Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Opel Ampera vyjede v roce 2011

Na autosalonu v Ženevě si odbývá světovou premiéru prototyp Opel Ampera, elektromobil s prodlouženým dojezdem na 500 km by se měl dostat do výroby koncem roku 2011. Ampera bude k dispozici i s pravostranným řízením pro sesterskou značku Vauxhall.

Design odpovídá modernímu stylingu značky Opel, jež propojuje sochařské umění designerů s německou precizností. Na karoserii lze vysledovat prvky, inspirované nedávnými výstavními koncepty Opel Flextreme a GTC Concept
Tým designerů se snažil připravit koncept praktického elektromobilu, který by odrážel stylistické atributy moderního designérského jazyka automobilky Opel.
Celý nízko položený vůz působí dynamicky, což je patrné nejlépe při pohledu zepředu nebo zezadu. Vertikální výdechy krajů zadního nárazníku umocňují nejen sportovní styling vozu, ale usměrňují i obtékání vzduchu kolem aerodynamicky efektivně řešené karoserie.
Inženýři a designeři GM se doplňovali při optimalizaci proudění vzduchu kolem karoserie, zejména v problémových místech, jako je např. čelní maska nebo vnější zrcátka. Velká pozornost byla věnována i zádi se speciálním spoilerem. Masku chladiče i litá pětipaprsková 17“ kola kryje lehký polykarbonát.
Pětidveřový Opel Ampera nabízí prostor a pohodlí čtyřem cestujícím včetně zavazadlového prostoru 301 litrů. Ovládání usnadňuje dvojice informačních displejů s dotykovými obrazovkami.
Kola jsou v každé situaci poháněna elektrickou energií. Při jízdách do 60 km dodávají energii trakčnímu motoru lithium-ionové akumulátory o výkonu 16 kWh a vůz neprodukuje žádné emise CO2. Po vyčerpání baterií se potřebná elektrická energie získává z generátoru, poháněného spalovacím motorem, který dokáže prodloužit dojezd vozu na více než 500 km.
Pokud se akumulátor vyčerpá, plynule se spustí zážehový motor (pracuje i na směs E85), pohánějící generátor, jež dále napájí trakční elektromotor a zároveň dobíjí baterii. Tato technologie prodlužuje akční rádius vozu na 500 kilometrů, teprve poté je nutné akumulátor dobít ze standardní domovní elektrické sítě 230 V.
Sadu akumulátorů bude vyrábět přímo GM ve vlastních provozech, takže GM prvním producentem automobilů v USA, který si sám vyrábí lithium-ionové baterie. Více než 220 lithium-ionových buněk je seskupeno do sady profilu písmene „T“, která dává dostatečný výkon. Téměř bezhlučný elektrický pohon disponuje točivým momentem 370 Nm bezprostředně po rozjezdu. Výkon 150 k zaručuje zrychlení z 0 na 100 km/h v čase pod 9 sekund, maximální rychlost 161 km/h.
Opel Ampera bude uzpůsobena požadavkům na každodenní provoz většiny evropských zákazníků. Vždyť například asi 80 procent německých řidičů ujede denně méně než 50 km. Odborníci předpokládají, že náklady na 1 km jízdy budou při současných cenách benzinu asi pětinové v porovnání se zážehovým motorem obdobných parametrů.
Na rozdíl od konvenčních elektromobilů Opel Ampera eliminuje obavy z nedostatečného dojezdu – řidič se nemusí stresovat, zda vybité akumulátory předčasně neukončí jeho jízdu.



Stručné technické údaje

Akumulátory: Lithium-ionové, 16 kWh
El. Pohon: výkon: 150 k, toč.moment 370 Nm
Rychlost: 161 km/h
Dojezd na aku: 60 km
Celk.dojezd: 500 km
Rozměry: 4404 x 1798 x 1430 mm


JL, 16.3.2009


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar