Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Nový podvozek pro vyšší jízdní komfort

Lepší jízdní vlastnosti zajišťuje vedle zvýšené tuhosti karoserie především nový podvozek. Díky širšímu rozchodu předních a zadních kol o zhruba 30 mm oproti předchozí generaci a snížení výšky karoserie má nová ŠKODA Fabia agilnější a sportovnější jízdní projev. Rozvor se mezigeneračně zvětšil o 5 mm.

Konstrukce nové generace modelu Fabia ve velké míře využívá prvky technologie MQB koncernu Volkswagen, mimo jiné motory, elektromechanické řízení a velkou část palubní elektroniky (mj. řídicí jednotky, sdružený palubní přístroj, systémy infotainmentu a asistenční systémy). Podvozek byl cíleně optimalizován s ohledem na využití nových motorů, nového řízení a rozšíření rozchodu kol.

Přední náprava nové generace modelu Fabia je typu MacPherson s trojúhelníkovými spodními rameny. Celá konstrukce přední nápravy byla cíleně optimalizována s cílem dalšího zlepšení jízdních vlastností, zvýšení jízdního komfortu, posílení bezpečnosti a posunu v přesnosti řízení. Rozšíření rozchodu o 30 mm zlepšuje stabilitu vozu. Prodloužení rozvoru bylo dosaženo posunutím předních kol o 5 mm vpřed.

Vzadu má vůz nápravu s vlečenými rameny a torzním stabilizátorem. Použitím nových ramen se o 30 mm zvětšil rozchod zadních kol, s odpovídajícím pozitivním účinkem na zvýšení stability jízdy. Pro zvýšení jízdního komfortu bylo optimalizováno odpružení.

Novinkou v modelové řadě Fabia je elektromechanický posilovač řízení, zvaný C-EPS (Column-Electric Power Steering). Místo dříve používaného elektrohydraulického posilovače nyní řidiči s volantem pomáhá programově řízený elektromotor umístěný na sloupku řízení. Odpadá tedy hydraulická jednotka s hydraulickým čerpadlem a kapalinou. Vedle rychlejší reakce a menších nároků na prostor je toto řešení o 2,5 kg lehčí a snižuje spotřebu. Další výhoda: díky přímějšímu, sportovnějšímu řízení je práce s volantem méně namáhavá a přitom přesnější. Počet otáček mezi krajními polohami mezigeneračně klesl z 2,9 na 2,6 otáčky. V tomto ohledu se novinka vyrovná modelu Fabia RS druhé generace.

Třetí generace modelu ŠKODA Fabia je standardně vybavena elektronickou uzávěrkou diferenciálu (EDS) a rozšířenou funkcí XDS+. Technicky vzato se jedná o funkce ke zlepšení jízdní dynamiky, integrované v elektronickém stabilizačním programu ESC (Electronic Stability Control). V předchozí generaci funkcí XDS disponoval pouze model Fabia RS.

EDS a XDS+ jsou aktivní na přední nápravě. XDS+ umožňuje, aby se vůz i při dynamickém průjezdu zatáčkou choval neutrálně. Jemnějším přibrzděním vnitřního kola dojde ke zvýšení hnacího momentu na vnějším kole. Oproti doposud dodávanému systému XDS novinka zasahuje nejen při akceleraci, ale i při brzdění nebo brzdění motorem. Takto vzniklý stáčivý moment podporuje řízení a umožňuje bezpečný a současně rychlý průjezd zatáčkou. XDS+ působí o to silněji, oč dynamičtější je jízda zatáčkou. Novinka také zasahuje výrazně dříve než její předchůdce. Zatímco minulá generace byla aktivní až při hodnotě příčného zrychlení 0,6 g, XDS+ pomáhá nyní řidiči již při 0,15 g, tedy při nižší rychlosti průjezdu zatáčkou.



Škoda 15.10.2014

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar