Opel Antara - důstojný nástupce Frontery
Po premiéře studie Antara GTC na loňském autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem představí Opel na podzim v Paříži pětidveřovou, dlouho očekávanou již sériovou verzi crossoveru. S novým modelem tak vstoupí do jednoho z nejrychleji sílících segmentů evropského trhu.
Evropský tržní segment vozů SUV a crossoverů se od roku 1998 zdvojnásobil - jeho podíl vzrostl ze třech na šest procent. Odborné marketingové analýzy předpokládají, že tento segment bude i nadále posilovat své pozice.
Hlavní rysy Opelu Antara jsou známy už ze sesterského Chevroletu Captiva, ovšem o sedmimístném provedení se neuvažuje. Místo třetí řady sedadel disponuje zavazadlovým prostorem o základním objemu 400 litrů.
Specifický charakter zvýrazňují designové detaily. Spodní část působí robustně, karosářské panely a výrazné linie propůjčují sportovní a zároveň elegantní image. Precizně stylizované detaily, jako je např. charakteristický V-prolis v kapotě motoru nebo maska chladiče s masivním příčným chromovaným žebrem zvýrazňují vysokou kvalitu nového modelu.
K charakteristickým rysům patří vysoká světlá výška, krátké převisy vpředu i vzadu, velká kola a robustní ochranné prvky karoserie kompaktních rozměrů (délka x šířka x výška: 4,57 x 1,85 x 1,70 m). Vnitřní prostor připomíná svým pojetím a zpracováním elegantní sedan vyšší kategorie, na dynamický charakter moderního SUV upozorňují anatomicky tvarovaná sedadla. Všechny ovladače, přístroje a spínače jsou ergonomicky rozmístěny. Palubní deska s velkými dobře čitelnými přístroji a středová konzole s centrálním informačním displejem naznačují, že středem zájmu návrhářů interiéru byl především řidič.
Pro Opel Antara budou připraveny tři pohonné jednotky se čtyřventilovou technikou rozvodu. Vrchol představuje zážehový vidlicový šestiválec 3.2 o výkonu 224 k/165 kW s automatickou převodovkou s funkcí ActiveSelect.
Největší zájem bude asi o verzi s dvoulitrovým turbodieselem „common-rail" o výkonu 110 kW/150 k, standardně propojeným s mechanickou pětistupňovou převodovkou, alternativně také automatickou.
Základní pohonnou jednotku představuje zážehový čtyřválec 2.4 (141 k/104 kW) s dvojicí vačkových hřídelů a vyvažovacím hřídelem.
„Inteligentní" systém aktivního pohonu všech kol kombinuje výhody koncepce s poháněnými předními koly, tedy především směrovou stabilitu při akceleraci a výbornou jízdní dynamiku. Do pohonného systému je zařazený elektronicky řízený elektro-hydraulický diferenciál, který za každé situace garantuje optimální rozdělení točivého momentu mezi kola přední a zadní nápravy.
Ke standardním prvkům patří kromě ABS s EBD ještě hydraulický brzdový asistent HBA, systém aktivní ochrany proti převrácení ARP a zařízení pro bezpečné sjíždění svahů DCS, které není v této automobilové třídě příliš obvyklé. Zaručuje bezpečné sjíždění i velmi prudkých svahů konstantní rychlostí. Na přání se dodává i systém stabilizace přívěsu TSA.
Antara má vpředu nezávislé zavěšení McPherson, zadní kola jsou uchycena čtyřprvkovými závěsy. Brzdový systém staví na bohatě dimenzovaných kotoučových brzdách s ventilovanými kotouči u všech kol. Vůz, který by se měl ještě v závěru roku objevit na některých trzích, se vyrábí v závodě GM Daewoo v Koreji. Na závěr si neodpustíme poznámku, že studie GTC vypadala přeci jen o něco více atraktivněji než definitivní podoba. Ale třeba se jednou dočkáme i další verze.
Jindřich Lasík, 11.5.2006
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout











