Opel Ampera - revoluční elektromobil
Revoluční, elegantní a praktický Opel Ampera je prvním evropským elektromobilem poskytujícím mobilitu typu „jezdit kamkoliv a kdykoliv“. Jeho kola jsou poháněna vždy elektricky.
Lithium-iontový akumulátor s kapacitou 16 kWh napájí inovativní elektrický pohon s výkonem 111 kW (150 k), a při plném nabití umožňuje dojezd mezi 40 až 80 km s elektrickým pohonem podle terénu, způsobu jízdy a vnější tepoty. Podle normy ECE R10 vykazuje kombinovanou spotřebu paliva nižší než 1,6 l/100 km.
Okamžitý točivý moment 370 Nm umožňuje akceleraci z 0 na 100 km/h za přibližně 9 s a rychlost 161 km/h. Ampera při elektrickém pohonu poskytuje jedinečný zážitek z jízdy, protože jezdí téměř bezhlučně, a to i v režimu prodlouženého dojezdu. Díky nízké hlučnosti a minimálním vibracím poskytuje vysoký jízdní komfort.
Inteligentní a praktická funkce prodlouženého dojezdu modelu Ampera dává řidiči uklidňující pocit, že nikdy nezůstane stát na silnici s vybitým akumulátorem. Vedle toho Ampera umožňuje díky zážehovému motoru prodloužený dojezd přes 500 km. Pokud kapacita akumulátoru klesne na minimální hodnotu, zážehový motor se automaticky nastartuje, aby poháněl generátor.
Kabina poskytuje prostor, komfort a prvky výbavy kompaktního automobilu prémiové kategorie: Variabilitu pětidveřové karoserie, komfort pro čtyři dospělé členy posádky a zavazadlový prostor 310 l, který lze zvětšit na 1005 litrů. Sklopením zadních opěradel se vytvoří rovná plocha, neboť sada akumulátorů je uložena ve středovém tunelu a pod zadními sedadly.
Ampera se bude v celé Evropě prodávat za doporučenou cenu 42 900 EUR. Nároky na servis a údržbu jsou srovnatelné s jinými modely Opel: Kontrolní prohlídka jednou ročně nebo každých 30 000 km a prohlídka se servisem každé dva roky nebo 60 000 km. Ve skutečnosti budou náklady na servis a údržbu modelu Ampera nižší o 15-20 procent, než u vozů střední velikosti, a to díky systému elektrického pohonu Voltec a akumulátorů, který nevyžaduje téměř žádnou údržbu. Nízké jsou i požadavky na údržbu zážehového motoru.
Revoluční systém Voltec
Systém elektrického pohonu, uložený pod přední kapotou společně se zážehovým motorem, tvoří trakční elektromotor, elektrický generátor/motor a planetová převodovka, zvyšující celkovou účinnost snížením otáček elektromotorů. Na rozdíl od konvenčního pohonu chybí převodovka s řazením jednotlivých stupňů. V režimu prodlouženého dojezdu, který se aktivuje vždy, když kapacita akumulátoru klesne na minimální hodnotu, čerpá trakční elektromotor elektrickou energii z generátoru poháněného zážehovým čtyřválcem 1.4 a výkonem 63 kW (86 k).
Řidič může zvolit jeden ze čtyř jízdních režimů – Normal, Sport, Mountain nebo Hold-charge – a tím přizpůsobit jízdní vlastnosti podmínkám. Opel předpokládá, že 90 procent času jízdy absolvuje řidič v režimu: Normal a Sport. Režim Sport zvyšuje citlivost pedálu akcelerátoru. Pro speciální podmínky jsou k dispozici horský režim Mountain zajišťuje dostatečnou energii baterie pro jízdu v kopcích a režim konzervace energie Hold-charge, který zachovává zbývající energetickou kapacitu akumulátoru aktivací zážehového motoru.
Inovativní řešení brzdové soustavy umožňuje při brzdění přeměňovat kinetickou energii na elektrickou. Využívá regenerativní brzdění se zpomalováním vozu prostřednictvím elektromotoru, který v tomto případě pracuje jako generátor a vyrobeným elektrickým proudem dobíjí akumulátor. Při sešlápnutí brzdového pedálu se do procesu brzdění zapojuje hydraulický systém brzd. Přechod mezi těmito dvěma režimy je zcela plynulý a řidič ho vůbec nevnímá.
Jedinečná sada akumulátoru ve tvaru písmene T s hmotností 198 kg a kapacitou 16 kWh je uložena ve středovém tunelu vozu a pod zadními sedadly. Akumulátor chrání lišty z martenzitové oceli ultra vysoké pevnosti. Komplet akumulátoru se skládá z 288 hranolovitých lithium-iontových článků a je konfigurován pro optimální výkon a životnost. Jako první sériově vyráběný systém tohoto druhu využívá kapalinový systém tepelného managementu, umožňující podle potřeby akumulátor ohřívat nebo chladit
Akumulátor se dá snadno nabíjet. Ze standardní elektrické zásuvky v domácnosti 230V/16A se nabije za méně než 4 h, přičemž nabíjení lze naprogramovat tak, aby se využilo levného proudu mimo odběrových špiček. V zavazadlovém prostoru je uložen kabel (6 m) a adaptér pro elektrické zásuvky různých evropských států.
Podvozek a pasivní bezpečnost
Podvozek je vyladěn tak, aby splnil očekávání zákazníků. Přední náprava využívá vzpěry McPherson s hliníkovými spodními rameny a hydraulickými silentbloky. Zadní nápravu tvoří vlečená ramena spojená torzně pružnou příčkou.
Základní struktura karoserie poskytuje vynikající pevnost a vysokou míru ochrany posádky při nehodě. Při vývoji bezpečnostních systémů se uskutečnilo více než 50 crash-testů v různých rychlostech a úhlech nárazu, včetně čelního, bočního a zadního nárazu, jakož i bočního převrácení vozidla. Součástí standardní výbavy modelu Ampera je 8 airbagů. K ověření bezpečnosti lithium-iontového akumulátoru se uskutečnilo množství speciálních testů, včetně testu vodotěsnosti při zaplavení.
Exteriér a interiér
Ampera nemá pouze atraktivní vzhled. Výrazný design zaručuje i vynikající aerodynamiku s nízkým koeficientem aerodynamického odporu. To přispívá k prodloužení dojezdu při jízdě s ryze elektrickým pohonem i v režimu prodlouženého dojezdu.
Konvenční sdružený přístroj před řidičem nahrazuje rekongfigurovatelný grafický displej informačního centra řidiče DIC (Driver Information Center). Monitor účinnosti, zobrazující se v DIC společně s údajem o rychlosti jízdy, představuje animovanou kouli, která se pohybuje nahoru a dolů, a mění barvu podle rychlosti jízdy, akcelerace a brzdění. Při optimálním využití energie se koule udržuje uprostřed obrazovky.
Ampera se bude montovat v závodě Hamtramck koncernu General Motors v Detroitu. Akumulátory vyrábí specializovaný závod GM v Brownstownu nedaleko Detroitu, který je prvním závodem tohoto druhu vybudovaným v USA významným automobilovým výrobcem.
Okamžitý točivý moment 370 Nm umožňuje akceleraci z 0 na 100 km/h za přibližně 9 s a rychlost 161 km/h. Ampera při elektrickém pohonu poskytuje jedinečný zážitek z jízdy, protože jezdí téměř bezhlučně, a to i v režimu prodlouženého dojezdu. Díky nízké hlučnosti a minimálním vibracím poskytuje vysoký jízdní komfort.
Inteligentní a praktická funkce prodlouženého dojezdu modelu Ampera dává řidiči uklidňující pocit, že nikdy nezůstane stát na silnici s vybitým akumulátorem. Vedle toho Ampera umožňuje díky zážehovému motoru prodloužený dojezd přes 500 km. Pokud kapacita akumulátoru klesne na minimální hodnotu, zážehový motor se automaticky nastartuje, aby poháněl generátor.
Kabina poskytuje prostor, komfort a prvky výbavy kompaktního automobilu prémiové kategorie: Variabilitu pětidveřové karoserie, komfort pro čtyři dospělé členy posádky a zavazadlový prostor 310 l, který lze zvětšit na 1005 litrů. Sklopením zadních opěradel se vytvoří rovná plocha, neboť sada akumulátorů je uložena ve středovém tunelu a pod zadními sedadly.
Ampera se bude v celé Evropě prodávat za doporučenou cenu 42 900 EUR. Nároky na servis a údržbu jsou srovnatelné s jinými modely Opel: Kontrolní prohlídka jednou ročně nebo každých 30 000 km a prohlídka se servisem každé dva roky nebo 60 000 km. Ve skutečnosti budou náklady na servis a údržbu modelu Ampera nižší o 15-20 procent, než u vozů střední velikosti, a to díky systému elektrického pohonu Voltec a akumulátorů, který nevyžaduje téměř žádnou údržbu. Nízké jsou i požadavky na údržbu zážehového motoru.
Revoluční systém Voltec
Systém elektrického pohonu, uložený pod přední kapotou společně se zážehovým motorem, tvoří trakční elektromotor, elektrický generátor/motor a planetová převodovka, zvyšující celkovou účinnost snížením otáček elektromotorů. Na rozdíl od konvenčního pohonu chybí převodovka s řazením jednotlivých stupňů. V režimu prodlouženého dojezdu, který se aktivuje vždy, když kapacita akumulátoru klesne na minimální hodnotu, čerpá trakční elektromotor elektrickou energii z generátoru poháněného zážehovým čtyřválcem 1.4 a výkonem 63 kW (86 k).
Řidič může zvolit jeden ze čtyř jízdních režimů – Normal, Sport, Mountain nebo Hold-charge – a tím přizpůsobit jízdní vlastnosti podmínkám. Opel předpokládá, že 90 procent času jízdy absolvuje řidič v režimu: Normal a Sport. Režim Sport zvyšuje citlivost pedálu akcelerátoru. Pro speciální podmínky jsou k dispozici horský režim Mountain zajišťuje dostatečnou energii baterie pro jízdu v kopcích a režim konzervace energie Hold-charge, který zachovává zbývající energetickou kapacitu akumulátoru aktivací zážehového motoru.
Inovativní řešení brzdové soustavy umožňuje při brzdění přeměňovat kinetickou energii na elektrickou. Využívá regenerativní brzdění se zpomalováním vozu prostřednictvím elektromotoru, který v tomto případě pracuje jako generátor a vyrobeným elektrickým proudem dobíjí akumulátor. Při sešlápnutí brzdového pedálu se do procesu brzdění zapojuje hydraulický systém brzd. Přechod mezi těmito dvěma režimy je zcela plynulý a řidič ho vůbec nevnímá.
Jedinečná sada akumulátoru ve tvaru písmene T s hmotností 198 kg a kapacitou 16 kWh je uložena ve středovém tunelu vozu a pod zadními sedadly. Akumulátor chrání lišty z martenzitové oceli ultra vysoké pevnosti. Komplet akumulátoru se skládá z 288 hranolovitých lithium-iontových článků a je konfigurován pro optimální výkon a životnost. Jako první sériově vyráběný systém tohoto druhu využívá kapalinový systém tepelného managementu, umožňující podle potřeby akumulátor ohřívat nebo chladit
Akumulátor se dá snadno nabíjet. Ze standardní elektrické zásuvky v domácnosti 230V/16A se nabije za méně než 4 h, přičemž nabíjení lze naprogramovat tak, aby se využilo levného proudu mimo odběrových špiček. V zavazadlovém prostoru je uložen kabel (6 m) a adaptér pro elektrické zásuvky různých evropských států.
Podvozek a pasivní bezpečnost
Podvozek je vyladěn tak, aby splnil očekávání zákazníků. Přední náprava využívá vzpěry McPherson s hliníkovými spodními rameny a hydraulickými silentbloky. Zadní nápravu tvoří vlečená ramena spojená torzně pružnou příčkou.
Základní struktura karoserie poskytuje vynikající pevnost a vysokou míru ochrany posádky při nehodě. Při vývoji bezpečnostních systémů se uskutečnilo více než 50 crash-testů v různých rychlostech a úhlech nárazu, včetně čelního, bočního a zadního nárazu, jakož i bočního převrácení vozidla. Součástí standardní výbavy modelu Ampera je 8 airbagů. K ověření bezpečnosti lithium-iontového akumulátoru se uskutečnilo množství speciálních testů, včetně testu vodotěsnosti při zaplavení.
Exteriér a interiér
Ampera nemá pouze atraktivní vzhled. Výrazný design zaručuje i vynikající aerodynamiku s nízkým koeficientem aerodynamického odporu. To přispívá k prodloužení dojezdu při jízdě s ryze elektrickým pohonem i v režimu prodlouženého dojezdu.
Konvenční sdružený přístroj před řidičem nahrazuje rekongfigurovatelný grafický displej informačního centra řidiče DIC (Driver Information Center). Monitor účinnosti, zobrazující se v DIC společně s údajem o rychlosti jízdy, představuje animovanou kouli, která se pohybuje nahoru a dolů, a mění barvu podle rychlosti jízdy, akcelerace a brzdění. Při optimálním využití energie se koule udržuje uprostřed obrazovky.
Ampera se bude montovat v závodě Hamtramck koncernu General Motors v Detroitu. Akumulátory vyrábí specializovaný závod GM v Brownstownu nedaleko Detroitu, který je prvním závodem tohoto druhu vybudovaným v USA významným automobilovým výrobcem.
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout















