Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Subaru akcni nabidky
Alcar - Konfigurátor kol

Opel Antara - důstojný nástupce Frontery

Po premiéře studie Antara GTC na loňském autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem představí Opel na podzim v Paříži pětidveřovou, dlouho očekávanou již sériovou verzi crossoveru. S novým modelem tak vstoupí do jednoho z nejrychleji sílících segmentů evropského trhu.

 

Nástupce terénního vozu Opel Frontera, jehož výroba skončila v roce 2003 představuje kombinaci kombi a offroadu s nádechem kupé. Jde o technicky vysoce sofistikovaný vůz se samonosnou karoserií, který slaďuje dynamický design s pohonem 4x4. Antara je připravená přesně na míru stále větší skupině náročných zákazníků.

Evropský tržní segment vozů SUV a crossoverů  se od roku 1998 zdvojnásobil - jeho podíl vzrostl ze třech na šest procent. Odborné marketingové analýzy předpokládají, že tento segment bude i nadále posilovat své pozice.

Hlavní rysy Opelu Antara jsou známy už ze sesterského Chevroletu Captiva, ovšem o sedmimístném provedení se neuvažuje. Místo třetí řady sedadel disponuje zavazadlovým prostorem o základním objemu 400 litrů.

Specifický charakter zvýrazňují designové detaily. Spodní část působí robustně, karosářské panely a výrazné linie propůjčují sportovní a zároveň elegantní image. Precizně stylizované detaily, jako je např. charakteristický V-prolis v kapotě motoru nebo maska chladiče s masivním příčným chromovaným žebrem zvýrazňují vysokou kvalitu nového modelu.

K charakteristickým rysům patří vysoká světlá výška, krátké převisy vpředu i vzadu, velká kola a robustní ochranné prvky karoserie kompaktních rozměrů (délka x šířka x výška: 4,57 x 1,85 x 1,70 m). Vnitřní prostor připomíná svým pojetím a zpracováním elegantní sedan vyšší kategorie, na dynamický charakter moderního SUV upozorňují anatomicky tvarovaná sedadla. Všechny ovladače, přístroje a spínače jsou ergonomicky rozmístěny. Palubní deska s velkými dobře čitelnými přístroji a středová konzole s centrálním informačním displejem naznačují, že středem zájmu návrhářů interiéru byl především řidič.

Pro Opel Antara budou připraveny tři pohonné jednotky se čtyřventilovou technikou rozvodu. Vrchol představuje zážehový vidlicový šestiválec 3.2 o výkonu 224 k/165 kW s automatickou převodovkou s funkcí ActiveSelect.

Největší zájem bude asi o verzi s dvoulitrovým turbodieselem „common-rail" o výkonu 110 kW/150 k, standardně propojeným s mechanickou pětistupňovou převodovkou, alternativně také automatickou.

Základní pohonnou jednotku představuje zážehový čtyřválec 2.4 (141 k/104 kW) s dvojicí vačkových hřídelů a vyvažovacím hřídelem.

„Inteligentní" systém aktivního pohonu všech kol kombinuje výhody koncepce s poháněnými předními koly, tedy především směrovou stabilitu při akceleraci a výbornou jízdní dynamiku. Do pohonného systému je zařazený elektronicky řízený elektro-hydraulický diferenciál, který za každé situace garantuje optimální rozdělení točivého momentu mezi kola přední a zadní nápravy.

Ke standardním prvkům patří kromě ABS s EBD ještě hydraulický brzdový asistent HBA, systém aktivní ochrany proti převrácení ARP  a zařízení pro bezpečné sjíždění svahů DCS, které není v této automobilové třídě příliš obvyklé. Zaručuje bezpečné sjíždění i velmi prudkých svahů konstantní rychlostí. Na přání se dodává i systém stabilizace přívěsu TSA.

Antara má vpředu nezávislé zavěšení McPherson, zadní kola jsou uchycena čtyřprvkovými závěsy. Brzdový systém staví na bohatě dimenzovaných kotoučových brzdách s ventilovanými kotouči u všech kol. Vůz, který by se měl ještě v závěru roku objevit na některých trzích, se vyrábí v závodě GM Daewoo v Koreji. Na závěr si neodpustíme poznámku, že studie GTC vypadala přeci jen o něco více atraktivněji než definitivní podoba. Ale třeba se jednou dočkáme i  další verze.

 

Jindřich Lasík, 11.5.2006

 


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar