Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Peugeot 308 GTi bez kompromisů

Značka Peugeot navazuje na verze GTi a uvádí sportovní hatchback 308 GTi pro každodenní použití. V duchu moderního přístupu, který spojuje všestrannost s maximálním potěšením z jízdy, bude exkluzivně k dispozici v pětidveřovém provedení.

Verze 308 GTi se vyznačuje drobnými odlišnostmi, které potěší esteticky vnímavé zákazníky. Kryt pod předním nárazníkem (pro Francii) je z černého lesklého karbonu, přední nárazník „Sport“ je převzatý z 308 CC, zadní nárazník s difuzorem je v barvě černá Perla Nera. Nechybí zadní křídlo, dvojitá chromovaná koncovka výfuku, označení GTi na boku a na zadní části karoserie a odlišné prvky v interiéru: hliníkové pedály, opěrka nohy a hlavice řadicí páky, sportovní volant v kůži s hliníkovými opěrkami, černě lakovaný středový panel.

Motor

Z pohledu sportovní efektivity verze 308 GTi hraje zásadní roli nový zážehový motor 1.6 THP 147 kW (200 k), uváděný současně i u sportovního kupé RCZ. Spojením nejnovějších technologií THP (turbodmychadlo Twin-Scroll a přímé vstřikování paliva) a VTi (sací ventily s proměnným zdvihem spojené s proměnným časováním sacích a výfukových ventilů) se ve spojení se šestistupňovou manuální převodovkou vyznačuje výkonem 147 kW v rozmezí od 5 500 do 6 800/min a točivým momentem 275 Nm, kterého dosahuje mezi 1 700 a 4 500/min.
Aby dosáhl výše uvedených výkonů kombinuje čtyřválec o objemu 1598 cm3 všechny nejnovější technologie:
THP (Turbo Haute Pression) s turbodmychadlem Twin-Scroll pro výkon a okamžitou reaktivitu již od nízkých otáček a přímé vstřikování paliva pak zajišťuje optimální spalování,
VTi (Variable valve and Timing injection) sací ventily s proměnným zdvihem spojené s proměnným časováním sacích a výfukových ventilů pro dosažení lepší spotřeby paliva a emisí CO2.


Turbokompresor Twin-Scroll

Jak napovídá název Twin-Scroll, jedná se v prvé řadě o to seskupit ve výfukovém kolektoru a turbodmychadlu výfuková potrubí vedoucí z válců do skupin (twin). Jeden pár potrubí shromažďuje plyny z válců 1 a 4 a druhý z válců 2 a 3 a obě dvě větve potrubí s pulzujícím plynem následně vyúsťují do závitů (scroll). Proudící plyny se tímto způsobem spojují až na úrovni turbíny a mají tak maximální možný tlak. Proudící výfukové plyny roztáčí turbínu až do 220 000/min, která současně pohání turbodmychadlo. Upouštěcí ventil (Wastegate) reaguje při překročení maximální hranice tlaku 1,3 baru. Reakce motoru je skvělá, turbokompresor pracuje již od 1000/min a maximálního točivého momentu je dosaženo od 1700/min.


Přímé vysokotlaké vstřikování paliva

Systém přímého vstřikování umožňuje zvýšit výkon motoru a zároveň zachovat nízkou spotřebu paliva. Mechanicky poháněné vysokotlaké čerpadlo se dvěma písty montované na konec vačkového hřídele zásobuje vstřikovače prostřednictvím ocelové zásobovací rampy. Vysokotlaké vstřikovače rozprašují palivo pod tlakem 120 barů přímo a z boku do spalovací komory. Díky tomu je palivová směs ve spalovací komoře rozptýlena rovnoměrně a zlepšuje se spalování a chod celého motoru. Systém přímého vstřikování navíc snižuje i množství neúplně spáleného paliva, neboť dochází k omezení množství paliva, které přichází do kontaktu se stěnami komory. Přeplňovaný benzinový motor má poměrně vysoký kompresní poměr 10,5 :1.


Technologie VTi

Spojuje systém proměnného časování sacích a výfukových ventilů vačkových hřídelů s proměnným zdvihem sacích ventilů (vychází z technologie Valvetronic skupiny BMW). Systém umožňuje postupně regulovat maximální zdvih ventilů v závislosti na sešlápnutí akceleračního pedálu.


Podvozek

Peugeot 308 nabízí účinné podvozkové části převzaté z platformy 2: přední náprava pseudo MacPherson a zadní náprava s deformovatelnou příčkou. U verze 308 GTi došlo k některým speciálním úpravám. Přední náprava s čepy s ložisky většího průměru je převzatá z platformy 3. Speciální nastavení předních i zadních tlumičů a vpředu celek pružina/tlumič s tyčí tlumiče 22 mm oproti 20 u ostatních verzí. Sériově jsou dodávána hliníková kola 18 " Lincancabur s pneumatikami 225/40 R18. Podvozek byl snížen o 10 mm, čímž se celková výška této verze snížila na 1 488 cm a nižší je i její těžiště.


Účinné brzdy

Efektivitu brzdění z pohledu výkonnosti i odolnosti zajišťují chlazené přední kotouče velkých rozměrů: 340x30 mm. Rovněž zadní brzdové kotouče mají velkorysé rozměry 290x12 mm.Systém ESP je součástí základní výbavy a zahrnuje dynamickou kontrolu stability, elektronický rozdělovač brzdného účinku (REF) a funkci brzdový asistent (EVA). Funkce kontrola stability, ASR (protiprokluzový systém) a EVA je možné simultánně deaktivovat (ESP Off), aby si zkušení řidiči mohli bez omezení vyzkoušet dynamický potenciál vozu.
Systém ESP současně zahrnuje inteligentní kontrolu pohonu, sofistikovaný protiskluzový systém, který umožní rozjezd a jízdu po silnici s kluzkým povrchem (led, sníh, voda…). Za těchto podmínek systém automaticky přechází na strategii ovládání, která na každém z předních kol dovoluje větší či menší prokluz.

V České republice bude v první fázi – v létě 2010 - uveden nový motor 1.6 THP 200 k u verze karoserie 308 coupé-cabriolet. Pětidveřová verze GTi bude uvedena později.



Jl, 21.5.2010

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar