Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Porsche Cayenne také jaké Hybrid

Jednou z novinek Ženevského autosalonu je nová generace sportovně-terénního modelu Cayenne, včetně Cayenne S Hybrid s technicky vyspělým, hybridním systémem pohonu s paralelním uspořádáním. Kombinovaná spotřeba činí jen 8,2 l/100 km.

Cayenne S Hybrid pohání šestiválec, jehož dynamika odpovídá osmiválci, avšak při výrazně nižší spotřebě. Také všechna ostatní provedení nové generace modelu Cayenne se vyznačují úsporností s výjimečnými dynamickými parametry. Ve srovnání s předchozí generací klesla spotřeba až o 23 procent.
Těchto výsledků bylo dosaženo mj. použitím osmistupňových samočinných převodovek Tiptronic S se širokým rozsahem převodových poměrů a funkcí auto start-stop, optimalizovaným řízením teploty motoru a převodovky, odpojitelným alternátorem zásobujícím elektřinou akumulátor jen při jízdě bez plynu, ale také důrazem na snižování hmotnosti. U Cayenne S došlo ve srovnání s jeho předchůdcem k redukci o 180 kg.
Nově pojatý sportovně-elegantní design novinku více začleňuje do rodiny vozů Porsche. Zvýrazněna byla především sportovní stránka vozu, jež se opírá o mnoho typických designérských řešení, které jsou vidět i na jiných modelech značky Porsche.
Rozvor náprav zvětšený o 40 mm přináší více vnitřního prostoru a větší variabilitu. Nová generace narostla do délky o 48 mm. Interiér se vyznačuje vysoko umístěným středovým panelem, který řidiči dodává pocit, že sedí v kokpitu letadla. Zadní sedadla nabízejí možnost podélného posunu v rozmezí 160 mm, jejich komfort zvyšuje možnost změny sklonu opěradla ve třech polohách.
Základní model je vybaven motorem V6 3.6. Přestože disponuje výkonem 300 k, došlo ve spojení s osmistupňovou samočinnou převodovkou Tiptronic S k poklesu jeho spotřeby o 20 % na 9,9 l/100 km. O stejných 20 procent poklesla také spotřeba Cayenne Diesel, jehož třílitrový turbodiesel V6 s výkonem 240 k a točivým momentem 550 Nm spotřebuje 7,4 l/100 km.
Významného poklesu spotřeby paliva – o 23 % – bylo dosaženo také v případě výkonného typu Cayenne S, jehož hodnota činí 10,5 l/100 km. Současně s tím došlo k posílení motoru ze 385 k na 400 k. Stejného zlepšení dosáhl také vrcholný model Cayenne Turbo, jehož bi-turbo osmiválec 4.8 disponuje výkonem 500 k. Ve srovnání s předchůdcem (14,9 l/100 km) došlo k poklesu spotřeby paliva na 11,5 l km/h. Společně s Cayenne S Hybrid mají tři z pěti modelů Cayenne spotřebu menší než 10 l/100 km.
Cílem hnacího ústrojí modelu Cayenne S Hybrid, které kombinuje kompresorem přeplňovaný třílitrový šestiválec s elektromotorem, je zejména nejvyšší možná celková účinnost. Záleží na jízdní situaci, zda je výhodnější automobil pohánět pouze jedním z těchto motorů, nebo jejich kombinací. Elektromotor (47 k) je pro kompresorem přeplňovaný zážehový motor (333 k) ideálním partnerem, protože jeho výkonový potenciál doplňuje vysokým točivým momentem již od nulových otáček. Oba motory produkují 380 k a 580 Nm již při 1000 otáčkách. Díky tomu je jízdní dynamika Cayenne S Hybrid na úrovni modelu osmiválcového Cayenne S.
Oba motory jsou spojovány nebo naopak rozpojovány spojkou umístěnou mezi nimi, která je ovládána hybridní řídicí elektronikou. Právě tato spojka umožňuje, aby Cayenne S Hybrid poháněl pouze elektromotor, jen spalovací motor nebo oba motory současně. V malých rychlostech je krátkodobě možné automobil pohánět pouze elektricky, do 60 km/h. Přínos elektromotoru spočívá ale také v tom, že např. při akceleraci je účinným pomocníkem spalovacího motoru.
Inteligentní a přesné ovládání dělicí spojky je zárukou, že přechody mezi jednotlivými jízdními režimy jsou pro řidiče nepostřehnutelné, komfortní
a rychlé. Spojka také umožňuje např. do 156 km/h vypnout spalovací motor, když jeho výkon není potřeba. Tím dochází k eliminaci brzdného účinku motoru, což snižuje jízdní odpory a samozřejmě i spotřebu paliva.
Prodej nové generace Cayenne, který na český trh přiveze výhradní dovozce Porsche Inter Auto CZ, odstartuje v celé Evropě již 8. května 2010.



JL, 11.3.2010

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar