Peugeot RCZ - TT po francouzsku
Sportovní Peugeot RCZ není jen konceptem, který se stal skutečností, ale otevírá novou etapu v historii vozů pro potěšení značky Peugeot. Jeho expresivní a inovativní styl, exkluzivní interiér, výkonné a silné jízdní zážitky nastiňují orientaci značky na ještě „vášnivější“ vozy.
Před dvěma roky odhalil Peugeot na autosalonu ve Frankfurtu koncept 308 RCZ, a záhy se zrodila myšlenka sériového provedení. Kompaktní kupé 2+2, tvarově hodně podobné Audi TT, ovšem s typickým francouzským šarmem, bylo navrženo jako exkluzivní vůz pro moderní a náročnou klientelu. Již název RCZ symbolizuje výjimečné postavení, neboť je prvním osobním vozem, které nepoužívá číselné označení s nulou uprostřed.
Další výzvou projektu bylo zvládnout vývoj v mimořádně krátké lhůtě. Proto je montován ve specializovaném výrobním středisku v závodě Magna Steyr v rakouském Grazu zaměřeném na výrobu exkluzivních vozů vyráběných v malých sériích.
Propracovaný a elegantní styl vytváří harmonickou vyváženost založenou na originální architektuře kompaktního kupé. Dvojité zaoblení střechy a zadního okna představuje odvážnou technickou novinku. Čelní sklo, černá střecha a zatmavené zadní okno vytvářejí navazující pás ohraničený dvěma hliníkovými střešními oblouky.
Přední část s charakteristickými rysy Peugeot, mohutné profilované blatníky, do kterých jsou zasazena velká kola, difuzér a výrazná červená zadní svítilny LED jsou rozdělená bílou krystalickou křivkou.
Proporce vozu (výška 1,36 m), propracované linie karoserie a dvojité zaoblení střechy napomáhají proudění vzduchu. Rovněž mobilní zadní křídlo, které se v závislosti na rychlosti nastavuje do dvou poloh, vytváří rovnováhu mezi stabilitou vozu a spotřebou paliva.
Hluboká sedadla s integrovanými opěrkami hlavy pevně vedou tělo a všechny ovladače řidiči přirozeně padnou do ruky. Skloněná palubní deska s čistými a splývavými liniemi připomíná stylem posledně uvedené modely a zapadá do exkluzivního světa tohoto kupé.
Zavazadlový prostor má objem 384 l, po sklopení opěradla zadního sedadla se zvětší na 760 l. Pro příležitostné pasažéry nabízí dvě nouzová sedadla, dobře tvarovaná a pohodlně využitelná. Tvar střechy s dvojitým zaoblením navíc zvětšuje vnitřní obyvatelnost zadní části kabiny.
Pro vůz jsou určeny tři výkonné motory.
1.6 THP 147 kW
Nový motor umožní využít veškerý potenciál podvozkových částí vozu s točivým momentem 255 Nm při 1700/min (275 Nm s funkcí overboost) a výkonem 147 kW při 5800/min. Díky tomu zrychlí na pětku z 80 na 120 km/h za 6,5 s), přičemž spotřeba paliva nepřesahuje v kombinovaném cyklu 7,1 l/100 km. Zážehový čtyřválec o objemu 1598 cm kombinuje turbokompresor Twin-Scroll pro výkon a okamžitou reaktivitu již od nízkých otáček, přímé vstřikování a sací ventily s proměnným zdvihem spojené s proměnným časováním sacích a výfukových ventilů (technologie VTi). Technologie Sound System umožňuje vytvořit různý zvuk podle rychlosti motoru.
1.6 THP 115 kW
Přeplňovaný benzinový motor s přímým vstřikováním dosahuje skvělého poměru mezi výkonem (240 Nm od 1400/min a 115 kW při 5800/min) a spotřebou paliva (6,9 l/100 km). Od léta 2010 bude k dispozici se sekvenční automatickou šestistupňovou převodovkou.
2.0 HDI FAP 120 kW
Motor o objemu 1997 cm3 dosahuje výkonu 120 kW při 3750/min a nabízí točivý moment 340 Nm při 2000/min. Je vybaven spalovací komorou nové generace ECCS, turbokompresorem s variabilní geometrií lopatek, vysokotlakým čerpadlem, díky kterému lze ve společné rampě dosáhnout tlaku 2000 barů, nebo solenoidními vstřikovači s osmi otvory.
V základu využívá podvozkové části převzaté z platformy 2 (přední náprava pseudo Mc Pherson, zadní náprava s příčkou se zkrutným stabilizátorem). V porovnání s hatchbackem 308 byl snížen podvozek a těžiště vozu o 20, resp. 40 mm. Model RCZ je širší (30 mm) a má rozšířený přední i zadní rozchod kol (+54/+72 mm). U verzí s motorem THP 147kW (200 k) je v přední nápravě zakomponován speciální stabilizátor.
Brzdová soustava se skládá z chlazených kotoučů velkých rozměrů: průměr 302 mm a tloušťka 26 mm, přičemž u 1.6 THP 147 kW (200 k) mají rozměr 340x30 mm. Kotoučové zadní brzdy mají u všech verzí rozměr 290x12 mm.
Pro usnadnění ovládání vozu ve svahu je vybaven Asistentem Hill Assist, sériově spojený se systémem ESP a kromě verze s automatickou převodovkou zahrnuje také protiprokluzový systém snow motion (sofistikovaný systém ASR, který automaticky přizpůsobí pohon každého ze dvou kol podmínkám přilnavosti k povrchu vozovky) a dynamickou kontrolu stability (CDS), elektronický rozdělovač brzdného účinku (REF) a asistenční brzdový systém (EVA). Funkce DSC, ASR a EVA lze deaktivovat a tak využít veškerý dynamický potenciál vozu.
Aby si každý z majitelů mohl ze svého vozu RCZ vytvořit skutečně unikátní automobil, je v nabídce řada možností individualizace, které svou exkluzivitou odpovídají charakteru tohoto vozu. Např. karbonová střecha, střešní oblouky ve dvou barevných odstínech (černý chrom, „písek“), hliníková kola 18 a 19’’ v různých provedeních, černě lakované prvky v přední části vozu, karbonové kryty vnějších zpětných zrcátek atd.
JL, 18.9.2009
Další výzvou projektu bylo zvládnout vývoj v mimořádně krátké lhůtě. Proto je montován ve specializovaném výrobním středisku v závodě Magna Steyr v rakouském Grazu zaměřeném na výrobu exkluzivních vozů vyráběných v malých sériích.
Propracovaný a elegantní styl vytváří harmonickou vyváženost založenou na originální architektuře kompaktního kupé. Dvojité zaoblení střechy a zadního okna představuje odvážnou technickou novinku. Čelní sklo, černá střecha a zatmavené zadní okno vytvářejí navazující pás ohraničený dvěma hliníkovými střešními oblouky.
Přední část s charakteristickými rysy Peugeot, mohutné profilované blatníky, do kterých jsou zasazena velká kola, difuzér a výrazná červená zadní svítilny LED jsou rozdělená bílou krystalickou křivkou.
Proporce vozu (výška 1,36 m), propracované linie karoserie a dvojité zaoblení střechy napomáhají proudění vzduchu. Rovněž mobilní zadní křídlo, které se v závislosti na rychlosti nastavuje do dvou poloh, vytváří rovnováhu mezi stabilitou vozu a spotřebou paliva.
Hluboká sedadla s integrovanými opěrkami hlavy pevně vedou tělo a všechny ovladače řidiči přirozeně padnou do ruky. Skloněná palubní deska s čistými a splývavými liniemi připomíná stylem posledně uvedené modely a zapadá do exkluzivního světa tohoto kupé.
Zavazadlový prostor má objem 384 l, po sklopení opěradla zadního sedadla se zvětší na 760 l. Pro příležitostné pasažéry nabízí dvě nouzová sedadla, dobře tvarovaná a pohodlně využitelná. Tvar střechy s dvojitým zaoblením navíc zvětšuje vnitřní obyvatelnost zadní části kabiny.
Pro vůz jsou určeny tři výkonné motory.
1.6 THP 147 kW
Nový motor umožní využít veškerý potenciál podvozkových částí vozu s točivým momentem 255 Nm při 1700/min (275 Nm s funkcí overboost) a výkonem 147 kW při 5800/min. Díky tomu zrychlí na pětku z 80 na 120 km/h za 6,5 s), přičemž spotřeba paliva nepřesahuje v kombinovaném cyklu 7,1 l/100 km. Zážehový čtyřválec o objemu 1598 cm kombinuje turbokompresor Twin-Scroll pro výkon a okamžitou reaktivitu již od nízkých otáček, přímé vstřikování a sací ventily s proměnným zdvihem spojené s proměnným časováním sacích a výfukových ventilů (technologie VTi). Technologie Sound System umožňuje vytvořit různý zvuk podle rychlosti motoru.
1.6 THP 115 kW
Přeplňovaný benzinový motor s přímým vstřikováním dosahuje skvělého poměru mezi výkonem (240 Nm od 1400/min a 115 kW při 5800/min) a spotřebou paliva (6,9 l/100 km). Od léta 2010 bude k dispozici se sekvenční automatickou šestistupňovou převodovkou.
2.0 HDI FAP 120 kW
Motor o objemu 1997 cm3 dosahuje výkonu 120 kW při 3750/min a nabízí točivý moment 340 Nm při 2000/min. Je vybaven spalovací komorou nové generace ECCS, turbokompresorem s variabilní geometrií lopatek, vysokotlakým čerpadlem, díky kterému lze ve společné rampě dosáhnout tlaku 2000 barů, nebo solenoidními vstřikovači s osmi otvory.
V základu využívá podvozkové části převzaté z platformy 2 (přední náprava pseudo Mc Pherson, zadní náprava s příčkou se zkrutným stabilizátorem). V porovnání s hatchbackem 308 byl snížen podvozek a těžiště vozu o 20, resp. 40 mm. Model RCZ je širší (30 mm) a má rozšířený přední i zadní rozchod kol (+54/+72 mm). U verzí s motorem THP 147kW (200 k) je v přední nápravě zakomponován speciální stabilizátor.
Brzdová soustava se skládá z chlazených kotoučů velkých rozměrů: průměr 302 mm a tloušťka 26 mm, přičemž u 1.6 THP 147 kW (200 k) mají rozměr 340x30 mm. Kotoučové zadní brzdy mají u všech verzí rozměr 290x12 mm.
Pro usnadnění ovládání vozu ve svahu je vybaven Asistentem Hill Assist, sériově spojený se systémem ESP a kromě verze s automatickou převodovkou zahrnuje také protiprokluzový systém snow motion (sofistikovaný systém ASR, který automaticky přizpůsobí pohon každého ze dvou kol podmínkám přilnavosti k povrchu vozovky) a dynamickou kontrolu stability (CDS), elektronický rozdělovač brzdného účinku (REF) a asistenční brzdový systém (EVA). Funkce DSC, ASR a EVA lze deaktivovat a tak využít veškerý dynamický potenciál vozu.
Aby si každý z majitelů mohl ze svého vozu RCZ vytvořit skutečně unikátní automobil, je v nabídce řada možností individualizace, které svou exkluzivitou odpovídají charakteru tohoto vozu. Např. karbonová střecha, střešní oblouky ve dvou barevných odstínech (černý chrom, „písek“), hliníková kola 18 a 19’’ v různých provedeních, černě lakované prvky v přední části vozu, karbonové kryty vnějších zpětných zrcátek atd.
JL, 18.9.2009
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout















