Peugeot 308 SW okouzlí variabilitou
Jen několik měsíců po hatchbacku 308, přichází Peugeot s verzí karoserie kombi, označovanou už tradičně SW. Výjimečné produktové kvality těchto vozů, jejich atraktivita a inovativnost oslovily za 6 let existence na trhu již téměř 900 000 zákazníků.
Už model 307 SW nabídl jízdní potěšení, komfort, praktičnost a velký zavazadlový prostor a také SW vychází z hlavních zadávacích podmínek, jako jsou zvýšená architektura zaručující maximální pohodlí, světlost a výhled z vozu, výrazný styl, jízdní vlastnosti, prvotřídní bezpečnost, kvalita vnímaná z pohledu zákazníka i kvalita každodenního života na palubě vozu.
Peugeot 308 SW přebírá přednosti, na kterých spočíval úspěch jeho předchůdce, a dále je vylepšuje. Například větší prosklená panoramatická střecha (1,68 m², tedy o 27 % více), důmyslnější modularita nebo velmi praktické otevíratelné zadní okno.
Novinka dokázal harmonicky spojit expresivní a dynamickou přední část hatchbacku s originálním konceptem zadní části. Z profilu vyzařuje silueta SW dynamiku, s jakou se v tomto segmentu setkáme jen zřídka.
Palubní deska, identická s hatchbackem, stylově navazuje na ostatní části interiéru a tvoří s nimi jednotný celek. Její výrazný sklon a předsazení, oblé elegantní křivky a reprezentativní styl umocňují dojem prostornosti a pohodlí.
Od ostatních vozů se 308 SW liší už na pohled impozantní panoramatickou prosklenou střechou (verze Premium a Premium Pack), která přesahuje až za druhou řadu sedadel, a poskytuje výhled i cestujícím ve třetí řadě. Celková prosklená plocha dosahuje velikosti 5,58 m².
Zvláštní pozornost byla věnována variabilitě vnitřního prostoru, díky níž lze rychle vůz přizpůsobit různým situacím. U vyšších úrovní výbavy jsou všechna sedadla druhé řady samostatná, stejných rozměrů a lze je snadno vyjmout. I v sedmimístné konfiguraci lze sklopit všechna sedadla a vznikne nám rovná ložná plocha s nízkým prahem.
Zavazadlový prostor vozu je přístupný širokými zadními dveřmi nebo zadním otevíratelným oknem, jednoduchost manipulace zvyšuje i prakticky řešený skládací kryt zavazadlového prostoru. Objem prostoru pod kryt je 674 litrů, při vyjmutých sedadlech pod střechu vozu až 2149 litrů.
Podvozkové části hatchbacku 308 byly přizpůsobeny specifickým požadavkům verze SW. Elektrohydraulický posilovač, přední náprava typu pseudo McPherson a zadní náprava s příčkou se zkrutným stabilizátorem poskytují řidiči maximální přesnost řízení.
Základní benzinové motory
Základní vznětové motory
Pozn. Objem – ccm, výkon – kW(k)/min, toč.moment – Nm/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba (město/mimo město/kombin.) – l/100 km
Mohou být spojeny s pěti automatickými nebo manuálními převodovkami, včetně nové manuální šestistupňové převodovky. Manuální kompaktní převodovka, interně «MCM», byla sestrojena na základě ambiciózních zadávacích podmínek z pohledu kvality a komfortu ovládání, odolnosti a kompaktnosti. Používá velmi účinná technická řešení, která řidiči zajistí maximálně pohodlné a přesné řazení převodových stupňů:
Synchronizační spojky Borg Warner u všech šesti převodových stupňů i u zpětného chodu, s použitím – zejména u prvního a druhého převodového stupně – tří kuželových kroužků, tzn. tří třecích ploch pro usnadnění řazení převodových stupňů i v těch nejnáročnějších podmínkách;
Patentovanou technologii „dvou kuličkových mechanismů“ pro řazení i volbu, která umožňuje snadný, čistý a přesný pohyb v požadované dráze a optimální zajištění zařazeného převodového stupně.
Ústrojí o hmotnosti 45 kg uložené napříč v prodloužení motoru a jeho vyvažovacího hřídele je stejně kompaktní jako pětistupňová převodovka a neomezuje poloměr otáčení. Nová převodovka je schopna převádět točivý moment až 270 Nm.
Model 308 SW má v nabídce také dva typy automatické převodovky se sekvenčním způsobem ovládání Tiptronic system Porsche. Čtyřstupňová automatická převodovka typu AL4 (1.6 VTi 88 kW, a 1.6 THP 103 kW). Šestistupňová převodovka AM6 ve spojení s motorem 2.0 HDI FAP se stala vrcholem nabídky dieselových verzí 308 SW. Dynamická a reaktivní převodovka se přizpůsobí stylu jízdy řidiče a umožní mu využít veškerý potenciál výkonného motoru.
Vůz je vybaven na přání např. systémem varování při neúmyslném opuštění jízdního pruhu AFIL nebo xenonovými světlomety se směrovým nastavením.
Z pohledu pasivní bezpečnosti byla struktura projektována tak, aby co do tuhosti a programované deformace dokázala účinně rozložit energii nárazu, nechybí až 7 airbagů včetně kolenního.
Ve srovnání s hatchbackem je verze 308 SW v rozvoru kol delší o 100 mm a zadní převis se zvětšil o 124 mm. Vnější rozměry poskytují vynikající obyvatelnost vnitřního prostoru a zohledňují vyšší úroveň bezpečnosti i opravitelnosti vozu.
Délka 4,50 m, tedy o 71 mm víc než u 307 SW, rozvor kol je 2,708 m, tj.o 10 cm víc než u hatchbacku. Velkorysá šířka vozu 1,815 m (stejná jako u 308 hatchback) přispívá k vyšší pasivní boční bezpečnosti a komfortu na nejvyšší úrovni (např. šířka ve výšce loktů). Optimalizovaná výška 1,555 m včetně střešních lišt (tj. o 13 mm méně než u 307 SW) zlepšuje aerodynamiku a dochází ke snížení těžiště o 10 mm.
Sedadla jsou podélně posuvná o 90 mm, sklon opěradel lze nastavit do 7 různých pozic v rozsahu od 19° do 30°. Pomocí popruhu můžeme opěradlo sklopit na sedák, zadní strana opěradla je pevná. Sedadla se sklopeným opěradlem lze vyklopit do svislé polohy k předním sedadlům (bez odejmutí opěrek hlavy) a získat více místa v zavazadlovém prostoru anebo usnadnit přístup na sedadla ve třetí řadě. Přídavná sedadla jsou vyjímatelná a sklopná a podobně jako ve druhé řadě sestrojena tak, aby bylo možné na ně položit další předměty. Z tohoto důvodu je každé sedadlo ve třetí řadě opatřeno pevnou podložkou se suchým zipem. Pokud je opěradlo sedadla ve druhé a třetí řadě sklopené, podložka na opěradle se rozloží a tím se prodlouží podlaha zavazadlového prostoru.
Stejně jako u hatchbacku 308 může být vůz podle zvolené verze dále vybaven mj. variabilním omezovačem rychlosti spojeným s regulátorem, senzorem tlaku v pneumatikách s přímou lokalizací defektního kola, který hlásí podhuštění a proraženou pneumatiku nebo systémem varování při nežádoucím překročení silniční čáry (AFIL).
Modelová řada určená pro trh v České republice vychází ze čtyř základních stupňů výbavy Premium Pack, premium, Confort Pack a Confort:
První dvě úrovně výbavy Confort a Confort Pack zastupují standardní verzi Break – jsou pětimístné, mají dělené zadní sedadlo a klasickou střechu. Jsou určeny pro zákazníky, kteří vyhledávají především jednoduchý, praktický a cenově dostupný vůz. Při pohledu z exteriéru je typická „klasická“ přední maska se dvěma horizontálními chromovanými lamelami.
Vyšší úrovně Premium, Premium Pack budou sériově vybaveny prosklenou panoramatickou střechou, třemi samostatnými sedadly ve druhé řadě a dále budou nabízet také otevíratelné zadní okno. Verze Premium má přední dynamický nárazník s děrovanou mřížkou, provedení přední části verze Premium Pack bude ještě stylovější.
K některým detailům se ještě vrátíme.
Základní verze 1.4 Confort stojí 439 900 Kč, nejlevnější dieselová 1.6 HDI Confort je za 489 900 Kč, nejdražší pak 2.0 HDI Aut 6 Premium Pack za 760 900 Kč. Více info na www.peugeot.cz
Jindřich Lasík, 26.6.2008
Peugeot 308 SW přebírá přednosti, na kterých spočíval úspěch jeho předchůdce, a dále je vylepšuje. Například větší prosklená panoramatická střecha (1,68 m², tedy o 27 % více), důmyslnější modularita nebo velmi praktické otevíratelné zadní okno.
Novinka dokázal harmonicky spojit expresivní a dynamickou přední část hatchbacku s originálním konceptem zadní části. Z profilu vyzařuje silueta SW dynamiku, s jakou se v tomto segmentu setkáme jen zřídka.
Palubní deska, identická s hatchbackem, stylově navazuje na ostatní části interiéru a tvoří s nimi jednotný celek. Její výrazný sklon a předsazení, oblé elegantní křivky a reprezentativní styl umocňují dojem prostornosti a pohodlí.
Od ostatních vozů se 308 SW liší už na pohled impozantní panoramatickou prosklenou střechou (verze Premium a Premium Pack), která přesahuje až za druhou řadu sedadel, a poskytuje výhled i cestujícím ve třetí řadě. Celková prosklená plocha dosahuje velikosti 5,58 m².
Zvláštní pozornost byla věnována variabilitě vnitřního prostoru, díky níž lze rychle vůz přizpůsobit různým situacím. U vyšších úrovní výbavy jsou všechna sedadla druhé řady samostatná, stejných rozměrů a lze je snadno vyjmout. I v sedmimístné konfiguraci lze sklopit všechna sedadla a vznikne nám rovná ložná plocha s nízkým prahem.
Zavazadlový prostor vozu je přístupný širokými zadními dveřmi nebo zadním otevíratelným oknem, jednoduchost manipulace zvyšuje i prakticky řešený skládací kryt zavazadlového prostoru. Objem prostoru pod kryt je 674 litrů, při vyjmutých sedadlech pod střechu vozu až 2149 litrů.
Podvozkové části hatchbacku 308 byly přizpůsobeny specifickým požadavkům verze SW. Elektrohydraulický posilovač, přední náprava typu pseudo McPherson a zadní náprava s příčkou se zkrutným stabilizátorem poskytují řidiči maximální přesnost řízení.
Základní benzinové motory
Typ | 1.4 VTi | 1.6VTi | 1.6 HTP/150 | 1.6 HTP/175 |
Objem | 1397 | 1598 | 1598 | 1598 |
Výkon | 70(95)/6000 | 88(120)/6000 | 110(150)/5800 | 128(175)/6000 |
Toč.moment | 136/4000 | 160/4250 | 240/1400 | 140-260/1600 |
Rychlost | 178 | 188 | 209 | 215 |
Zrychlení | 13,4 | 11,5 | 9,6 | 9,0 |
Spotřeba | 9,3/5,3/6,7 | 9,5/5,5/6,9 | 10,6/5,8/7,5 | 10,9/6,0/7,8 |
Základní vznětové motory
Typ | 1.6 HDI/90 | 1.6 HDI/110 | 2.0 HDI/136 |
Objem | 1560 | 1560 | 1997 |
Výkon | 66(90)/4000 | 80(110)/4000 | 100(136)/4000 |
Toč.moment | 215/1750 | 240-260/1750 | 320-340/2000 |
Rychlost | 174 | 185 | 201 |
Zrychlení | 13,3 | 11,9 | 11,1 |
Spotřeba | 6,0/4,0/4,7 | 6,4/4,0/4,9 | 7,6/4,9/5,9 |
Pozn. Objem – ccm, výkon – kW(k)/min, toč.moment – Nm/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba (město/mimo město/kombin.) – l/100 km
Mohou být spojeny s pěti automatickými nebo manuálními převodovkami, včetně nové manuální šestistupňové převodovky. Manuální kompaktní převodovka, interně «MCM», byla sestrojena na základě ambiciózních zadávacích podmínek z pohledu kvality a komfortu ovládání, odolnosti a kompaktnosti. Používá velmi účinná technická řešení, která řidiči zajistí maximálně pohodlné a přesné řazení převodových stupňů:
Synchronizační spojky Borg Warner u všech šesti převodových stupňů i u zpětného chodu, s použitím – zejména u prvního a druhého převodového stupně – tří kuželových kroužků, tzn. tří třecích ploch pro usnadnění řazení převodových stupňů i v těch nejnáročnějších podmínkách;
Patentovanou technologii „dvou kuličkových mechanismů“ pro řazení i volbu, která umožňuje snadný, čistý a přesný pohyb v požadované dráze a optimální zajištění zařazeného převodového stupně.
Ústrojí o hmotnosti 45 kg uložené napříč v prodloužení motoru a jeho vyvažovacího hřídele je stejně kompaktní jako pětistupňová převodovka a neomezuje poloměr otáčení. Nová převodovka je schopna převádět točivý moment až 270 Nm.
Model 308 SW má v nabídce také dva typy automatické převodovky se sekvenčním způsobem ovládání Tiptronic system Porsche. Čtyřstupňová automatická převodovka typu AL4 (1.6 VTi 88 kW, a 1.6 THP 103 kW). Šestistupňová převodovka AM6 ve spojení s motorem 2.0 HDI FAP se stala vrcholem nabídky dieselových verzí 308 SW. Dynamická a reaktivní převodovka se přizpůsobí stylu jízdy řidiče a umožní mu využít veškerý potenciál výkonného motoru.
Vůz je vybaven na přání např. systémem varování při neúmyslném opuštění jízdního pruhu AFIL nebo xenonovými světlomety se směrovým nastavením.
Z pohledu pasivní bezpečnosti byla struktura projektována tak, aby co do tuhosti a programované deformace dokázala účinně rozložit energii nárazu, nechybí až 7 airbagů včetně kolenního.
Ve srovnání s hatchbackem je verze 308 SW v rozvoru kol delší o 100 mm a zadní převis se zvětšil o 124 mm. Vnější rozměry poskytují vynikající obyvatelnost vnitřního prostoru a zohledňují vyšší úroveň bezpečnosti i opravitelnosti vozu.
Délka 4,50 m, tedy o 71 mm víc než u 307 SW, rozvor kol je 2,708 m, tj.o 10 cm víc než u hatchbacku. Velkorysá šířka vozu 1,815 m (stejná jako u 308 hatchback) přispívá k vyšší pasivní boční bezpečnosti a komfortu na nejvyšší úrovni (např. šířka ve výšce loktů). Optimalizovaná výška 1,555 m včetně střešních lišt (tj. o 13 mm méně než u 307 SW) zlepšuje aerodynamiku a dochází ke snížení těžiště o 10 mm.
Sedadla jsou podélně posuvná o 90 mm, sklon opěradel lze nastavit do 7 různých pozic v rozsahu od 19° do 30°. Pomocí popruhu můžeme opěradlo sklopit na sedák, zadní strana opěradla je pevná. Sedadla se sklopeným opěradlem lze vyklopit do svislé polohy k předním sedadlům (bez odejmutí opěrek hlavy) a získat více místa v zavazadlovém prostoru anebo usnadnit přístup na sedadla ve třetí řadě. Přídavná sedadla jsou vyjímatelná a sklopná a podobně jako ve druhé řadě sestrojena tak, aby bylo možné na ně položit další předměty. Z tohoto důvodu je každé sedadlo ve třetí řadě opatřeno pevnou podložkou se suchým zipem. Pokud je opěradlo sedadla ve druhé a třetí řadě sklopené, podložka na opěradle se rozloží a tím se prodlouží podlaha zavazadlového prostoru.
Stejně jako u hatchbacku 308 může být vůz podle zvolené verze dále vybaven mj. variabilním omezovačem rychlosti spojeným s regulátorem, senzorem tlaku v pneumatikách s přímou lokalizací defektního kola, který hlásí podhuštění a proraženou pneumatiku nebo systémem varování při nežádoucím překročení silniční čáry (AFIL).
Modelová řada určená pro trh v České republice vychází ze čtyř základních stupňů výbavy Premium Pack, premium, Confort Pack a Confort:
První dvě úrovně výbavy Confort a Confort Pack zastupují standardní verzi Break – jsou pětimístné, mají dělené zadní sedadlo a klasickou střechu. Jsou určeny pro zákazníky, kteří vyhledávají především jednoduchý, praktický a cenově dostupný vůz. Při pohledu z exteriéru je typická „klasická“ přední maska se dvěma horizontálními chromovanými lamelami.
Vyšší úrovně Premium, Premium Pack budou sériově vybaveny prosklenou panoramatickou střechou, třemi samostatnými sedadly ve druhé řadě a dále budou nabízet také otevíratelné zadní okno. Verze Premium má přední dynamický nárazník s děrovanou mřížkou, provedení přední části verze Premium Pack bude ještě stylovější.
K některým detailům se ještě vrátíme.
Základní verze 1.4 Confort stojí 439 900 Kč, nejlevnější dieselová 1.6 HDI Confort je za 489 900 Kč, nejdražší pak 2.0 HDI Aut 6 Premium Pack za 760 900 Kč. Více info na www.peugeot.cz
Jindřich Lasík, 26.6.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout