Porsche Cayenne S opět na Rallye Transsyberia
Po loňské úspěšné premiéře se také letos vydají dvě tovární Porsche Cayenne S na závod Rallye Transsyberia, vedoucí z Moskvy do Ulánbátaru, hlavního města Mongolska. Vůz, který absolvuje ve dnech 11. až 25. července náročnou rallye, byl včetně posádek představen na lipském veletrhu.
V prvním ročníku jedné z nejtvrdších offroadových soutěžích obsadily vozy Porsche osm míst v první desítce, včetně všech pódiových umístění. Po dvou týdnech a více než 7100 kilometrech zvítězil Rod Millen (trojnásobný mistr USA) a Richard Kelsey s náskokem 17 minut před Italem Tognanou a 23 minutami před Adelem Abdullalem z Katarau.
Ve vedení se mezitím vystřídalo hned několik posádek. V prvních etapách na ruském území přes Ural a Sibiř, až do devátého dne, byl nejrychlejší Armin Schwarz. Tři defekty v první mongolské zkoušce jej však stály vedoucí pozici. V tu chvíli se dostala do čela Toyota britského týmu, než zapadla do bláta a na špici se usadil Dr. Erik Brandenburg v soukromém voze Porsche 911 Carrera z roku 1975. S 1100 kilogramů těžkým automobilem ovládl 285 kilometrů dlouhou zkoušku dvanácté etapy do Bajankhoru. Poté „utopil“ veterána v řece, ale do cíle nakonec dojel devátý. Pak už přišel ke slovu Rod Millen a bylo rozhodnuto.
Účast v rallye si letos zopakuje opět Armin Schwarz, kterého bude tentokrát navigovat Andy Schulz, jeden z nejzkušenějších spolujezdců maratonských rallye a dvojnásobný vítěz Dakaru. S druhým vozem pojede Španěl Carlos Celma společně s Wolfem Hendrikem Ungerem, který startoval v maratonech už v 80. letech, mj. s Jacky Ickxem.
„V minulém roce byla rallye pro mě úplně něčím novým. Během 14 dni jsem nasbíral v Rusku a Mongolsku hodně zkušeností. V těchto rallye hraje vždy důležitou roli spolujezdec, a proto se těším na spolupráci s Andy Schulzem, řekl při prezentaci Armin Schwarz.
Také Španěl Celma sází na zkušeného spolujezdce: „Unger jezdil pouštní rallye už s Ickxem v Porsche 959. Kromě toho je dobrým inženýrem a hovoří šesti jazyky“.
Pro letošní Rallye Transsyberia postavilo Porsche malou sérii vozidel, které doznaly několika úprav. Především se vývoj soustředil na vylepšení terénních schopností a nastavení podvozku. Vůz dostal nové ochranné kryty podvozku a přední i zadní část byly upraveny ve prospěch větších nájezdových úhlů. S pneumatikami BF Goodrich 265/65 R18 se zvýšila světlost o 30 mm.
V porovnání s loňským modelem má vůz vyšší a zesílené boky, takže nabízí lepší ochranu před defektem pneumatiky. Vzduchové pérování bylo na základě získaných hodnot z loňské rallye nově naladěno. Sériové tlumiče jsou nahrazeny speciálními soutěžními, takže nyní se vůz chová na rychlých pistách s mnoha terénními vlnami mnohem klidněji. Také systém Porsche Dynamic Classic Control PDCC, jehož dva aktivní stabilizátory vyrovnávají boční náklon v zatáčkách, byl přizpůsobeny maratonské rallye.
Sílu na všechna kola převádí samočinná šestistupňová převodovka s kratšími převody než u Cayenne GTS. Stejně jako sériové modely Cayenne disponuje soutěžní verze stálým pohonem všech kol PTM, který rozděluje sílu mezi přední a zadní nápravu v poměru 38:62. Elektromotoricky ovládaná a elektronicky řízená lamelová spojka může podle potřeby převést až 100 % točivého momentu dopředu nebo dozadu.
Vidlicový atmosferický osmiválec 4.8 s hliníkovou klikovou skříní a hliníkovou hlavou válců, přímým vstřikováním benzinu, integrovanou suchou spojkou, čtyřmi vačkovými hřídeli v hlavě válců a variabilním řízením ventilů disponuje výkonem 385 k a točivým momentem 500 Nm.
Díky šnorchlu zvládne vůz průjezd brodem hlubokým až 725 mm. Do sériové výbavy patří přídavné světlomety na střeše, dva hasicí přístroje, dva vyprošťovací plechy, dvě rezervy, stan pro dvě osoby, devět metrů dlouhá kurta s hákem, pracovní světlomet. V zavazadlovém prostoru je uložen naviják, který může být v případě potřeby velice jednoduchým způsobem namontován.
Základní technické údaje
Motor: zážehový vidlicový osmiválec
Objem: 4806 cm³
Výkon: 283 kW (385 k) při 6200/min
Točivý moment: 500 Nm při 3500/min
Rychlost: 170 km/h (podle obutí)
Zrychlení 0-100 km/h: 6,8 s
Zrychlení 0-1000m: 26,8 s
Prům. spotřeba: 13,7 l
Rozměry: 47987 x 1928 x 1780 mm
Rozvor: 2855 mm
Jindřich Lasík, 9.4.2008
Ve vedení se mezitím vystřídalo hned několik posádek. V prvních etapách na ruském území přes Ural a Sibiř, až do devátého dne, byl nejrychlejší Armin Schwarz. Tři defekty v první mongolské zkoušce jej však stály vedoucí pozici. V tu chvíli se dostala do čela Toyota britského týmu, než zapadla do bláta a na špici se usadil Dr. Erik Brandenburg v soukromém voze Porsche 911 Carrera z roku 1975. S 1100 kilogramů těžkým automobilem ovládl 285 kilometrů dlouhou zkoušku dvanácté etapy do Bajankhoru. Poté „utopil“ veterána v řece, ale do cíle nakonec dojel devátý. Pak už přišel ke slovu Rod Millen a bylo rozhodnuto.
Účast v rallye si letos zopakuje opět Armin Schwarz, kterého bude tentokrát navigovat Andy Schulz, jeden z nejzkušenějších spolujezdců maratonských rallye a dvojnásobný vítěz Dakaru. S druhým vozem pojede Španěl Carlos Celma společně s Wolfem Hendrikem Ungerem, který startoval v maratonech už v 80. letech, mj. s Jacky Ickxem.
„V minulém roce byla rallye pro mě úplně něčím novým. Během 14 dni jsem nasbíral v Rusku a Mongolsku hodně zkušeností. V těchto rallye hraje vždy důležitou roli spolujezdec, a proto se těším na spolupráci s Andy Schulzem, řekl při prezentaci Armin Schwarz.
Také Španěl Celma sází na zkušeného spolujezdce: „Unger jezdil pouštní rallye už s Ickxem v Porsche 959. Kromě toho je dobrým inženýrem a hovoří šesti jazyky“.
Pro letošní Rallye Transsyberia postavilo Porsche malou sérii vozidel, které doznaly několika úprav. Především se vývoj soustředil na vylepšení terénních schopností a nastavení podvozku. Vůz dostal nové ochranné kryty podvozku a přední i zadní část byly upraveny ve prospěch větších nájezdových úhlů. S pneumatikami BF Goodrich 265/65 R18 se zvýšila světlost o 30 mm.
V porovnání s loňským modelem má vůz vyšší a zesílené boky, takže nabízí lepší ochranu před defektem pneumatiky. Vzduchové pérování bylo na základě získaných hodnot z loňské rallye nově naladěno. Sériové tlumiče jsou nahrazeny speciálními soutěžními, takže nyní se vůz chová na rychlých pistách s mnoha terénními vlnami mnohem klidněji. Také systém Porsche Dynamic Classic Control PDCC, jehož dva aktivní stabilizátory vyrovnávají boční náklon v zatáčkách, byl přizpůsobeny maratonské rallye.
Sílu na všechna kola převádí samočinná šestistupňová převodovka s kratšími převody než u Cayenne GTS. Stejně jako sériové modely Cayenne disponuje soutěžní verze stálým pohonem všech kol PTM, který rozděluje sílu mezi přední a zadní nápravu v poměru 38:62. Elektromotoricky ovládaná a elektronicky řízená lamelová spojka může podle potřeby převést až 100 % točivého momentu dopředu nebo dozadu.
Vidlicový atmosferický osmiválec 4.8 s hliníkovou klikovou skříní a hliníkovou hlavou válců, přímým vstřikováním benzinu, integrovanou suchou spojkou, čtyřmi vačkovými hřídeli v hlavě válců a variabilním řízením ventilů disponuje výkonem 385 k a točivým momentem 500 Nm.
Díky šnorchlu zvládne vůz průjezd brodem hlubokým až 725 mm. Do sériové výbavy patří přídavné světlomety na střeše, dva hasicí přístroje, dva vyprošťovací plechy, dvě rezervy, stan pro dvě osoby, devět metrů dlouhá kurta s hákem, pracovní světlomet. V zavazadlovém prostoru je uložen naviják, který může být v případě potřeby velice jednoduchým způsobem namontován.
Základní technické údaje
Motor: zážehový vidlicový osmiválec
Objem: 4806 cm³
Výkon: 283 kW (385 k) při 6200/min
Točivý moment: 500 Nm při 3500/min
Rychlost: 170 km/h (podle obutí)
Zrychlení 0-100 km/h: 6,8 s
Zrychlení 0-1000m: 26,8 s
Prům. spotřeba: 13,7 l
Rozměry: 47987 x 1928 x 1780 mm
Rozvor: 2855 mm
Jindřich Lasík, 9.4.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout