Nový motor Audi 4.0 TFSI pro modely S
Audi rozšiřuje paletu svých motorů o nový vysokovýkonný zážehový osmiválec 4.0 TFSI pro modely S6, S6 Avant, S7 Sportback a S8. Na základě mírně odlišného vyladění poskytuje výkony v rozpětí od 309 kW (420 k) do 382 kW (520 k) a točivý moment až 650 N.m.
Motor 4.0 TFSI je nejmladším členem rodiny vidlicových motorů Audi, s níž sdílí všechny charakteristické rysy. Řady válců svírají úhel 90°, řetězový pohon vedlejších agregátů a čtyř vačkových hřídelů v hlavách válců je umístěn prostorově úsporně na zadní straně motoru a blok válců je vyroben ze slitiny hliníku a hořčíku. Osmiválec je velmi lehký a mimořádně kompaktní konstrukce zkrátila jeho délku na 497 mm.
Palivo je vstřikováno přímo do válců soustavou Audi FSI. Nastavitelné klapky v sacích kanálech uvádějí vzduch proudící do válců do otáčivého pohybu, který zlepšuje spalování. Jako téměř všechny motory značky je i nový motor 4.0 TFSI postaven na principu downsizingu, jenž nahrazuje velký zdvihový objem přeplňováním. Nasávaný vzduch je pro každou řadu válců stlačován jedním turbodmychadlem. Tzv. technika „twin-scroll“, u níž jsou výfukové plyny přiváděny k turbínovému kolu vysokou rychlostí prostřednictvím dvou oddělených kanálů, umožňuje extrémně rychlý nárůst točivého momentu již mírně nad volnoběžnými otáčkami.
Obě turbodmychadla jsou včetně chladiče stlačovaného vzduchu uložena mezi oběma řadami válců. Tím se motor liší od konvenčního řešení, u něhož se turbodmychadla nacházejí vně motoru vedle klikové skříně. V důsledku toho přepracovali inženýři konstrukci hlav válců. Strana výfuku je nyní na vnitřní straně, strana sání na vnější straně. Toto uspořádání znamená kompaktnější rozměry a krátké dráhy proudění plynů s minimálními ztrátami. Výsledkem jsou spontánní reakce motoru 4.0 TFSI na pohyby pedálu plynu. Náročná izolace horkých dílů, zejména sběrného výfukového potrubí, udržuje v prostoru mezi oběma řadami válců stabilní teplotu.
Další inovací je systém vypínání válců, který v oblasti nízkých až středních otáček a zatížení vypíná v obou řadách motoru V8 vždy dva válce, což snižuje spotřebu paliva. Díky široké škále inovativních opatření zůstává i v těchto fázích zachována vysoká úroveň kultivovanosti běhu motoru s minimem vibrací a hluku. Vyřazení válců z činnosti je prakticky nepostřehnutelné. Vypínání válců umožňuje zdokonalený systém Audi valvelift system, který uzavírá sací a výfukové ventily příslušných válců.
Motor 4.0 TFSI využívá všechny technologie z modulární platformy Audi pro zvyšování účinnosti, které sahají od snižování tření přes systém Start-Stop a rekuperační systém až po inovativní řízení chladicí soustavy. Během zahřívací fáze motoru zůstává vodní čerpadlo vypnuto, aby motorový olej dosáhl rychle své provozní teploty. Nově řízené olejové čerpadlo mění tlak oleje ve dvou stupních a chlazení dna pístů rozstřikovaným olejem je elektronicky řízeno na základě provozních parametrů.
JL, 7,10.2011
Palivo je vstřikováno přímo do válců soustavou Audi FSI. Nastavitelné klapky v sacích kanálech uvádějí vzduch proudící do válců do otáčivého pohybu, který zlepšuje spalování. Jako téměř všechny motory značky je i nový motor 4.0 TFSI postaven na principu downsizingu, jenž nahrazuje velký zdvihový objem přeplňováním. Nasávaný vzduch je pro každou řadu válců stlačován jedním turbodmychadlem. Tzv. technika „twin-scroll“, u níž jsou výfukové plyny přiváděny k turbínovému kolu vysokou rychlostí prostřednictvím dvou oddělených kanálů, umožňuje extrémně rychlý nárůst točivého momentu již mírně nad volnoběžnými otáčkami.
Obě turbodmychadla jsou včetně chladiče stlačovaného vzduchu uložena mezi oběma řadami válců. Tím se motor liší od konvenčního řešení, u něhož se turbodmychadla nacházejí vně motoru vedle klikové skříně. V důsledku toho přepracovali inženýři konstrukci hlav válců. Strana výfuku je nyní na vnitřní straně, strana sání na vnější straně. Toto uspořádání znamená kompaktnější rozměry a krátké dráhy proudění plynů s minimálními ztrátami. Výsledkem jsou spontánní reakce motoru 4.0 TFSI na pohyby pedálu plynu. Náročná izolace horkých dílů, zejména sběrného výfukového potrubí, udržuje v prostoru mezi oběma řadami válců stabilní teplotu.
Další inovací je systém vypínání válců, který v oblasti nízkých až středních otáček a zatížení vypíná v obou řadách motoru V8 vždy dva válce, což snižuje spotřebu paliva. Díky široké škále inovativních opatření zůstává i v těchto fázích zachována vysoká úroveň kultivovanosti běhu motoru s minimem vibrací a hluku. Vyřazení válců z činnosti je prakticky nepostřehnutelné. Vypínání válců umožňuje zdokonalený systém Audi valvelift system, který uzavírá sací a výfukové ventily příslušných válců.
Motor 4.0 TFSI využívá všechny technologie z modulární platformy Audi pro zvyšování účinnosti, které sahají od snižování tření přes systém Start-Stop a rekuperační systém až po inovativní řízení chladicí soustavy. Během zahřívací fáze motoru zůstává vodní čerpadlo vypnuto, aby motorový olej dosáhl rychle své provozní teploty. Nově řízené olejové čerpadlo mění tlak oleje ve dvou stupních a chlazení dna pístů rozstřikovaným olejem je elektronicky řízeno na základě provozních parametrů.
JL, 7,10.2011
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout