Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Osm stupňů pro Lexus LS 460

Zdá se, že všichni výrobci vozů vyšších tříd dnes čelí vzájemně neslučitelným požadavkům. Zákonodárci požadují více bezpečnostních prvků, zákazníci vyšší pohodlí a všichni volají po vyšší hospodárnosti.

Bezpečnost a komfort se však odráží ve vyšší hmotnosti i vyšší spotřebě paliva. Vzniklá situace si vyžádala lehčí a vysoce pevné materiály, ekonomičtější motory a nasazení hybridních technologií, což platí pro vícestupňové samočinné převodovky s elektronickým řízením, jakou je např. osmistupňová převodovka v modelu Lexus LS 460, při jejímž vývoji došlo k přehodnocení technologii změny převodových stupňů. Planetové soukolí bylo začleněno do soukolí Ravigneaux v kombinaci s lamelovou spojkou se čtyřmi kotouči, jednou volnoběžkou a dvěma kotoučovými brzdami s vnitřním polohováním.
Velikost ani hmotnost se v porovnání s šestistupňovým ústrojím prakticky nezměnila. Na první pohled to zní docela jednoduše, ale vývoj nové převodovky byl náročný.
Převodovka rychle reaguje na pokyny řidiče. Díky konstrukci lze řadit nesekvenčně, a tak reagovat na všechny jízdní situace, např. při prudkém zpomalování nebo mírnějším zrychlování, kdy se řízení převodovky rozhodne přeskočit jeden či dva stupně. Tento mechanismus rovněž odstranil určitý pocit nepřesnosti a krátké úbytky výkonu, které bylo možné postřehnout u starších převodovek s pomalejším řazením.
Osmistupňová samočinná převodovka obsahuje nejvyspělejší elektroniku současnosti, která vybírá optimální rychlostní stupně a točivý moment, čímž podporuje schopnost nového motoru V8 4.6 kombinovat účinnost s prvotřídní hospodárností.
Jednodílná skříň převodovky je vyrobená z hliníku odlitého pod tlakem, aby se co nejvíce snížila hmotnost a zvětšila tuhost. Zmenšením dílů, dokonalejším kapalinovém okruhu s menším počtem komponentů a účinnějším ozubeným soukolím jsou vnější rozměry převodovky stejné jako u šestistupňové samočinné. Skříň nové převodovky je sice o 10 % lehčí, ale přesto o 30 % tužší než u šestistupňové převodovky.
Ozubené soukolí s osmi převodovými stupni se skládá z dvojí sady planetového soukolí a planetového soukolí Ravigneaux. Toto uspořádání doplňují čtyři kotoučové spojky, jedna jednosměrná spojka a dvě kotoučové brzdy. Pro zajištění co nejplynulejší jízdy nová převodovka dokáže provádět vícenásobné změny rychlostních stupňů, a tak optimálně přizpůsobovat točivý moment momentálním podmínkám. Zatímco obvyklé řízení řazení uvolňuje jednu zapojenou spojku před spojením druhé, osmistupňové ozubené soukolí bylo zkonstruováno tak, aby stále přenášelo výkon prostřednictvím každé ze dvou zapojených spojek. Tím se zkracuje časová ztráta a ráz při přeřazení na minimum.
Nový hydraulický systém převodovky kombinuje lineární elektromagnetický ventil a řídící ventil v jediné jednotce. Kromě přispění k celkové kompaktnosti jednotky umožňuje nová strategie další zkrácení doby mezi změnami rychlostních stupňů. Doba pouhých 350 milisekund je o 41 % kratší než u převodovky 6A/T.
Osmistupňová samočinná převodovka, která má nejširší rozpětí převodových stupňů mezi konkurenčními převodovkami, nabízí prvotřídní kombinaci výkonnosti a hospodárné využití paliva, které je podpořeno prodlouženým přerušením vstřikování při zpomalování a rozšířením využívání jízdy na neutrál. Systém Neutral Control System samočinně odpojí režim „D“ při zastavení vozu a běhu motoru naprázdno, čímž se současně sníží zatížení motoru a zlepší hospodárnost.
Rozsáhlá analýza planetového soukolí odhalila, že když se ozubení páruje se stejným počtem zubů, akustický tlak se zdvojnásobuje z důvodu rezonance. Nicméně upravení počtu zubů, aniž by se ovlivnil celkový převodový poměr, omezilo hluk v převodovce.

JL, 28.12.2006

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar