Peugeot i0n jezdí pouze na elektriku
Trh elektromobilů by měl postupně růst a přibližně v roce 2020 by měl představovat 4 – 5 procent evropského automobilového trhu. Proto bude i nárůst výroby Peugeotu i0n růst postupný a do roku 2015 dosáhne celková produkce 50 000 vozů.
Model i0n je určen především pro orgány veřejné správy, městské instituce, společnosti působící v dopravním a energetickém průmyslu, leasingové společnosti atd. Stává se prvním vozem v historii značky, který nese logo s novým, perleťově bílým chromovaným lvem, označujícím vozy s nulovými emisemi.
Vzhled charakterizuje zaoblenost a vypouklá kapota prodloužená velkým šikmým čelním sklem. Interiér je ve dvou verzích. První je střídmý a konvenčnější. Druhý využívá různé materiály příjemné na dotek. Díky rozvoru 255 cm a výšce 161 cm se do interiéru vejdou čtyři dospělé osoby. S kompaktními rozměry (délka 348 cm. šířka 147 cm), poloměru otáčení 450 cm a elektrickému posilovači řízení se s autem lehce parkuje.
Řidič lépe vnímá efektivitu vozu díky měřiči výkonu, udávající okamžitou úroveň spotřeby nebo rekuperace energie a rychle se naučí, jak dosáhnout optimální rekuperace energie při zpomalení.
V případě potřeby uvolní prudké sešlápnutí akcelerátoru točivý moment a výsledkem je rychlá a lineární akcelerace. Důkazem je zrychlení z 30 na 60 km/h za 3,5 s (Peugeot 207 THP 1.6 156 k za 3,9 s na trojku).
Díky výšce vozu bylo možné umístit sadu bateriových článků pod podlahu mezi obě nápravy, čímž se snížilo těžiště a vůz získal větší dynamickou stabilitu. K tomu přispívá sériový elektronický stabilizační systém ESP, elektronický rozdělovač brzdného účinku REF a brzdový asistent pro kritické situace EVA.
Po uvolnění pedálu akcelerátoru převede kinetická energie motor do režimu generátoru a zajistí „brzdění motorem“, srovnatelné s tepelným motorem. Účinnost brzdění je zajištěna rekuperací energie i klasickým brzdným okruhem.
Peugeot i0n splňuje náročné požadavky z hlediska bezpečnosti díky koncepci své struktury a bezpečnostní výbavě se šesti airbagy a 2 úchyty Isofix.
Blok baterií má pevnou strukturu z polymerů posílených o skelná vlákna a ocelové destičky. Při bočním nárazu chrání blok článků příčné výztuže, zvyšující tuhost podvozku v ohybu a v krutu.
Každý základní článek (celkem 88) je uzavřen v šestibokém rovnoběžnostěnu z nerezové oceli. Normální nabíjení z běžné zásuvky se provádí speciálním kabelem s ochranným pouzdrem. Dohled nad rychlým či normálním dobíjením zajišťují snímače napětí a teploty článků i dialog mezi zvláštním kontrolním zařízením bloku bateriových článků a jednotkou rychlého dobíjení.V případě, že při rychlém dobíjení dosáhne jeden nebo více bateriových článků určité hraniční teploty, zajistí chlazení vnitřku bloku baterií nucený oběh „studeného“ okolního vzduchu nebo dojde k chlazení pomocí klimatizace.
Kapacita lithium-iontových bateriových článků nové generace je vyšší než u předchozích nikl-kadmiových akumulátorů z 90. let. Baterie se může dobíjet i částečně, aniž by bylo nutné ji pravidelně úplně vybíjet. V klasické 220V zásuvce se nabije na 100 % za 6 hodin. Symbol na přístrojové desce a LED dioda na bezpečnostním plášti kabelu signalizují okamžité zahájení dobíjení a automaticky se vypne, jakmile je nabitá.
Rychlé nabíjení ze zvláštní dobíjecí stanici za pomoci třífázového 380 V proudu vyžaduje 15 minut pro nabití baterie na 50 % a třicet minut pro nabití na 80 %.
Otočením klíčku v zapalování do první polohy se zapnou přístroje, po otočení do druhé polohy se spustí pohon. Po rozsvícení kontrolky „Ready“ je vůz připraven k jízdě. Oproti vozu se spalovacím motorem najdeme na přístrojové desce např. ukazatel nabití baterie. Dále měřič výkonu, který napomáhá úspornému řízení, protože ukazuje okamžitou spotřebu nebo rekuperaci energie při zpomalení nebo brzdění. Ukazatel se pohybuje v rozmezí barevných úseků:
zelený úsek – řízení s minimální spotřebou energie
bílý úsek – energeticky náročné řízení
modrý úsek CHARGE – úroveň rekuperace energie
Palubní počítač uvádí mj. informaci o dojezdu, vypočtený na základě zjištěných podmínek jízdy za posledních 25 km. Na dojezd mají vliv i způsob řízení, podmínky provozu, typ terénu nebo používání topení nebo klimatizace.
Postupné výstrahy upozorňující na snižování dojezdu a strategie pro případ nouze. Pokud ukazuje úroveň nabití baterie dvě čárky, rozbliká se kontrolka upozorňující na nutnost dobití baterie (zůstává přibližně 15 % energie).
Pokud není vidět žádná čárka, zůstává kontrolka rozsvícená a palubní počítač neukazuje žádný dojezd. Strategie pro případ nouze vypne topení nebo klimatizaci a výkon motoru se snižuje. Pokud již není možné zajistit požadovanou akceleraci, na přístrojové desce se rozsvítí symbol „želvy“ a vůz jede pomalu. Po dosažení minimální prahové hodnoty energie v baterii se vůz zastaví.
Elektromotor i redukční převodovka s jedním redukčním převodem, pohánějící zadní kola, jsou umístěny před zadní nápravou. Motor napájí střídavý třífázový proud 330V pomocí proudového měniče, který převádí stejnosměrný 330V proud z hlavní baterie. Měnič reguluje proud, jeho frekvenci i napětí podle síly sešlápnutí akceleračního pedálu. Měnič, motor a redukční převodovka zajišťují rychlost od 0 do 130 km/h.
Jízdy vzad je dosaženo obrácením směru chodu motoru. Synchronní elektrický motor s permanentními neodymovými (Nd) magnety dosahuje výkonu 47 kW (64 k) a točivého momentu 180 Nm v rozmezí 0-2 000/min.
Ve střední části motoru je mobilní rotor s vnějšími magnety umístěnými tak, že póly (severní a jižní) střídavě směřují ven, zvenku je umístěn pevný stator, který tvoří cívky napájené třemi samostatnými fázemi proudu, vytvářejícími magnetické pole, které otáčí rotorem.
Elektrické systémy klimatizace a vytápění jsou napájeny lithium-iontovoui baterií. Vytápění probíhá cirkulací elektricky ohřívané chladicí kapaliny. Při studeném startu nebo pokud vůz stojí, dodává systém okamžitě teplý vzduch.
Proudový měnič při jízdě mění stejnosměrný 330 V proud z baterie na střídavý 330 V proud, který napájí elektromotor. Motor je reverzibilní, tzn, že při zpomalování vytváří střídavý proud, který měnič mění na stejnosměrný, jenž následně napájí baterii (režim generátoru).
Palubní nabíjecí zařízení přeměňuje domácí střídavý 220V proud na stejnosměrný o napětí 330V, který slouží k napájení baterie.
Při rychlém napájení dodává dobíjecí stanice o výkonu 50 kW přímo napětí a stejnosměrný proud pro napájení baterie. Stanice zahrnuje nabíjecí zařízení napájené třífázovým proudem 380V (z místní elektrické sítě). Baterie vozu je napájena stejnosměrným jednofázovým proudem, který může dosahovat až 125 A.
Měnič DC/DC zabudovaný do nabíjecího zařízení vytváří napětí 14 V z 330 V, které dodává baterie, za účelem napájení 12V baterie určené k provozu palubních přístrojů – počítačů, osvětlení, audio systému, posilovače řízení, aj.
JL, 9.12.2010
Vzhled charakterizuje zaoblenost a vypouklá kapota prodloužená velkým šikmým čelním sklem. Interiér je ve dvou verzích. První je střídmý a konvenčnější. Druhý využívá různé materiály příjemné na dotek. Díky rozvoru 255 cm a výšce 161 cm se do interiéru vejdou čtyři dospělé osoby. S kompaktními rozměry (délka 348 cm. šířka 147 cm), poloměru otáčení 450 cm a elektrickému posilovači řízení se s autem lehce parkuje.
Řidič lépe vnímá efektivitu vozu díky měřiči výkonu, udávající okamžitou úroveň spotřeby nebo rekuperace energie a rychle se naučí, jak dosáhnout optimální rekuperace energie při zpomalení.
V případě potřeby uvolní prudké sešlápnutí akcelerátoru točivý moment a výsledkem je rychlá a lineární akcelerace. Důkazem je zrychlení z 30 na 60 km/h za 3,5 s (Peugeot 207 THP 1.6 156 k za 3,9 s na trojku).
Díky výšce vozu bylo možné umístit sadu bateriových článků pod podlahu mezi obě nápravy, čímž se snížilo těžiště a vůz získal větší dynamickou stabilitu. K tomu přispívá sériový elektronický stabilizační systém ESP, elektronický rozdělovač brzdného účinku REF a brzdový asistent pro kritické situace EVA.
Po uvolnění pedálu akcelerátoru převede kinetická energie motor do režimu generátoru a zajistí „brzdění motorem“, srovnatelné s tepelným motorem. Účinnost brzdění je zajištěna rekuperací energie i klasickým brzdným okruhem.
Peugeot i0n splňuje náročné požadavky z hlediska bezpečnosti díky koncepci své struktury a bezpečnostní výbavě se šesti airbagy a 2 úchyty Isofix.
Blok baterií má pevnou strukturu z polymerů posílených o skelná vlákna a ocelové destičky. Při bočním nárazu chrání blok článků příčné výztuže, zvyšující tuhost podvozku v ohybu a v krutu.
Každý základní článek (celkem 88) je uzavřen v šestibokém rovnoběžnostěnu z nerezové oceli. Normální nabíjení z běžné zásuvky se provádí speciálním kabelem s ochranným pouzdrem. Dohled nad rychlým či normálním dobíjením zajišťují snímače napětí a teploty článků i dialog mezi zvláštním kontrolním zařízením bloku bateriových článků a jednotkou rychlého dobíjení.V případě, že při rychlém dobíjení dosáhne jeden nebo více bateriových článků určité hraniční teploty, zajistí chlazení vnitřku bloku baterií nucený oběh „studeného“ okolního vzduchu nebo dojde k chlazení pomocí klimatizace.
Kapacita lithium-iontových bateriových článků nové generace je vyšší než u předchozích nikl-kadmiových akumulátorů z 90. let. Baterie se může dobíjet i částečně, aniž by bylo nutné ji pravidelně úplně vybíjet. V klasické 220V zásuvce se nabije na 100 % za 6 hodin. Symbol na přístrojové desce a LED dioda na bezpečnostním plášti kabelu signalizují okamžité zahájení dobíjení a automaticky se vypne, jakmile je nabitá.
Rychlé nabíjení ze zvláštní dobíjecí stanici za pomoci třífázového 380 V proudu vyžaduje 15 minut pro nabití baterie na 50 % a třicet minut pro nabití na 80 %.
Otočením klíčku v zapalování do první polohy se zapnou přístroje, po otočení do druhé polohy se spustí pohon. Po rozsvícení kontrolky „Ready“ je vůz připraven k jízdě. Oproti vozu se spalovacím motorem najdeme na přístrojové desce např. ukazatel nabití baterie. Dále měřič výkonu, který napomáhá úspornému řízení, protože ukazuje okamžitou spotřebu nebo rekuperaci energie při zpomalení nebo brzdění. Ukazatel se pohybuje v rozmezí barevných úseků:
zelený úsek – řízení s minimální spotřebou energie
bílý úsek – energeticky náročné řízení
modrý úsek CHARGE – úroveň rekuperace energie
Palubní počítač uvádí mj. informaci o dojezdu, vypočtený na základě zjištěných podmínek jízdy za posledních 25 km. Na dojezd mají vliv i způsob řízení, podmínky provozu, typ terénu nebo používání topení nebo klimatizace.
Postupné výstrahy upozorňující na snižování dojezdu a strategie pro případ nouze. Pokud ukazuje úroveň nabití baterie dvě čárky, rozbliká se kontrolka upozorňující na nutnost dobití baterie (zůstává přibližně 15 % energie).
Pokud není vidět žádná čárka, zůstává kontrolka rozsvícená a palubní počítač neukazuje žádný dojezd. Strategie pro případ nouze vypne topení nebo klimatizaci a výkon motoru se snižuje. Pokud již není možné zajistit požadovanou akceleraci, na přístrojové desce se rozsvítí symbol „želvy“ a vůz jede pomalu. Po dosažení minimální prahové hodnoty energie v baterii se vůz zastaví.
Elektromotor i redukční převodovka s jedním redukčním převodem, pohánějící zadní kola, jsou umístěny před zadní nápravou. Motor napájí střídavý třífázový proud 330V pomocí proudového měniče, který převádí stejnosměrný 330V proud z hlavní baterie. Měnič reguluje proud, jeho frekvenci i napětí podle síly sešlápnutí akceleračního pedálu. Měnič, motor a redukční převodovka zajišťují rychlost od 0 do 130 km/h.
Jízdy vzad je dosaženo obrácením směru chodu motoru. Synchronní elektrický motor s permanentními neodymovými (Nd) magnety dosahuje výkonu 47 kW (64 k) a točivého momentu 180 Nm v rozmezí 0-2 000/min.
Ve střední části motoru je mobilní rotor s vnějšími magnety umístěnými tak, že póly (severní a jižní) střídavě směřují ven, zvenku je umístěn pevný stator, který tvoří cívky napájené třemi samostatnými fázemi proudu, vytvářejícími magnetické pole, které otáčí rotorem.
Elektrické systémy klimatizace a vytápění jsou napájeny lithium-iontovoui baterií. Vytápění probíhá cirkulací elektricky ohřívané chladicí kapaliny. Při studeném startu nebo pokud vůz stojí, dodává systém okamžitě teplý vzduch.
Proudový měnič při jízdě mění stejnosměrný 330 V proud z baterie na střídavý 330 V proud, který napájí elektromotor. Motor je reverzibilní, tzn, že při zpomalování vytváří střídavý proud, který měnič mění na stejnosměrný, jenž následně napájí baterii (režim generátoru).
Palubní nabíjecí zařízení přeměňuje domácí střídavý 220V proud na stejnosměrný o napětí 330V, který slouží k napájení baterie.
Při rychlém napájení dodává dobíjecí stanice o výkonu 50 kW přímo napětí a stejnosměrný proud pro napájení baterie. Stanice zahrnuje nabíjecí zařízení napájené třífázovým proudem 380V (z místní elektrické sítě). Baterie vozu je napájena stejnosměrným jednofázovým proudem, který může dosahovat až 125 A.
Měnič DC/DC zabudovaný do nabíjecího zařízení vytváří napětí 14 V z 330 V, které dodává baterie, za účelem napájení 12V baterie určené k provozu palubních přístrojů – počítačů, osvětlení, audio systému, posilovače řízení, aj.
JL, 9.12.2010
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout















