Peugeot 308 SW (II) - technické finesy
Karosářská varianta SW vznikla v roce 2002 s uvedením vozu 307 SW na trh. S tímto modelem představil Peugeot nový automobilový koncept, odlišný od klasických breaků nebo vozů typu monospace. Tentokrát se budeme podrobněji zabývat vybranými oblastmi.
V současnosti je tato verze karoserie v nabídce také pro ostatní modely řady Peugeot i v jiných kategoriích – ve vyšší střední třídě 407 SW a v segmentu malých vozů 207 SW.
Označení SW je u značky Peugeot synonymem pro moderní vůz, dynamický z pohledu stylu i jízdních vlastností a také symbolem praktičnosti a inteligentních řešení, mimořádně obyvatelného interiéru a velkorysého objemu zavazadlového prostoru a jeho variability.
Další zásluhou verze SW je sériové rozšíření prosklené panoramatické střechy, díky níž je interiér velmi příjemně prosvětlen, vzdušný, prostorný a cestující na zadních sedadlech mají zcela jedinečný výhled z vozu.
Podle studie evropské klientely tohoto vozu jsou majitelé kolem 40 let a pocházejí ze sociálně i profesně silných vrstev (více než 20 %). Velkou část (přes 40 %) představují rodiny s malými nebo odrostlými dětmi a dále pak páry, kteří pro svůj aktivní způsob života hledají prostorný vůz.
Spojením již známých i zcela nových řešení se u zákazníků, kteří vyhledávají objem a variabilitu, model 307 SW prosadil jako skutečná alternativa ke klasickému breaku i vozům typu monospace.
Při vývoji 308 SW byla hledisku nákladů na provoz věnována velká pozornost a výsledky jsou následující:
●Produkt a výbava (aerodynamický styl, pneumatiky Michelin Energy Saver u vybraných motorizací) dovolují optimalizovat spotřebu – hlavní položku nákladů na provoz vozu.
●Nízké emise CO2 mohou podle legislativy dané země přinést majitelům vozu daňové úlevy.
●Úpravy na struktuře karoserie i jejích částech vedly ke snížení časové náročnosti i celkové nákladnosti oprav, které se promítají do výhodnějších pojišťovacích tarifů.
●Neustálý výzkum a zlepšování kvality má pozitivní vliv na životnost, spolehlivost a na náklady na údržbu vozu.
●Atraktivita vozu – jeho styl a nabízené funkce, schopnost oslovit zákaznickou veřejnost a silná image podmiňují z části prodejní hodnotu vozu.
Snaha zvýšit bezpečnost vozu a současně dále nezvyšovat jeho hmotnost vedla k vyšší míře používání alternativních materiálů (více než 11 %), které jsou lehčí než ocel jako například plech THLE (plech s velmi vysokou mezí pružnosti) a UHLE (plech s ultra vysokou mezní pružnosti). Podobně jsou i kryt motoru, spodní kanál a výztuže dveří vyrobeny z hliníku, zatímco blatníky a řada dalších součástí je vyrobena z kompozitních materiálů.
Rovněž prosklená panoramatická střecha, která je z důvodu vyšší bezpečnosti vyrobena z vrstveného skla o celkové tloušťce 5 mm, vykazuje úsporu hmotnosti 5 kg. Celá přední část je totožná s hatchbackem: karoserie, čelní okno, přední dveře i spodní část až k patkám podlahy.
Specifika struktury 308 SW jsou následující:
●prodloužená zadní část s lehce zvýšenou podlahou může pojmout až tři místa ve druhé řadě a dvě ve třetí. S ohledem na novou variabilitu byly čtyři zadní nosné příčky ve srovnání s 307 SW upraveny tak, aby osová vzdálenost mezi ukotvením sedaček byla identická;
●zadní kruhová kostra zvyšuje tuhost karoserie a umožnila maximálně rozšířit otvor víka zavazadlového prostoru a usnadnit do něj přístup;
●specifické zadní dveře zohledňují celkový styl a přístupnost do vozu;
●zadní nosník z hliníkové slitiny je účinnější a lehčí, minimalizuje následky nárazu zezadu a zvyšuje míru opravitelnosti vozu;
●v celkové koncepci struktury vozu je zohledněna prosklená panoramatická střecha, jejíž plocha je o 27 % větší než u 307 SW. Vrstvené sklo připevněné ke skeletu dosahuje plochy 1,68 m2 a celková prosklená plocha vozu pak 5,58 m2;
K výrobě zadního samostatně otevíratelného okna byla použita řada technologických inovací. Především samotné okno svými výrazně zaoblenými tvary vyžadovalo zcela nové přístupy při zpracování skla. Okno je koncipované jako „druhé víko“ zavazadlového prostoru a bylo tudíž nutné ho upevnit na rám z umělé hmoty AMC (Advanced Molding Compound), který byl upevněn na kostru víka. Závěsy víka a okna jsou dokonale integrované do zadní části střechy a neomezují zpětný výhled z vozu ani pohyblivost víka.
Součástí bezpečností výbavy je telematický systém RT4, který umožňuje zdarma přístup k asistenční službě a službě Peugeot Urgence. Tento systém nouzového volání byl spuštěn v roce 2003 a od té doby do konce roku 2007 pomohl již téměř 2 000 uživatelů. K dnešnímu dni je funkce dostupná v šesti evropských zemích – ve Francii, Německu, Španělsku, Itálii, Belgii a Lucembursku. (v ČR zatím ne). Tato nová generace telematického systému používá pevný disk 30 GB, hlasovou syntézu a informace zobrazuje na nové výsuvné barevné obrazovce (7“,16/9), jejíž moderní grafický design nabízí zobrazení v 3D perspektivě.
Systém RT4 se skládá:
●navigačního systému GPS s kartografickými informacemi všech evropských zemí. Přijímá a zohledňuje dopravní informace TMC (ve Francii rozšířené o údaje poskytované partnerem Via Michaelin) a volně dostupná dopravní hlášení v dalších evropských zemích;
●autorádia s tri-tunerem a špičkovými audio a multimediálními funkcemi, např. novou funkci Juke-box, která umožňuje uložit na pevný disk až 180 hodin hudby ve formátu MP3;
●integrovaného telefonu GSM s hands-free ovládáním pod volantem;
●přístupu k telematickým službám jako je lokalizované tísňové volání – automatické (při aktivaci pyrotechnického prvku) nebo manuální, prostřednictvím tlačítka SOS asistenční služby Peugeot nebo spojením se zákaznickým centrem pomocí tlačítka (telematické služby nejsou v ČR zatím dostupné);
●přístupu k službě mobility Peugeot Services Mobiles dostupné na území Francie a Německa;
●přídavné audio/video zásuvky v odkládací schránce spolujezdce pro připojení přenosných audio/video zdrojů (MP3 přehrávač, videokamera, atd.);
●barevné výsuvné obrazovky 7“ 16/9, kterou lze bez nadsázky nazvat technologickou magií – vysune se a přivítá řidiče v okamžiku sepnutí kontaktu. Propracovaná kinematika nabízí tři možné úhly sklonu a při vyjmutí klíče ze zapalování se poloha obrazovky uloží do paměti a ta se poté zasune. Úhel sklonu lze nastavit i manuálně;
Čelní náraz
Připomeňme si, že v hlavních liniích byla převzata ocelová samonosná struktura modelu 307, přední část vozu je však nová, zejména vytvoření třetí absorpční zóny.
Novou spodní absorpční zónu tvoří dva nástavce, připevněné na rám karoserie a zdvojující klasickou horní ochrannou zónu tvořenou podélnými nosníky, která principiálně vychází z technologie modelu 407. Spodní zóna se podílí na zmírnění rizika a následků poranění chodců při srážce s vozem. A navíc je tento absorpční kanál složen z prvků – výztuh nad podběhy předních kol v prodloužení předních sloupků a napínáků ve dveřích, které pomáhají rozložit energii nárazu.
Další systémy a výbava, které se podílejí na bezpečnosti a ochraně cestujících ve voze 308 SW při čelním nárazu jsou například:
●bezpečnostní sloupek řízení a aktivní opěrka nohy,
●dva čelní adaptivní airbagy o objemu 60 l u řidiče a 90 l u spolujezdce,
●kolenní airbag pod volantem o objemu 18 l (k dispozici podle verze),
●sedm tříbodových bezpečnostních pásů (5 u první verze řady), vpředu s pyrotechnickými předpínači a omezovači přítlaku.
Boční náraz
K zajištění ochrany svého vnitřního prostoru je model 308 SW vybaven stejně dobře jako verze hatchback. Střední sloupek byl zpevněn použitím vícevrstvé techniky, skládá se ze tří vrstev plechu. Boční hliníkové výztuhy, napínáky v horním vlysu dveří, pěnové výplně, tzv. paddings, uvnitř každého dveřního dílu. Podobně jsou vyplněny i boky karoserie a k vysoké pevnosti vozu přispívají také příčky mezi vnějšími podélnými nosníky. Dva přední boční airbagy o objemu 12 l chrání hrudník a pánev řidiče a spolujezdce. Dva hlavové airbagy o objemu 30 l slouží k ochraně hlavy cestujících na sedadlech vpředu i krajních vzadu.
Zadní náraz
V úrovni prahu zavazadlového prostoru byl zabudován nosník z hliníkové slitiny, který napomáhá pohlcení energie nárazu, zmírnění poškození karoserie a zvyšuje míru opravitelnosti.
Více info na www.peugeot.cz
JL, 27.6.2008
Označení SW je u značky Peugeot synonymem pro moderní vůz, dynamický z pohledu stylu i jízdních vlastností a také symbolem praktičnosti a inteligentních řešení, mimořádně obyvatelného interiéru a velkorysého objemu zavazadlového prostoru a jeho variability.
Další zásluhou verze SW je sériové rozšíření prosklené panoramatické střechy, díky níž je interiér velmi příjemně prosvětlen, vzdušný, prostorný a cestující na zadních sedadlech mají zcela jedinečný výhled z vozu.
Podle studie evropské klientely tohoto vozu jsou majitelé kolem 40 let a pocházejí ze sociálně i profesně silných vrstev (více než 20 %). Velkou část (přes 40 %) představují rodiny s malými nebo odrostlými dětmi a dále pak páry, kteří pro svůj aktivní způsob života hledají prostorný vůz.
Spojením již známých i zcela nových řešení se u zákazníků, kteří vyhledávají objem a variabilitu, model 307 SW prosadil jako skutečná alternativa ke klasickému breaku i vozům typu monospace.
Při vývoji 308 SW byla hledisku nákladů na provoz věnována velká pozornost a výsledky jsou následující:
●Produkt a výbava (aerodynamický styl, pneumatiky Michelin Energy Saver u vybraných motorizací) dovolují optimalizovat spotřebu – hlavní položku nákladů na provoz vozu.
●Nízké emise CO2 mohou podle legislativy dané země přinést majitelům vozu daňové úlevy.
●Úpravy na struktuře karoserie i jejích částech vedly ke snížení časové náročnosti i celkové nákladnosti oprav, které se promítají do výhodnějších pojišťovacích tarifů.
●Neustálý výzkum a zlepšování kvality má pozitivní vliv na životnost, spolehlivost a na náklady na údržbu vozu.
●Atraktivita vozu – jeho styl a nabízené funkce, schopnost oslovit zákaznickou veřejnost a silná image podmiňují z části prodejní hodnotu vozu.
Snaha zvýšit bezpečnost vozu a současně dále nezvyšovat jeho hmotnost vedla k vyšší míře používání alternativních materiálů (více než 11 %), které jsou lehčí než ocel jako například plech THLE (plech s velmi vysokou mezí pružnosti) a UHLE (plech s ultra vysokou mezní pružnosti). Podobně jsou i kryt motoru, spodní kanál a výztuže dveří vyrobeny z hliníku, zatímco blatníky a řada dalších součástí je vyrobena z kompozitních materiálů.
Rovněž prosklená panoramatická střecha, která je z důvodu vyšší bezpečnosti vyrobena z vrstveného skla o celkové tloušťce 5 mm, vykazuje úsporu hmotnosti 5 kg. Celá přední část je totožná s hatchbackem: karoserie, čelní okno, přední dveře i spodní část až k patkám podlahy.
Specifika struktury 308 SW jsou následující:
●prodloužená zadní část s lehce zvýšenou podlahou může pojmout až tři místa ve druhé řadě a dvě ve třetí. S ohledem na novou variabilitu byly čtyři zadní nosné příčky ve srovnání s 307 SW upraveny tak, aby osová vzdálenost mezi ukotvením sedaček byla identická;
●zadní kruhová kostra zvyšuje tuhost karoserie a umožnila maximálně rozšířit otvor víka zavazadlového prostoru a usnadnit do něj přístup;
●specifické zadní dveře zohledňují celkový styl a přístupnost do vozu;
●zadní nosník z hliníkové slitiny je účinnější a lehčí, minimalizuje následky nárazu zezadu a zvyšuje míru opravitelnosti vozu;
●v celkové koncepci struktury vozu je zohledněna prosklená panoramatická střecha, jejíž plocha je o 27 % větší než u 307 SW. Vrstvené sklo připevněné ke skeletu dosahuje plochy 1,68 m2 a celková prosklená plocha vozu pak 5,58 m2;
K výrobě zadního samostatně otevíratelného okna byla použita řada technologických inovací. Především samotné okno svými výrazně zaoblenými tvary vyžadovalo zcela nové přístupy při zpracování skla. Okno je koncipované jako „druhé víko“ zavazadlového prostoru a bylo tudíž nutné ho upevnit na rám z umělé hmoty AMC (Advanced Molding Compound), který byl upevněn na kostru víka. Závěsy víka a okna jsou dokonale integrované do zadní části střechy a neomezují zpětný výhled z vozu ani pohyblivost víka.
Součástí bezpečností výbavy je telematický systém RT4, který umožňuje zdarma přístup k asistenční službě a službě Peugeot Urgence. Tento systém nouzového volání byl spuštěn v roce 2003 a od té doby do konce roku 2007 pomohl již téměř 2 000 uživatelů. K dnešnímu dni je funkce dostupná v šesti evropských zemích – ve Francii, Německu, Španělsku, Itálii, Belgii a Lucembursku. (v ČR zatím ne). Tato nová generace telematického systému používá pevný disk 30 GB, hlasovou syntézu a informace zobrazuje na nové výsuvné barevné obrazovce (7“,16/9), jejíž moderní grafický design nabízí zobrazení v 3D perspektivě.
Systém RT4 se skládá:
●navigačního systému GPS s kartografickými informacemi všech evropských zemí. Přijímá a zohledňuje dopravní informace TMC (ve Francii rozšířené o údaje poskytované partnerem Via Michaelin) a volně dostupná dopravní hlášení v dalších evropských zemích;
●autorádia s tri-tunerem a špičkovými audio a multimediálními funkcemi, např. novou funkci Juke-box, která umožňuje uložit na pevný disk až 180 hodin hudby ve formátu MP3;
●integrovaného telefonu GSM s hands-free ovládáním pod volantem;
●přístupu k telematickým službám jako je lokalizované tísňové volání – automatické (při aktivaci pyrotechnického prvku) nebo manuální, prostřednictvím tlačítka SOS asistenční služby Peugeot nebo spojením se zákaznickým centrem pomocí tlačítka (telematické služby nejsou v ČR zatím dostupné);
●přístupu k službě mobility Peugeot Services Mobiles dostupné na území Francie a Německa;
●přídavné audio/video zásuvky v odkládací schránce spolujezdce pro připojení přenosných audio/video zdrojů (MP3 přehrávač, videokamera, atd.);
●barevné výsuvné obrazovky 7“ 16/9, kterou lze bez nadsázky nazvat technologickou magií – vysune se a přivítá řidiče v okamžiku sepnutí kontaktu. Propracovaná kinematika nabízí tři možné úhly sklonu a při vyjmutí klíče ze zapalování se poloha obrazovky uloží do paměti a ta se poté zasune. Úhel sklonu lze nastavit i manuálně;
Čelní náraz
Připomeňme si, že v hlavních liniích byla převzata ocelová samonosná struktura modelu 307, přední část vozu je však nová, zejména vytvoření třetí absorpční zóny.
Novou spodní absorpční zónu tvoří dva nástavce, připevněné na rám karoserie a zdvojující klasickou horní ochrannou zónu tvořenou podélnými nosníky, která principiálně vychází z technologie modelu 407. Spodní zóna se podílí na zmírnění rizika a následků poranění chodců při srážce s vozem. A navíc je tento absorpční kanál složen z prvků – výztuh nad podběhy předních kol v prodloužení předních sloupků a napínáků ve dveřích, které pomáhají rozložit energii nárazu.
Další systémy a výbava, které se podílejí na bezpečnosti a ochraně cestujících ve voze 308 SW při čelním nárazu jsou například:
●bezpečnostní sloupek řízení a aktivní opěrka nohy,
●dva čelní adaptivní airbagy o objemu 60 l u řidiče a 90 l u spolujezdce,
●kolenní airbag pod volantem o objemu 18 l (k dispozici podle verze),
●sedm tříbodových bezpečnostních pásů (5 u první verze řady), vpředu s pyrotechnickými předpínači a omezovači přítlaku.
Boční náraz
K zajištění ochrany svého vnitřního prostoru je model 308 SW vybaven stejně dobře jako verze hatchback. Střední sloupek byl zpevněn použitím vícevrstvé techniky, skládá se ze tří vrstev plechu. Boční hliníkové výztuhy, napínáky v horním vlysu dveří, pěnové výplně, tzv. paddings, uvnitř každého dveřního dílu. Podobně jsou vyplněny i boky karoserie a k vysoké pevnosti vozu přispívají také příčky mezi vnějšími podélnými nosníky. Dva přední boční airbagy o objemu 12 l chrání hrudník a pánev řidiče a spolujezdce. Dva hlavové airbagy o objemu 30 l slouží k ochraně hlavy cestujících na sedadlech vpředu i krajních vzadu.
Zadní náraz
V úrovni prahu zavazadlového prostoru byl zabudován nosník z hliníkové slitiny, který napomáhá pohlcení energie nárazu, zmírnění poškození karoserie a zvyšuje míru opravitelnosti.
Více info na www.peugeot.cz
JL, 27.6.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout