První elektromobily Fiat pro Prahu
Společnost ČEZ oznámila záměr podpořit rozvoj elektromobility v České republice. Jako jedna z prvních evropských energetických firem zahájí pilotní projekt zahrnující rozvoj infrastruktury, která je nezbytná pro širší uplatnění elektromobilů.
Kroky, které Skupina ČEZ v tomto směru podniká, se týkají podpory užívání elektromobilů, poskytování komplexních služeb s vazbou na distribuční síť ČEZ a také další podpory výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů. Cílem je přispět k rozvoji zcela „bezemisní“ dopravy v ČR.
Podle Martina Romana, generálního ředitele a předsedy představenstva ČEZ pomůže koncept elektromobility zajistit společnosti ČEZ a české energetice stabilitu a perspektivu, přispěje k lepšímu životu, prospěje životnímu prostředí, a současně podpoří orientaci ČR na znalostní ekonomiku, a tím i zvýší konkurenceschopnost ČR v mezinárodní soutěži.
Potenciálními uživateli elektromobilů v Praze by mohly být například Magistrát hl. m. Prahy, Městská policie, Muzeum hl. m. Prahy, Galerie hl. m. Prahy, Městská knihovna, Dopravní podnik hl. města Prahy, Pražská informační služba, ZOO Praha, Záchranná služba hl. města Prahy, Technická správa komunikací apod.
Elektromobily nabízejí řadu výhod. Předně nevypouštějí žádné emise škodlivých plynů (CO2, NOx apod.). Celkové emise CO2 (se započtením emisí z výroby elektřiny) se liší podle způsobu výroby: při využití obnovitelných zdrojů či jádra se pohybují kolem 0,25 g/km, současný energetický mix Skupiny ČEZ generuje 95 g/km. Běžné benzinové vozidlo vypustí na kilometr 164 g CO2. Další výhodou je minimální hlučnost a menší nároky na údržbu. Z hlediska uživatele jsou náklady na pohonné látky elektromobilů v přepočtu na kilometr levnější než u běžného auta na spalovací motor. Celkové náklady na provoz elektromobilů jsou srovnatelné s běžnými vozy a do budoucna lze očekávat jejich výrazné snižování. Bohužel však cena elektromobilů je stále hodně vysoká. Cešna jednoho Fiatu Fiorino na elektrický pohon se pohybuje kolem 40 000 eur.
Takže zatím jde o běh na dlouhou trať.
Projekt elektromobility Skupiny ČEZ má tři fáze. V úvodní fázi se ČEZ chystá uvést do poloviny roku 2010 do provozu nejméně 10 elektromobilů bezplatným zapůjčením vybraným neziskovým organizacím. Jako první získá model osobního vozu Fiorino Combi a užitkového minivanu Fiorino Cargo pražský Domov Sue Ryder. Data z provozu elektromobilů (spotřeba, dobíjecí praxe atd.) budou monitorována a poznatky ČEZ využije v dalších fázích projektu.
Pokročilá fáze se uskuteční do roku 2012, kdy se počítá s nákupem 50 až 100 elektromobilů. Cílem bude v dlouhodobém provozu otestovat infrastrukturu pro dobíjení v Praze a Ostravě. V této fázi ČEZ očekává aktivní zapojení měst, především při budování veřejných dobíjecích stanic. Zároveň se uskuteční jednání s potenciálními strategickými partnery – předními výrobci automobilů – na téma rozvoje společného dlouhodobého projektu. Do pilotního projektu Skupina ČEZ investuje zhruba půl miliardy korun. Zkušenosti z pilotních fází v partnerství s výrobci elektromobilů využije Skupina ČEZ v dlouhodobých plánech profilovat se jako poskytovatel služeb elektromobility (třetí fáze).
JL, 25.6.2009
Podle Martina Romana, generálního ředitele a předsedy představenstva ČEZ pomůže koncept elektromobility zajistit společnosti ČEZ a české energetice stabilitu a perspektivu, přispěje k lepšímu životu, prospěje životnímu prostředí, a současně podpoří orientaci ČR na znalostní ekonomiku, a tím i zvýší konkurenceschopnost ČR v mezinárodní soutěži.
Potenciálními uživateli elektromobilů v Praze by mohly být například Magistrát hl. m. Prahy, Městská policie, Muzeum hl. m. Prahy, Galerie hl. m. Prahy, Městská knihovna, Dopravní podnik hl. města Prahy, Pražská informační služba, ZOO Praha, Záchranná služba hl. města Prahy, Technická správa komunikací apod.
Elektromobily nabízejí řadu výhod. Předně nevypouštějí žádné emise škodlivých plynů (CO2, NOx apod.). Celkové emise CO2 (se započtením emisí z výroby elektřiny) se liší podle způsobu výroby: při využití obnovitelných zdrojů či jádra se pohybují kolem 0,25 g/km, současný energetický mix Skupiny ČEZ generuje 95 g/km. Běžné benzinové vozidlo vypustí na kilometr 164 g CO2. Další výhodou je minimální hlučnost a menší nároky na údržbu. Z hlediska uživatele jsou náklady na pohonné látky elektromobilů v přepočtu na kilometr levnější než u běžného auta na spalovací motor. Celkové náklady na provoz elektromobilů jsou srovnatelné s běžnými vozy a do budoucna lze očekávat jejich výrazné snižování. Bohužel však cena elektromobilů je stále hodně vysoká. Cešna jednoho Fiatu Fiorino na elektrický pohon se pohybuje kolem 40 000 eur.
Takže zatím jde o běh na dlouhou trať.
Projekt elektromobility Skupiny ČEZ má tři fáze. V úvodní fázi se ČEZ chystá uvést do poloviny roku 2010 do provozu nejméně 10 elektromobilů bezplatným zapůjčením vybraným neziskovým organizacím. Jako první získá model osobního vozu Fiorino Combi a užitkového minivanu Fiorino Cargo pražský Domov Sue Ryder. Data z provozu elektromobilů (spotřeba, dobíjecí praxe atd.) budou monitorována a poznatky ČEZ využije v dalších fázích projektu.
Pokročilá fáze se uskuteční do roku 2012, kdy se počítá s nákupem 50 až 100 elektromobilů. Cílem bude v dlouhodobém provozu otestovat infrastrukturu pro dobíjení v Praze a Ostravě. V této fázi ČEZ očekává aktivní zapojení měst, především při budování veřejných dobíjecích stanic. Zároveň se uskuteční jednání s potenciálními strategickými partnery – předními výrobci automobilů – na téma rozvoje společného dlouhodobého projektu. Do pilotního projektu Skupina ČEZ investuje zhruba půl miliardy korun. Zkušenosti z pilotních fází v partnerství s výrobci elektromobilů využije Skupina ČEZ v dlouhodobých plánech profilovat se jako poskytovatel služeb elektromobility (třetí fáze).
JL, 25.6.2009
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout