Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Opel Ampera -první elektromobil pro běžný provoz

Revoluční, elegantní a praktický Opel Ampera je prvním evropským elektromobilem, který je bez problémů využitelný pro každodenní využívání v běžném provozu. Elektromobily se na evropské trhy dostanou koncem roku, do ČR dorazí v červnu 2012.

Inovativní lithio-iontový akumulátor kapacity 16 kWh napájí elektromotor o výkonu 111 kW (150 k), což umožňuje dojezd cca 40 až 80 km pouze na elektrický pohon. Akční rádius závisí na profilu trasy, způsobu jízdy a vnější teplotě. Podle normy ECE R101, která upravuje metodiku měření spotřeby paliva a emisí CO2, činí kombinovaná spotřeba Opelu Ampera méně než 1,6 l/100 km.
Točivý moment 370 Nm, dostupný od minimálních otáček motoru, zaručuje zrychlení z 0 na 100 km/h za cca 9 s, rychlost činí 161 km/h. Ampera při pohonu na elektřinu jezdí téměř bezhlučně a i v režimu prodlouženého dojezdu, kdy se spustí palubní spalovací motor, pohánějící elektrický generátor, je hlučnost jen minimální a cestovní komfort velmi vysoký.
Díky palubnímu generátoru se spalovacím motorem dokáže Ampera ujet přes 500 km na jedno nabití a naplnění nádrže. Zážehový motor, pohánějící elektrický generátor, se samočinně nastartuje v momentu, kdy kapacita akumulátoru poklesne pod zadanou minimální hodnotu.
Pětidveřová karosérie poskytuje komfortní prostor čtyřem dospělým členům posádky a dobře přístupný zavazadlový prostor objemu 310 litrů, který lze v případě potřeby rozšířit sklopením opěradel zadních sedadel.
Opel Ampera se bude prodávat za 42 900 EUR, s ohledem na odlišnosti standardní výbavy se může konečná cena na jednotlivých trzích mírně lišit.


Revoluční systém elektrického pohonu Voltec
Systém elektrického pohonu, uložený pod přední kapotou spolu se zážehovým motorem, tvoří trakční elektromotor, elektrický generátor/motor a planetová převodovka, zvyšující účinnost pohonu redukcí otáček elektromotoru. Na rozdíl od konvenčního pohonu chybí převodovka.
V režimu prodlouženého dojezdu, který se aktivuje vždy při poklesu kapacity akumulátoru pod stanovenou hodnotu, čerpá trakční elektromotor elektrickou energii z generátoru poháněného zážehovým čtyřválcem 1.4 a výkonu 63 kW (86 k). Konstruktéři předpokládají, že 90 procent času řidič absolvuje v některém ze dvou hlavních jízdných režimů: Normal a Sport. Režim Sport zvyšuje citlivost pedálu akcelerátoru. Pro specifické jízdní podmínky jsou k dispozici dva další zvláštní režimy: Horský režim Mountain zabezpečuje dostatečnou energii baterie pro jízdu horskými oblastmi. Režim konzervace energie Hold-charge zachovává dostatečnou zbytkovou energetickou kapacitu akumulátoru aktivací zážehového motoru, což je užitečná funkce pro plné využit výhod elektrického pohonu v zónách s omezenými emisemi, jako jsou např. centra některých velkých měst.
Komplet akumulátoru o hmotnosti 198 kg s kapacitou 16 kWh je uložený ve středovém tunelu vozu a pod zadními sedadly. Akumulátor chrání opěrné lišty z martenzitové ultra-pevné oceli. Celý akumulátor sestává ze 288 lithium-iontových článků. Jako první sériově vyráběný systém svého druhu využívá kapalinový systém tepelné regulace, který dokáže podle potřeby baterií zahřívat či chladit.
Baterie lze snadno dobíjet z domovní zásuvky veřejné elektrické sítě, v zavazadlovém prostoru je uložený nabíjecí kabel délky 6 metrů. Ze standardní elektrické zásuvky 230 V/16 A se baterie zcela nabije za méně než 4 h, přičemž nabíjení lze naprogramovat tak, aby se využilo výhod nižších sazeb mimo odběrové špičky.


Design exteriéru a interiéru
Dva interaktivní barevné monitory s vysokým rozlišením jsou integrované do přístrojového panelu charakteristického tvaru, který obklopuje řidiče i spolujezdce. Konvenční sdružený přístroj před řidičem nahrazuje grafický displej informačního centra řidiče DIC. V zájmu maximálního zjednodušení obsluhy je doplněný barevným dotykovým monitorem v horní časti středové konzole, který je primárním uživatelským rozhraním infotainmentu, navigačního systému, klimatizace, centra využívání energie a funkce nabíjení.
Ukazatel účinnosti, zobrazující se v DIC spolu s údajem o rychlosti jízdy, představuje animovaná kulička, která se pohybuje nahoru a dolů, mění barvy podle rychlosti jízdy, akcelerace a brzdění. Udržováním kuličky ve středu obrazovky naznačuje, že řidič optimálně využívá energii.


Podvozek
Přední náprava využívá kombinované tlumičové vzpěry McPherson s hliníkovými spodními rameny a hydraulickými pouzdry/silentbloky. Zadní náprava je tvořena vlečenými rameny propojenými torzně poddajnou příčkou. Takováto náprava spojuje výhody nízké hmotnosti, malých prostorových nároků a přesného vedení kol.
Brzdová soustava inovativní konstrukce umožňuje měnit při brzdění kinetickou energii na elektrickou. Při tzv. regenerativním brzdění vůz zpomaluje elektromotor, který tedy funguje jako generátor a dobíjí akumulátory. Při intenzivnějším brzdění nebo potřebuje-li řidič úplně zastavit, aktivují se plynule konvenční hydraulické brzdy. Přechod mezi oběma režimy brzdění je naprosto plynulý a cestující jej vůbec nevnímají.


Pasivní bezpečnost
Během vývoje bezpečnostních a ochranných systémů provedl Opel přes 50 různých bariérových testů z různých rychlostí a při různých úhlech nárazu, včetně čelního, bočního i zadního nárazu a posuzovala se i ochrana pasažérů při převrácení vozu. Řada specifických testů prověřovala i bezpečnost lithio-iontové baterie, zkoumala se i její vodotěsnosti při zaplavení. V nouzové situaci mohou záchranáři baterii snadno odpojit od systémů vozu.
Opel Ampera se bude vyrábět v továrně Hamtramck koncernu General Motors v Detroitu. Celou akumulátorovou sadu vyrábí specializovaný závod GM v Brownstownu nedaleko Detroitu, který je prvním závodem tohoto druhu vybudovaným v USA významným automobilovým výrobcem.





Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar