Opel Insignia - devět funkcí AFL+
Automobil roku 2009 – Opel Insignia uvádí mimi jiné také další generaci adaptivních světlometů AFL+ (Adaptive Forward Lighting), které zahrnují mj. i systém samočinného nastavování úhlu sklonu paprsku dálkových světel. Světlomety AFS+ pracují v devíti různých režimech.
Citlivé senzory v konstrukci vozu sledují rychlost jízdy, stáčivý moment, úhel natočení volantu a registrují i déšť Optický senzor dálkových světel potom doplňuje informaci o profilu a charakteru vozovky a aktuální viditelnosti. Řídicí systém ve zlomku sekundy rozhodne, který z režimů práce světlometů AFL+ zvolit, tak, aby měl řidič optimální výhled a zároveň nehrozilo oslnění protijedoucích řidičů.
Modely Opel Insignia (viz Novinky) se světlomety AFL+ jsou vybaveny světly pro denní svícení z LED diod, které potřebují oproti konvenčním žárovkám méně elektrické energie.
Světlomety AFL nové generace, vyvinuté společně automobilkou Opel a firmou Hella, jsou postaveny na bázi výkonných bi-xenonových světlometů. Přepínaní z potkávacích na dálková světla a aktivaci dalších režimů zajišťuje speciálně tvarovaná pohyblivá clonka (otočný váleček) umístěná před výbojkou. Bi-xenonové světlomety tedy pro potkávací i dálková světla využívají společnou xenonovou výbojku. Světelné spektrum a intenzita světla zůstávají stále stejné, což snižuje únavu očí.
Přehled devíti funkcí světlometů AFL+
Samočinná aktivace dálkových světel je výraznou inovací, která zvyšuje bezpečnost v noci. V zájmu co nejlepší viditelnosti řídicí jednotka samočinně aktivuje dálková světla. Optický senzor, integrovaný do tělesa vnitřního zpětného zrcátka, dokáže rozpoznat čelní nebo koncová světla ostatních vozů a automaticky přepne na potkávací světla, což zabraňuje oslnění očí protijedoucích řidičů.
Dálková světla (byly součástí už světlometů AFL předchozí generace) garantují maximální výkon světlometů a tedy i maximální dosvit. Dálková světla optimálně osvětlují celou šířku vozovky. Výkon světlometů se zvýšil ze 35 W na 38 W.
V rychlostech pod 50 km/h se aktivují světla do města, která poskytují širší symetrický paprsek se zkráceným dosvitem. S těmito světly řidič dříve a jistěji zaregistruje chodce. Intenzita městských světel je o něco nižší, než u potkávacích světel.
Osvětlení krajnic s chodci se aktivuje automaticky do 30 km/h. Toto osvětlení je určeno speciálně do oblastí, kde musí řidič věnovat maximální pozornost chodcům. Funkce nastavuje světelný kužel obou čelních světlometů o 9º směrem ke krajnicím. S podporou tohoto režimu osvětlení řidič dříve a lépe registruje chodce a děti hrající si u chodníků, zejména pokud u krajů cesty parkují automobily.
Světla pro volné silnice zaručují jasnější a širší osvětlovací kužel, ozařující krajnice lépe než konvenční tlumená světla. Řidič může rychleji reagovat např. na zvěř u krajnic. Tento režim se aktivuje v rozmezí rychlostí 50 km/h až 100 km/h, světlený paprsek je nastavený na vzdálenost 70 m před vůz.
Dálniční osvětlení zvýší intenzitu osvětlení a mírně zdvihne světelný paprsek dálkových světel, pokud ovšem nehrozí riziko oslnění řidičů protijedoucích vozů a hladký povrch vozovky eliminuje pohyby karoserie. Dálniční světla zaměřují světelný paprsek do 140 m před vůz a více osvětlují levou stranu silnice. V zájmu lepšího výhledu se výkon světel zvyšuje z 35 W na 38 W. Dálniční režim světel se aktivuje automaticky při rychlostech nad 100 km/h, ovšem pouze tehdy, pokud natáčení volantu odpovídá dlouhým přímým úsekům dálnice, nikoliv zatáčkovitým běžným volným silnicím.
Světla do deště – tento režim se aktivuje pokud dešťový senzor zaregistruje určité množství vody na čelním skle nebo když se častěji zapínají a vypínají stěrače. V tomto případě se světelný výkon distribuuje asymetricky: Pravý světlomet zvýší svůj výkon ze 35 W na 38 W, takže řidič lépe vidí čáru ohraničující okraj vozovky. Levý světlomet sníží výkon ze 35 W na 32 W a mírně sníží dosvit, což snožuje možnost oslnění protijedoucích řidičů, které často hrozí na mokrých, světlo více odrážejících vozovkách.
Dynamické natáčení světel (součást už světlometů AFL předchozí generace) garantuje lepší osvětlení prudkých zatáček. Světlomety se natáčejí spolu s řízením v úhlu až 15º na obě strany. Úhel natočení světlometů respektuje i rychlost jízdy vozu a úhel natočení volantu. Novým doplňkem je sportovní režim podvozku FlexRide, po jehož aktivací se zrychlí reakce světel AFL+.
Statická odbočovací světla (byly součástí už světlometů AFL předchozí generace) osvětlují oblasti vlevo a vpravo podél boků vozu v úhlu 90º. Díky tomu má řidič dobrý výhled do obvykle temných prostor při odbočování. Odbočovací světla se aktivují do 40 km/h, nebo pokud řidič zařadí zpátečku. Novou funkcí je zpožděné přepnutí zpět do normální režimu osvětlení, což usnadňuje rozjezdový manévr.
JL, 20.11.2008
Modely Opel Insignia (viz Novinky) se světlomety AFL+ jsou vybaveny světly pro denní svícení z LED diod, které potřebují oproti konvenčním žárovkám méně elektrické energie.
Světlomety AFL nové generace, vyvinuté společně automobilkou Opel a firmou Hella, jsou postaveny na bázi výkonných bi-xenonových světlometů. Přepínaní z potkávacích na dálková světla a aktivaci dalších režimů zajišťuje speciálně tvarovaná pohyblivá clonka (otočný váleček) umístěná před výbojkou. Bi-xenonové světlomety tedy pro potkávací i dálková světla využívají společnou xenonovou výbojku. Světelné spektrum a intenzita světla zůstávají stále stejné, což snižuje únavu očí.
Přehled devíti funkcí světlometů AFL+
Samočinná aktivace dálkových světel je výraznou inovací, která zvyšuje bezpečnost v noci. V zájmu co nejlepší viditelnosti řídicí jednotka samočinně aktivuje dálková světla. Optický senzor, integrovaný do tělesa vnitřního zpětného zrcátka, dokáže rozpoznat čelní nebo koncová světla ostatních vozů a automaticky přepne na potkávací světla, což zabraňuje oslnění očí protijedoucích řidičů.
Dálková světla (byly součástí už světlometů AFL předchozí generace) garantují maximální výkon světlometů a tedy i maximální dosvit. Dálková světla optimálně osvětlují celou šířku vozovky. Výkon světlometů se zvýšil ze 35 W na 38 W.
V rychlostech pod 50 km/h se aktivují světla do města, která poskytují širší symetrický paprsek se zkráceným dosvitem. S těmito světly řidič dříve a jistěji zaregistruje chodce. Intenzita městských světel je o něco nižší, než u potkávacích světel.
Osvětlení krajnic s chodci se aktivuje automaticky do 30 km/h. Toto osvětlení je určeno speciálně do oblastí, kde musí řidič věnovat maximální pozornost chodcům. Funkce nastavuje světelný kužel obou čelních světlometů o 9º směrem ke krajnicím. S podporou tohoto režimu osvětlení řidič dříve a lépe registruje chodce a děti hrající si u chodníků, zejména pokud u krajů cesty parkují automobily.
Světla pro volné silnice zaručují jasnější a širší osvětlovací kužel, ozařující krajnice lépe než konvenční tlumená světla. Řidič může rychleji reagovat např. na zvěř u krajnic. Tento režim se aktivuje v rozmezí rychlostí 50 km/h až 100 km/h, světlený paprsek je nastavený na vzdálenost 70 m před vůz.
Dálniční osvětlení zvýší intenzitu osvětlení a mírně zdvihne světelný paprsek dálkových světel, pokud ovšem nehrozí riziko oslnění řidičů protijedoucích vozů a hladký povrch vozovky eliminuje pohyby karoserie. Dálniční světla zaměřují světelný paprsek do 140 m před vůz a více osvětlují levou stranu silnice. V zájmu lepšího výhledu se výkon světel zvyšuje z 35 W na 38 W. Dálniční režim světel se aktivuje automaticky při rychlostech nad 100 km/h, ovšem pouze tehdy, pokud natáčení volantu odpovídá dlouhým přímým úsekům dálnice, nikoliv zatáčkovitým běžným volným silnicím.
Světla do deště – tento režim se aktivuje pokud dešťový senzor zaregistruje určité množství vody na čelním skle nebo když se častěji zapínají a vypínají stěrače. V tomto případě se světelný výkon distribuuje asymetricky: Pravý světlomet zvýší svůj výkon ze 35 W na 38 W, takže řidič lépe vidí čáru ohraničující okraj vozovky. Levý světlomet sníží výkon ze 35 W na 32 W a mírně sníží dosvit, což snožuje možnost oslnění protijedoucích řidičů, které často hrozí na mokrých, světlo více odrážejících vozovkách.
Dynamické natáčení světel (součást už světlometů AFL předchozí generace) garantuje lepší osvětlení prudkých zatáček. Světlomety se natáčejí spolu s řízením v úhlu až 15º na obě strany. Úhel natočení světlometů respektuje i rychlost jízdy vozu a úhel natočení volantu. Novým doplňkem je sportovní režim podvozku FlexRide, po jehož aktivací se zrychlí reakce světel AFL+.
Statická odbočovací světla (byly součástí už světlometů AFL předchozí generace) osvětlují oblasti vlevo a vpravo podél boků vozu v úhlu 90º. Díky tomu má řidič dobrý výhled do obvykle temných prostor při odbočování. Odbočovací světla se aktivují do 40 km/h, nebo pokud řidič zařadí zpátečku. Novou funkcí je zpožděné přepnutí zpět do normální režimu osvětlení, což usnadňuje rozjezdový manévr.
JL, 20.11.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout