Porsche 911 Turbo S - co si přát víc
Srdcem novinky je samozřejmě plochý šestiválec přeplňovaný dvojicí turbodmychadel s proměnnou geometrií rozváděcích lopatek (VGT). Výkon motoru stoupl ve srovnání se standardním modelem 911 Turbo o 30 k na celkových 530 k.
Vrcholná výkonnost modelu 911 Turbo S je ukázkou přístupu Porsche Intelligent Performance: i přes zvýšení dynamických kvalit spotřebuje jen 11,4 l/100 km, jako 911 Turbo. Jedná se tak o nejúspornější vůz své výkonnostní třídy. Z klidu na 100 km/h zrychlí během 3,3 sekundy, akcelerace na rychlost 200 km/h mu trvá jen 10,8 s. Nejvyšší rychlost má hodnotu 315 km/h.
Stávající Porsche 911 Turbo z roku 2009 přineslo poprvé v 35leté historii tohoto modelu nový motor. Změny na časování sacích ventilů zlepšují odezvu motoru a zvýšený plnicí tlak o 0,2 baru (max. 1,2 bar) zapříčinil nárůst výkonu o 30 k na 530 k od 6250 až 6750/min. Točivý moment se zvýšil o 50 Nm na 700 Nm v rozpětí 2100 až 4250/min.
Přípravu směsi obstarává přímé vstřikování pracující v celém spektru otáček a zatížení s homogenní směsí. Model 911 Turbo S je poprvé vybaven expanzním sáním, optimalizující pulzace nasávaného vzduchu mezi škrticí klapkou a sacími ventily pro zvýšení účinnosti plnění.
Exkluzivní technikou jsou také variabilní turbodmychadla: v zážehovém motoru je nepoužívá nikdo jiný. Každé z dvojice turbodmychadel je vybaveno variabilní geometrií rozváděcích lopatek, zvyšujících jejich účinnost i rychlost reakcí. Tato turbodmychadla pracují s teplotami výfukových plynů kolem 1000 ºC.
Mimořádná výkonnost signalizuje i jeho zvukem. Odlišného zvukového projevu bylo zejména po stisku tlačítek Sport a Sport Plus dosaženo upravenou charakteristikou variabilních turbodmychadel i časováním. Po otevření krytu motoru zaujme především karbonový kryt vzduchového filtru s hliníkovým dekorem střední části.
Nedílnou součástí je sedmistupňová dvouspojková převodovka PDK, kterou může řidič ovládat páčkami na sportovním tříramenném volantu. Rychlostní stupně 1 až 6 mají sportovní a relativně krátké převody, což dokládá fakt, že nejvyšší rychlosti je dosahováno právě na „šestku“. Sedmá rychlost má delší převod. Při ustálené rychlosti se zmenšují otáčky motoru, a snižuje spotřeba paliva.
Systém PTM zajišťuje účinné a efektivní rozdělení síly motoru mezi nápravy s elektronicky řízenou lamelovou spojkou, která je schopna plného otevření nebo naopak uzavření během pouhých 100 ms. Extrémně krátký čas je dokonce kratší než reakce motoru na povely plynového pedálu a současně i bleskovější než smysly řidiče. Kromě předností je PTManagement nejen nejúčinnějším, ale i nejlehčím pohonem všech kol.
Standardně je vybaveno také systémem PTV, spojující mechanický samosvorný diferenciál s možností variabilního rozdělení síly motoru mezi zadní kola. Systém je v každém okamžiku pomocí brzdové soustavy přibrzdit vnitřní zadní kolo, a tím zvýšit trakci. Tyto funkce zlepšují chování vozu v zatáčkách a současně zvyšují dynamiku.
Mechanický samosvorný diferenciál, který je součástí systému PTV, má asymetrický účinek (svornost pod zatížením 22 %, při brzdění motorem 27 %), je schopen zajistit více trakce zejména na povrchu s měnící se trakcí. Zvyšuje stabilitu při akceleraci v zatáčkách a současně stabilitu ve vysokých rychlostech při velkých bočních přetíženích. PTV je ideálním doplňkem stabilizačního systému PSM, který používá brzdy pro stabilizaci vozu, PTV pro aktivní zvýšení dynamiky. To je také důvod, proč je funkce PTV aktivní i v případě vypnutého stabilizačního systému (PSM OFF).
Nové 911 Turbo S je vybaveno paketem Sports Chrono Turbo, jehož součástí je také dynamické zavěšení motoru, které posunuje dynamiku na vyšší úroveň. Součástí paketu je možnost nastavit dvojici sportovních režimů Sport a Sport Plus, které odpovídajícím způsobem ovlivňují činnost systémů PTM, PSM, PASM, PDK a současně i dynamického zavěšení motoru.
K dispozici je funkce Lanuch Control, která cíleným ovládáním různých systémů vozu řídí prokluz kol i spojek převodovky s cílem maximalizace zrychlení. Nechybějí ani analogové stopky ve středu přístrojové desky, stejně tak jako sportovní menu v systému PCM s paměťovou funkcí. Vše korunuje zmiňované dynamické zavěšení motoru tvořené silentbloky naplněnými kapalinou, jež mění viskozitu podle intenzity magnetického pole. V závislosti na jízdní situaci dynamické silentbloky mění tuhost tak, aby nabídly buď maximálně pevné spojení motoru s karoserií, nebo naopak komfortnější volnější spojení.
Podvozek je ve větší míře shodný s 911 Turbo. Díky tomu s pomocí aktivních tlumičů PASM nabízí značné možnosti mezi komfortním a sportovním nastavením. Specifickou vlastností S jsou keramické brzdy PCCB. I přes větší rozměry jsou o 18 kg lehčí než standardní ocelové brzdy.
Mezi prvky sériové výbavy se přidávají některé další položky, jako třeba dynamická odbočovací světla, které se od 10 km/h natáčejí podle natočení volantu do zatáček a účinně tak osvětlují silnici před vozem. Pro maximalizaci tohoto účinku se vnitřní světlo může natočit až o 15º a vnější o 7º do zatáčky.
Adaptivní sedadla s pamětí se vyznačují širokými možnostmi nastavení, včetně např. bederní opěrky. Nejzajímavější vlastností je možnost nastavení bočnic sedadel i opěradel.
Kožené čalounění se nabízí ve dvou dvoubarevných kombinacích: černá/krémová a černá/titanová modř. Vždy druhá z uvedených barev je použita na dveřích, stejně tak jako na středních částech předních i zadních sedadel. Tato atraktivní barevná schémata jsou určena výhradně pro nové 911 Turbo S.
JL, 26.3.2010
Stávající Porsche 911 Turbo z roku 2009 přineslo poprvé v 35leté historii tohoto modelu nový motor. Změny na časování sacích ventilů zlepšují odezvu motoru a zvýšený plnicí tlak o 0,2 baru (max. 1,2 bar) zapříčinil nárůst výkonu o 30 k na 530 k od 6250 až 6750/min. Točivý moment se zvýšil o 50 Nm na 700 Nm v rozpětí 2100 až 4250/min.
Přípravu směsi obstarává přímé vstřikování pracující v celém spektru otáček a zatížení s homogenní směsí. Model 911 Turbo S je poprvé vybaven expanzním sáním, optimalizující pulzace nasávaného vzduchu mezi škrticí klapkou a sacími ventily pro zvýšení účinnosti plnění.
Exkluzivní technikou jsou také variabilní turbodmychadla: v zážehovém motoru je nepoužívá nikdo jiný. Každé z dvojice turbodmychadel je vybaveno variabilní geometrií rozváděcích lopatek, zvyšujících jejich účinnost i rychlost reakcí. Tato turbodmychadla pracují s teplotami výfukových plynů kolem 1000 ºC.
Mimořádná výkonnost signalizuje i jeho zvukem. Odlišného zvukového projevu bylo zejména po stisku tlačítek Sport a Sport Plus dosaženo upravenou charakteristikou variabilních turbodmychadel i časováním. Po otevření krytu motoru zaujme především karbonový kryt vzduchového filtru s hliníkovým dekorem střední části.
Nedílnou součástí je sedmistupňová dvouspojková převodovka PDK, kterou může řidič ovládat páčkami na sportovním tříramenném volantu. Rychlostní stupně 1 až 6 mají sportovní a relativně krátké převody, což dokládá fakt, že nejvyšší rychlosti je dosahováno právě na „šestku“. Sedmá rychlost má delší převod. Při ustálené rychlosti se zmenšují otáčky motoru, a snižuje spotřeba paliva.
Systém PTM zajišťuje účinné a efektivní rozdělení síly motoru mezi nápravy s elektronicky řízenou lamelovou spojkou, která je schopna plného otevření nebo naopak uzavření během pouhých 100 ms. Extrémně krátký čas je dokonce kratší než reakce motoru na povely plynového pedálu a současně i bleskovější než smysly řidiče. Kromě předností je PTManagement nejen nejúčinnějším, ale i nejlehčím pohonem všech kol.
Standardně je vybaveno také systémem PTV, spojující mechanický samosvorný diferenciál s možností variabilního rozdělení síly motoru mezi zadní kola. Systém je v každém okamžiku pomocí brzdové soustavy přibrzdit vnitřní zadní kolo, a tím zvýšit trakci. Tyto funkce zlepšují chování vozu v zatáčkách a současně zvyšují dynamiku.
Mechanický samosvorný diferenciál, který je součástí systému PTV, má asymetrický účinek (svornost pod zatížením 22 %, při brzdění motorem 27 %), je schopen zajistit více trakce zejména na povrchu s měnící se trakcí. Zvyšuje stabilitu při akceleraci v zatáčkách a současně stabilitu ve vysokých rychlostech při velkých bočních přetíženích. PTV je ideálním doplňkem stabilizačního systému PSM, který používá brzdy pro stabilizaci vozu, PTV pro aktivní zvýšení dynamiky. To je také důvod, proč je funkce PTV aktivní i v případě vypnutého stabilizačního systému (PSM OFF).
Nové 911 Turbo S je vybaveno paketem Sports Chrono Turbo, jehož součástí je také dynamické zavěšení motoru, které posunuje dynamiku na vyšší úroveň. Součástí paketu je možnost nastavit dvojici sportovních režimů Sport a Sport Plus, které odpovídajícím způsobem ovlivňují činnost systémů PTM, PSM, PASM, PDK a současně i dynamického zavěšení motoru.
K dispozici je funkce Lanuch Control, která cíleným ovládáním různých systémů vozu řídí prokluz kol i spojek převodovky s cílem maximalizace zrychlení. Nechybějí ani analogové stopky ve středu přístrojové desky, stejně tak jako sportovní menu v systému PCM s paměťovou funkcí. Vše korunuje zmiňované dynamické zavěšení motoru tvořené silentbloky naplněnými kapalinou, jež mění viskozitu podle intenzity magnetického pole. V závislosti na jízdní situaci dynamické silentbloky mění tuhost tak, aby nabídly buď maximálně pevné spojení motoru s karoserií, nebo naopak komfortnější volnější spojení.
Podvozek je ve větší míře shodný s 911 Turbo. Díky tomu s pomocí aktivních tlumičů PASM nabízí značné možnosti mezi komfortním a sportovním nastavením. Specifickou vlastností S jsou keramické brzdy PCCB. I přes větší rozměry jsou o 18 kg lehčí než standardní ocelové brzdy.
Mezi prvky sériové výbavy se přidávají některé další položky, jako třeba dynamická odbočovací světla, které se od 10 km/h natáčejí podle natočení volantu do zatáček a účinně tak osvětlují silnici před vozem. Pro maximalizaci tohoto účinku se vnitřní světlo může natočit až o 15º a vnější o 7º do zatáčky.
Adaptivní sedadla s pamětí se vyznačují širokými možnostmi nastavení, včetně např. bederní opěrky. Nejzajímavější vlastností je možnost nastavení bočnic sedadel i opěradel.
Kožené čalounění se nabízí ve dvou dvoubarevných kombinacích: černá/krémová a černá/titanová modř. Vždy druhá z uvedených barev je použita na dveřích, stejně tak jako na středních částech předních i zadních sedadel. Tato atraktivní barevná schémata jsou určena výhradně pro nové 911 Turbo S.
JL, 26.3.2010
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout












