Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Opel Astra GTC - konečně kupé

Automobilku Opel čeká letos rušný podzim, a to kvůli premiérám hned třech nových zásadních modelů: Revolučního elektromobilu s prodlouženým dojezdem Ampera, MPV nové generace Zafira Tourer a třídveřového kompaktního sportovně pojatého modelu Astra GTC.

Sériová Astra GTC je inspirovaná studií Opel GTC Paris Concept, která se představila na podzim 2010 na autosalonu v Paříži. Kompaktní pětimístné kupé má jedinečný design, přičemž ani jeden vnější díl karoserie není shodný s jinými verzemi, výjimkou jsou jen vnější zpětná zrcátka a střešní anténa.
Oproti pětidveřové verzi má GTC o 15 mm nižší světlou výšku, přičemž základní proporce podvozku se mírně zvětšily. Díky prodlouženým ramenům zadní nápravy vzrostl rozvor o 10 mm ze 2685 mm na 2695 mm. Také rozchod náprav je zvětšený na 1584 mm (+ 40 mm) vpředu a 1588 mm (+ 30 mm) vzadu. To umožnilo použití kol většího průměru se sportovními nízkoprofilovými pneumatikami.
Nejvýznamnější změna ale není na první pohled viditelná: Všechny verze mají novou přední nápravu HiPerStrut. Oproti běžné nápravě s kombinovanými tlumičovými vzpěrami McPherson, použité u pětidveřových modelů, má náprava HiPerStrut pozměněnou geometrii – především zmenšený odklon osy čepu řízení. Tím se zlepšuje vedení kole, redukuje přenos sil od hnacích předních kol do řízení a zvyšuje se přesnost ovládání.
Konstrukce zadní nápravy kombinuje vlečená ramena, propojená torzně poddajnou příčkou, a Wattův přímovod. Tato promyšlená konstrukce prokázala své výhody už v předchozích verzích modelové řady Astra: Je lehčí a kompaktnější než složité víceprvkové závěsy zadních kol, přičemž poskytuje stejně vysoký jízdní komfort, vynikající izolaci od přenosu vibrací, resp. hluku a zaručuje výbornou stabilitu.
Konstrukce podvozku FlexRide integruje systém tlumičů pérování s plně adaptivní regulací. Tento systém zvyšuje dynamickou stabilitu vozu, zlepšuje jízdní vlastnosti v zatáčkách a optimalizuje reakci vozu na impulzy řízení tím, že automaticky přizpůsobuje charakteristiky tlumičů pérování stavu vozovky, rychlosti jízdy a individuálnímu stylu řízení konkrétního řidiče. Systém FlexRide navíc dovoluje řidiči měnit pouhým stisknutím knoflíku celkové nastavení podvozku ve třech režimech – na výběr je vyvážený režim Standard, komfortní Tour nebo aktivní Sport.
Opel Astra GTC bude od začátku prodeje k dispozici se čtyřmi motory – jedním vznětovým a třemi zážehovými.
Vylepšený turbodiesel 2.0 CDTI s přímým vstřikováním paliva „common-rail“ má výkon zvýšený na 121 kW (165 k), je propojený se šestistupňovou manuální převodovkou. Součástí výbavy je nový systém Start/Stop, snižující spotřebu paliva ve městě. Motor 2.0 CDTI spojuje vynikající výkonové parametry s vysokou účinností. Díky funkci overboost dává agregát nejvyšší točivý moment 380 Nm a modelu Astra GTC uděluje zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,9 s. Maximální rychlost je 210 km/h. Kombinovaná normovaná spotřeba paliva činí jen 4,9 l/100 km. Na jedno naplnění nádrže o objemu 56 litrů ujede přes 1100 km.
Systém Start/Stop se standardně montuje i do obou turbodmychadlem přeplňovaných zážehových čtyřválců 1.4 Turbo o výkonech 88 kW (120 k) a 103 kW (140 k). Oba tyto agregáty se kombinují se šestistupňovou manuální převodovkou, dosahují shodného točivého momentu až 200 Nm a mají stejnou i průměrnou normovanou spotřebu paliva 5,9 l/100 km. Vrchol nabídky zážehových motorů představuje motor 1.6 Turbo se šestistupňovou manuální převodovkou o výkonu 132 kW (180 k), s nímž Astra GTC jede až 220 km/h.
Po premiéře na frankfurtském autosalonu IAA přibudou další motory. Nejsportovnější verze, včetně mimořádně výkonného modelu OPC, vyjedou v roce 2012.
Všechny motorizace zaručují díky sofistikovanému podvozku mimořádný požitek z jízdy. Ten může dále umocňovat celá škála inovativních systémů:
Druhá generace kamerového systému Opel Eye profituje z rozšířené funkčnosti. Funkce Traffic Sign Recognition (TSR) dokáže identifikovat více dopravních značek než doposud a informace jsou doplňovány daty z navigačního systému. Kromě funkce Lane Departure Warning (LDW), která varuje před nechtěným vyjetím z jízdního pruhu, systém LDW nyní podporuje i novou funkci Following Distance Indication (FDI), díky níž je řidič vizuálně informován o odstupu od vpředu jedoucího vozu.
Astra GTC si přináší v pořadí již čtvrtou generaci bi-xenonových adaptivních světlometů Bi-Xenon Advanced Forward Lighting (AFL 4). Kromě dosud známých devíti funkcí dosavadního systému AFL+ (mj. asistenční systém dálkových světel, který samočinně přepíná dálková a tlumená světla v závislosti na okolním provozu) mohou být světlomety Astry GTC doplněny funkcí Intelligent Light Ranging (ILR). Tato funkce využívá kamery systému Opel Eye pro měření vzdálenosti od vpředu jedoucího vozidla a na základě toho nastavuje dosah tlumených světel
Na rozdíl od většiny konkurentů v případě Astry GTC neovlivňuje její design a´la kupé funkčnost automobilu. V interiéru je místo pro pět osob, variabilní zavazadlový prostor má využitelný objem od 370 do 1235 l, což je až o 200 l více, než u většiny konkurence.
Design interiéru kombinuje výrazně modelované plochy a dynamické linie, elegantní sportovní charakter umocňují nové potahové látky, barvy a dekorační obklady. K dispozici je nové kožené čalounění, kombinující umělou kůži Alcantara a kůži Nappa. Osobitný charakter modelu Astra GTC umocňuje i standardně dodávaný sportovní volant s ergonomicky tvarovaným věncem.
Přední sedadla mají nejširší rozsah nastavování v segmentu. Za příplatek se dodávají ergonomická přední sedadla AGR s 8-směrným nastavováním, 4-směrně nastavitelnou bederní opěrkou a podélně nastavitelnou opěrkou stehen. Sedadla AGR mají atest asociace zdravotnických expert.
Opel Astra GTC byl navržen a zkonstruovaný v Mezinárodním technickém a vývojovém centru značky Opel v německém Rüsselsheimu, vyrábět se bude v závodě Opel v polských Gliwicích.


JL, 9.6.2011

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar