Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Opel se zkratkou CNG

Automobily vybavené motory na zemní plyn nabízejí stejný požitek z řízení jako vozy se zážehovými motory. Výhodou jsou ovšem mnohem čistší emise i nižší provozní náklady. V polovině roku by se měly na českém trhu objevit první modely Opel se zkratkou CNG.

 

Velmi silnou pozici v segmentu vozidel CNG má v Německu automobilka Opel, s podílem zhruba šedesáti procent. Každé druhé přihlášené vozidlo na zemní plyn neslo logo Opel na chladiči. Takovými úspěchy se sotva může pochlubit jiný výrobce.  Začátkem června se u našich dealerů objeví modely Combo CNG, ve druhé polovině roku přijde ještě nová Zafira CNG, oba na zemní plyn..

Opel Combo 1.6 CNG pohání zážehový čtyřválec 1.6 o výkonu 71 kW/97 k, což stačí na rychlost 166 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 14,0 s. Průměrná spotřeba při provozu na zemní plyn činí asi 4,9 kg/100 km. V zásobnících je uloženo 19 kg/110 litrů zemního plynu, což vozu propůjčuje spolu s rezervní nádrží (14 l benzinu) akční rádius asi 550 km. Tovární zástavba nádrží na stlačený zemní plyn nijak neovlivnila vnitřní prostor a tak Combo 1.6 CNG nabízí stejně velký prostor pro zavazadla jako „sourozenci" se zážehovými nebo vznětovými motory. Model Combo Tour CNG má objem zavazadlového prostoru až 3050 l, u dodávek Combo CNG 3200 litrů.

Také motor Zafiry CNG technicky vychází ze zážehového čtyřválce řady ECOTEC 1.6. Jde o „monovalentní" motor, uzpůsobený pro spalování zemního plynu, jenž však může pracovat i na benzin. Díky inovativní koncepci, která dostala název „monovalentplus", je využitelná jako kterýkoli jiný osobní automobil. Při využití zemního plynu jako paliva lze zvýšit kompresní poměr na 12,8:1 oproti 10,5:1 u základních pohonných jednotek.

Kompaktní stavba zadní nápravy s torzní příčkou poskytla dostatek prostoru pro umístění čtyř zásobníků na zemní plyn (21  kg/210 l) i nádrže na benzin zmenšené na 14 l. Celkový akční rádius činí asi 540 kilometrů. Zafira CNG si přitom zachovává sedmimístný interiér s uchycením sedadel Flex7.

K výhodám pohonu na zemní plyn patří nízké provozní náklady - ca 5,3 kg zemního plynu na 100 km. Náklady na pohonné hmoty jsou výrazně nižší než u výkonově srovnatelných modelů se vznětovými nebo zážehovými motory.  Zážehový čtyřválec 1.6 CNG s výkonem 71 kW/97 k umožní vozu nejvyšší rychlost 170 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 15,5 s.

Při adaptaci motoru na zemní plyn byl upraven nejen systém vstřikování paliva, ale také písty a ventily i jejich sedla. Zafira CNG má, na rozdíl od jiných vozů na zemní plyn, dvě řady vstřikovačů se čtyřmi separátními vstřikovacími tryskami pro zemní plyn a čtyřmi pro benzin.

Pevný skelet vozu a kvalitní materiál zásobníků zemního plynu, v nichž je uložený pod tlakem 200 barů, zaručují maximální míru bezpečnosti. Každý ze zásobníků stlačeného plynu, (konstruovány na tlak až 450 barů) má vlastní magnetický ventil, který okamžitě přeruší dodávku plynu k motoru jakmile jeho otáčky poklesnou pod minimální startovací otáčky. V případě nehody znemožní speciální mechanické ventily dodávku paliva k motoru. Pro případ požáru jsou zásobníky vybavené pojistkou, která zaručí řízené „odfouknutí" expandujícího plynu v okamžiku, kdy teplota přesáhne povolenou hranici. Zemní plyn je lehčí než vzduch, takže se nemůže hromadit u povrchu silnice např. při proražení nádrže.

Do roku 2020 by měli mít řidiči v České republice k dispozici zhruba sto plnicích stanic na stlačený zemní plyn, přičemž podíl tohoto paliva by se měl postupně zvyšovat na deset procent.

 

Jindřich Lasík

 

 


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar