Peugeot RCZ - sen se stal skutečností
Peugeot RCZ se stal skutečností a otevírá novou etapu v historii „vozů pro potěšení“. Jeho expresivní a inovativní styl, exkluzivní interiér, výkonné a ekologické motory a silné jízdní zážitky vypovídají o budoucí orientaci značky na vášnivější vozy.
Sportovní kompaktní kupé RCZ 2+2 bylo od počátku koncipováno jako exkluzivní vůz, a již název RCZ symbolizuje výjimečné postavení v modelové řadě. Je prvním osobním vozem bez číselného označení. První etapa projektu byla zahájena v září 2007 na autosalonu ve Frankfurtu, kde Peugeot odhalil koncept, který vzbudil zájem u laické i odborné veřejnosti. Rozhodnutí o realizaci a uvedení vozu na trh bylo přijato během loňského autosalonu v Ženevě.
Jednou z výzev bylo zvládnout vývoj nového vozu v mimořádně krátké lhůtě. Proto se montuje ve specializovaném výrobním středisku Magna Steyr v rakouském Grazu.
Dvojité zaoblení střechy vozu a zadního okna představuje odvážnou technickou novinku. Čelní sklo, černá střecha a zatmavené zadní okno vytvářejí navazující pás ohraničený dvěma hliníkovými střešními oblouky. Při pohledu z profilu je svažující se přední část vozu navázána na mohutné zadní partie jemnou svislou hranou. Dalším výrazným prvkem je hliníková kapota, zasahující do předních blatníků. Proporce vozu (výška 1,36 m), promyšlené linie karoserie a dvojité zaoblení střechy napomáhají proudění vzduchu a velkou měrou se podílejí na jeho optimálních aerodynamických parametrech. K aerodynamické efektivitě přispívá i nastavitelné zadní křídlo, které se v závislosti na rychlosti vozu nastavuje do dvou poloh a vytváří tak rovnováhu mezi stabilitou vozu a spotřebou paliva. První pozice (19°) se otevře nad 85 km/h (sklopí se do 55 km/h), druhá pozice (34°) se nastaví nad 155 km/h (do polohy 1 se vrátí pod 145 km/h). Řidič si může křídlo sám nastavit do pozice 2 tlačítkem na středové konzole.
Zážitek z jízdy bude umocněn také doplňkem Pack Sport pro 1.6 THP 200 k v základní výbavě, který zahrnuje volant menších rozměrů, krátkou řadicí páku a u benzinových motorů Sound System.
Palubní deska je potažena jemným materiálem s inovativní strukturou a má reprezentativní a technický vzhled. Zákazník má na výběr z několika barevných odstínů celokoženého čalounění Nappa (luxusní silná kůže, velmi jemná a hladká)
RCZ nezapomíná na praktičnost a nabízí 2 zadní přídavná sedadla se sklopnými opěradly, která otevírají přístup do zavazadlového prostoru (od 384 do 760 l).
Pod kapotou najdeme tři výkonné motory s velkým točivým momentem i výkonem a příznivou spotřebou paliva.
1.6 THP 115 kW (156 k), 240 Nm, převodovka 6MT
2.0 HDI FAP 120 kW (163 k), 340 Nm, převodovka 6MT
1.6 THP 115 kW (156 k) Euro 5,240 Nm, převodovka 6AT
1.6 THP 147 kW (200 k) Euro 5, 275 Nm, převodovka 6MT
Novinkou je 1.6 THP/200 k s točivým momentem 275 Nm od 1 700 do 4500/min a výkonem 147 kW od 5500 do 6800/min. Z 80 na 120 km/h na pětku zrychlí za 6,5 s, z 0 na 100 km/h za 7,6 s, přičemž spotřeba nepřesahuje v kombinovaném provozu 6,9 l/100 km. Pro dosažení těchto výkonů kombinuje turbodmychadlo Twin-Scrol, přímé vstřikování paliva a sací ventily s proměnným zdvihem spojené s proměnným časováním sacích a výfukových ventilů (technologie VTi, Variable valve and Timing injection) pro dosažení lepší spotřeby paliva a emisí CO2.
Přeplňovaný benzinový motor 1.6 THP/156 k s přímým vstřikováním dosahuje skvělého poměru mezi výkonem 240 Nm od 1400 do 4500/min a 115 kW při 5 800/min) a spotřebou paliva 6,7 l/100 km. Od léta bude k dispozici s novou sekvenční automatickou šestistupňovou převodovkou, vyvinutou společností Aisin AW. Má dva režimy ovládání : automatický pro řízení bez stresu, který se přizpůsobí jízdnímu stylu řidiče, a aktivní - sekvenční.
Motor o objemu 1 997 cm3 uvedený v roce 2009 dosahuje výkonu 120 kW při 3 750/min a točivého momentu 340 Nm v rozmezí 2 000 – 3 000/min. Je vybaven spalovací komorou nové generace ECCS, turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek, vysokotlakým čerpadlem a elektromagnetickými vstřikovači s osmi otvory. V kombinovaném provozu klesla tak spotřeba na 5,3 l/100 km.
Na posledním autosalonu ve Frankfurtu byla odhalena studie verze RCZ s technologií HYbrid4. Využívá stejného způsobu pohonu jako 3008 HYbrid4, který bude na trh uveden na jaře roku 2011: 2.0 HDI FAP 120 kW (163 k) vpředu a elektrický motor 27 kW (37 k) vzadu, a pohon všech kol. Spotřebu udává výrobce 3,7 l/100 km.
Přední náprava je Mc Pherson s odděleným příčným zkrutným stabilizátorem, vzadu je dvouramenná náprava s příčkou a integrovaným zkrutným stabilizátorem. V porovnání s hatchbackem 308 byl snížen podvozek a těžiště vozu o 23, resp. 40 mm. Model RCZ je navíc i širší (30 mm) a má rozšířený přední i zadní rozchod kol (+ 44 a + 63 mm).
Brzdovou soustavu tvoří chlazené kotouče o průměru 302 mm a tloušťky 26 mm, přičemž u 1.6 THP 147 kW/200 k (a u 2.0 HDI FAP s pneumatikami 19") jsou rozměry specifických kotoučů dokonce 340x30 mm. Rovněž zadní brzdy jsou dimenzovány velkoryse – kotouče mají rozměr 290x12 mm.
Systém ESP je součástí základní výbavy vozu a zahrnuje dynamickou kontrolu stability (CDS), elektronický rozdělovač brzdného účinku (REF) a asistenční brzdový systém (EVA), inteligentní protiskluzový systém a pomoc při rozjezdu ve svahu. Funkce CDS, ASR a EVA je možné deaktivovat současně (ESP OFF), aby si nároční a zkušení řidiči mohli bez omezení vyzkoušet kapacity vozu.
JL, 25.6.2010
Jednou z výzev bylo zvládnout vývoj nového vozu v mimořádně krátké lhůtě. Proto se montuje ve specializovaném výrobním středisku Magna Steyr v rakouském Grazu.
Dvojité zaoblení střechy vozu a zadního okna představuje odvážnou technickou novinku. Čelní sklo, černá střecha a zatmavené zadní okno vytvářejí navazující pás ohraničený dvěma hliníkovými střešními oblouky. Při pohledu z profilu je svažující se přední část vozu navázána na mohutné zadní partie jemnou svislou hranou. Dalším výrazným prvkem je hliníková kapota, zasahující do předních blatníků. Proporce vozu (výška 1,36 m), promyšlené linie karoserie a dvojité zaoblení střechy napomáhají proudění vzduchu a velkou měrou se podílejí na jeho optimálních aerodynamických parametrech. K aerodynamické efektivitě přispívá i nastavitelné zadní křídlo, které se v závislosti na rychlosti vozu nastavuje do dvou poloh a vytváří tak rovnováhu mezi stabilitou vozu a spotřebou paliva. První pozice (19°) se otevře nad 85 km/h (sklopí se do 55 km/h), druhá pozice (34°) se nastaví nad 155 km/h (do polohy 1 se vrátí pod 145 km/h). Řidič si může křídlo sám nastavit do pozice 2 tlačítkem na středové konzole.
Zážitek z jízdy bude umocněn také doplňkem Pack Sport pro 1.6 THP 200 k v základní výbavě, který zahrnuje volant menších rozměrů, krátkou řadicí páku a u benzinových motorů Sound System.
Palubní deska je potažena jemným materiálem s inovativní strukturou a má reprezentativní a technický vzhled. Zákazník má na výběr z několika barevných odstínů celokoženého čalounění Nappa (luxusní silná kůže, velmi jemná a hladká)
RCZ nezapomíná na praktičnost a nabízí 2 zadní přídavná sedadla se sklopnými opěradly, která otevírají přístup do zavazadlového prostoru (od 384 do 760 l).
Pod kapotou najdeme tři výkonné motory s velkým točivým momentem i výkonem a příznivou spotřebou paliva.
1.6 THP 115 kW (156 k), 240 Nm, převodovka 6MT
2.0 HDI FAP 120 kW (163 k), 340 Nm, převodovka 6MT
1.6 THP 115 kW (156 k) Euro 5,240 Nm, převodovka 6AT
1.6 THP 147 kW (200 k) Euro 5, 275 Nm, převodovka 6MT
Novinkou je 1.6 THP/200 k s točivým momentem 275 Nm od 1 700 do 4500/min a výkonem 147 kW od 5500 do 6800/min. Z 80 na 120 km/h na pětku zrychlí za 6,5 s, z 0 na 100 km/h za 7,6 s, přičemž spotřeba nepřesahuje v kombinovaném provozu 6,9 l/100 km. Pro dosažení těchto výkonů kombinuje turbodmychadlo Twin-Scrol, přímé vstřikování paliva a sací ventily s proměnným zdvihem spojené s proměnným časováním sacích a výfukových ventilů (technologie VTi, Variable valve and Timing injection) pro dosažení lepší spotřeby paliva a emisí CO2.
Přeplňovaný benzinový motor 1.6 THP/156 k s přímým vstřikováním dosahuje skvělého poměru mezi výkonem 240 Nm od 1400 do 4500/min a 115 kW při 5 800/min) a spotřebou paliva 6,7 l/100 km. Od léta bude k dispozici s novou sekvenční automatickou šestistupňovou převodovkou, vyvinutou společností Aisin AW. Má dva režimy ovládání : automatický pro řízení bez stresu, který se přizpůsobí jízdnímu stylu řidiče, a aktivní - sekvenční.
Motor o objemu 1 997 cm3 uvedený v roce 2009 dosahuje výkonu 120 kW při 3 750/min a točivého momentu 340 Nm v rozmezí 2 000 – 3 000/min. Je vybaven spalovací komorou nové generace ECCS, turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek, vysokotlakým čerpadlem a elektromagnetickými vstřikovači s osmi otvory. V kombinovaném provozu klesla tak spotřeba na 5,3 l/100 km.
Na posledním autosalonu ve Frankfurtu byla odhalena studie verze RCZ s technologií HYbrid4. Využívá stejného způsobu pohonu jako 3008 HYbrid4, který bude na trh uveden na jaře roku 2011: 2.0 HDI FAP 120 kW (163 k) vpředu a elektrický motor 27 kW (37 k) vzadu, a pohon všech kol. Spotřebu udává výrobce 3,7 l/100 km.
Přední náprava je Mc Pherson s odděleným příčným zkrutným stabilizátorem, vzadu je dvouramenná náprava s příčkou a integrovaným zkrutným stabilizátorem. V porovnání s hatchbackem 308 byl snížen podvozek a těžiště vozu o 23, resp. 40 mm. Model RCZ je navíc i širší (30 mm) a má rozšířený přední i zadní rozchod kol (+ 44 a + 63 mm).
Brzdovou soustavu tvoří chlazené kotouče o průměru 302 mm a tloušťky 26 mm, přičemž u 1.6 THP 147 kW/200 k (a u 2.0 HDI FAP s pneumatikami 19") jsou rozměry specifických kotoučů dokonce 340x30 mm. Rovněž zadní brzdy jsou dimenzovány velkoryse – kotouče mají rozměr 290x12 mm.
Systém ESP je součástí základní výbavy vozu a zahrnuje dynamickou kontrolu stability (CDS), elektronický rozdělovač brzdného účinku (REF) a asistenční brzdový systém (EVA), inteligentní protiskluzový systém a pomoc při rozjezdu ve svahu. Funkce CDS, ASR a EVA je možné deaktivovat současně (ESP OFF), aby si nároční a zkušení řidiči mohli bez omezení vyzkoušet kapacity vozu.
JL, 25.6.2010
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout