Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Opel Movano - elektrický, inovativní, efektivní

Největší z kategorie lehkých užitkových vozů značky Opel Movano zaujme rozmanitou nabídkou karosářských verzí, objemem nákladového prostoru až 17 m3 a užitečným zatížením až 2 tuny.

Nové Movano si zachovává všechny dosavadní přednosti a přidává i nové, například pokročilé asistenční systémy řidiče, které vůbec poprvé umožňují automatizovanou jízdu tzv. druhé úrovně.


Opel Movano nabízí vhodné hnací ústrojí pro každého uživatele. Nový motor disponuje výkonem 200 kW/270 k (dříve jen 90 kW/122 k), maximální točivý moment se zvýšil z 260 na 400 Nm. Díky tomu dokáže výrazně akcelerovat i s plným zatížením a uhánět rychlostí až 130 km/h. Baterie o kapacitě 110 kWh umožňuje dojezd až 420 km (podle normy WLTP), takže ujede na jedno nabití až o 170 km dále než dříve.

Řidič si může podle svých preferencí vybrat jeden ze třech jízdních režimů: "Normal" (výkon omezený na 160 kW), "Eco" pro optimalizaci dojezdu (výkon 120 kW) a "Power", který využívá maximální výkon 200 kW. Řidič si také může pomocí pádel za volantem nastavit jednu ze čtyř úrovní rekuperace při brzdění.

Movano Electric je standardně vybaveno třífázovou palubní nabíječkou o výkonu 11 kW pro nabíjení střídavým (AC) proudem. Kromě toho je možné novou dodávku nabíjet stejnosměrným (DC) proudem výkonem až 150 kW. V praxi tak dobití z 0 na 80 % kapacity u veřejné rychlonabíjecí stanici trvá jen asi 55 minut.


Velmi praktickým prvkem volitelné výbavy je palubní zásuvka na 230 V. Ta snadno nabije např. notebook, elektrické nářadí, tablet a další spotřebiče s nízkou spotřebou a výkonem do 150 W. Zásuvka je umístěna na palubní desce v pohodlném dosahu pro cestující na předních sedadlech.


Elektřina, vodíkový palivový článek, nafta

Opel Movano hraje průkopnickou roli také díky další alternativě pohonu: Už v roce 2024 bude k dispozici i verze Movano HYDROGEN poháněná energií z vodíkových palivových článků. Tento model bude mít dojezd na jedno natankování až 400 km (dle WLTP) a nádrž vodíku bude možné doplnit za pouhých pět minut.


Nabídku pohonných jednotek doplňují tři turbodiesely o výkonech 88 kW/120 k, 103 kW/140 k a 132 kW/180 k. V závislosti na výkonu lze tyto motory kombinovat i s osmistupňovou automatickou převodovkou. Díky detailním úpravám motorů a propracované aerodynamice má nové Movano spotřebu nižší až o 9 % oproti předchozím verzím, což z něj dělá špičku svého segmentu i z hlediska spotřeby paliva a emisí CO2 .


Nové asistenční systémy

Movano je vybaveno řadou moderních asistenčních systémů řidiče. Elektrický posilovač řízení samočinně přizpůsobuje svůj účinek rychlosti jízdy, což zvyšuje komfort jízdy ve vyšších rychlostech a zpříjemňuje manévrování ve městech. Elektrická parkovací brzda se aktivuje přepínačem na přístrojové desce vlevo od volantu.


Kromě rozpoznávání dopravních značek, varování před čelní kolizí s nouzovým brzděním a varování před bočním mrtvým úhlem má nové Movano k dispozici i další nové systémy, jako je např. varování před únavou řidiče, asistent pro udržování jízdního pruhu, adaptivní tempomat s funkcí "Stop & Go", parkovací senzory s rozsahem 360 stupňů, parkovací asistent a digitální zpětné zrcátko, které zlepšuje výhled do všech stran. Řízení a manévrování usnadňuje celkem 22 asistenčních systémů a elektronických pomocníků.

Kombinace adaptivního tempomatu s funkcí "Stop & Go", asistenta pro jízdu v jízdním pruhu a asistenta pro jízdu v dopravní zácpě umožňuje modelu Movano, aby se sám řídil, brzdil a zrychloval v rychlostech do 30 km/h - například v hustém městském provozu (řidič ale stále musí mít ruce na volantu). Nové Movano tedy umožňuje automatizovanou jízdu v tzv. úrovni 2.


Moderní kokpit

Kokpit byl kompletně přepracován, takže je ergonomičtější. Nejdůležitější informace se zobrazují na digitálním a konfigurovatelném 7-palcovém barevném informačním centru řidiče. V něm se může zobrazovat také 3D mapa z navigačního systému.


Nový informační a zábavní systém a navigaci lze snadno ovládat prostřednictvím 10-palcového barevného dotykového displeje umístěného uprostřed horní části středové konzole. Kompatibilní telefony se k infotainmentu připojují bezdrátově prostřednictvím Apple CarPlay a Android Auto. Navigace využívá 3D navigačních map TomTom®. Nejdůležitější funkce lze ovládat i pomocí hlasového ovládání. Mimořádně praktická pro kurýrní řidiče, kteří musí často používat mobilní telefon, je polička ve středové konzoli pro indukční nabíjení chytrých telefonů.


Na přání je možné místo vedle řidiče u dvousedačky pro spolujezdce jednoduše proměnit v praktickou pracovní plochu např. pro notebook - Movano se tak díky na přání dodávanému sedadlu "Eat & Work" promění v mobilní kancelář. Nebo se toto sedadlo promění v malý stolek s držákem na nápoje – skvělé řešení, když přijde čas na krátkou přestávku a svačinu. A díky systému bezklíčového zamykání a startování ("Keyless Entry & Go") už řidič nemusí vytahovat klíč z kapsy, aby mohl Movano otevřít, nastartovat nebo zamknout.


Bezkonkurenční nabídka různých karoserií

Nové Movano boduje také širokou nabídkou svých karoserií. Čtyři délky, tři rozvory a tři výšky – a řada provedení: Skříňová dodávka, podvozek s plošinou, dvojitá kabina, valník nebo sklápěč… V nabídce řady Movano bude nespočet konfigurací, které odpovídají profilu nejrůznějších uživatelů. Největší užitkový Opel zároveň nedělá žádné kompromisy, pokud jde o užitečné zatížení nebo objem nákladu. Movano Electric může přepravovat náklad o hmotnosti až 1500 kg, verze se vznětovým motorem dokonce až 2 tuny. Díky praktickému umístění baterie pod karoserií je plně zachován objem nákladového prostoru až 17 m3. Movano Electric je vhodné také pro přestavby.


Opel 23.11.2023


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Subaru Forester
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar