Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Porsche Panamera - pět technologických novinek

Automobilka Porsche ještě před oficiálním představením modelu Panamera, naplánovaným na autosalon v Šanghaji, představuje technologické inovace, které se poprvé objevují v tomto segmentu vozů a některé z nich dokonce slaví světovou premiéru.

Jedná se například o první spojení systému Start-Stop se samočinnou převodovkou, vzduchové odpružení s doplňkovým tlakovým zásobníkem, stejně tak jako o aktivní aerodynamiku, která je u modelu Panamera Turbo ovlivňována ve čtyřech směrech nastavitelným zadním spoilerem. Panamera přináší zákazníkům dynamický a elegantní čtyřmístný vůz Gran Turismo.


Pohon: vysoký výkon a úspornost

Řešení tradičního konfliktu mezi komfortem, výkonností a úsporností začíná již u ústrojí pohonu. Proto je Panamera vybavena úsporným přímým vstřikováním paliva. Současně byla pozornost věnována snížení třecích ztrát, optimalizaci chlazení, snížení hmotnosti zejména pohyblivých dílů a zvýšení účinnosti příslušenství motoru.
Spolu s převodovkou PDK přináší do svého segmentu jako první dvouspojkovou automatickou převodovku. Spojuje nižší spotřebu s větší sportovností i komfortem. Dvouspojková převodovka se vyznačuje vyšší účinností ve srovnání s konvenční samočinnou převodovkou. Její předností je delší převod nejvyššího rychlostního stupně, snižující spotřebu paliva při jízdě po dálnici. Již ze samotného principu dvouspojkové převodovky vychází další přednost, spočívající v mimořádně rychlém řazení na vyšší i nižší rychlostní stupně.
Poprvé v prémiovém automobilu dochází ke spojení systému Start-Stop s automaticky řadící převodovkou PDK. Výsledkem je spotřeba 10,8l/100 km, k níž přispívají ještě pneumatiky se sníženým valivým odporem i zdokonalené brzdy, u nichž nedochází k nechtěnému kontaktu kotoučů a brzdových destiček.


Podvozek: jízdní dynamika a komfort

Podvozek přináší kompromis mezi sportovností a komfortem a je kombinací obou těchto vlastností. V základní konfiguraci zajišťuje vysokou míru komfortu při cestách na dlouhé vzdálenosti. Stiskem tlačítka změní aktivní tlumiče podvozku PASM svoji charakteristiku a upřednostní sportovní nastavení. Panamera Turbo je navíc sériově vybaven (ostatní modely na přání) vzduchovým odpružením s novou a unikátní funkcí: možností zvětšení množství vzduchu zajišťujícího odpružení. Díky tomu podvozek nabízí ještě větší rozdíl mezi komfortním a sportovním režimem.
Jízdní dynamika a současně komfort mohou být dále zvětšeny pomocí systému aktivního stabilizátoru PDCC. Jedná se o systém elektronicky řízené tuhosti zadního zkrutného stabilizátoru, který se dokáže přizpůsobovat aktuální jízdní situaci. Na přání jsou pro model Panamera k dispozici pakety Sport Chrono a Sport Chrono Plus, které pomocí tlačítka Sport umožňují změnit charakteristiku motoru, podvozku i pohonu všech kol PTM, jenž je standardní výbavou modelů Panamera 4S a Panamera Turbo.


Karoserie: nízká hmotnost a funkčnost

Karoserie se vyznačuje kombinací nízké hmotnosti, obvyklé u sportovních automobilů, vysokým komfortem, prostorností a účinnou aerodynamikou. Na konstrukci se používají ocelové plechy s proměnnou tloušťkou, lehké kovy (hliník a hořčík) i plasty. Například nosná struktura dveří je vyrobena z laserem opracovaného hliníkového odlitku, vnější plášť dveří z hliníkového plechu, rámy oken jsou z hořčíkového odlitku. Díky tomuto váží Panamera S jen 1770 kg.
Zadní sedadla se speciálně navrženými hlavovými opěrkami jsou komfortní díky elektrickému nastavování, ventilaci a vyhřívání. Předností vozu je přizpůsobivý a prakticky využitelný zavazadlový prostor. Dělená a sklopná opěradla zadních sedadel umožňují zvětšení až na 1263 l.
Panamera je prvním vozem svého segmentu s kapotovanou spodní částí vozu. Zakrytý je středový tunel i tlumič výfuku. Toto řešení snižuje vztlak a optimalizuje aerodynamicku. Výsledkem je nižší spotřeba paliva a větší dynamika. Zadní spoiler u modelu Panamera Turbo je nastavitelný ve čtyřech směrech a podle situace mění řídicí jednotka jeho úhel i výšku.


Akustika: sportovnější zvuk a vyšší komfort cestování

Pečlivá analýza zdrojů zvuku v podobě výfukového potrubí, sacího traktu, motoru, i aerodynamiky dovolila naladit komplexní a harmonický zvukový doprovod, který splňuje nejvyšší nároky na sportovní automobil. Přesto nelze přeslechnout pro Porsche typický ryzí zvuk, z nějž je zejména při akceleraci patrná síla a dynamika. Zatímco při vyrovnané jízdě po dálnici je hlučnost minimální, při sportovním stylu zažijete jadrný zvukový doprovod.
Zavedením pěti novátorských technologií do praxe technici značky Porsche z vývojového centra ve Weissachu splnili cíle, které byly na model Panamera kladené. Spojili do této doby neslučitelné vlastnosti tak, že vzniklo jedinečné Gran Turismo, kombinující typickou dynamiku s mimořádným komfortem.

Do prodeje bude model Porsche Panamera uveden 12. září 2009 a na český trh jej přiveze výhradní dovozce Porsche Inter Auto CZ.


JL, 23.3.2009

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar