Opel preferuje zemní plyn CNG
V horizontu příštích dvou let dodá Opel společnosti RWE v České republice více než 117 vozů Combo CNG, další dodávky budou záviset na vyhodnocení zkušeností uživatelů v každodenním provozu.
Zanedlouho se budou moci obyvatelé a návštěvníci Prahy důkladně seznámit s modely vozidel Opel poháněnými zemním plynem. Společnost Cheap Taxi se rozhodla nakoupit několik desítek automobilů Opel Zafira CNG. Pilotní fáze projektu zatím počítá s dodávkou až padesáti vozidel.
O 30 až 50 procent nižší provozní náklady v porovnání s modely poháněnými vznětovými, resp. zážehovými motory, o 20 procent nižší emise CO2 (v porovnání se vznětovou verzí), který je hlavní příčinou tzv. skleníkového efektu, užitné parametry shodné s „původními“ modely s konvenčními motory – to jsou hlavní přednosti modelů Combo CNG a Zafira CNG, jejichž motor je upravený pro spalování stlačeného zemního plynu CNG (Compressed Natural Gas).
Do roku 2020 by měli mít řidiči v České republice k dispozici 100 plnicích stanic pro vozidla na stlačený zemní plyn (CNG) a podíl tohoto paliva v dopravě by se měl postupně zvýšit na deset procent.
Combo 1.6 CNG
Opel Combo 1.6 CNG je poháněný motorem 1.6 o výkonu 71 kW, což vozu postačí k dosažení rychlosti 166 km/h, z 0 na 100 km/h zrychlí za 14,0 s. Průměrná spotřeba při provozu na zemní plyn činí asi 4,9 kg/100 km. V zásobnících Opelu Combo CNG je uloženo asi 19 kg/110 l zemního plynu, což umožňuje spolu s rezervní nádrží na 14 litrů benzínu akční rádius asi 550 km.
Tovární zástavba nádrží na stlačený zemní plyn se nijak nedotkla vnitřního prostoru, tzn. model Combo Tour CNG má objem až 3050 l, prostor pro náklad dodávek Combo CNG je velký 3200 l.
Zafira 1.6 CNG
Také motor modelu Zafira CNG technicky vychází ze zážehového čtyřválce řady ECOTEC 1.6. Jde opět o „monovalentní“ agregát, tedy motor, uzpůsobený a optimalizovaný pro spalování zemního plynu, ale který může pracovat i na benzin. Díky této inovativní koncepci, která dostala název „monovalentplus“, je sedmimístný model využitelný jako kterýkoli jiný osobní automobil v každodenním provozu.
Pod podlahou jsou umístěné čtyři zásobníky na zemní plyn, které pojmou celkem asi 21 kg/210 l zemního plynu. V konstrukci vozu našla své místo i rezervní nádrž na benzin (14 l). Celkový akční rádius vozu činí asi 540 kilometrů. Zafira CNG si přitom zachovává všechny výhody svých „sourozenců“, především přizpůsobivý sedmimístný interiér, daný unikátním systémem uchycení sedadel Flex7.
Kromě nesporného přínosu využívání zemního plynu pro ekologii jsou další výhodou zemního plynu nízké provozní náklady. Množství škodlivin je u CNG až o 90 procent nižší než v případě zážehového nebo vznětového agregátu.
Při průměrné spotřebě asi 5,3 kg zemního plynu na 100 km jízdy jsou náklady na pohonné hmoty nižší než u výkonově srovnatelných modelů poháněných vznětovými nebo zážehovými motory. Motor Zafiry 1.6 CNG disponuje výkonem 71 kW/97 k, nejvyšší rychlost činí 170 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h zvládá za 15,5 s. Při adaptaci motoru na zemní plyn byl upraven celý systém vstřikování paliva, písty a ventily i jejich sedla. Zafira CNG má - na rozdíl od jiných vozů na zemní plyn - dvě řady vstřikovačů se čtyřmi separátními vstřikovacími tryskami pro zemní plyn a čtyřmi pro benzin. Výhodou tohoto řešení je, že v každém režimu a při spalování kteréhokoli paliva pracuje maximálně efektivně a má i čistší spaliny.
Kompaktní stavba zadní nápravy s torzní příčkou poskytuje dostatek prostoru pro umístění zásobníků plynu i rezervní benzinové nádrže. Pevný skelet vozu a kvalitní materiál zásobníků zemního plynu, uložený pod tlakem 200 barů, zaručují maximální míru bezpečnosti. Každý ze zásobníků stlačeného plynu, konstruované na tlak až 450 barů, má vlastní magnetický ventil, který okamžitě přeruší dodávku plynu k motoru, jakmile otáčky klesnou pod minimální startovací otáčky. V případě nehody speciální mechanické ventily přeruší dodávku paliva k motoru. Pro případ požáru jsou zásobníky plynu vybavené ochrannou pojistkou, která zaručí řízené „odfouknutí“ expandujícího plynu v okamžiku, kdy teplota přesáhne povolenou hranici. Protože zemní plyn je lehčí než vzduch, nemůže se hromadit u povrchu silnice například při proražení nádrže v důsledku extrémně těžké havárie.
JL, 29.6.2007
O 30 až 50 procent nižší provozní náklady v porovnání s modely poháněnými vznětovými, resp. zážehovými motory, o 20 procent nižší emise CO2 (v porovnání se vznětovou verzí), který je hlavní příčinou tzv. skleníkového efektu, užitné parametry shodné s „původními“ modely s konvenčními motory – to jsou hlavní přednosti modelů Combo CNG a Zafira CNG, jejichž motor je upravený pro spalování stlačeného zemního plynu CNG (Compressed Natural Gas).
Do roku 2020 by měli mít řidiči v České republice k dispozici 100 plnicích stanic pro vozidla na stlačený zemní plyn (CNG) a podíl tohoto paliva v dopravě by se měl postupně zvýšit na deset procent.
Combo 1.6 CNG
Opel Combo 1.6 CNG je poháněný motorem 1.6 o výkonu 71 kW, což vozu postačí k dosažení rychlosti 166 km/h, z 0 na 100 km/h zrychlí za 14,0 s. Průměrná spotřeba při provozu na zemní plyn činí asi 4,9 kg/100 km. V zásobnících Opelu Combo CNG je uloženo asi 19 kg/110 l zemního plynu, což umožňuje spolu s rezervní nádrží na 14 litrů benzínu akční rádius asi 550 km.
Tovární zástavba nádrží na stlačený zemní plyn se nijak nedotkla vnitřního prostoru, tzn. model Combo Tour CNG má objem až 3050 l, prostor pro náklad dodávek Combo CNG je velký 3200 l.
Zafira 1.6 CNG
Také motor modelu Zafira CNG technicky vychází ze zážehového čtyřválce řady ECOTEC 1.6. Jde opět o „monovalentní“ agregát, tedy motor, uzpůsobený a optimalizovaný pro spalování zemního plynu, ale který může pracovat i na benzin. Díky této inovativní koncepci, která dostala název „monovalentplus“, je sedmimístný model využitelný jako kterýkoli jiný osobní automobil v každodenním provozu.
Pod podlahou jsou umístěné čtyři zásobníky na zemní plyn, které pojmou celkem asi 21 kg/210 l zemního plynu. V konstrukci vozu našla své místo i rezervní nádrž na benzin (14 l). Celkový akční rádius vozu činí asi 540 kilometrů. Zafira CNG si přitom zachovává všechny výhody svých „sourozenců“, především přizpůsobivý sedmimístný interiér, daný unikátním systémem uchycení sedadel Flex7.
Kromě nesporného přínosu využívání zemního plynu pro ekologii jsou další výhodou zemního plynu nízké provozní náklady. Množství škodlivin je u CNG až o 90 procent nižší než v případě zážehového nebo vznětového agregátu.
Při průměrné spotřebě asi 5,3 kg zemního plynu na 100 km jízdy jsou náklady na pohonné hmoty nižší než u výkonově srovnatelných modelů poháněných vznětovými nebo zážehovými motory. Motor Zafiry 1.6 CNG disponuje výkonem 71 kW/97 k, nejvyšší rychlost činí 170 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h zvládá za 15,5 s. Při adaptaci motoru na zemní plyn byl upraven celý systém vstřikování paliva, písty a ventily i jejich sedla. Zafira CNG má - na rozdíl od jiných vozů na zemní plyn - dvě řady vstřikovačů se čtyřmi separátními vstřikovacími tryskami pro zemní plyn a čtyřmi pro benzin. Výhodou tohoto řešení je, že v každém režimu a při spalování kteréhokoli paliva pracuje maximálně efektivně a má i čistší spaliny.
Kompaktní stavba zadní nápravy s torzní příčkou poskytuje dostatek prostoru pro umístění zásobníků plynu i rezervní benzinové nádrže. Pevný skelet vozu a kvalitní materiál zásobníků zemního plynu, uložený pod tlakem 200 barů, zaručují maximální míru bezpečnosti. Každý ze zásobníků stlačeného plynu, konstruované na tlak až 450 barů, má vlastní magnetický ventil, který okamžitě přeruší dodávku plynu k motoru, jakmile otáčky klesnou pod minimální startovací otáčky. V případě nehody speciální mechanické ventily přeruší dodávku paliva k motoru. Pro případ požáru jsou zásobníky plynu vybavené ochrannou pojistkou, která zaručí řízené „odfouknutí“ expandujícího plynu v okamžiku, kdy teplota přesáhne povolenou hranici. Protože zemní plyn je lehčí než vzduch, nemůže se hromadit u povrchu silnice například při proražení nádrže v důsledku extrémně těžké havárie.
JL, 29.6.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout