srovnání s Cliem III novou dimenzi v podobě většího rozvoru 2585 mm a širšího předního i zadního rozchodu (+ 48, resp. 50 mm oproti Cliu III).

Přední nápravu se samostatným čepem nové koncepce tvoří hliníkové prvky, což optimalizuje její hmotnost. Zadní náprava s pružnou osou je zesílena, aby vyhovovala potenciálu přední nápravy a zaručila okamžitou a přesnou reakci při jízdě.

Účinný brzdný systém z Mégane Sport  tvoří ventilované kotouče o průměru 312 mm spojené s třmeny Brembo se čtyřmi písty vpředu a kotouči o průměru 300 mm vzadu.

Nové Clio Renault Sport pohání atmosférický čtyřválec 2.0 16V o výkonu 200 k (145 kW) a točivém momentu 215 N.m při 5550/min. S výkonem 100 k na litr objemu válce představuje úroveň, která není mezi sportovními sedany běžná. Motor je pružný, výkonný, dynamický, bez doby odezvy a s velkou kapacitou náběhu otáček. S mechanickou šestistupňovou převodovkou zrychlí z 0 na 100 km/h za 6,9 s, jeden kilometr urazí za 27,5 sekundy. Maximální rychlost je 215 km/h. Kombinovanou spotřebu udává výrobce 8,9 l/100 km.

Vůz je vybaven systémem ABS s EBV a také odpojitelným elektronickým programem stability automobilu (ESP) s kontrolou nedotáčivosti.

Vnější design se odráží také v interiéru. Sportovní duch zdůrazňují hliníkové pedály s opěrkou nohy a volantem potaženým perforovanou kůží.

Přístroje s černým podkladem a bílými nápisy dávají řidiči potřebné informace. Otáčkoměr zahrnuje i kontrolku řazení rychlostí. Velikost čísel se zvyšuje s tím, jak se ručička blíží k červené zóně s 7500/min. Specifické sedáky nabízejí vynikající komfort a boční držení. Od léta budou k dispozici  skořepinové sedáky Recaro (za příplatek), které zapadají do sportovní koncepce vozu a jsou vybaveny bočními airbagy.

Nové Clio Renault Sport má pokračovat v úspěchu značky Renault Sport v rámci řady Clio a současně k rozvoji značky Renault po celém světě. Továrna Renault Sport v Dieppe, s kapacitou 30 000 vozů ročně, je jediným místem, kde se vyrábějí modely Sport.

Sportovní Clio v ceně od 705 000 Kč bude na český trh uvedeno v září.

 

Základní technické údaje:

Motor. Zážehový čtyřválec 2.0

Výkon: 200 k (125 kW) při 7250/min

Toč.moment: 215 N.m při 5500/min

Rychlost: 215 km/h

Zrychlení 0-100 km/h: 6,9 s

Spotřeba

(město/mimo město/kombin.):  12,2/7,1/8,9 l/100 km

Rozměry: 3991 x 1768 x 1484 mm

Rozvor: 2585 mm

 

Jindřich Lasík, 13.6.2006

 


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar