Peugeot 3008 s novým 2.0 HDI FAP
Příkladem spojení jízdního potěšení a ekologicky zodpovědného přístupu je nový motor 2.0 HDI FAP spojený s vyšší úrovní výbavy. Již dnes splňuje emisní normy Euro 5, umí držet spotřebu paliva na nízké úrovni (5,6 l/100 km) a současně nabízí skvělé výkony.
Motor s kódovým označením DW10D dosahuje točivého momentu 340 Nm při 2000/min a výkonu 110 kW (150 k) při 3750/min. Je vybaven manuální šestistupňovou převodovkou. Model 3008 s ním zrychlí z 0 na 100 km/h za 9,7 sekundy. Důkazem dynamiky je zrychlení z 80 na 120 km/h na pětku za pouhých 8,3 s.
Peugeot 3008 s automatickou šestistupňovou převodovkou se sekvenčním ovládáním bude k dispozici koncem roku a při stejných otáčkách bude dosahovat 120 kW (163 k) a stane se vrcholem řady dieselových motorů HDI FAP pro náročnou klientelu.
Čtyřválec o objemu 1997 cm³ se čtyřventilovou technikou a dvojitým vačkovým hřídelem zvyšuje točivý moment při 2000/min na 340 Nm. Důležitým faktorem při vývoji motoru byla nejen odezva v nízkootáčkovém režimu (při 1250/min již 225 Nm), ale také okamžitá disponibilita v širokém rozpětí otáček (při 3500/min ještě 298 Nm).
Spalovací komora nové generace, upravený systém vstřikování (se vstřikovači solenoid ovládanými elektromagnetickými ventily s 8 otvory a zásobovací rampou s tlakem až 2000 barů), turbodmychadlo s variabilní geometrií a krátkou dobou odezvy – všechny uvedené technologie, které vycházejí z know-how skupiny PSA Peugeot Citroën v oblasti vývoje motorů HDI FAP, umožnily odpovědět na tuto technickou výzvu.
Technologie ECCS (Extreme Conventional Combustion System), vyvinutá a použitá v rámci skupiny poprvé v roce 2006 u motoru 2.2 HDI FAP bi-turbo, byla aplikována a optimalizována také u nového motoru. V každém pístu má motor spalovací komoru se specificky upravenou geometrií. Každá komora je navíc navržena tak, aby konstrukce ze slitin hliníku vykazovala maximální mechanickou a tepelnou odolnost.
Přínosem je nižší kompresní poměr (16 oproti 17,6) ve prospěch výkonu a snížení emisí (včetně NOx). Dále větší průměr spalovací komory (+ 20 %), což vzhledem k menšímu kontaktu se stěnami přispívá ke snížení množství nedokonale spáleného paliva;
Systém spalování ECCS je spojený s novou společnou vstřikovací rampou common rail DDS, u níž byl tlak zvýšen na 2000 barů (oproti předcházejícím 1650). Zvýšený tlak vstřikování společně s novým typem vstřikovačů solenoid DDS s osmi otvory o průměru 110 micronů, umožnily zvýšit počet vstřiků (potenciálně až 6 vstřiků v jednom cyklu) a rozstřikování paliva je velmi jemné.
Motor používá turbodmychadlo s variabilní geometrií Honeywell Turbo Technology s optimalizovanými rozměry: je menší a tedy i doba odezvy je kratší. S rotační rychlostí, která může být až 210 000/min, zlepšuje turbodmychadlo reaktivitu motoru a snižuje dobu odezvy na minimum.
V porovnání mezi novým 2.0 HDI a jeho předchůdcem bylo od základu změněno více než 50 % součástek, pro dosažení maximálního zlepšení chodu motoru. Zároveň se zabránilo každému potenciálnímu energetickému úniku a co nejvíce se snížila spotřeba paliva.
Mezi další vývojové změny patří tlakem řízené olejové čerpadlo s proměnným objemem mění svůj účinek v závislosti na aktuální potřebě a také optimalizovaný systém cirkulace výfukových plynů ve spalovací komoře (ventil EGR).
Pružnost motoru a větší disponibilita točivého momentu v nízkých otáčkách se podílejí na vyšším jízdním komfortu, umožňují řidiči jezdit ve větší míře v nízkých otáčkách a snížit tak spotřebu paliva při každodenním používání vozu.
Nový motor 2.0 HDI je vybaven technologií FAP poslední generace (osmihranná struktura) s aditivem Eolys, které snižuje množství nespálených částic zachycených na stěnách filtru. Díky účinnosti motoru a snížení emisí škodlivin již u zdroje mohl být interval výměny filtru prodloužen až na 210 000 km (oproti 180 000 km u předcházejícího motoru).
JL, 7.6.2009
Peugeot 3008 s automatickou šestistupňovou převodovkou se sekvenčním ovládáním bude k dispozici koncem roku a při stejných otáčkách bude dosahovat 120 kW (163 k) a stane se vrcholem řady dieselových motorů HDI FAP pro náročnou klientelu.
Čtyřválec o objemu 1997 cm³ se čtyřventilovou technikou a dvojitým vačkovým hřídelem zvyšuje točivý moment při 2000/min na 340 Nm. Důležitým faktorem při vývoji motoru byla nejen odezva v nízkootáčkovém režimu (při 1250/min již 225 Nm), ale také okamžitá disponibilita v širokém rozpětí otáček (při 3500/min ještě 298 Nm).
Spalovací komora nové generace, upravený systém vstřikování (se vstřikovači solenoid ovládanými elektromagnetickými ventily s 8 otvory a zásobovací rampou s tlakem až 2000 barů), turbodmychadlo s variabilní geometrií a krátkou dobou odezvy – všechny uvedené technologie, které vycházejí z know-how skupiny PSA Peugeot Citroën v oblasti vývoje motorů HDI FAP, umožnily odpovědět na tuto technickou výzvu.
Technologie ECCS (Extreme Conventional Combustion System), vyvinutá a použitá v rámci skupiny poprvé v roce 2006 u motoru 2.2 HDI FAP bi-turbo, byla aplikována a optimalizována také u nového motoru. V každém pístu má motor spalovací komoru se specificky upravenou geometrií. Každá komora je navíc navržena tak, aby konstrukce ze slitin hliníku vykazovala maximální mechanickou a tepelnou odolnost.
Přínosem je nižší kompresní poměr (16 oproti 17,6) ve prospěch výkonu a snížení emisí (včetně NOx). Dále větší průměr spalovací komory (+ 20 %), což vzhledem k menšímu kontaktu se stěnami přispívá ke snížení množství nedokonale spáleného paliva;
Systém spalování ECCS je spojený s novou společnou vstřikovací rampou common rail DDS, u níž byl tlak zvýšen na 2000 barů (oproti předcházejícím 1650). Zvýšený tlak vstřikování společně s novým typem vstřikovačů solenoid DDS s osmi otvory o průměru 110 micronů, umožnily zvýšit počet vstřiků (potenciálně až 6 vstřiků v jednom cyklu) a rozstřikování paliva je velmi jemné.
Motor používá turbodmychadlo s variabilní geometrií Honeywell Turbo Technology s optimalizovanými rozměry: je menší a tedy i doba odezvy je kratší. S rotační rychlostí, která může být až 210 000/min, zlepšuje turbodmychadlo reaktivitu motoru a snižuje dobu odezvy na minimum.
V porovnání mezi novým 2.0 HDI a jeho předchůdcem bylo od základu změněno více než 50 % součástek, pro dosažení maximálního zlepšení chodu motoru. Zároveň se zabránilo každému potenciálnímu energetickému úniku a co nejvíce se snížila spotřeba paliva.
Mezi další vývojové změny patří tlakem řízené olejové čerpadlo s proměnným objemem mění svůj účinek v závislosti na aktuální potřebě a také optimalizovaný systém cirkulace výfukových plynů ve spalovací komoře (ventil EGR).
Pružnost motoru a větší disponibilita točivého momentu v nízkých otáčkách se podílejí na vyšším jízdním komfortu, umožňují řidiči jezdit ve větší míře v nízkých otáčkách a snížit tak spotřebu paliva při každodenním používání vozu.
Nový motor 2.0 HDI je vybaven technologií FAP poslední generace (osmihranná struktura) s aditivem Eolys, které snižuje množství nespálených částic zachycených na stěnách filtru. Díky účinnosti motoru a snížení emisí škodlivin již u zdroje mohl být interval výměny filtru prodloužen až na 210 000 km (oproti 180 000 km u předcházejícího motoru).
JL, 7.6.2009
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout








