Porsche Cayenne S v limitované sérii Transsyberia
Firma Porsche rozšířila svůj už tak bohatý zákaznický program o další highlight – Porsche Cayenne S Transsyberia, postavený na bázi nového modelu Cayenne S, jako vozidlo pro dálkové jízdy. Premiéra se uskuteční ve dnech 2. až 17. srpna při Rallye Transsyberia.
Porsche Cayenne je znám svými výbornými onroadovými vlastnostmi v segmentu SUV. S druhou generací však pomyslnou laťku kvality opět o kousek zvýšil. Nový motor zajistí vyšší výkon při nižší spotřebě, ve srovnání s předchozím modelem zhruba o 15 procent.
Další vrchol představuje nový systém PDCC Porsche Dynamic Chassis Control), který s dvěma aktivními stabilizátory vyrovnává v zatáčkách boční náklon. Ovšem i mimo zpevněné cesty je nový Cayenne ve svém živlu. Při jízdě v terénu umožní PDCC maximální křížení náprav, čímž zlepšuje trakci elektronicky řízeného pohonu 4x4.
Právě na bázi Cayenne S byla ve vývojovém centru ve Weissachu postavena speciální offroadová série S Transsyberia (26 ks) s ohledem na požadavky dálkových rallye. Jde o typické Porsche, protože přesně odpovídá požadavkům sportovně založených zákazníků, v tomto případě pro dálkové rallye. Oproti sériové verzi byl modifikován především v oblasti bezpečnosti a sportovních úprav.
Zážehový vidlicový osmiválec 4.8, takřka shodný s Cayenne S, dosahuje výkonu 385 k při 6200/min. Už ve 3500/min je k dispozici 500 N.m točivého momentu. Variabilní časování vaček Vario Cam Plus zajišťuje rovnoměrný nárůst síly v celém rozsahu otáček. V závislosti na otáčkách přeřadí řidící jednotka zdvih sacích ventilů v rozmezí 3,6 až 10 mm.
Také variabilní délka sacího potrubí dodá dostatek točivého momentu už v nízkých otáčkách.
Vzhledem k tomu, že motor dokáže rozpoznat kvalitu paliva, může používat benzin s oktanovým číslem 91, případně směs s 25% podílem etanolu.
Stejně jako všechny modely Cayenne má také verze Transsyberia stálý pohon všech kol Porsche Traction Management (PTM), který v základním nastavení přenáší sílu v poměru 62:38 mezi nápravy. Přes elektronicky řízenou lamelovou spojku lze v případě prokluzu přenést až 100 procent dopředu nebo dozadu. Zvláště v těžkém terénu zvyšuje PDCC ve spojení se vzduchovým pérováním a PASM (Porsche Active Suspension Management) jízdní schopnosti při překonávání překážek. Pokud řidič aktivuje terénní redukci šestistupňové samočinné převodovky, změní se PDCC do offroadového režimu. Tím dosáhne maximálního křížení náprav. Největší brodivost je díky vzduchovému pérování 750 mm, přičemž karoserie i dveře jsou utěsněny proti vniknutí vody až do výšky bočních oken.
Také kola a podvozek jsou při extrémně dlouhé soutěži po kamenitých cestách vystaveny značné zátěži. Dvojitá ramena přední nápravy jsou zesílena, rozchod kol zvětšen o 34 mm a místo silničních pneumatik používá terénní 255/55 R18 T, umožňující rychlost do 190 km/h.
Aby se kompenzovala hmotnost výbavy nezbytné pro rallye, byly zadní lavice, obložení interiéru a tlumicí materiály odstraněny. Zadní a boční okna jsou z lehkého polykarbonátu.
Příď soutěžní verze je ztvárněna v duchu nových modelů Cayenne, stejně jako zadní partie s výklopnou zádí se střešním spoilerem, který zlepšuje stabilitu při vyšší rychlosti.
Všechny modely jsou standardně vybaveny navigačním systémem, umožňující plánování trasy i mimo asfaltové silnice, a obsluhovaný spolujezdcem, který má k dispozici ještě elektronický tripmaster. Výbava vozu zahrnuje mj. šnorchl, zesílenou ochranu podvozku z hliníku a přídavné nerezové obložení koncovky výfuku. Místo sériové nožní brzdy má vůz ruční, na střeše čtyři přídavné světlomety, pro zvláště těžké pasáže naviják, dva kanystry po 20 litrech, hydraulický zvedák, dva hasicí přístroje, dva vyprošťovací plechy, dvě rezervní kola a další potřebné věci pro offroadovou výbavu.
Transsyberia Rallye, která se uskuteční od 2. do 17. srpna, vede z Moskvy přes Sibiř, poušť Gobi do mongolského Ulanbátaru, a měří celkem 6200 kilometrů.
Základní technické údaje
Motor: zážehový přeplňovaný V8
Objem: 4806 cm³
Výkon: 283 kW (385 k) při 6200/min
Toč.moment: 500 N.m při 3500/min
Rychlost: 190 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 6,8 s
Spotřeba kombin: 13,7 l/100 km
Rozměry: 4798 x 1928 x 1748 mm
Rozvor: 2855 mm
Rozchod: 1681/1696 mm
Jindřich Lasík, 24.4.2007
Další vrchol představuje nový systém PDCC Porsche Dynamic Chassis Control), který s dvěma aktivními stabilizátory vyrovnává v zatáčkách boční náklon. Ovšem i mimo zpevněné cesty je nový Cayenne ve svém živlu. Při jízdě v terénu umožní PDCC maximální křížení náprav, čímž zlepšuje trakci elektronicky řízeného pohonu 4x4.
Právě na bázi Cayenne S byla ve vývojovém centru ve Weissachu postavena speciální offroadová série S Transsyberia (26 ks) s ohledem na požadavky dálkových rallye. Jde o typické Porsche, protože přesně odpovídá požadavkům sportovně založených zákazníků, v tomto případě pro dálkové rallye. Oproti sériové verzi byl modifikován především v oblasti bezpečnosti a sportovních úprav.
Zážehový vidlicový osmiválec 4.8, takřka shodný s Cayenne S, dosahuje výkonu 385 k při 6200/min. Už ve 3500/min je k dispozici 500 N.m točivého momentu. Variabilní časování vaček Vario Cam Plus zajišťuje rovnoměrný nárůst síly v celém rozsahu otáček. V závislosti na otáčkách přeřadí řidící jednotka zdvih sacích ventilů v rozmezí 3,6 až 10 mm.
Také variabilní délka sacího potrubí dodá dostatek točivého momentu už v nízkých otáčkách.
Vzhledem k tomu, že motor dokáže rozpoznat kvalitu paliva, může používat benzin s oktanovým číslem 91, případně směs s 25% podílem etanolu.
Stejně jako všechny modely Cayenne má také verze Transsyberia stálý pohon všech kol Porsche Traction Management (PTM), který v základním nastavení přenáší sílu v poměru 62:38 mezi nápravy. Přes elektronicky řízenou lamelovou spojku lze v případě prokluzu přenést až 100 procent dopředu nebo dozadu. Zvláště v těžkém terénu zvyšuje PDCC ve spojení se vzduchovým pérováním a PASM (Porsche Active Suspension Management) jízdní schopnosti při překonávání překážek. Pokud řidič aktivuje terénní redukci šestistupňové samočinné převodovky, změní se PDCC do offroadového režimu. Tím dosáhne maximálního křížení náprav. Největší brodivost je díky vzduchovému pérování 750 mm, přičemž karoserie i dveře jsou utěsněny proti vniknutí vody až do výšky bočních oken.
Také kola a podvozek jsou při extrémně dlouhé soutěži po kamenitých cestách vystaveny značné zátěži. Dvojitá ramena přední nápravy jsou zesílena, rozchod kol zvětšen o 34 mm a místo silničních pneumatik používá terénní 255/55 R18 T, umožňující rychlost do 190 km/h.
Aby se kompenzovala hmotnost výbavy nezbytné pro rallye, byly zadní lavice, obložení interiéru a tlumicí materiály odstraněny. Zadní a boční okna jsou z lehkého polykarbonátu.
Příď soutěžní verze je ztvárněna v duchu nových modelů Cayenne, stejně jako zadní partie s výklopnou zádí se střešním spoilerem, který zlepšuje stabilitu při vyšší rychlosti.
Všechny modely jsou standardně vybaveny navigačním systémem, umožňující plánování trasy i mimo asfaltové silnice, a obsluhovaný spolujezdcem, který má k dispozici ještě elektronický tripmaster. Výbava vozu zahrnuje mj. šnorchl, zesílenou ochranu podvozku z hliníku a přídavné nerezové obložení koncovky výfuku. Místo sériové nožní brzdy má vůz ruční, na střeše čtyři přídavné světlomety, pro zvláště těžké pasáže naviják, dva kanystry po 20 litrech, hydraulický zvedák, dva hasicí přístroje, dva vyprošťovací plechy, dvě rezervní kola a další potřebné věci pro offroadovou výbavu.
Transsyberia Rallye, která se uskuteční od 2. do 17. srpna, vede z Moskvy přes Sibiř, poušť Gobi do mongolského Ulanbátaru, a měří celkem 6200 kilometrů.
Základní technické údaje
Motor: zážehový přeplňovaný V8
Objem: 4806 cm³
Výkon: 283 kW (385 k) při 6200/min
Toč.moment: 500 N.m při 3500/min
Rychlost: 190 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 6,8 s
Spotřeba kombin: 13,7 l/100 km
Rozměry: 4798 x 1928 x 1748 mm
Rozvor: 2855 mm
Rozchod: 1681/1696 mm
Jindřich Lasík, 24.4.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout