Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Nová inteligentní manuální převodovka iMT od KIA

Kia Motors přišla s novou inteligentní manuální převodovkou (iMT), kterou automobilka navrhla pro řadu modelů Kia s mild-hybridním elektrifikovaným pohonem (MHEV). Jde celosvětově o první ukázku spojení 48V mild-hybridního systému pohonu se spojkou bez mechanické vazby (‚clutch-by-wire‘).

Uvedenou technologii vyvinula automobilka s cílem dále snížit spotřebu paliva a emise CO2 modelů Kia s mild-hybridním pohonem (MHEV), nicméně při zachování radosti za volantem spojené s ovládáním klasické manuální převodovky. Kia prostřednictvím iMT potvrzuje svoji vedoucí roli ve vývoji ucelené řady elektrifikovaných pohonů pro zájemce o vozidla v co nejširším cenovém rozpětí.

Spojka ústrojí iMT namísto mechanického spojení funguje čistě na elektronické bázi a hladce spolupracuje se 48V pohonem MHEV. Převodovka iMT ve spolupráci se startérem/generátorem mild-hybridního pohonu (MHSG) při dojíždění na volnoběh před zastavením vypíná spalovací motor dříve než start-stop systém Kia (Idle Stop & Go). Rovněž umožňuje krátkodobou jízdu na volnoběh s vypnutým motorem za rychlostí až 125 km/h, po níž následuje hladké znovuspuštění motoru ve chvíli, kdy řidič sešlápne akcelerační nebo spojkový pedál. Systém dokáže za reálných jízdních podmínek zlepšit celkovou spotřebu paliva i emise CO2 přibližně o 3 %.


Zvolený převodový stupeň zůstává v záběru i při vypnutém motoru. Jakmile řidič sešlápne brzdový nebo plynový pedál, motor se znovu spustí se stejným zařazeným převodem jako před deaktivací, zde s využitím výkonové posily poskytované ústrojím MHSG. Pokud řidič sešlápne pedál spojky kvůli přeřazení, resp. pokud vozidlo jede s ohledem na zařazený převodový stupeň příliš pomalu, převodovka znovu spouští motor na volnoběh (s rozpojenou spojkou).



Jak funguje

Když vozidlo dojíždí na volnoběh, řidič nechává zařazený převodový stupeň, zatímco zvolna klesá rychlost jízdy např. před zatáčkou, křižovatkou či semaforem.
Převodový stupeň je stále zařazený a ústrojí iMT posílá elektronický signál převodovce a pohonu MHSG k hladkému vypnutí motoru a rozpojení spojky.

Vozidlo s vypnutým motorem stále jede na volnoběh s rozpojenou spojkou, aby zpomalování nebylo příliš intenzivní a maximálně se zužitkovala kinetická energie vozidla.
Pokud sešlápnete plynový pedál s cílem opět zrychlit, resp. sešlápnete pedál spojky kvůli přeřazení, ústrojí MHSG znovu spustí motor se zvoleným převodovým stupněm nebo na neutrál (s rozpojenou spojkou).

Díky elektrické posile systému MHSG a 48V baterie jsou okamžitě zajištěny správné otáčky spalovacího motoru i převodovky.

Pokud rychlost vozidla poklesne pod určitou hranici, motor se spustí s výkonovou posilou systému MHEV a současně se sepne spojka, aby se motor zbytečně nenamáhal se zařazeným převodovým stupněm.


„Neustále hledáme nové způsoby zvyšování hospodárnosti i schopností hnacích ústrojí, přičemž jednou z takových inovací je právě iMT. Automatická nebo dvouspojková převodovka vyhovuje mnoha řidičům, ale zejména evropští motoristé si stále rádi řadí sami. Vedle rostoucí poptávky po elektrifikovaných modelech je iMT výsledkem hledání způsobů elektrifikace ‚klasické‘ manuální převodovky. Elektrifikace je tématem, které se vine napříč celým naším evropským úsekem vývoje hnacích ústrojí, přičemž naše práce zahrnuje vývoj 48V mild-hybridních pohonů prostřednictvím nové převodovky iMT typu ‚clutch-by-wire‘ coby doplňkové technologie. Chceme i nadále poskytovat řidičům jim dobře známé ruční řazení, zatahující více do děje, takže toto je ideální řešení pro novou řadu pohonných ústrojí MHEV, které v nadcházejících měsících napříč Evropou uvedeme, říká Dr Michael Winkler, ředitel úseku hnacích ústrojí.


Přestože ústrojí iMT zavádí novou čistě elektronickou technologii ‚clutch-by-wire‘ namísto mechanické vazby mezi řidičem a převodovkou, zůstává zachován stejný způsob ovládání jako u klasického manuálního ústrojí. Nový systém nebere řidiči potěšení za volantem spojené s používáním manuální převodovky. Spojkový pedál se ovládá stejně jako u klasického manuálního ústrojí, navíc s lepší ovladatelností díky elektromechanickému způsobu kontroly spojky a ‚bodu záběru‘ ve prospěch zcela hladkého řazení. Pokud o novince nevíte předem, tak si změnu prakticky neuvědomíte.


První je rodina modelů Ceed, konkrétně v České republice již prodávaný model XCeed v novém provedení ‚EcoDynamics+‘ s naftovým motorem 1,6 litru CRDi a mild-hybridním systémem. Další karosářské varianty modelové řady Ceed (HB a Sporstwagon) budou následovat na přelomu roku. Převodovka iMT též bude montována do modernizovaného modelu Kia Rio EcoDynamics+, jehož uvedení v České republice je naplánováno na třetí čtvrtletí 2020 s novým benzínovým motorem 1,0 litru T-GDi a mild-hybridním ústrojím. Nová převodovka bude nasazena i do řady budoucích modelů Kia; ještě do konce roku 2020 plánuje Kia představit řadu nových motorů a ústrojí MHEV.



Kia 9.9.2020

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar