Opel Insignia - nástupce Vectry přichází
Insignia nově definuje segment sedanů střední třídy. S výrazně vyklenutou střechou, která se odvolává na styling velkých kupé, se stává nejvýraznějším modelem své kategorie. Od začátku je k dispozici ve dvou karosářských verzích – sedan a hatchback.
Výrazně vyklenutá křivka střechy, připomínající kupé, nijak neomezuje prostor pro pět pasažérů, uvnitř nabízí více místa, než by se od sportovní siluety očekávalo.
Opel Insignia je jedním z nejlépe aerodynamicky řešených vozů střední třídy současnosti – koeficient aerodynamického odporu vzduchu CD je 0,27. Více než 650 hodin, strávených v aerodynamickém tunelu, přineslo své ovoce.
Přes 250 dílů a komponentů je vyrobeno z recyklovatelných materiálů, přičemž z 85 procent dílů lze recyklovat.
Pro Insignii je připravený nový systém Opel Eye, jehož kamera mezi čelním sklem a vnitřním zpětným zrcátkem podporuje řidiče dvěma způsoby: Funkce rozpoznávání dopravních značek TSR registruje a zaznamenává dopravní značky omezení rychlosti a zákazu předjíždění, a zobrazuje je na přístrojové desce. Zařízení bránící nechtěnému vyjetí z jízdního pruhu LDW varuje řidič, pokud vůz zamíří mimo jízdní pruh.
Opel uvádí rovněž další generaci adaptivních světlometů AFL+, které zahrnují mj. systém samočinného nastavování úhlu sklonu paprsku dálkových světel. Světlomety AFS+ pracují v devíti různých režimech. Optický senzor dálkových světel doplňuje informaci o profilu a charakteru vozovky a aktuální viditelnosti. Řídicí systém ve zlomku sekundy rozhodne, který z režimů práce světlometů AFL+ zvolit, aby měl řidič optimální výhled a nehrozilo oslnění protijedoucích řidičů.
Bezpečnostní systém Safetec zahrnuje mj. ABS s elektronickým asistentem brzdných sil, zařízení pro rozjezdy do kopce HSA, elektronický stabilizační systém ESP, protiprokluzové zařízení TCPlus, zasahující do činnosti brzd a motoru. Systém airbagů zahrnuje čelní a boční airbagy, průběžné hlavové pro přední a krajní zadní sedadla a na přání dodávané boční airbagy pro zadní sedadla.
Adaptivní brzdová světla varují řidiče vzadu jedoucích automobilů pokud řidič musí nečekaně prudce brzdit nebo se aktivuje ABS v rychlostech nad 30 km/h. Všechna tři brzdová světla se rozblikají a blikají ještě tři sekundy po úplném zastavení vozu.
Vyspělý parkovací asistent APA usnadňuje parkování v řadě vozů. Kromě běžných senzorů má ještě dva ultrazvukové s dosahem pěti metrů. Pokud řidič při jízdě pod 30 km/h aktivuje tlačítkem systém APA, monitoruje zařízení krajnici ulice a hledá místo pro zaparkování. Když systém zaregistruje mezeru, která je nejméně o jeden metr delší než délka vozu, upozorní na to řidiče.
Podvozek se vyznačuje novým zavěšením předních i zadních kol. Přední závěsy McPherson mají horní úchyty konstruované pro separátní přenos sil od pružin a tlumičů do struktury karoserie. Zadní kola mají nezávislé čtyřprvkové závěsy, přičemž druhé spodní rameno je z hliníku. Modely s pohonem všech kol mají rozvidlená spodní ramena typu „H“.
Vlastnosti podvozku může řidič volit dvěma způsoby. Verze Sport nabízí snížený podvozek s adaptivním zavěšením FlexRide, nebo novou generaci integrovaného adaptivního zavěšení FlexRide za příplatek, který umožňuje řidiči navolit vedle standardního nastavení podvozku také dynamický režim Sport nebo komfortní Tour. Při volbě Sport systém upraví charakteristiky tlumičů, plynového pedálu, systému ESP, řízení, pohonu všech kol, adaptivních světel AFL a automatické převodovky. S výjimkou základní vznětové verze lze FlexRide objednávat ke všem modelům.
Základním kamenem podvozku je jednotka DMC, který monitoruje rychlost jízdy, jak často a jak intenzivně řidič brzdí, podélnou i příčnou akceleraci v zatáčkách a výkon motoru. Adaptivní podvozek FlexRide dokáže měnit charakteristiku tlumičů, reakci pedálu plynu, variabilního posilovače řízení, stabilizačního systému ESP a natáčecích světlometů AFL.
V režimu Sport se moment pro přeřazení automatické převodovky posouvá do oblasti vyšších otáček, u 4WD se přenáší více výkonu k zadním kolům.
V každém případě má nejvyšší prioritu bezpečnost: Jakmile systém zaregistruje, že se jízda blíží ke hranici bezpečnostních limitů, aktivuje se ESP. Díky neustálému vyhodnocování informací o aktuální jízdě dokáže podvozek FlexRide bleskově reagovat na nebezpečné situace. Např. pokud řidič musí v kritické situaci objet překážku a jede v režimu Tour, vyhodnotí jednotka DMC údaje ze senzorů vozu a tlumiče během zlomku sekundy adekvátně změní svoji charakteristiku.
Modely s přeplňovanými zážehovými motory lze objednat s nejnovější generací stálého pohonu všech kol. Pohon Adaptive 4x4 bude k dispozici i pro výkonnější vznětové verze. Točivý moment mezi přední a zadní kola zajišťuje elektronicky řízená zadní hydraulická spojka Haldex. Pro zajištění stability a dynamiky je doplněný elektronicky řízeným stabilizátorem se zvýšenou svorností eLSD, rozdělující točivý moment mezi pravé a levé zadní kolo.
Na všech kolech jsou kotoučové brzdy, vpředu větrané, u modelů 2.0 Turbo a 2.6 V6 Turbo také vzadu.
Od počátku je připraveno sedm motorů, plnící limity Euro 5. Čtyři zážehové s výkonem od 115 do 260 k, tři nové turbodiesely shodného objemu jsou naladěny na 110 k, 130 k a 160 k. Nabídka se rozšíří o přeplňovaný zážehový čtyřválec 1.6 a turbodiesel a ještě vyjede verze ecoFLEX s nízkými emisemi CO2,
Všechny motory jsou propojené se šestistupňovými manuálními převodovkami, dva nejsilnější případně se šestistupňovým automatem. Pohon všech kol je možné objednat se zážehovými motory 2.0 Turbo a 2.8 V6 Turbo.
Vznětové motory
Benzinové motory
Pozn: Objem – cm³, výkon – kW(k)/min, točivý moment – Nm/min, zrychlení 0-100 km/h (s), rychlost – km/h. kombin.spotřeba – l/100 km
Opel Insignia se dodává ve výbavě Insignia, Edition, Sport a Cosmo. Základní verze zahrnuje mj. elektricky ovládaná okna vpředu, klimatizaci, volant nastavitelný ve dvou směrech, audiosystém CD 300, elektricky nastavitelnou výšku sedadla řidiče, palubní počítač.
Doplňková výbava nabízí mj. litá kola 20“, adaptivní světlomety AFL, boční airbagy vzadu, sklopné tažné zařízení, kožené potahy, řadu navigačních a audiosystémů, parkovací asistent vpředu i vzadu, elektricky ovládané střešní okno, systém rychlého vytápění Quickheat nebo ukazovatel tlaku vzduchu v pneumatikách, elektricky nastavitelná sedadla s pamětí, zásuvka 230 V, systém Bluetooth pro propojení s mobilním telefonem nebo jednotka digitálního audiosystému DAB (Digital Audio Broadcast).
Ceny v ČR
Prodej v ČR začne v lednu roku 2009, ale již dnes jsou známy ceny. Základní verze Insignia (čtyřdveřový sedan) se zážehovým čtyřválcem 1.6 16V ECOTEC o výkonu 85 kW/115 k začíná od 549 900 Kč. Do základní výbavy totiž patří mj. klimatizace, protiblokovací systém brzd ABS a elektronický stabilizační sytém ESPPlus, čelní, boční a průběžné hlavové airbagy, autorádio s CD přehrávačem, el. ovládání předních oken, elektricky vyhřívaná a ovládaná zpětná zrcátka, dálkově ovládané centrální zamykání, palubní počítač, 16“ kola nebo zadní sedadla dělená v poměru 60:40.
Nejdostupnější diesel přijde na 619 900 Kč – za tuto cenu se nabízí sedan Insignia 2.0 DTC poháněný turbodieselem o výkonu 81 kW/110 k.
Insignie s karoserií pětidveřového hatchbacku jsou vždy o 10 tisíc korun dražší. Cena kombi verzí Insignia Sports Tourer, které se na trhu objeví v květnu příštího roku, nebyla dosud stanovena.
JL, 5.11.2008
Opel Insignia je jedním z nejlépe aerodynamicky řešených vozů střední třídy současnosti – koeficient aerodynamického odporu vzduchu CD je 0,27. Více než 650 hodin, strávených v aerodynamickém tunelu, přineslo své ovoce.
Přes 250 dílů a komponentů je vyrobeno z recyklovatelných materiálů, přičemž z 85 procent dílů lze recyklovat.
Pro Insignii je připravený nový systém Opel Eye, jehož kamera mezi čelním sklem a vnitřním zpětným zrcátkem podporuje řidiče dvěma způsoby: Funkce rozpoznávání dopravních značek TSR registruje a zaznamenává dopravní značky omezení rychlosti a zákazu předjíždění, a zobrazuje je na přístrojové desce. Zařízení bránící nechtěnému vyjetí z jízdního pruhu LDW varuje řidič, pokud vůz zamíří mimo jízdní pruh.
Opel uvádí rovněž další generaci adaptivních světlometů AFL+, které zahrnují mj. systém samočinného nastavování úhlu sklonu paprsku dálkových světel. Světlomety AFS+ pracují v devíti různých režimech. Optický senzor dálkových světel doplňuje informaci o profilu a charakteru vozovky a aktuální viditelnosti. Řídicí systém ve zlomku sekundy rozhodne, který z režimů práce světlometů AFL+ zvolit, aby měl řidič optimální výhled a nehrozilo oslnění protijedoucích řidičů.
Bezpečnostní systém Safetec zahrnuje mj. ABS s elektronickým asistentem brzdných sil, zařízení pro rozjezdy do kopce HSA, elektronický stabilizační systém ESP, protiprokluzové zařízení TCPlus, zasahující do činnosti brzd a motoru. Systém airbagů zahrnuje čelní a boční airbagy, průběžné hlavové pro přední a krajní zadní sedadla a na přání dodávané boční airbagy pro zadní sedadla.
Adaptivní brzdová světla varují řidiče vzadu jedoucích automobilů pokud řidič musí nečekaně prudce brzdit nebo se aktivuje ABS v rychlostech nad 30 km/h. Všechna tři brzdová světla se rozblikají a blikají ještě tři sekundy po úplném zastavení vozu.
Vyspělý parkovací asistent APA usnadňuje parkování v řadě vozů. Kromě běžných senzorů má ještě dva ultrazvukové s dosahem pěti metrů. Pokud řidič při jízdě pod 30 km/h aktivuje tlačítkem systém APA, monitoruje zařízení krajnici ulice a hledá místo pro zaparkování. Když systém zaregistruje mezeru, která je nejméně o jeden metr delší než délka vozu, upozorní na to řidiče.
Podvozek se vyznačuje novým zavěšením předních i zadních kol. Přední závěsy McPherson mají horní úchyty konstruované pro separátní přenos sil od pružin a tlumičů do struktury karoserie. Zadní kola mají nezávislé čtyřprvkové závěsy, přičemž druhé spodní rameno je z hliníku. Modely s pohonem všech kol mají rozvidlená spodní ramena typu „H“.
Vlastnosti podvozku může řidič volit dvěma způsoby. Verze Sport nabízí snížený podvozek s adaptivním zavěšením FlexRide, nebo novou generaci integrovaného adaptivního zavěšení FlexRide za příplatek, který umožňuje řidiči navolit vedle standardního nastavení podvozku také dynamický režim Sport nebo komfortní Tour. Při volbě Sport systém upraví charakteristiky tlumičů, plynového pedálu, systému ESP, řízení, pohonu všech kol, adaptivních světel AFL a automatické převodovky. S výjimkou základní vznětové verze lze FlexRide objednávat ke všem modelům.
Základním kamenem podvozku je jednotka DMC, který monitoruje rychlost jízdy, jak často a jak intenzivně řidič brzdí, podélnou i příčnou akceleraci v zatáčkách a výkon motoru. Adaptivní podvozek FlexRide dokáže měnit charakteristiku tlumičů, reakci pedálu plynu, variabilního posilovače řízení, stabilizačního systému ESP a natáčecích světlometů AFL.
V režimu Sport se moment pro přeřazení automatické převodovky posouvá do oblasti vyšších otáček, u 4WD se přenáší více výkonu k zadním kolům.
V každém případě má nejvyšší prioritu bezpečnost: Jakmile systém zaregistruje, že se jízda blíží ke hranici bezpečnostních limitů, aktivuje se ESP. Díky neustálému vyhodnocování informací o aktuální jízdě dokáže podvozek FlexRide bleskově reagovat na nebezpečné situace. Např. pokud řidič musí v kritické situaci objet překážku a jede v režimu Tour, vyhodnotí jednotka DMC údaje ze senzorů vozu a tlumiče během zlomku sekundy adekvátně změní svoji charakteristiku.
Modely s přeplňovanými zážehovými motory lze objednat s nejnovější generací stálého pohonu všech kol. Pohon Adaptive 4x4 bude k dispozici i pro výkonnější vznětové verze. Točivý moment mezi přední a zadní kola zajišťuje elektronicky řízená zadní hydraulická spojka Haldex. Pro zajištění stability a dynamiky je doplněný elektronicky řízeným stabilizátorem se zvýšenou svorností eLSD, rozdělující točivý moment mezi pravé a levé zadní kolo.
Na všech kolech jsou kotoučové brzdy, vpředu větrané, u modelů 2.0 Turbo a 2.6 V6 Turbo také vzadu.
Od počátku je připraveno sedm motorů, plnící limity Euro 5. Čtyři zážehové s výkonem od 115 do 260 k, tři nové turbodiesely shodného objemu jsou naladěny na 110 k, 130 k a 160 k. Nabídka se rozšíří o přeplňovaný zážehový čtyřválec 1.6 a turbodiesel a ještě vyjede verze ecoFLEX s nízkými emisemi CO2,
Všechny motory jsou propojené se šestistupňovými manuálními převodovkami, dva nejsilnější případně se šestistupňovým automatem. Pohon všech kol je možné objednat se zážehovými motory 2.0 Turbo a 2.8 V6 Turbo.
Vznětové motory
Typ | 2.0 CDTI/110 | 2.0 CDTI/130 | 2.0 CDTI/160 |
Objem | 1956 | 1956 | 1956 |
Výkon | 81(110)/4000 | 96(130)/4000 | 118(160)/4000 |
Toč.moment | 260/1750-2500 | 300/1750-2500 | 350/1750-2500 |
Zrychlení | 12,1 | 11,1 | 9,5 |
Rychlost | 190 | 205 | 218 |
Spotřeba | 5,8 | 5,8 | 5,8…sedan 6,7 u 130 a 160 k |
Benzinové motory
Typ | 1.6 | 1.8 | 2.0 T | 2.8 V6 |
Objem | 1598 | 1796 | 1998 | 2792 |
Výkon | 85(115)/6000 | 103(140)/6300 | 162(220)/5300 | 191(260)/5500 |
Toč.moment | 155/4000 | 175/3800 | 350/2000-4000 | 350/1900-4500 |
Zrychlení | 12,9 | 11,5 | 7,6 | 6,9 |
Rychlost | 192 | 207 | 242 | 250 |
Spotřeba | 7,6 | 7,8 | 8,9 | 10,9 |
Pozn: Objem – cm³, výkon – kW(k)/min, točivý moment – Nm/min, zrychlení 0-100 km/h (s), rychlost – km/h. kombin.spotřeba – l/100 km
Opel Insignia se dodává ve výbavě Insignia, Edition, Sport a Cosmo. Základní verze zahrnuje mj. elektricky ovládaná okna vpředu, klimatizaci, volant nastavitelný ve dvou směrech, audiosystém CD 300, elektricky nastavitelnou výšku sedadla řidiče, palubní počítač.
Doplňková výbava nabízí mj. litá kola 20“, adaptivní světlomety AFL, boční airbagy vzadu, sklopné tažné zařízení, kožené potahy, řadu navigačních a audiosystémů, parkovací asistent vpředu i vzadu, elektricky ovládané střešní okno, systém rychlého vytápění Quickheat nebo ukazovatel tlaku vzduchu v pneumatikách, elektricky nastavitelná sedadla s pamětí, zásuvka 230 V, systém Bluetooth pro propojení s mobilním telefonem nebo jednotka digitálního audiosystému DAB (Digital Audio Broadcast).
Ceny v ČR
Prodej v ČR začne v lednu roku 2009, ale již dnes jsou známy ceny. Základní verze Insignia (čtyřdveřový sedan) se zážehovým čtyřválcem 1.6 16V ECOTEC o výkonu 85 kW/115 k začíná od 549 900 Kč. Do základní výbavy totiž patří mj. klimatizace, protiblokovací systém brzd ABS a elektronický stabilizační sytém ESPPlus, čelní, boční a průběžné hlavové airbagy, autorádio s CD přehrávačem, el. ovládání předních oken, elektricky vyhřívaná a ovládaná zpětná zrcátka, dálkově ovládané centrální zamykání, palubní počítač, 16“ kola nebo zadní sedadla dělená v poměru 60:40.
Nejdostupnější diesel přijde na 619 900 Kč – za tuto cenu se nabízí sedan Insignia 2.0 DTC poháněný turbodieselem o výkonu 81 kW/110 k.
Insignie s karoserií pětidveřového hatchbacku jsou vždy o 10 tisíc korun dražší. Cena kombi verzí Insignia Sports Tourer, které se na trhu objeví v květnu příštího roku, nebyla dosud stanovena.
JL, 5.11.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout