Opel Vivaro-e HYDROGEN - elektromobil na vodík
Automobilka Opel představila novou elektřinou poháněnou dodávku, která neprodukuje žádné emise a přitom její natankování trvá jen několik málo minut – nový Opel Vivaro-e HYDROGEN je totiž plug-in elektromobil s vodíkovými palivovými články (FCEV).
Skříňová dodávka nabízí prostor pro náklad o objemu až 6,1 m3, což je stejná kapacita jako u modelu se vznětovým motorem nebo u elektromobilu Opel Vivaro-e. K doplnění vodíku potřebuje dodávka jen tři minuty, což je téměř stejný čas jako pro doplnění benzinu či nafty u konvenčního automobilu. Dojezd nové vodíkové dodávky činí více než 400 kilometrů (dle WLTP). Opel nabídne Vivaro-e HYDROGEN v délkách 4,95 a 5,30 metrů, první zákazníci se svých vodíkových dodávek dočkají už letos na podzim.
Nový elektromobil Opel Vivaro-e HYDROGEN s vodíkovými palivovými články (FCEV) vychází z akumulátorového modelu Vivaro-e. Konstruktérům automobilky Opel se podařilo integrovat celý systém vodíkových palivových článků i s trakčním elektromotorem pod přední kapotu. Tři nádrže z uhlíkových vláken, které schraňují vodík stlačený na 700 barů, jsou uloženy pod podlahou, tam, kde má elektromobil Vivaro-e trakční baterii. Válcové nádrže na vodík lze naplnit za pouhé tři minuty, přičemž množství natankovaného vodíku umožňuje dojezd přes 400 km. Bez jakýchkoli zásadních úprav se tak z čistě akumulátorového elektromobilu Opel Vivaro-e stává elektřinou poháněnou dodávka s vodíkovými palivovými články, která nabídne 5,3, resp. 6,1 m3 prostoru pro náklad a její užitečná hmotnost činí až 1100 kg.
Sada vodíkových palivových článků generuje elektrický výkon 45 kW, což je dostačující pro běžný provoz i v dálničním režimu. V situacích, kdy řidič potřebuje krátkodobě vyšší výkon (například při dynamických rozjezdech nebo při předjíždění), připojí se do napájecího okruhu trakčního elektromotoru ještě Li-ion baterie kapacity 10,5 kWh, uložená pod předními sedadly. Díky tomu, že výkonové špičky vykrývá tato Li-ion baterie, může systém vodíkových palivových článků pracovat stále v optimálním (a tedy nejefektivnějším) režimu. Li-ion baterie se dobíjí při rekuperačním brzdění, pokud je to potřeba lze ji dobíjet i externě, například na dobíjecích stanicích. Samotná 10,5 kWh baterie umožní jízdu v elektrickém režimu na vzdálenost 50 km.
Nový Opel Vivaro-e HYDROGEN bude vyjíždět z provozů divize OSV (Opel Special Vehicles), která je integrální součástí mateřského závodu automobilky Opel v německém Rüsselsheimu. V Rüsselsheimu sídlí i globální „Competence Centre“ celého koncernu Stellantis, které je odpovědné za vývoj technologie vodíkových palivových článků pro všechny značky koncernu.
Opel 18.5.2021
Nový elektromobil Opel Vivaro-e HYDROGEN s vodíkovými palivovými články (FCEV) vychází z akumulátorového modelu Vivaro-e. Konstruktérům automobilky Opel se podařilo integrovat celý systém vodíkových palivových článků i s trakčním elektromotorem pod přední kapotu. Tři nádrže z uhlíkových vláken, které schraňují vodík stlačený na 700 barů, jsou uloženy pod podlahou, tam, kde má elektromobil Vivaro-e trakční baterii. Válcové nádrže na vodík lze naplnit za pouhé tři minuty, přičemž množství natankovaného vodíku umožňuje dojezd přes 400 km. Bez jakýchkoli zásadních úprav se tak z čistě akumulátorového elektromobilu Opel Vivaro-e stává elektřinou poháněnou dodávka s vodíkovými palivovými články, která nabídne 5,3, resp. 6,1 m3 prostoru pro náklad a její užitečná hmotnost činí až 1100 kg.
Sada vodíkových palivových článků generuje elektrický výkon 45 kW, což je dostačující pro běžný provoz i v dálničním režimu. V situacích, kdy řidič potřebuje krátkodobě vyšší výkon (například při dynamických rozjezdech nebo při předjíždění), připojí se do napájecího okruhu trakčního elektromotoru ještě Li-ion baterie kapacity 10,5 kWh, uložená pod předními sedadly. Díky tomu, že výkonové špičky vykrývá tato Li-ion baterie, může systém vodíkových palivových článků pracovat stále v optimálním (a tedy nejefektivnějším) režimu. Li-ion baterie se dobíjí při rekuperačním brzdění, pokud je to potřeba lze ji dobíjet i externě, například na dobíjecích stanicích. Samotná 10,5 kWh baterie umožní jízdu v elektrickém režimu na vzdálenost 50 km.
Nový Opel Vivaro-e HYDROGEN bude vyjíždět z provozů divize OSV (Opel Special Vehicles), která je integrální součástí mateřského závodu automobilky Opel v německém Rüsselsheimu. V Rüsselsheimu sídlí i globální „Competence Centre“ celého koncernu Stellantis, které je odpovědné za vývoj technologie vodíkových palivových článků pro všechny značky koncernu.
Opel 18.5.2021
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout










