Renault Clio Grandtour - konkurence pro Fabii Combi
První malé francouzské kombi v historii značky Renault je určené pro zákazníky, kteří upřednostňují vůz, v němž se spojuje dynamický design s velkoryse pojatými úložnými prostory. Svým typickým designem nezapře pětidveřový hatchback Clio III.
Stylisticky navazující na Lagunu Grandtour patří svojí délkou 4202 mm mezi nejkompaktnějším kombi na trhu. Výklopné dveře zavazadlového prostoru jsou zdůrazněny střešním spoilerem a estetické střešní lišty nenechávají nikoho na pochybách, že vůz je určen pro volný čas. Velkorysý zavazadlový prostor o objemu 367 l, resp. 439 l s vyjímatelnou podlahou (+ 50 % než Clio III) se přizpůsobuje nejrůznějším potřebám. Díky zadní skládací lavici a dvojité podlaze zavazadlového prostoru, kterou lze přestavět na rovnou úložnou plochu, splňuje požadavky zákazníků.
S prodlouženým zadním převisem v délce 822 mm (+ 216 mm než Clio III) nabízí se svými 439 l úložné plochy jeden z největších zavazadlových prostorů v rámci své kategorie. Zadní sklápěcí sedadla umožňují zvětšit úložný prostor až na 1277 l, naloženo po střechu. Tvar zadního nárazníku a nízký rovný práh zadních výklopných dveří zajišťují snadný přístup do zavazadlového prostoru.
Z modelu Clio III převzal rozvor (2575 mm) a typický zadní převis, který je nyní delší o 216 mm. Zdařilá konstrukce pátých dveří a delší prosklená plocha s třetím bočním oknem napovídají o dynamice. Vzhledem k tomu, že vychází z Clia III, jsou podvozek i nápravy zárukou jízdního komfortu, výkonnosti a efektivnosti.
Clio Grandtour je nabízeno se dvěma benzinovými a dvěma dieselovými motory a s pětistupňovou mechanickou převodovkou.
Stejně jako v případě Clia III uvítá řidiče a cestující přívětivý a komfortní interiér. Inspirací byla koncepce typu „Touch Design“. Ovládací prvky otevírání větracích otvorů jsou pružné na dotyk a mají tvar squashového míčku, což přispívá ke snadné manipulaci. Pod krytem přístrojové desky jsou umístěny všechny palubní přístroje, jejichž displeje jsou jasné a snadno čitelné.
Sedadla jsou měkká a pevná, řidičovo je výškově seřiditelné, stejně jako volant. Zvláštní pozornost byla věnovaná struktuře, která filtruje nežádoucí akustický hluk motoru a převodového systému .
Pocit prostornosti zdůrazňuje elektricky ovládané panoramatické střešní okno o rozměru 1,29 m x 0,86 m. Přední panel je posuvný, zatímco zadní panel je pevně zabudovaný do střešní struktury.
Skládání zadních sedadel nevyžaduje demontáž hlavových opěrek, stačí sklopit sedák a opěradlo zadních sedadel. Kryt zavazadlového prostoru lze složit do zadní části kufru, kam můžeme umístit i další nezbytné věci (výstražný trojúhelník, lékárničku, apod.). Po vyjmutí víka dvojité podlahy se uvolní dalších 72 l úložného prostoru. Čalouněný zavazadlový prostor doplňuje praktické příslušenství: zádržná síť umístěná v zadní části zavazadlového prostoru, vkládané koberce chránící koberec na podlaze proti nečistotám, ochranná síť, která se montuje na výšku do zavazadlového prostoru, box s několika přihrádkami, popruh k upevnění předmětů.
V porovnání s Clio III bylo také upraveno pérování. Přední náprava McPherson je spojená se spodním ramenem obdélníkového průřezu. Zadní náprava s vlečenými rameny je spojená s vinutými pružinami. Změnami prošly tlumiče, zdvih pérování je upraven, na zadní nápravě je silnější stabilizátor o průměru 21 mm. Clio Grandtour je nabízeno s koly o průměru 15‘ ve dvou šířkách běhounu (165 mm a 185 mm), na přání 16“.
Všechny motory splňují všechna tři kritéria, která jsou potřebná pro to, aby bylo danému modelu uděleno označení Renault eco² - emise CO2 jsou nižší jak 140g/km, nebo jezdí na biopaliva, model je vyráběný ve závodě s certifikací ISO 14001, po skončení životnosti je z 95 % recyklovatelný a obsahuje minimálně 5 % recyklovaných plastů.Vozidlo je vybavené bezpečnostním systémem Renault třetí generace (SRP3). Nezávisle jestli je vybavené předními kotoučovými a zadními bubnovými nebo kotoučovými brzdami, brzdový systém vykazuje okamžitý brzdný účinek. Součástí sériové výbavy je systém ABS Bosch 8.0 spojený s elektronickým rozdělovačem brzdné síly (EBV) a systémem asistence při prudkém brždění (AFU), za příplatek se dodává stabilizační systém ESP. Při rozjezdu lze deaktivovat funkci systému proti prokluzování kol (ASR) ovladačem vypínání ESP. Opětovné zapnutí tohoto modulu proběhne automaticky při každém nastartování motoru nebo překročení 50 km/h.
V závislosti na verzi provedení může být Clio Grandtour vybaveno až šesti airbagy. Deformovatelná armatura volantu vyrobená z hořčíku a sloupek řízení s pasivním zatahováním umožňují dosáhnout v případě potřeby větší vzdálenosti mezi volantem a řidičem.
Pro větší pohodlí a vyšší bezpečnost cestujících zahrnuje výbava mj. systém kontroly tlaku vzduchu v pneumatikách, parkovací asistent se zadním radarem, tempomat s omezovač rychlosti.
Majitelé Clia Grandtour ocení také nízké provozní náklady. Údržbové kontroly probíhají v pravidelných intervalech,u benzínových motorů každých 30 000 km (kromě verze 1.2 TCE 100 k - 20 000 km) U dieselů je nutno provádět kontroly každých 20 000 km, zapalovací svíčky po 120 000 km, výměna vzduchového filtru se provádí každých 60 000 km a palivový filtr po ujetí 40 000 km.
Do vývoje a výroby nového modelu bylo investováno celkem 80 miliónů eur. vyrábí v Turecku, v automobilce Bursa. V ČR se model Clio Grandtour začne prodávat 1.února 2008, a to se slevou 25 000 Kč. Nejlevnější verze 1.2/75 k Authentique tak bude za 289 900 Kč., dieselové provedení 1.5 dCi/70 k za 335 900 Kč.
Benzinové motory
Vznětové motory
Pozn: objem – cm³, výkon – kW(k)/min, toč.moment- Nm/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba (město/mimo město/kombin.) – l/100 km
Jindřich Lasík, 28.1.2008
S prodlouženým zadním převisem v délce 822 mm (+ 216 mm než Clio III) nabízí se svými 439 l úložné plochy jeden z největších zavazadlových prostorů v rámci své kategorie. Zadní sklápěcí sedadla umožňují zvětšit úložný prostor až na 1277 l, naloženo po střechu. Tvar zadního nárazníku a nízký rovný práh zadních výklopných dveří zajišťují snadný přístup do zavazadlového prostoru.
Z modelu Clio III převzal rozvor (2575 mm) a typický zadní převis, který je nyní delší o 216 mm. Zdařilá konstrukce pátých dveří a delší prosklená plocha s třetím bočním oknem napovídají o dynamice. Vzhledem k tomu, že vychází z Clia III, jsou podvozek i nápravy zárukou jízdního komfortu, výkonnosti a efektivnosti.
Clio Grandtour je nabízeno se dvěma benzinovými a dvěma dieselovými motory a s pětistupňovou mechanickou převodovkou.
Stejně jako v případě Clia III uvítá řidiče a cestující přívětivý a komfortní interiér. Inspirací byla koncepce typu „Touch Design“. Ovládací prvky otevírání větracích otvorů jsou pružné na dotyk a mají tvar squashového míčku, což přispívá ke snadné manipulaci. Pod krytem přístrojové desky jsou umístěny všechny palubní přístroje, jejichž displeje jsou jasné a snadno čitelné.
Sedadla jsou měkká a pevná, řidičovo je výškově seřiditelné, stejně jako volant. Zvláštní pozornost byla věnovaná struktuře, která filtruje nežádoucí akustický hluk motoru a převodového systému .
Pocit prostornosti zdůrazňuje elektricky ovládané panoramatické střešní okno o rozměru 1,29 m x 0,86 m. Přední panel je posuvný, zatímco zadní panel je pevně zabudovaný do střešní struktury.
Skládání zadních sedadel nevyžaduje demontáž hlavových opěrek, stačí sklopit sedák a opěradlo zadních sedadel. Kryt zavazadlového prostoru lze složit do zadní části kufru, kam můžeme umístit i další nezbytné věci (výstražný trojúhelník, lékárničku, apod.). Po vyjmutí víka dvojité podlahy se uvolní dalších 72 l úložného prostoru. Čalouněný zavazadlový prostor doplňuje praktické příslušenství: zádržná síť umístěná v zadní části zavazadlového prostoru, vkládané koberce chránící koberec na podlaze proti nečistotám, ochranná síť, která se montuje na výšku do zavazadlového prostoru, box s několika přihrádkami, popruh k upevnění předmětů.
V porovnání s Clio III bylo také upraveno pérování. Přední náprava McPherson je spojená se spodním ramenem obdélníkového průřezu. Zadní náprava s vlečenými rameny je spojená s vinutými pružinami. Změnami prošly tlumiče, zdvih pérování je upraven, na zadní nápravě je silnější stabilizátor o průměru 21 mm. Clio Grandtour je nabízeno s koly o průměru 15‘ ve dvou šířkách běhounu (165 mm a 185 mm), na přání 16“.
Všechny motory splňují všechna tři kritéria, která jsou potřebná pro to, aby bylo danému modelu uděleno označení Renault eco² - emise CO2 jsou nižší jak 140g/km, nebo jezdí na biopaliva, model je vyráběný ve závodě s certifikací ISO 14001, po skončení životnosti je z 95 % recyklovatelný a obsahuje minimálně 5 % recyklovaných plastů.Vozidlo je vybavené bezpečnostním systémem Renault třetí generace (SRP3). Nezávisle jestli je vybavené předními kotoučovými a zadními bubnovými nebo kotoučovými brzdami, brzdový systém vykazuje okamžitý brzdný účinek. Součástí sériové výbavy je systém ABS Bosch 8.0 spojený s elektronickým rozdělovačem brzdné síly (EBV) a systémem asistence při prudkém brždění (AFU), za příplatek se dodává stabilizační systém ESP. Při rozjezdu lze deaktivovat funkci systému proti prokluzování kol (ASR) ovladačem vypínání ESP. Opětovné zapnutí tohoto modulu proběhne automaticky při každém nastartování motoru nebo překročení 50 km/h.
V závislosti na verzi provedení může být Clio Grandtour vybaveno až šesti airbagy. Deformovatelná armatura volantu vyrobená z hořčíku a sloupek řízení s pasivním zatahováním umožňují dosáhnout v případě potřeby větší vzdálenosti mezi volantem a řidičem.
Pro větší pohodlí a vyšší bezpečnost cestujících zahrnuje výbava mj. systém kontroly tlaku vzduchu v pneumatikách, parkovací asistent se zadním radarem, tempomat s omezovač rychlosti.
Majitelé Clia Grandtour ocení také nízké provozní náklady. Údržbové kontroly probíhají v pravidelných intervalech,u benzínových motorů každých 30 000 km (kromě verze 1.2 TCE 100 k - 20 000 km) U dieselů je nutno provádět kontroly každých 20 000 km, zapalovací svíčky po 120 000 km, výměna vzduchového filtru se provádí každých 60 000 km a palivový filtr po ujetí 40 000 km.
Do vývoje a výroby nového modelu bylo investováno celkem 80 miliónů eur. vyrábí v Turecku, v automobilce Bursa. V ČR se model Clio Grandtour začne prodávat 1.února 2008, a to se slevou 25 000 Kč. Nejlevnější verze 1.2/75 k Authentique tak bude za 289 900 Kč., dieselové provedení 1.5 dCi/70 k za 335 900 Kč.
Benzinové motory
Typ | 1.2/75 | 1.2/100 |
Objem | 1149 | 1149 |
Výkon | 55(75)/5500 | 74(101)/5500 |
Toč.moment | 105/4250 | 145/3000 |
Rychlost | 167 | 184 |
Zrychlení | 13,6 | 11,2 |
Spotřeba | 7,6/4,9/5,9 | 7,4/4,8/5,8 |
Vznětové motory
Typ | 1.5dCI/70 | 1.5 dCI/85 |
Objem | 1461 | 1461 |
Výkon | 50(70)/4000 | 63(85)/3750 |
Toč.moment | 160/1700 | 200/1900 |
Rychlost | 162 | 174 |
Zrychlení | 15,5 | 13,0 |
Spotřeba | 5,3/4,1/4,5 | 5,2/4,0/4,4 |
Pozn: objem – cm³, výkon – kW(k)/min, toč.moment- Nm/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba (město/mimo město/kombin.) – l/100 km
Rozměry | 4203 x 1513 x 1719 mm |
Rozvor kol | 2575 mm |
Poh./užit.hmotnost | 1195/495 kg |
Jindřich Lasík, 28.1.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout