Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Nissan Qashqai-POWER s hnacím ústrojím bez nabíjení

Koncem léta se v nabídce motorizací modelu Qashqai objeví odvážná a inovativní pohonná jednotka e-POWER společnosti Nissan, která opět prolomí hranice v segmentu crossoverů, jehož byl Qashqai průkopníkem.

Nový Qashqai bude prvním modelem v Evropě s jedinečným systémem pohonu e-POWER společnosti Nissan. Systém e-POWER představuje jedinečný přístup k elektrifikaci tím, že zpříjemňuje a zefektivňuje každodenní jízdu.

Průzkum společnosti Nissan ukázal, že evropští spotřebitelé crossoverů tráví více než 70 % svého času jízdou v městském a příměstském prostředí. V reakci na tento trend vyvinul Nissan systém e-Power. Nabízí optimální úsporu paliva a potěšení z jízdy na elektrický pohon díky kombinaci dvou specialit společnosti Nissan: pokročilé technologie baterií a motorů a inovativního spalovacího motoru s proměnným kompresním poměrem.

Technologie e-Power je ideální pro ty, kteří nemohou nebo nechtějí věnovat čas dobíjení pomocí kabelu, ale denně jezdí po městě nebo na předměstí, a kteří jsou připraveni udělat první krok k přechodu na plně elektrický automobil v budoucnu.
Systém e-POWER se skládá z baterie s vysokým výkonem, kterou doplňuje tříválcový benzinový motor s proměnným kompresním poměrem o objemu 1,5 litru a výkonem 156 k, generátoru elektrické energie, měniče a 140 kW elektromotoru podobné velikosti a výkonu, jaký mají elektromobily Nissan. Benzínový motor vyrábí elektřinu, která může být podle jízdního scénáře přenášena přes měnič do akumulátorů, elektromotoru nebo do obou.

Toto hnací ústrojí se vyznačuje tím, že elektromotor je jediným zdrojem energie pro kola, takže jeho odezva je okamžitá a lineární. To představuje lákavou alternativu k tradičním hybridům, u nichž se řidiči musí smířit s nedostatky, které se neodmyslitelně pojí s jízdním zážitkem.
Naproti tomu systém e-POWER nového modelu Qashqai byl navržen tak, aby poskytoval příjemný, bezproblémový a plynulý zážitek z jízdy spojený s čistě elektrickým pohonem, ale bez nutnosti dobíjení.
i byla instalace e-POWER vylepšena, aby splňovala požadavky evropských zákazníků. Kde se v modelu Note uplatňuje tříválcový benzinový motor 1,2 (80 k), který dobíjí akumulátorovou jednotku a jehož konečný výkon je 95 kW (127 k). Pro Evropu byl vylepšen na tříválcový benzinový motor 1,5 litru s proměnnou kompresí a turbodmychadlem (156 k), což znamená celkový konečný výkon 140 kW (188 k).

V systému e-POWER je, že motor pracuje v optimálním rozsahu a s nejlepším kompresním poměrem, což vede k vyšší úspoře paliva a nižším emisím CO2 ve srovnání s tradičním spalovacím motorem a také ke kultivované jízdě díky sníženému hluku motoru.

Díky čistě elektrickému pohonu nedochází k prodlevě při dodání točivého momentu, jako je tomu u tradičních hybridů, kde může dojít k náhlému zvýšení otáček motoru v reakci na požadavek okamžité akcelerace. Okamžitá reakce systému e-POWER přináší jedinečný a vzrušující zážitek z jízdy za všech jízdních podmínek.

Pro maximalizaci výkonu může řídicí jednotka systému e-POWER při vysoké akceleraci nebo rychlosti posílat energii generovanou 1,5litrovým motorem prostřednictvím měniče přímo do elektromotoru, aby posílila dodávku elektřiny z baterie.Při zpomalování a brzdění se kinetická energie rekuperuje a vrací zpět do baterie, aby se optimalizovala účinnost.


Technologie proměnlivého kompresního poměru

Srdcem systému e-POWER je 1,5litrový tříválcový benzinový motor s proměnnou kompresí a turbodmychadlem o výkonu 156 k, který byl vyvinut speciálně pro tuto aplikaci. Tento motor má u spalovacích motorů jedinečnou funkci proměnné komprese, která umožňuje upravovat kompresní poměr a zajišťuje optimální výkon i hospodárnost v závislosti na zatížení motoru. Před svým prvním uvedením na trh v roce 2018 u značky Infiniti byl zařazen mezi 10 nejlepších motorů na světě podle Ward's, americké poradenské společnosti v oblasti automobilového průmyslu.


Kompresní poměr se pohybuje v rozmezí 8:1 až 14:1. Toho je dosaženo pohybem aktuátoru, který mění délku zdvihu pístu podle potřeby výkonu. Při nízkých nárocích na výkon - například při konstantní rychlosti a dobrém stavu nabití akumulátoru - bude kompresní poměr na vyšší úrovni, což optimalizuje spotřebu a emise. Při vysoké poptávce po výkonu, pro dobíjení baterie nebo přímé napájení motoru, se aktivuje nižší kompresní poměr, který maximalizuje výkon motoru. Přechod mezi různými kompresními poměry je plynulý, bez nutnosti zásahu řidiče.


Lineární ladění

Při vývoji bylo klíčové zajistit, aby zážitek z jízdy poskytoval "propojený" pocit, kdy otáčky benzinového motoru zůstávají v poměru k rychlosti vozu Qashqai. Inženýři z Evropského technického centra Nissan (NTCE) ve Velké Británii a Španělsku spolupracovali na vývoji systému nazvaného "Linear Tune". Tato funkce řídí zážehový motor a postupně zvyšuje otáčky 1,5litrového motoru tak, aby odpovídaly energetickým nárokům motoru při zrychlování vozu, a zajišťuje, že nedochází k "rozpojení" mezi tím, co cestující vnímají z hlediska výkonu a zvuku.
e-Pedal Step


Podobně jako u modelu LEAF je i Qashqai e-POWER vybaven novým systémem řízení "jedním pedálem" nazvaným e-Pedal Step. Systém byl navržen tak, aby řidiče zbavil opakovaného namáhání při městské jízdě s rozjezdem a zastavením, kdy řidič často pohybuje nohou mezi plynovým a brzdovým pedálem, a umožňuje mu zrychlovat a brzdit pouze pomocí plynového pedálu.


Systém se musí nejprve aktivovat spínačem na středové konzoli a poté akcelerátor zrychluje jako obvykle. Po uvolnění plynového pedálu e-Pedal Step zabrzdí Qashqai na 0,2 g, což stačí k rozsvícení brzdových světel, a sníží rychlost na "plíživou", nikoli na úplné zastavení. Tím je zajištěn co nejplynulejší průběh parkovacích manévrů při nízkých rychlostech. Řidiči rychle přizpůsobí své zásahy do pedálu plynu, aby zachovali plynulý postup, což zajistí, že jízda ve městě bude intuitivnější a méně náročná.



Elektrifikovaný dojezd


Příchod verze e-POWER do nabídky motorizací modelu Qashqai rozšiřuje možnosti potenciálních zákazníků. Stávající varianta mild-hybridního motoru o objemu 1,3 litru je k dispozici ve dvou výkonových variantách: 138 k (103 kW) a 156 k (116 kW).



Nissan 11.8.2022

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar