Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Porsche Panamera - první odhalení

Přibližně tři čtvrtě roku před uvedením na trh odhalilo Porsche první fotografie dlouho očekávaného modelu Panamera. Design, profil a silueta činí z tohoto čtyřdveřového vozu jednoznačně člena rodiny Porsche.

V koncepci čtyřdveřového a cestovního vozu v sobě Panamera spojuje sportovní dynamiku jízdy, velkorysý variabilní interiér a suverénní jízdní komfort třídy Gran Turismo. Světová premiéra se odehraje na jaře 2009. První modely se dostanou celosvětově do prodeje během pozdního léta 2009, na český trh je přiveze dovozce značky Porsche v České republice společnost Porsche Inter Auto CZ.
Panamera představuje vedle sportovních vozů 911, Boxster a Cayman a sportovního terénního vozu Cayenne čtvrtou modelovou řadu Porsche. Designérům se podařilo vytvořit nový model s charakteristickými rysy typickými pro Porsche. Již samotné proporce jej odlišují v jeho tržním segmentu – díky šířce 1931 mm je Panamera širší a díky výšce 1418 mm nižší než srovnatelné čtyřdveřové vozy. Nezaměnitelná protáhlá silueta GT vyniká délkou 4970 mm a sportovně krátkými přesahy. Styling a detaily odpovídají designové filozofii, která byla po desetiletí zlepšována u modelu 911 a úspěšně použita rovněž u modelů Boxster, Cayman a Cayenne.
Svým tvarem obsadí Panamera v konkurenci nový segment. Syntéza typických genů sportovního vozu, vycházejících z tvaru kupé, vlastní interpretace klasické formy limuzíny a předností variabilní prostorové koncepce poskytuje vozu nezaměnitelný vzhled.
Panamera má velmi individuální otvory pro přívod vzduchu na místě mřížky chladiče. Výrazné podběhy kol a opticky dlouhá kapota motoru modelují příď typickou pro 911, jak ji znají fanoušci Porsche již déle než 45 let – viditelně odsazené blatníky jako boky ploché kapoty. Průběh spár na kapotě motoru ve tvaru V a zadní okno ubíhající do špičky přenášejí charakteristické znaky sportovního vozu i na novou samostatnou třídu vozu Panamera. Výrazná, svalnatá ramena nad zadními koly, dynamický tvar střešní linie podobné vozům kupé a viditelné koncové trubky výfuků prozrazují i zde čistokrevné geny Porsche.
Elegantní střešní oblouk se pne nad velkorysým atraktivním interiérem. Stejně jako všechny modely Porsche také Panamera se zaměřuje na potřeby řidiče. S novou prostorovou koncepcí a sportovní architekturou interiéru lze speciální „pocit pilota“ zažít na všech čtyřech sedadlech. Na předních sedadlech a na obou výrazných samostatných zadních sedadlech naleznou čtyři osoby příkladnou ergonomii. Variabilní prostorová koncepce se sklopnými opěradly zadních sedadel kromě toho umožňuje individuální úpravu odkládacího prostoru. Přepážka kupé na sportovní zádi přitom spojuje vysokou každodenní použitelnost se stylovou elegancí.
Pod přední kapotou pracují benzinové vidlicové motory se šesti a osmi válci a s výkonovým spektrem od 300 do 500 k. Agregáty jsou zčásti vybaveny přeplňováním turbodmychadlem. S přímým vstřikováním benzinu vykazují nízkou spotřebu a vysoký výkon.
Přenos síly na zadní kola obstarává buď manuální šestistupňová převodovka anebo sedmistupňová dvouspojková převodovka. Nejvyšší model je vybaven pohonem všech kol, který lze volitelně zakoupit u ostatních verzí. Porsche připravuje také úsporný model s hybridním pohonem. Další detaily k motorům, převodovkám, jízdnímu výkonu a vybavení budou oznámeny na jaře příštího roku.
Nová modelová řada Porsche Panamera se bude vyrábět v závodě v Lipsku, kde vyrostla výrobní hala o ploše ca 22 000 metrů čtverečních a odpovídající logistické centrum. Zatímco motory se budou vyrábět ve Stuttgartu-Zuffenhausenu, lakované surové karoserie bude dodávat závod Volkswagen v Hannoveru. V lipské továrně pak budou vozy montovány.


JL, 25.11.2008

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar