Renault Clio Grandtour 1.2 - netradiční, ale praktický
Ačkoliv se Renault Clio vyrábí již od roku 1990, tak teprve v aktuální třetí generaci se objevila poprvé verze kombi, která bude soupeři v kategorii malých kombi o přízeň zákazníků se Škodou Fabia nebo Peugeotem 207 SW. Z nabídky jsme zvolil nejslabší variantu 1.2 s výkonem 75 k.
Vzhledově je Clio Grandtour velice elegantní i když přeci jen trochu netypické, díky krátkým převisům a délce. S prodlouženou zádí možná však vypadá lépe než základní hatchback. Nebudí ani dojem klasických kombi, ale spíše něco mezi. Upoutá hlavně dynamickou zádí, inspirovanou Lagunou Grandtour (viz Testy).
Prodloužením zádě o 220 mm se zvětšil pochopitelně zavazadlový prostor, jenž má nyní objem 439 litrů (+150 l) bez vyjímatelné dvojité podlahy, resp. 367 litrů se zmíněnou podlahou. V tom případě je však podlaha v úrovni nákladové hrany ve výšce 540 mm nad zemí, v opačném případě vznikne malý schod. Po sklopení zadních sedadel se objem zvětší až na 1277 litrů při naložení zavazadel po střechu. V tom případě má ložná plocha délku takřka půldruhého metru.
Přístup do kufru je bez problému také pro vyšší osoby, skoro metr devadesát, celý je čalouněný, ale rezerva je stejně jako u Grand Modusu, uložená pod podlahou.
Prostor pro posádku je stejně velký jako v hatchbacku, neboť také rozvor 2575 mm je stejný. Sedadla jsou velká, pohodlná, příjemně tuhá a dobře tvarovaná. U řidiče je v nejvyšší výbavě také výškově nastavitelné.
Technicky vychází pochopitelně z Clia III včetně platformy. Vzhledem k tomu, že je kombi o 30 kilogramů těžší, užitečné zatížení o 8 k, tak byl upraven zdvih pérování, použity jiné tlumiče na zadní nápravě a silnější stabilizátor. Širší rozchod 1471 mm snižuje naklánění půl druhého metru vysokého kombi, i když to v případě nejslabší pohonné jednotce – zážehového čtyřválce 1.2 prakticky nehrozí. Jeho výkon 75 k je tak akorát na hranici, možná bude mít s plně naloženým vozem dost práce. Průměrná spotřeba se pohybovala těsně pod hranicí 8 litrů benzinu.
Druhou variantou je silnější 1.2 TCE, jenž jsme zkoušeli v Grand Modusu (viz Testy), ale ten nám zase na kombi připadá až moc sportovní. Otázkou zůstává zda při stále rostoucí ceně ropy, respektive nafty, upřednostní zákazníci jeden z turbodieselů 1.5 dCi s výkony 70 a 85 k. Jejich vyšší cena (+ 46 000 Kč) je vykoupena hlavně velice nízkou spotřebou.
Renault Clio GrandTour se tedy dodává se čtyřmi pohonnými jednotkami a ve čtyřech stupních výbavy, přičemž základní Authentique (1.2/75 k) zahrnuje mj. ABS, automatické rozsvícení výstražných světel při prudkém brzdění, čelní a boční airbagy, centrální zamykání s dálkovými ovládáním, palubní počítač se 7 funkcemi, tónovaná skla. Ale na elektricky ovládaná okna můžete však zapomenout. Druhý stupeň ICE je bohatší třeba o ESP, elektrické stahovaní oken vpředu nebo manuální klimatizaci.
Nejvyšší stupeň Dynamique, jenž je u verze 1.2/75 k o 60 000 Kč dražší, má ještě třeba okenní airbagy, radio s CD a ovládáním pod volantem, volant v kůži, adaptivní světlomety, mlhovky či elektrické ovládání zrcátek.
Kombi Clio Grandtour je bezpochyby vítaným zpestřením v nižší střední třídě, kde byla dosud nabídka hodně chudá. Při výběru bude asi velkou roli hrát zvolená motorizace, ale také cena, neboť silného konkurenta má také ve „vlastním domě“ v podobě větší a levnější Dacie Logan MCV.
Základní technické údaje
Motor: zážehový čtyřválec
Objem: 1149 cm³
Výkon: 55 kW (75 k) při 5500/min
Toč.moment: 105 Nm při 4250/min
Rychlost: 167 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 13,6 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 7,6/4,9/5,9 l/100 km
Rozměry: 4203 x 1719 x 1513 mm
Rozvor: 2575 mm
Cena: 279 900 Kč (Authentique)
Jindřich Lasík, 12.5.2008
Prodloužením zádě o 220 mm se zvětšil pochopitelně zavazadlový prostor, jenž má nyní objem 439 litrů (+150 l) bez vyjímatelné dvojité podlahy, resp. 367 litrů se zmíněnou podlahou. V tom případě je však podlaha v úrovni nákladové hrany ve výšce 540 mm nad zemí, v opačném případě vznikne malý schod. Po sklopení zadních sedadel se objem zvětší až na 1277 litrů při naložení zavazadel po střechu. V tom případě má ložná plocha délku takřka půldruhého metru.
Přístup do kufru je bez problému také pro vyšší osoby, skoro metr devadesát, celý je čalouněný, ale rezerva je stejně jako u Grand Modusu, uložená pod podlahou.
Prostor pro posádku je stejně velký jako v hatchbacku, neboť také rozvor 2575 mm je stejný. Sedadla jsou velká, pohodlná, příjemně tuhá a dobře tvarovaná. U řidiče je v nejvyšší výbavě také výškově nastavitelné.
Technicky vychází pochopitelně z Clia III včetně platformy. Vzhledem k tomu, že je kombi o 30 kilogramů těžší, užitečné zatížení o 8 k, tak byl upraven zdvih pérování, použity jiné tlumiče na zadní nápravě a silnější stabilizátor. Širší rozchod 1471 mm snižuje naklánění půl druhého metru vysokého kombi, i když to v případě nejslabší pohonné jednotce – zážehového čtyřválce 1.2 prakticky nehrozí. Jeho výkon 75 k je tak akorát na hranici, možná bude mít s plně naloženým vozem dost práce. Průměrná spotřeba se pohybovala těsně pod hranicí 8 litrů benzinu.
Druhou variantou je silnější 1.2 TCE, jenž jsme zkoušeli v Grand Modusu (viz Testy), ale ten nám zase na kombi připadá až moc sportovní. Otázkou zůstává zda při stále rostoucí ceně ropy, respektive nafty, upřednostní zákazníci jeden z turbodieselů 1.5 dCi s výkony 70 a 85 k. Jejich vyšší cena (+ 46 000 Kč) je vykoupena hlavně velice nízkou spotřebou.
Renault Clio GrandTour se tedy dodává se čtyřmi pohonnými jednotkami a ve čtyřech stupních výbavy, přičemž základní Authentique (1.2/75 k) zahrnuje mj. ABS, automatické rozsvícení výstražných světel při prudkém brzdění, čelní a boční airbagy, centrální zamykání s dálkovými ovládáním, palubní počítač se 7 funkcemi, tónovaná skla. Ale na elektricky ovládaná okna můžete však zapomenout. Druhý stupeň ICE je bohatší třeba o ESP, elektrické stahovaní oken vpředu nebo manuální klimatizaci.
Nejvyšší stupeň Dynamique, jenž je u verze 1.2/75 k o 60 000 Kč dražší, má ještě třeba okenní airbagy, radio s CD a ovládáním pod volantem, volant v kůži, adaptivní světlomety, mlhovky či elektrické ovládání zrcátek.
Kombi Clio Grandtour je bezpochyby vítaným zpestřením v nižší střední třídě, kde byla dosud nabídka hodně chudá. Při výběru bude asi velkou roli hrát zvolená motorizace, ale také cena, neboť silného konkurenta má také ve „vlastním domě“ v podobě větší a levnější Dacie Logan MCV.
Základní technické údaje
Motor: zážehový čtyřválec
Objem: 1149 cm³
Výkon: 55 kW (75 k) při 5500/min
Toč.moment: 105 Nm při 4250/min
Rychlost: 167 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 13,6 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 7,6/4,9/5,9 l/100 km
Rozměry: 4203 x 1719 x 1513 mm
Rozvor: 2575 mm
Cena: 279 900 Kč (Authentique)
Jindřich Lasík, 12.5.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout