Porsche Panamera - pět technologických novinek
Automobilka Porsche ještě před oficiálním představením modelu Panamera, naplánovaným na autosalon v Šanghaji, představuje technologické inovace, které se poprvé objevují v tomto segmentu vozů a některé z nich dokonce slaví světovou premiéru.
Jedná se například o první spojení systému Start-Stop se samočinnou převodovkou, vzduchové odpružení s doplňkovým tlakovým zásobníkem, stejně tak jako o aktivní aerodynamiku, která je u modelu Panamera Turbo ovlivňována ve čtyřech směrech nastavitelným zadním spoilerem. Panamera přináší zákazníkům dynamický a elegantní čtyřmístný vůz Gran Turismo.
Pohon: vysoký výkon a úspornost
Řešení tradičního konfliktu mezi komfortem, výkonností a úsporností začíná již u ústrojí pohonu. Proto je Panamera vybavena úsporným přímým vstřikováním paliva. Současně byla pozornost věnována snížení třecích ztrát, optimalizaci chlazení, snížení hmotnosti zejména pohyblivých dílů a zvýšení účinnosti příslušenství motoru.
Spolu s převodovkou PDK přináší do svého segmentu jako první dvouspojkovou automatickou převodovku. Spojuje nižší spotřebu s větší sportovností i komfortem. Dvouspojková převodovka se vyznačuje vyšší účinností ve srovnání s konvenční samočinnou převodovkou. Její předností je delší převod nejvyššího rychlostního stupně, snižující spotřebu paliva při jízdě po dálnici. Již ze samotného principu dvouspojkové převodovky vychází další přednost, spočívající v mimořádně rychlém řazení na vyšší i nižší rychlostní stupně.
Poprvé v prémiovém automobilu dochází ke spojení systému Start-Stop s automaticky řadící převodovkou PDK. Výsledkem je spotřeba 10,8l/100 km, k níž přispívají ještě pneumatiky se sníženým valivým odporem i zdokonalené brzdy, u nichž nedochází k nechtěnému kontaktu kotoučů a brzdových destiček.
Podvozek: jízdní dynamika a komfort
Podvozek přináší kompromis mezi sportovností a komfortem a je kombinací obou těchto vlastností. V základní konfiguraci zajišťuje vysokou míru komfortu při cestách na dlouhé vzdálenosti. Stiskem tlačítka změní aktivní tlumiče podvozku PASM svoji charakteristiku a upřednostní sportovní nastavení. Panamera Turbo je navíc sériově vybaven (ostatní modely na přání) vzduchovým odpružením s novou a unikátní funkcí: možností zvětšení množství vzduchu zajišťujícího odpružení. Díky tomu podvozek nabízí ještě větší rozdíl mezi komfortním a sportovním režimem.
Jízdní dynamika a současně komfort mohou být dále zvětšeny pomocí systému aktivního stabilizátoru PDCC. Jedná se o systém elektronicky řízené tuhosti zadního zkrutného stabilizátoru, který se dokáže přizpůsobovat aktuální jízdní situaci. Na přání jsou pro model Panamera k dispozici pakety Sport Chrono a Sport Chrono Plus, které pomocí tlačítka Sport umožňují změnit charakteristiku motoru, podvozku i pohonu všech kol PTM, jenž je standardní výbavou modelů Panamera 4S a Panamera Turbo.
Karoserie: nízká hmotnost a funkčnost
Karoserie se vyznačuje kombinací nízké hmotnosti, obvyklé u sportovních automobilů, vysokým komfortem, prostorností a účinnou aerodynamikou. Na konstrukci se používají ocelové plechy s proměnnou tloušťkou, lehké kovy (hliník a hořčík) i plasty. Například nosná struktura dveří je vyrobena z laserem opracovaného hliníkového odlitku, vnější plášť dveří z hliníkového plechu, rámy oken jsou z hořčíkového odlitku. Díky tomuto váží Panamera S jen 1770 kg.
Zadní sedadla se speciálně navrženými hlavovými opěrkami jsou komfortní díky elektrickému nastavování, ventilaci a vyhřívání. Předností vozu je přizpůsobivý a prakticky využitelný zavazadlový prostor. Dělená a sklopná opěradla zadních sedadel umožňují zvětšení až na 1263 l.
Panamera je prvním vozem svého segmentu s kapotovanou spodní částí vozu. Zakrytý je středový tunel i tlumič výfuku. Toto řešení snižuje vztlak a optimalizuje aerodynamicku. Výsledkem je nižší spotřeba paliva a větší dynamika. Zadní spoiler u modelu Panamera Turbo je nastavitelný ve čtyřech směrech a podle situace mění řídicí jednotka jeho úhel i výšku.
Akustika: sportovnější zvuk a vyšší komfort cestování
Pečlivá analýza zdrojů zvuku v podobě výfukového potrubí, sacího traktu, motoru, i aerodynamiky dovolila naladit komplexní a harmonický zvukový doprovod, který splňuje nejvyšší nároky na sportovní automobil. Přesto nelze přeslechnout pro Porsche typický ryzí zvuk, z nějž je zejména při akceleraci patrná síla a dynamika. Zatímco při vyrovnané jízdě po dálnici je hlučnost minimální, při sportovním stylu zažijete jadrný zvukový doprovod.
Zavedením pěti novátorských technologií do praxe technici značky Porsche z vývojového centra ve Weissachu splnili cíle, které byly na model Panamera kladené. Spojili do této doby neslučitelné vlastnosti tak, že vzniklo jedinečné Gran Turismo, kombinující typickou dynamiku s mimořádným komfortem.
Do prodeje bude model Porsche Panamera uveden 12. září 2009 a na český trh jej přiveze výhradní dovozce Porsche Inter Auto CZ.
JL, 23.3.2009
Pohon: vysoký výkon a úspornost
Řešení tradičního konfliktu mezi komfortem, výkonností a úsporností začíná již u ústrojí pohonu. Proto je Panamera vybavena úsporným přímým vstřikováním paliva. Současně byla pozornost věnována snížení třecích ztrát, optimalizaci chlazení, snížení hmotnosti zejména pohyblivých dílů a zvýšení účinnosti příslušenství motoru.
Spolu s převodovkou PDK přináší do svého segmentu jako první dvouspojkovou automatickou převodovku. Spojuje nižší spotřebu s větší sportovností i komfortem. Dvouspojková převodovka se vyznačuje vyšší účinností ve srovnání s konvenční samočinnou převodovkou. Její předností je delší převod nejvyššího rychlostního stupně, snižující spotřebu paliva při jízdě po dálnici. Již ze samotného principu dvouspojkové převodovky vychází další přednost, spočívající v mimořádně rychlém řazení na vyšší i nižší rychlostní stupně.
Poprvé v prémiovém automobilu dochází ke spojení systému Start-Stop s automaticky řadící převodovkou PDK. Výsledkem je spotřeba 10,8l/100 km, k níž přispívají ještě pneumatiky se sníženým valivým odporem i zdokonalené brzdy, u nichž nedochází k nechtěnému kontaktu kotoučů a brzdových destiček.
Podvozek: jízdní dynamika a komfort
Podvozek přináší kompromis mezi sportovností a komfortem a je kombinací obou těchto vlastností. V základní konfiguraci zajišťuje vysokou míru komfortu při cestách na dlouhé vzdálenosti. Stiskem tlačítka změní aktivní tlumiče podvozku PASM svoji charakteristiku a upřednostní sportovní nastavení. Panamera Turbo je navíc sériově vybaven (ostatní modely na přání) vzduchovým odpružením s novou a unikátní funkcí: možností zvětšení množství vzduchu zajišťujícího odpružení. Díky tomu podvozek nabízí ještě větší rozdíl mezi komfortním a sportovním režimem.
Jízdní dynamika a současně komfort mohou být dále zvětšeny pomocí systému aktivního stabilizátoru PDCC. Jedná se o systém elektronicky řízené tuhosti zadního zkrutného stabilizátoru, který se dokáže přizpůsobovat aktuální jízdní situaci. Na přání jsou pro model Panamera k dispozici pakety Sport Chrono a Sport Chrono Plus, které pomocí tlačítka Sport umožňují změnit charakteristiku motoru, podvozku i pohonu všech kol PTM, jenž je standardní výbavou modelů Panamera 4S a Panamera Turbo.
Karoserie: nízká hmotnost a funkčnost
Karoserie se vyznačuje kombinací nízké hmotnosti, obvyklé u sportovních automobilů, vysokým komfortem, prostorností a účinnou aerodynamikou. Na konstrukci se používají ocelové plechy s proměnnou tloušťkou, lehké kovy (hliník a hořčík) i plasty. Například nosná struktura dveří je vyrobena z laserem opracovaného hliníkového odlitku, vnější plášť dveří z hliníkového plechu, rámy oken jsou z hořčíkového odlitku. Díky tomuto váží Panamera S jen 1770 kg.
Zadní sedadla se speciálně navrženými hlavovými opěrkami jsou komfortní díky elektrickému nastavování, ventilaci a vyhřívání. Předností vozu je přizpůsobivý a prakticky využitelný zavazadlový prostor. Dělená a sklopná opěradla zadních sedadel umožňují zvětšení až na 1263 l.
Panamera je prvním vozem svého segmentu s kapotovanou spodní částí vozu. Zakrytý je středový tunel i tlumič výfuku. Toto řešení snižuje vztlak a optimalizuje aerodynamicku. Výsledkem je nižší spotřeba paliva a větší dynamika. Zadní spoiler u modelu Panamera Turbo je nastavitelný ve čtyřech směrech a podle situace mění řídicí jednotka jeho úhel i výšku.
Akustika: sportovnější zvuk a vyšší komfort cestování
Pečlivá analýza zdrojů zvuku v podobě výfukového potrubí, sacího traktu, motoru, i aerodynamiky dovolila naladit komplexní a harmonický zvukový doprovod, který splňuje nejvyšší nároky na sportovní automobil. Přesto nelze přeslechnout pro Porsche typický ryzí zvuk, z nějž je zejména při akceleraci patrná síla a dynamika. Zatímco při vyrovnané jízdě po dálnici je hlučnost minimální, při sportovním stylu zažijete jadrný zvukový doprovod.
Zavedením pěti novátorských technologií do praxe technici značky Porsche z vývojového centra ve Weissachu splnili cíle, které byly na model Panamera kladené. Spojili do této doby neslučitelné vlastnosti tak, že vzniklo jedinečné Gran Turismo, kombinující typickou dynamiku s mimořádným komfortem.
Do prodeje bude model Porsche Panamera uveden 12. září 2009 a na český trh jej přiveze výhradní dovozce Porsche Inter Auto CZ.
JL, 23.3.2009
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout