Offroad veletrh ve znamení Amaroka
Už po třinácté si dali příznivci offroadu sraz v bývalém vojenském prostoru na okraji lázeňského města Bad Kissingen, aby navštívili největší offroadový veletrh v Evropě. Přes dvě stovky vystavovatelů tady prezentovali své novinky z oblasti terénních automobilů, cestování nebo outdooru.
Vzhledem k tomu, že byl ve čtvrtek v Bavorsku svátek, tak po celý den přiváželi z centrálního parkoviště autobusy zdarma desítky návštěvníků všech věkových kategorií. Někdo se jde jen tak podívat ze zvědavosti, jiný zase už za jistým cílem, někteří touží zařídit si nákladní MAN po terénní dráze nebo se svézt v Hummeru. V každém případě je tady vždy hodně zajímavého k vidění.
Letos bychom řekli, že v popředí zájmu byly rozhodně vozy Volkswagen Amarok a jejich úpravy pro zvýšení průchodnosti anebo s nejrůznějšími nástavbami včetně obytných. Nabídka byla tentokrát hodně bohatá a bylo vidět, že Amarok „hýbe světem“. Oproti jiným rokům se nám zdálo, jako by trochu ubýval zájem o quady. Že by je vytlačila malá vozítka ve stylu buggy? Asi těžko, ale jednu se zážehovým čtyřdobým tříválcem o objemu 800 cm³ a výkonu 15 kW by si leckdo asi nechal líbit. Zvláště, když je otypovaná pro silniční provoz. Ani nabídka cestovních kanceláří na expedice do exotických krajů nebyla letos právě největší a stánek firmy Taubenreuther, který vždy patřil mezi největší, připomínal letos chudého příbuzného oproti minulým letům.
Naopak velký zájem návštěvníků vzbuzovaly obytné nástavby na pick-upy. Není divu, vůz můžete využívat celoročně k nejrůznějším aktivitám, pak na něj připevníte „pokoj“ a můžete vyrazit na dovolenou. Tam nástavbu jednoduše sundáte a můžete si jezdit s pick-upem, kam jen chcete. Obytné nástavby nabízelo hned několik firem včetně nejstarší, kterou je Tischer, jenž působí na německém trhu už od roku 1973. Specializuje se především na velké japonské a americké pick-upy jako jsou Dodge Ram, Chevrolet 1500, Nissan Titan nebo Toyota Tundra. Ačkoliv působí nástavby velice kompaktním dojmem, tak při délce 4,29 m jsou uvnitř hodně prostorné a pohodlně se v nich ubytují čtyři dospělé osoby. V případě výbavy L mohou nabídnout i patřičný komfort, jako je sprcha, WC nebo zařízení na ohřev teplé vody či nádrže na 97 litrů vody. Na veletrhu budil pozornost hlavně Dodge RAM 4x4 K1500 Quad Cab Shot Box SLT Laramie Sport – tak zní celé označení automobilu, a to tam chybí ještě zkratka LPG, ale i ta je možná. Pod kapotou „monstra“ upraveného ještě firmou Büching je zážehový vidlicový osmiválec o objemu 5,7 litru a výkonu 396 k. Tomu odpovídá i spotřeba 18 litrů na sto kilometrů, ale s přestavbou na LPG se vám sníží zhruba na polovinu, a to je už přijatelné.
Praktické obytné nástavby s názvem husky na pick-upy prezentovala společnost bimobil. A nejen to, ale také obytné terénní automobily.
Na německý trh by také ráda pronikla indická Tata, a to především s pick-upem Xenon s dvou – nebo pětimístnou kabinou. Pohon všech kol zajišťuje vznětový přeplňovaný čtyřválec 2.2 o výkonu 103 kW při 4000/min. Největší točivý moment dosahuje hodnoty 320 N.m v rozmezí 1700 až 2700 otáček za minutu. Cena se pohybuje od 18 000 eur.
Rakouská firma Oberaigner neupravuje užitkové vozy pouze na pohon 4x4, ale také 6x6, jako v případě užitkového valníku Sprinter s užitečnou hmotností čtyři tuny. Vůz může mít až pět uzávěrek diferenciálu.
Se zajímavým řešením, jak získat ze slané mořské vody pitnou vodu přišla firma famous-water, která předváděla mobilní zařízení na úpravy vody. Za jednu hodinu je schopné „vyčistit“ pět až pětadvacet litrů vody a napájeno může být buď z 12 V zásuvky, solárního panelu, větrného generátoru nebo dokonce palivového článku.
Na veletrhu bylo vidět, že offroad a outdoor si nemůže na nezájem veřejnosti stěžovat. Možná je škoda, že kromě Land Roveru si žádná velká automobilka cestu do Bad Kissingenu nenašla. Některé značky jako třeba Suzuki nebo Toyota či Jeep byly zastoupeny specializovanými prodejci.
J.Lasík, 30.6.2011
Letos bychom řekli, že v popředí zájmu byly rozhodně vozy Volkswagen Amarok a jejich úpravy pro zvýšení průchodnosti anebo s nejrůznějšími nástavbami včetně obytných. Nabídka byla tentokrát hodně bohatá a bylo vidět, že Amarok „hýbe světem“. Oproti jiným rokům se nám zdálo, jako by trochu ubýval zájem o quady. Že by je vytlačila malá vozítka ve stylu buggy? Asi těžko, ale jednu se zážehovým čtyřdobým tříválcem o objemu 800 cm³ a výkonu 15 kW by si leckdo asi nechal líbit. Zvláště, když je otypovaná pro silniční provoz. Ani nabídka cestovních kanceláří na expedice do exotických krajů nebyla letos právě největší a stánek firmy Taubenreuther, který vždy patřil mezi největší, připomínal letos chudého příbuzného oproti minulým letům.
Naopak velký zájem návštěvníků vzbuzovaly obytné nástavby na pick-upy. Není divu, vůz můžete využívat celoročně k nejrůznějším aktivitám, pak na něj připevníte „pokoj“ a můžete vyrazit na dovolenou. Tam nástavbu jednoduše sundáte a můžete si jezdit s pick-upem, kam jen chcete. Obytné nástavby nabízelo hned několik firem včetně nejstarší, kterou je Tischer, jenž působí na německém trhu už od roku 1973. Specializuje se především na velké japonské a americké pick-upy jako jsou Dodge Ram, Chevrolet 1500, Nissan Titan nebo Toyota Tundra. Ačkoliv působí nástavby velice kompaktním dojmem, tak při délce 4,29 m jsou uvnitř hodně prostorné a pohodlně se v nich ubytují čtyři dospělé osoby. V případě výbavy L mohou nabídnout i patřičný komfort, jako je sprcha, WC nebo zařízení na ohřev teplé vody či nádrže na 97 litrů vody. Na veletrhu budil pozornost hlavně Dodge RAM 4x4 K1500 Quad Cab Shot Box SLT Laramie Sport – tak zní celé označení automobilu, a to tam chybí ještě zkratka LPG, ale i ta je možná. Pod kapotou „monstra“ upraveného ještě firmou Büching je zážehový vidlicový osmiválec o objemu 5,7 litru a výkonu 396 k. Tomu odpovídá i spotřeba 18 litrů na sto kilometrů, ale s přestavbou na LPG se vám sníží zhruba na polovinu, a to je už přijatelné.
Praktické obytné nástavby s názvem husky na pick-upy prezentovala společnost bimobil. A nejen to, ale také obytné terénní automobily.
Na německý trh by také ráda pronikla indická Tata, a to především s pick-upem Xenon s dvou – nebo pětimístnou kabinou. Pohon všech kol zajišťuje vznětový přeplňovaný čtyřválec 2.2 o výkonu 103 kW při 4000/min. Největší točivý moment dosahuje hodnoty 320 N.m v rozmezí 1700 až 2700 otáček za minutu. Cena se pohybuje od 18 000 eur.
Rakouská firma Oberaigner neupravuje užitkové vozy pouze na pohon 4x4, ale také 6x6, jako v případě užitkového valníku Sprinter s užitečnou hmotností čtyři tuny. Vůz může mít až pět uzávěrek diferenciálu.
Se zajímavým řešením, jak získat ze slané mořské vody pitnou vodu přišla firma famous-water, která předváděla mobilní zařízení na úpravy vody. Za jednu hodinu je schopné „vyčistit“ pět až pětadvacet litrů vody a napájeno může být buď z 12 V zásuvky, solárního panelu, větrného generátoru nebo dokonce palivového článku.
Na veletrhu bylo vidět, že offroad a outdoor si nemůže na nezájem veřejnosti stěžovat. Možná je škoda, že kromě Land Roveru si žádná velká automobilka cestu do Bad Kissingenu nenašla. Některé značky jako třeba Suzuki nebo Toyota či Jeep byly zastoupeny specializovanými prodejci.
J.Lasík, 30.6.2011
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout