Opel podporuje zemní plyn - Combo CNG
Opel zařazuje do standardní nabídky model Combo CNG (Compresses Natural Gas) upravený na pohon zemním plynem. Jeho cena načíná na 534 786 Kč s DPH. Podnikatele potěší, že je k dispozici také ve verzi N1, umožňující odpočet DPH.
Opel Combo 1.6 CNG pohání speciálně upravený benzinový motor 1.6 o výkonu 69 kW/94 k a točivým momentem 133 Nm při 4200/min. Tyto parametry stačí na rychlost 165 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 15,0 s, což je prakticky shodné s modelem poháněným zážehovým motorem. Průměrná spotřeba při provozu na zemní plyn činí asi 4,9 kg/100 km. V zásobnících je uloženo asi 19 kg (resp. 110 l) zemního plynu, což vozu propůjčuje spolu s rezervní nádrží (14 l) dojezd asi 540 km.
Přepínání mezi provozem na plyn a benzin ovládá řidič tlačítkem na palubní desce, z režimu „plyn" na „benzin" přejde motor automaticky také v případě vyčerpání zásoby stlačeného plynu.
Combo CNG těží z výhod inovativního systému monovalentplus, který upravenému motoru garantuje maximálně efektivní spalování zemního plynu i benzinu. Čtyřválec má dvě řady vstřikovačů se čtyřmi separátními vstřikovacími tryskami pro zemní plyn a čtyřmi pro benzin. V každém režimu a při spalování kteréhokoli paliva pracuje motor maximálně efektivně a má i nejčistší spaliny.
Tovární zástavba nádrží na stlačený zemní plyn se nedotkla vnitřního prostoru, takže vůz nabízí stejně velký prostor pro zavazadla, jako „sourozenci" se zážehovými nebo vznětovými motory. Zavazadlový prostor modelu Combo Tour CNG má objem až 3050 l, rsp. 3200 u Combo CNG.
Kompaktní stavba zadní nápravy poskytuje dostatek prostoru pro umístění třech zásobníků plynu i rezervní benzinové nádrže. Pevný skelet vozu a kvalitní materiál zásobníků zemního plynu, který je v nich uložený pod tlakem 200 barů, zaručují maximální míru bezpečnosti. Každý ze zásobníků stlačeného plynu, konstruované na tlak až 300 barů, má vlastní magnetický ventil, který okamžitě přeruší dodávku plynu k motoru jakmile jeho otáčky poklesnou pod minimální startovací otáčky. V případě nehody speciální mechanické ventily přeruší dodávku paliva k motoru. Pro případ požáru jsou zásobníky plynu vybavené ochrannou pojistkou, která zaručí řízené „odfouknutí" expandujícího plynu v okamžiku, kdy teplota přesáhne povolenou hranici. Protože zemní plyn je lehčí než vzduch, nemůže se hromadit u povrchu silnice ani při eventuálním proražení nádrže v důsledku extrémně těžké havárie.
Zemní plyn je palivem blízké budoucnosti - na tom se shodují téměř všichni automobiloví experti. Argumenty jsou jasné: Nižší cena, dostupnost, bezpečnost a ekologičnost. Všichni významní automobiloví výrobci zařazují modely na stlačený zemní plyn do své nabídky.
Zanedlouho Opel rozšíří nabídku ještě o model Zafira CNG. Úprava na zemní plyn se nijak negativně nedotkla flexibility, resp. systému Flex7.
Díky vládou přijatému programu podpory zemního plynu jako paliva v automobilové dopravě se v dohledné době podaří eliminovat i největší slabinu, kterou je řídká síť plnicích stanic CNG. Do roku 2020 by měli mít řidiči v ČR k dispozici 100 plnicích stanic pro vozidla na stlačený zemní plyn (CNG) a podíl tohoto paliva v dopravě by se měl postupně zvýšit až na deset procent.
Aleš Hodouš, 14.6.2006
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout