Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Peugeot 3008 HYbrid4 - revoluční koncepce pro budoucnost

První hybridní dieselový vůz na světě – Peugeot 3008 HYbrid4 vyjadřuje spojení spalovacího motoru 2.0 HDi FAP a elektromotoru. Díky tomu může nabídnout pohon 4x4 a výkon 200 k. Úspěšný crossover 3008 je vyústěním zkombinování SUV, hatchbacku a kompaktního MPV.

K tomu se přidávají výhody technologie HYbrid4, poprvé spojující vznětový a elektrický motor. Při akceleraci může využívat společné síly vznětového a elektrického motoru pro rychlé zvýšení výkonu (funkce „boost“). Kombinovaný výkon tak může teoreticky dosáhnout 147 kW (200 k), když sečteme 120 kW (163 k) motoru 2.0 HDi FAP a dočasné maximum elektrického motoru (27 kW, tzn. 37 k). Maximální točivý moment činí 500 Nm, na čemž se vpředu podílí vznětový motor (300 Nm) a vzadu elektromotor (max. 200 Nm). Kombinovaná spotřeba dosahuje jen 3,8 l/100 km a emise 99 g CO2/km.
Z hlediska jízdních vlastností doplňuje motor kvalitní podvozek, uznávaný pro své dynamické kvality. Zadní modul technologie HYbrid4 navíc zahrnuje zadní víceramennou nápravu.

Na středové konzole je umístěn otočný ovladač, pomocí kterého si lze zvolit jeden ze 4 různých režimů:

Auto
Celý systém, především přepínání mezi vznětovým a elektrickým motorem, řídí elektronika. Výsledkem je optimální provoz s nízkou spotřebou a dynamickými výkony.

ZEV
Aktivuje přechod k rozšířenému elektrickému režimu. Spalovací motor se aktivuje při náročnějších fázích zrychlení za předpokladu dostatečně nabitých vysokonapěťových baterií. Vůz je vhodný do měst, neboť dojde k úplnému vymizení škodlivých emisí a hluku.

4x4 (4WD)
Zařídí, aby oba motory fungovaly co nejvíce společně; zadní kola pohání elektromotor, přední pak spalovací motor. Technologie HYbrid4 umožní při nízkých rychlostech dosáhnout terénního potenciálu na úrovni SUV.

Sport
Upřednostňuje řazení vyšších rychlostních stupňů při vyšších otáčkách než v běžném režimu. Spojení spalovacího a elektrického motoru zajišťuje dynamičtější výkon, jenž pohon všech kol optimálním způsobem rozdělí a přenese na vozovku pro lepší stabilitu.

Model 3008 HYbrid4 se pozná podle charakteristických rysů přední části a pásu LED diod denních světel. Z profilu vyniká chromovaná lišta, kola Oltis 17“ a boční lišty dodávají dojem robustnosti. K odlišení přispívá zadní dvoubarevný spoiler.
Inteligentní interiér Multiplex a důmyslné zabudování baterií do zadní nápravy nabídne velký úložný prostor 420 l. V kombinaci se sklopným předním sedadlem nabízí vůz rovnou podlahu od zadního víka po palubní desku, vznikne prostor o objemu 1501 l.
Výbava vozu má určitý vztah k letectví, jako např. výsuvný průhledný panel Head up Display, umístěný v prodloužení sdruženého přístroje. Nastavení systému promítání informací na čelní sklo se provádí přepínači Toggle Switches, umístěnými v horní části středové konzoly. Stejně tak elektrická parkovací brzda (FSE) spojená s asistentem pro rozjezd do svahu (Hill Assist) usnadňuje řidiči manévrování s vozem a optimalizuje prostor, neboť nahrazuje manuální ruční brzdu.


Strategie HYbrid4
Technologie HYbrid4 využívá dva motory, které mohou fungovat střídavě nebo současně: Spalovací funguje optimálně při delších cestách, zůstává nejúčinnějším a nejvšestrannějším pohonem jakéhokoli vozidla.
Elektrický motor přebírá pohon ve fázích slabšího výkonu, především při rozjezdu nebo při nízké rychlosti či zpomalování (rekuperace energie). Přechod ze spalovacího motoru na elektrický probíhá automaticky díky systému STOP & START, který přepne spalovací motor do pohotovostního režimu a restartuje, jakmile to podmínky vyžadují (sešlápnutí akceleračního pedálu, vybité baterie, atd.);
Oba motory se mohou rovněž za určitých podmínek spojit („boost“ efekt při silné akceleraci například při předjíždění). Výkony systému HYbrid4 jsou přímo srovnatelné s výkony dosaženými vznětových HDi motorů s vyšším objemem.
Elektrický motor a související pomocné zařízení (invertor, měnič, atd.) jsou zabudovány v zadní části. Originální řešení umožňuje pohánět všechna čtyři kola: spalovací motor umístěný pod přední kapotou pohání přední kola, zatímco elektromotor (umístěný v úrovni zadní nápravy) pohání kola vzadu.
Vzhledem k tomu, že je vše řízeno elektronicky („by wire“), bez mechanického propojení mezi přední a zadní částí vozu, má tento systém mnoho výhod oproti „klasickému“ mechanickému systému pohonu 4x4 (s rozvodovkou


Spalovací motor 2.0 HDi FAP 120 kW
Vznětový čtyřválec o objemu 1997 cm3 vyvíjí výkon 120 kW při 3750/min a točivý moment 300 Nm při 1580/min. Pro dosažení těchto výkonů je vybaven spalovací komorou nové generace typu ECCS, turbodmychadlem s proměnlivou geometrií a krátkou odezvou, vysokotlakým čerpadlem umožňujícím dosáhnout ve společné rampě tlaku 2 000 bar a solenoidovými vstřikovači s osmi otvory. Je spojen s technologií filtru pevných částic (FAP) osmihranného typu s aditivem Eolys. Spalovací motor je spojen s automatizovanou šestistupňovou převodovkou se sekvenčním ovládáním


Elektromotor
Elektrický synchronní motor s permanentními magnety, umístěný v zadní části vozu trvale vyvíjí výkon 20 kW (27 k), krátkodobě až 27 kW (37 k). Točivý moment je trvale 100 Nm, nárazově 200 Nm. Při řízení elektrického výkonu se využívá invertor a konvertor. Invertor působí regulací proudu z vysokonapěťových bateriových článků na točivý moment elektrického motoru. Baterie fungují v rozsahu 150 a 270 V. Konvertor zajišťuje přeměnu 200 V z bateriových článků na 12 V pro napájení palubního příslušenství.
Baterie typu Ni-MH (nikl-metal hydrid) jsou umístěny pod prahem zavazadlového prostoru, v blízkosti elektromotoru.
Řidič je prostřednictvím 7“ barevného displeje 16/9 nebo multifunkčního zařízení (dle výbavy vozu) informován v reálném čase o provozním stavu hybridního převodového ústrojí včetně stavu nabití baterie. Na levém budíku sdruženého přístroje se zobrazuje procento použitého nebo rekuperovaného výkonu při brzdění nebo zpomalení. Tři různé stupnice ukazují režim baterie: Charge, Eco (optimální provozní rozsah), Power.


JL, 1.11.2010

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar