Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Porsche 911 GT3 R Hybrid pro závody

Sto deset let od chvíle, kdy Ferdinand Porsche vyvinul první hybridní vůz světa – Lohner Porsche Semper Vivus, automobilka Porsche představuje novou podobu vizionářského konceptu, který aplikuje na závodní vůz kategorie GT. A je tady to, čeho jsme se nejvíc obávali – „elektrické“ Porsche.

Na autosalonu v Ženevě se představí Porsche 911 GT3 R Hybrid s hybridním ústrojím, které otevírá novou kapitolu závodní tradice značky Porsche, jež během 45 let účinkování v motoristickém sportu získala více než 20 000 vítězství.
Představená hybridní technologie byla vyvinuta speciálně pro použití v závodním automobilu a svojí koncepcí i uspořádáním se liší od současných konvenčních hybridních ústrojí. Každé z předních kol závodního speciálu 911 GT3 R Hybrid pohání elektromotor s výkonem 60 kW. Celek doplňuje čtyřlitrový plochý šestiválec boxer s výkonem 480 k, umístěný v zádi a pohánějící kola zadní nápravy. Významnou inovací je použití setrvačníku vyrábějícího elektřinu místo konvenčních akumulátorů. Setrvačníkový generátor je umístěn vedle řidiče a je zdrojem elektřiny pro dvojici elektromotorů.
Samotný setrvačníkový generátor je ve své podstatě elektromotor, jehož rotor se točí až 40 000/min. Právě v tomto pohybu se potřebná energie uchovává
v mechanické podobě. Jakmile se řidič dotkne brzdového pedálu, z obou elektromotorů se stanou generátory a vzniklá elektřina roztáčí setrvačník. Pro akceleraci nebo předjížděcí manévr může řidič tuto mechanicky uschovanou energii využít pro zvýšení dynamiky. Setrvačníkový generátor v ten okamžik začne nashromážděnou mechanickou energii přeměňovat na 120 kW elektrické energie, která pohání přední kola. Dodatečná porce síly je k dispozici vždy po dobu 6 až 8 sekund pro každý cyklus.
Kinetická energie, která se dříve ztrácela ve formě tepla v brzdové soustavě, je nyní velmi účinně používána jako doplňkový zdroj síly. Záleží na aktuálních podmínkách na trati, ale dodatečný výkon nemusí být použit pouze pro zvýšení dynamiky, ale také pro úsporu paliva. Zvýšení účinnosti umožní podle potřeby upravovat výkonnost celého vozu. V některých případech lze například zmenšit objem a hmotnost palivové nádrže nebo méně často zajíždět do boxů pro palivo.
Po premiéře bude vůz testován ve vytrvalostních závodech na Nürburgringu, vyvrchlolením pak bude závod na 24 hodin na Severní smyčce tohoto okruhu ve dnech 15. a 16. května. Cílem účasti však nebude vítězství, ale především testování pokrokové technologie v reálném závodním prostředí.


JL, 18.2.2010

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar