Peugeot 206 GT 1.6 THP s výkonem 150 k
Od svého uvedení se model 207 stal důstojným nástupcem dvojkové série – dynamický styl, typické rysy šelmy, bohatá výbava, řešení podvozku založené na know-how a spolehlivé zabezpečení ochrany cestujících.
Čtyřválec o objemu „pouhých" 1,6 litru byl zvolen proto, že malé motory s přeplňováním a vyššími výkony mají lepší spotřebu paliva než klasické atmosferické motory s větším objemem.
Cílem vývoje bylo dosáhnout výkonu srovnatelného s dvoulitrovými motory, zajistit dostatečný točivý moment a tím i pružnost již z nízkých otáček, udržet úroveň spotřeby paliva a emisí a docílit takové kompaktnosti a hmotnosti, aby bylo možné motor instalovat do malých vozů.
Od 1100 otáček poskytuje 156 Nm, přičemž největšího točivého momentu 240 Nm dosahuje od 1400 do 3500. Ještě v maximálních 5000/min má ještě 209 Nm.
Tyto výkony má na svědomí systém přímého vstřikování paliva, turbokompresor Twin-Scroll, rozvod s dvěma vačkovými hřídeli, řízené olejové čerpadlo a inovovaná skříň motoru.
Název Twin-Scroll napovídá, že jde o párové seskupení výfukových potrubí vedoucí z válců ve výfukovém kolektoru a turbokompresoru. Jeden pár potrubí shromažďuje plyny z válců 1 a 4 a druhý z válců 2 a 3 a obě páteře potrubí vyúsťují do závitů (scroll). Proudící plyny se spojují až na úrovni turbiny a dosahují maximální možný tlak. Takto řešené vedení výfukových plynů umožňuje lépe využít jejich dynamiku.
Rychlost reakce, často kritizovaná u zážehových přeplňovaných motorů, se zvyšuje právě turbokompresorem, který pracuje od 1000 otáček. Výfukové plyny roztáčejí turbínu až do 220 000/min, která současně pohání kompresor stlačující vzduch.
Plynulé variabilní časování sacích ventilů VVT napomohlo k optimalizaci výkonu i průběhu točivého momentu, ale také ke snížení spotřeby a emisí.
Přeplňované motory jsou vystaveny vysoké tepelné zátěži a proto je v olejovém filtru je zabudován výměník tepla olej/voda ovládaný řízeným termostatem, který i při plném zatížení motoru udržuje teplotu motorového oleje na bezpečné úrovni. Rychlejším ohřevem motorového oleje navíc zkracuje výměník fázi zahřátí motoru, čímž snižuje spotřebu paliva i emise.
Motor je spojen s manuální pětistupňovou převodovkou, v porovnání s verzemi 207 1.6 HDI 66 a 80 kW má specifické kratší odstupňování.
Brzdy vpředu mají chlazené kotouče (283 mm), vzadu jsou plné kotouče (249 mm). Sériově je vybaven ESP zahrnující ABS, elektronický rozdělovač brzdných sil (REF), asistent nouzového brzdění EVA, protiskluzový ASR s dynamickou regulací stability CDS. Funkce ASR a CDS systému ESP mohou být manuálně deaktivovány. Nad 50 km/h dochází k jejich automatickému zapojení.
Spolu s hliníkovými koly 17" a ESP se může pochlubit bohatou sériovou výbavou - panoramatická střecha, polokožené čalounění, audiosystém c CD a MP3, dvouzonová klimatizace nebo indikátor tlaku v pneumatikách.
V rámci řady 207 bude zpočátku k dispozici ve třídveřové verzi GT. Cena těchto motorů by se měla udržet na úrovni obvyklé pro segment malých vozů a vozů střední třídy, pro něž jsou určeny.
Základní technické údaje
Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec
Objem: 1598 cm³
Výkon: 110 kW (150 k) při 5800/min
Toč.moment: 240 N.m při 1400 - 3500/min
Rychlost: 210 km/h
Zrychlení 80-120 km/h: 8,2 s (na 5)
Kombin.spotřeba: 7,7 l/100 km
JL, 1.11.2006
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout