Range Rover TDV8 - osm válců místo šesti
V modelové řadě Range Rover střídá pro rok 2007 nový vznětový přeplňovaný osmiválec TDV8 dosavadní šestiválec. Další vylepšení se dotkly např. systému Terrain Response nebo elektronické parkovací brzdy.
Nový turbodiesel o objemu 3,6 litru přeplňovaný dvěma turbodmychadly, patří k nejprogresivnějším hnacím jednotkám na světě. Přestože má mnohé technologie společné s předchozím šestiválcem TDV6 (používaný v Discovery a Range Rover Sport), byl od samého začátku konstruován s ohledem na nároky tichého chodu. Podstatná zlepšení vedla při srovnání s předchozí verze k navýšení výkonu o 50 k na 272 k. Točivý moment dosahuje nyní 640 N.m v rozmezí 2000 až 2500/min, což se pozitivně projevuje na dynamice vozu i při nízkých otáčkách. Už od 1250 otáček za minutu dosahuje hodnoty 400 N.m. Čas potřebný ke zrychlení na 100 km/h klesl z 13,9 na 9,2 sekundy, a elektronicky omezená rychlost se zvýšila ze 179 na 200 km/h.
K vysokým hodnotám točivého momentu přispívají nízký kompresní poměr 17,3:1 a hlavně dvě turbodmychadla s nastavitelnou geometrií lopatek, jejichž konstrukce nejen zrychluje odezvu, ale také zvyšuje točivý moment při nízkých otáčkách a výkon při vysokých otáčkách.
S ohledem na velký výkon dosahuje vůz překvapivě nízké spotřeby – v průměru 11,3 litru nafty na sto kilometrů. Navíc se vyznačuje nízkou hmotností, kompaktností a v porovnání s řadovým šestiválcem je o 54 procent výkonnější při zhruba stejné spotřebě.
Osmiválcový turbodiesel se dodává výhradně s unikátní šestistupňovou samočinnou převodovkou „inteligent shift“, úspěšně použitou u benzinových verzí Range Rover. Manuální řazení umožňuje zvýšit dynamičnost a redukované rychlosti zase jízdu v extrémních podmínkách a při tažení těžkých přívěsů.
Pro jízdu v terénu byl zdokonalen systém Terrain Response s pěti režimy jízdy – normální, tráva/štěrk/sníh, písek, bláto a kameny. Range Rover je schopen zdolávat stoupání 45º, jezdit v bočním náklonu 35º a překonávat brody hluboké půl metru.
Do standardní výbavy všech modelů roku 2007 patří mezinápravový elektronicky řízený diferenciál, na přání také zadní „e“ (elektronický) diferenciál, jehož přínos spočívá ve zlepšení ovládání vozu při jízdě na silnici a průchodnosti terénem.
Model TDV8 je standardně vybaven 19“ koly, na přání 20“ koly. Range Rover doznal i celé řady dalších vylepšení, jako třeba zvětšení odkládacích prostorů v kabině, přemístění bočních airbagů z dveří do sedadel nebo umístění kolenních airbagů či elektronickou parkovací brzdou. Standardní vyhřívání předních sedadel lze nyní vybavit na přání také odvětráváním..
Pro rok 2007 zůstávají v nabídce také oba stávající benzinové osmiválce, vycházející z motorů Jaguar. Verze 4.2 s kompresorem o výkonu 396 k a typ 4.4 bez kompresoru s výkonem 306 k. Oba jsou pro Range Rover upraveny tak, aby poskytovaly vyšší točivý moment v nízkých otáčkách.
Cenové rozpětí modelů TDV8 se pohybuje od 2 050 000 Kč do 2 820 000 Kč.
Jindřich Lasík, 14.12.2006
K vysokým hodnotám točivého momentu přispívají nízký kompresní poměr 17,3:1 a hlavně dvě turbodmychadla s nastavitelnou geometrií lopatek, jejichž konstrukce nejen zrychluje odezvu, ale také zvyšuje točivý moment při nízkých otáčkách a výkon při vysokých otáčkách.
S ohledem na velký výkon dosahuje vůz překvapivě nízké spotřeby – v průměru 11,3 litru nafty na sto kilometrů. Navíc se vyznačuje nízkou hmotností, kompaktností a v porovnání s řadovým šestiválcem je o 54 procent výkonnější při zhruba stejné spotřebě.
Osmiválcový turbodiesel se dodává výhradně s unikátní šestistupňovou samočinnou převodovkou „inteligent shift“, úspěšně použitou u benzinových verzí Range Rover. Manuální řazení umožňuje zvýšit dynamičnost a redukované rychlosti zase jízdu v extrémních podmínkách a při tažení těžkých přívěsů.
Pro jízdu v terénu byl zdokonalen systém Terrain Response s pěti režimy jízdy – normální, tráva/štěrk/sníh, písek, bláto a kameny. Range Rover je schopen zdolávat stoupání 45º, jezdit v bočním náklonu 35º a překonávat brody hluboké půl metru.
Do standardní výbavy všech modelů roku 2007 patří mezinápravový elektronicky řízený diferenciál, na přání také zadní „e“ (elektronický) diferenciál, jehož přínos spočívá ve zlepšení ovládání vozu při jízdě na silnici a průchodnosti terénem.
Model TDV8 je standardně vybaven 19“ koly, na přání 20“ koly. Range Rover doznal i celé řady dalších vylepšení, jako třeba zvětšení odkládacích prostorů v kabině, přemístění bočních airbagů z dveří do sedadel nebo umístění kolenních airbagů či elektronickou parkovací brzdou. Standardní vyhřívání předních sedadel lze nyní vybavit na přání také odvětráváním..
Pro rok 2007 zůstávají v nabídce také oba stávající benzinové osmiválce, vycházející z motorů Jaguar. Verze 4.2 s kompresorem o výkonu 396 k a typ 4.4 bez kompresoru s výkonem 306 k. Oba jsou pro Range Rover upraveny tak, aby poskytovaly vyšší točivý moment v nízkých otáčkách.
Cenové rozpětí modelů TDV8 se pohybuje od 2 050 000 Kč do 2 820 000 Kč.
Jindřich Lasík, 14.12.2006
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout