Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Renault Clio R.S. 200 EDC - dravec z Dieppe

Na závodní dráze Czechring v Hradci Králové jsme se zúčastnili dynamické prezentace Renaultu Clio RS. Proč právě tam? S modelem RS totiž přichází řada prvků převzatých právě z automobilového sportu, hlavně pak z F1. A také jeho výroba je stylová. Vyjíždí z bývalé továrny Alpine v Dieppe.

Ve dvou jízdách po dvaceti minutách jsme si mohli sportovně laděné Clio RS náležitě vyzkoušet a s přibývajícími okruhy se nám zamlouvalo víc a víc, a ani se nám nechtělo kokpit opouštět. Ale jak se říká – v nejlepším radši přestat, protože člověk pak hledá chtě nechtě hranici, kam ještě může. A únikové zóny, jako třeba na okruhu v Sosnové, tady prakticky neexistují.
Pro Clio RS byl zvolen zážehový přeplňovaný čtyřválec 1.6 spojený se šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou EDC firmy Getrac s možností ručního řazení pádly pod volantem. Tři jízdní režimy – Normal, Sport a Race mění výrazně charakter Clia. Stačí stisknout „magické“ tlačítko R.S. Drive na středovém tunelu a hned se změní „mapa“ převodovky, motoru i chování systémů ESC a ASR.Vlastně tím získáme dva vozy v jednom.
Režim Normal je pro běžné ježdění s ohledem na komfort, nízkou spotřebu a bezpečnost (stabilizace zapnuta). V režimu Sport se volnoběžné otáčky zvýší na zhruba na 1005/min (+255), převodovka nastaví sportovní režim, zrychlí se řazení a v případě manuálního řazení vás zvukový signál upozorní na správný okamžik přeřazení. Řízení se přitvrdí a stabilizace zasahuje mnohem později. Režimu Race pak stabilizaci vyřadí z činnosti úplně a řadit musíte jen manuálně.
Vyzkoušeli jsme i systém Launch Control, který dokáže řídit rozjezd z nulové rychlosti na závodní dráze, což nám zaručí inteligentní elektronika.
A jak funguje. Levou nohu máte na brzdě, obě pádla pod volantem přitáhnete k sobě, sešlápnete na doraz pedál plynu, otáčky „vyletí“ na 2500 a pustíte „pádla. Vpředu jsou vzpěry pseudo McPherson spolu s předimenzovanými prvky kvůli zvýšení tuhosti na úrovni kola. Dvoukomorové tlumiče zlepšují jízdní vlastnosti i komfort. Přední kotoučové brzy, vnitřně chlazené mají průměr 320 mm z Laguny V6. Vzadu je mohutný stabilizátor (oproti Cliu RS III má zvýšenou tuhost o 10“), zadní kotouče mají průměr 260 mm.
Akceleraci a jízdu v zatáčkách vylepšuje elektronický diferenciál, který posouvá limity nedotáčivosti. Neustále vyhodnocuje rozdíl mezi rychlostí otáčení levého a pravého předního kola a porovnává je s rozdílem mezi otáčením levého a pravého zadního kola. Jakmile je mezi předními koly detekován příliš velký rozdíl v otáčení, znamená to, že na jednom z nich začne prokluzovat. Systém RS Diff na zlomek sekundu přibrzdí přední kolo, aby bez omezení točivého momentu zabránil prokluzu. Tato funkce zasáhne vlastně ještě před zásahem ESC a proběhne bez snížení točivého momentu.
U modelů vyvinutých společností Renault Sport hrají stylistické detaily zároveň technickou roli. Zadní difuzor a spoiler byly vyvinuty pro dosažení optimální aerodynamiky. Zadní difuzor se na přítlaku podílí z 80 procent, spoiler pak z 20 %.
Zájemce o Clio R.S. si může vybrat ze dvou podvozků. Za příplatek tzv. Cup je určen pro ostrou jízdu a čistý výkon. Jeho světlá výška je snížena o 3 mm, tuhost zvýšená o 15 procent a vyznačuje se červenými brzdovými třmeny.
Za tuhle krásnou hračku zaplatíte necelých 570 000 Kč.

Základní technické údaje

Objem: 1618 cm³
Výkon: 147 kW (200 k) při 6000/min
Točivý moment: 240 Nm při 1750 min
Rychlost: 230 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 6,7 s
Zrychlení 0-1000 m: 27,1 s
Spotřeba: 8,1/5,1/6,3 l/100 km
Rozměry: 4090 x 1732 x 1432 mm
Rozvor kol: 2589 mm
Zavazadlový prostor: 300 l
Cena: 564 900 Kč


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar