Opel Astra GTC - fascinující design, maximální dynamika
Na rozdíl od mnoha jiných třídveřových hatchbacků v segmentu střední třídy je GTC samostatným modelem v programu značky Opel a ultimativní verzí modelu Astra v oblasti designu a jízdní dynamiky. Nemá žádné společné díly exteriéru s jinými modely Astra až na pár vyjímek.
Exkluzivním prvkem výbavy je panoramatické přední okno, které plynule přechází od kapoty do střechy vozu až po úroveň středních sloupků karoserie.
Při vývoji byla věnována pozornost konstrukci přední nápravy Opel HiPerStrut, poprvé použité v řadě Astra. Vychází z konstrukce přední nápravy modelu Insignia OPC a je adaptována na velikost kupé. Využívá stejné upevňovací body na karoserii jako McPherson, ale má změněnou geometrii - především zmenšený odklon osy čepu řízení. Tím lze používat kola až do 20“.
Oproti pětidveřové verzi má GTC o 10 až 15 mm sníženou světlou výšku, přičemž rozvor vzrostl o 10 mm ze 2685 mm na 2695 mm. I rozchod obou náprav je zvětšen na 1584 mm (+ 40 mm) vpředu a 1588 mm (+ 30 mm) vzadu.
Zadní náprava kombinující vlečená ramena, spojená torzně pružnou příčkou a rameny Wattova přímovodu, byla přepracovaná. Má vyšší boční tuhost a vyladění přizpůsobené nižší poloze těžiště vozidla. Náprava patentované konstrukce je lehčí a kompaktnější než víceprvkové závěsy zadních kol, přičemž poskytuje vysoký komfort, vynikající izolaci přenosu hluku a výbornou stabilitu.
Wattův přímovod tvoří krátké otočné střední rameno na malém příčném nosníku, připevněným k podlaze karoserie, hned za osou zadních kol. Otočné rameno má na každém konci kulové čepy, ke kterým jsou připevněna příčná ramena od jednotlivých kol.
Konstrukce podvozku integruje systém tlumičů pérování FlexRide s inteligentní, plně adaptivní regulací charakteristiky pérování. FlexRide navíc umožňuje řidiči pouhým stiskem knoflíku měnit celkové nastavení podvozku ve třech režimech – Standard, Tour nebo Sport.
Od začátku prodeje je k dispozici se čtyřmi motory – třemi zážehovými a jedním turbodieselem – od 88 kW (120 k) do 132 kW (180 k). Od roku 2012 nabídku rozšíří 1.7 CDTI – 81 kW (110 k) a 96 kW (130 k)se systémem Start/Stop. V průběhu příštího roku přibudou dvě ještě úspornější verze 1.7 CDTI ecoFLEX – 81 kW (110 k) a 96 kW (130 k).
Vylepšený 2.0 CDTI s přímým vstřikováním paliva common-rail má zvýšený výkon na 121 kW (165 k) a je standardně vybaven šestistupňovou manuální převodovkou a systémem Start/Stop. Díky funkci overboost poskytuje točivý moment 380 Nm a uděluje zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,9 s. Maximální rychlost je 210 km/h. Kombinovaná spotřeba paliva 4,9 litru nafty na 100 km.
Systém Start/Stop se montuje standardně do tří zážehových čtyřválců 1.4. Základní motor s výkonem 74 kW (100 k) a pětistupňovou manuální převodovkou spotřebuje 5,5 l/100 km. Turbodmychadlem přeplňované verze dosahují výkonu 88 kW (120 k) a 103 kW (140 k). Oba motory se kombinují se šestistupňovou manuální převodovkou, dosahují stejný točivý moment 200 Nm a průměrné spotřeby paliva 5,9 l/100 km. Vrchol nabídky zážehových motorů představuje 1.6 Turbo se šestistupňovou manuální převodovkou a výkonem 132 kW (180 k), umožňující dosahovat maximální rychlost 220 km/h.
Všechny motory s výjimkou atmosférického zážehového 1.4 se standardně kombinují se šestistupňovou manuální převodovkou. Šestistupňová automatická převodovka bude na přání k dispozici pro 1.4 Turbo a 2.0 CDTI.
Nová Astra GTC je na špičce mezi kompaktními kupé nabídkou asistenčních systémů řidiče. Při tom hraje klíčovou roli druhá generace kamerového systému Opel Eye s rozšířenou funkčností.
Funkce TSR dokáže identifikovat více dopravních značek používaných v EU a nyní rozeznává i hranaté značky jako např. dálnice, označení zón s omezeným provozem a dodatkové tabulky k značkám omezujícím rychlost. Kromě známé funkce Lane Departure Warning (LDW), upozorňující řidiče na nedobrovolné opuštění jízdního pruhu, systém nyní podporuje i novou funkci Following Distance Indication (FDI), která vizuálně informuje řidiče o odstupu od vozidla jedoucího vpředu.
Astra GTC přináší i novou, čtvrtou generaci bi-xenonových adaptivních reflektorů Bi-Xenon Advanced Forward Lighting (AFL 4). Navíc k devíti funkcím dosavadního systému AFL + - obsahující i asistenční systém dálkových světel, automaticky přepínající mezi dálkovými a tlumenými světly podle přítomnosti jiných vozidel v provozu - mohou být reflektory doplněny funkcí Intelligent Light Ranging system (ILR). Tato funkce využívá kameru systému Opel Eye pro měření vzdálenosti od vozidla jedoucího vpředu a na jejím základě nastavuje dosah tlumených reflektorů, čímž se kontinuálně optimalizuje osvětlení cesty bez oslňování ostatních účastníků silničního provozu. S těmito deseti funkcemi poskytuje Astra GTC nejlepší reflektory ve svém segmentu.
V kabině je místo pro pět osob, variabilní zavazadlový prostor má využitelný objem od 370 do 1235 litrů - což je až o 200 litrů více než u konkurence.
Přední sedadla mají nejširší rozsah nastavení v segmentu, čímž vyhovují řidičům všech postav. Za příplatek lze objednat ergonomická přední sedadla s 8-směrovým nastavováním, 4-směrově nastavitelnou bederní opěrkou a podélně nastavitelnou oporu stehen.
JL´, 4.10.2011
Při vývoji byla věnována pozornost konstrukci přední nápravy Opel HiPerStrut, poprvé použité v řadě Astra. Vychází z konstrukce přední nápravy modelu Insignia OPC a je adaptována na velikost kupé. Využívá stejné upevňovací body na karoserii jako McPherson, ale má změněnou geometrii - především zmenšený odklon osy čepu řízení. Tím lze používat kola až do 20“.
Oproti pětidveřové verzi má GTC o 10 až 15 mm sníženou světlou výšku, přičemž rozvor vzrostl o 10 mm ze 2685 mm na 2695 mm. I rozchod obou náprav je zvětšen na 1584 mm (+ 40 mm) vpředu a 1588 mm (+ 30 mm) vzadu.
Zadní náprava kombinující vlečená ramena, spojená torzně pružnou příčkou a rameny Wattova přímovodu, byla přepracovaná. Má vyšší boční tuhost a vyladění přizpůsobené nižší poloze těžiště vozidla. Náprava patentované konstrukce je lehčí a kompaktnější než víceprvkové závěsy zadních kol, přičemž poskytuje vysoký komfort, vynikající izolaci přenosu hluku a výbornou stabilitu.
Wattův přímovod tvoří krátké otočné střední rameno na malém příčném nosníku, připevněným k podlaze karoserie, hned za osou zadních kol. Otočné rameno má na každém konci kulové čepy, ke kterým jsou připevněna příčná ramena od jednotlivých kol.
Konstrukce podvozku integruje systém tlumičů pérování FlexRide s inteligentní, plně adaptivní regulací charakteristiky pérování. FlexRide navíc umožňuje řidiči pouhým stiskem knoflíku měnit celkové nastavení podvozku ve třech režimech – Standard, Tour nebo Sport.
Od začátku prodeje je k dispozici se čtyřmi motory – třemi zážehovými a jedním turbodieselem – od 88 kW (120 k) do 132 kW (180 k). Od roku 2012 nabídku rozšíří 1.7 CDTI – 81 kW (110 k) a 96 kW (130 k)se systémem Start/Stop. V průběhu příštího roku přibudou dvě ještě úspornější verze 1.7 CDTI ecoFLEX – 81 kW (110 k) a 96 kW (130 k).
Vylepšený 2.0 CDTI s přímým vstřikováním paliva common-rail má zvýšený výkon na 121 kW (165 k) a je standardně vybaven šestistupňovou manuální převodovkou a systémem Start/Stop. Díky funkci overboost poskytuje točivý moment 380 Nm a uděluje zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,9 s. Maximální rychlost je 210 km/h. Kombinovaná spotřeba paliva 4,9 litru nafty na 100 km.
Systém Start/Stop se montuje standardně do tří zážehových čtyřválců 1.4. Základní motor s výkonem 74 kW (100 k) a pětistupňovou manuální převodovkou spotřebuje 5,5 l/100 km. Turbodmychadlem přeplňované verze dosahují výkonu 88 kW (120 k) a 103 kW (140 k). Oba motory se kombinují se šestistupňovou manuální převodovkou, dosahují stejný točivý moment 200 Nm a průměrné spotřeby paliva 5,9 l/100 km. Vrchol nabídky zážehových motorů představuje 1.6 Turbo se šestistupňovou manuální převodovkou a výkonem 132 kW (180 k), umožňující dosahovat maximální rychlost 220 km/h.
Všechny motory s výjimkou atmosférického zážehového 1.4 se standardně kombinují se šestistupňovou manuální převodovkou. Šestistupňová automatická převodovka bude na přání k dispozici pro 1.4 Turbo a 2.0 CDTI.
Nová Astra GTC je na špičce mezi kompaktními kupé nabídkou asistenčních systémů řidiče. Při tom hraje klíčovou roli druhá generace kamerového systému Opel Eye s rozšířenou funkčností.
Funkce TSR dokáže identifikovat více dopravních značek používaných v EU a nyní rozeznává i hranaté značky jako např. dálnice, označení zón s omezeným provozem a dodatkové tabulky k značkám omezujícím rychlost. Kromě známé funkce Lane Departure Warning (LDW), upozorňující řidiče na nedobrovolné opuštění jízdního pruhu, systém nyní podporuje i novou funkci Following Distance Indication (FDI), která vizuálně informuje řidiče o odstupu od vozidla jedoucího vpředu.
Astra GTC přináší i novou, čtvrtou generaci bi-xenonových adaptivních reflektorů Bi-Xenon Advanced Forward Lighting (AFL 4). Navíc k devíti funkcím dosavadního systému AFL + - obsahující i asistenční systém dálkových světel, automaticky přepínající mezi dálkovými a tlumenými světly podle přítomnosti jiných vozidel v provozu - mohou být reflektory doplněny funkcí Intelligent Light Ranging system (ILR). Tato funkce využívá kameru systému Opel Eye pro měření vzdálenosti od vozidla jedoucího vpředu a na jejím základě nastavuje dosah tlumených reflektorů, čímž se kontinuálně optimalizuje osvětlení cesty bez oslňování ostatních účastníků silničního provozu. S těmito deseti funkcemi poskytuje Astra GTC nejlepší reflektory ve svém segmentu.
V kabině je místo pro pět osob, variabilní zavazadlový prostor má využitelný objem od 370 do 1235 litrů - což je až o 200 litrů více než u konkurence.
Přední sedadla mají nejširší rozsah nastavení v segmentu, čímž vyhovují řidičům všech postav. Za příplatek lze objednat ergonomická přední sedadla s 8-směrovým nastavováním, 4-směrově nastavitelnou bederní opěrkou a podélně nastavitelnou oporu stehen.
JL´, 4.10.2011
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout