Nissan Murano - kvalita zavazuje
Nové Murano je stylovější a luxusnější než předchozí verze. Má lepší jízdní vlastnosti i vyšší výkon, je pohodlnější a nabízí mnoho nových a inovačních prvků. Ale jeho jádro pořád tvoří tytéž silné stránky, které zajistily takový úspěch původní verzi.
Z tohoto důvodu si zachovává prakticky stejné tvary svého předchůdce. Nabízí vysokou polohu sedadel připomínající terénní vozy a současně dynamiku stoupající okenní linie a klesající střechu ve stylu čtyřdveřových kupé. Stejné zůstaly i šířka 1880 mm, výška 1730 mm a rozvor náprav 2825 mm, ale délka narostla o 64 mm na 4834 mm.
Díky zvýšení sklonu bočních oken je zaoblenější a sportovnější. Konstrukční filozofie se skrývá i za hranatými okraji statných podběhů kol, skrývajících 18“ slitinové ráfky. Byl zachován nahoru zahnutý tvar trojúhelníkového zadního okna. Nové zadní trojúhelníkové sdružené svítilny s brzdovými a zadními LED světly nahrazují vertikálně uspořádaná světla, zadní dveře zasahují hluboko do nárazníku a poskytují nízkou nákladovou hranu. Každá jednotka světlometů skrývá vodorovně uspořádanou řadu parkovacích, směrových a bixenonových světel.
Murano je prvním modelem evropské řady Nissan, vybavený nátěrem Scratch Shield Paint odolným proti poškrábání. Zaceluje jemné škrábance a obnovuje povrch vozidla téměř do původního stavu. Funguje na bázi speciální, vysoce pružné pryskyřice, která byla použita ve spojení s běžným transparentním nátěrem, který má díky vysoké hustotě pryskyřice vyšší pevnost. Při poškrábání nátěru se pryskyřice během několika dní vrátí do původního tvaru a obnoví původní vzhled nátěru.
Nové Murano v sobě nezapře svého předchůdce, ale interiér je jiný. Původní sportovní vzhled kabiny nahradil luxusní interiér připomínající limuzínu. Chromové a hliníkové prvky zvýrazňují matové plochy, k využití přišly i měkké materiály. Asi největší změnu zaznamenal přístrojový panel, uspořádání palubní desky a středová konzola. Do palubní desky je integrován trojdílný centrální kruhový tachometr sdruženého přístroje, ze stran obklopený půlměsícovitými budíky otáčkoměru , ukazatelů paliva a teploty chladicí kapaliny a displejem palubního počítače
Motor se startuje a vypíná tlačítkem, které spolupracuje s inteligentním klíčem. Pokud se nachází klíč kdekoliv v kabině, lze motor nastartovat pouhým stisknutím tlačítka. Ovládací prvky audiosystému, telefonu a tempomatu jsou zabudovány do střední části kůží potaženého volantu, zatímco satelitní navigace s barevnou 7“ obrazovkou je na vrcholu středového sloupku.
Elektricky ovládaná sedadla jsou vybavena paměťovou funkcí, která u řidiče umožňuje nastavení sedadla, volantu a pozice bočních zpětných zrcátek pro dva řidiče. Sedadlo řidiče lze elektricky nastavit v osmi směrech, zatímco u spolujezdce ve čtyřech.
Zavazadlový prostor má objem 402 litrů a obsahuje dělicí příčku pro náklad, která ochrání menší zavazadla. Pod dnem je ukryt další úložný prostor. Při sklopení zadních sedadel se zvětší na 838 litrů. Zadní sedadla lze také na dálku sklopit i vrátit zpět malými, ale účinnějšími elektromotorky. Tlačítka jsou také na přístrojové desce a v zavazadlovém prostoru.
Murano používá platformu D společnosti Nissan, poprvé použita na modelu Altima prodávaném na americkém trhu. Nové víceprvkové zavěšení vzadu se dobře doplňuje se vzpěrou McPherson uchycenou v pomocném rámu vpředu.
Vůz těží ze všech výhod nejnovějšího systému pohonu všech kol ALL MODE 4×4-i, rozdělující točivý moment podle potřeby od 100:0 až na 50:50. Řidiči mohou také trvale zapnout pohon na všechna kola.
Při rychlostech do 80 km/h ALL MODE 4×4-i pracuje v prediktivním režimu, který předvídá riziko prokluzu kol na základě polohy škrticí klapky a točivého momentu motoru a přenáší jej dozadu dříve, než přední kola ztratí stabilitu. Nad 80 km/h systém reaguje na skutečný prokluz kol potlačením výkonu, čímž dle potřeby obnovuje trakci.
Po celou dobu sledují senzory, jako součást systému dynamického řízení vozidla VDC, zejména hlavní řídicí jednotku motoru, rychlost kol, natočení volantu a měření podélných a příčných gravitačních sil a stáčení, a na základě toho předvídají prokluz kol. Přímo před zadní rozvodovkou je elektronicky ovládaná spojka, která zprostředkovává přenos pohonu na obě nápravy – přední i zadní.
Murano pohání jeden z nejlepších motorů na světě – V6 3.5, pocházející z renomované rodiny motorů Nissan VQ, které podle amerického odborného časopisu Ward’s Auto World Magazine již přes 10 let patří mezi deset nejlepších motorů na světě.
Blok a hlavy jsou z hliníku, což vede ke zlepšení spotřeby i výkonu. Ke snížení hmotnosti přispívají dále lehčí písty a ojnice a duté vačkové hřídele, které pomáhají snížit energetické ztráty. Motor používá dvojici vačkových hřídelů v hlavě válců, 24 ventilů a systém proměnné délky sání (NICS) i plynulého časování ventilů (C-VTC). Úpravy vedly k nárůstu výkonu o 22 k na 256 k a točivého momentu o 16 Nm na 334 Nm. Kombinovaná spotřeba dosahuje 10,9 l/100 km, emise oxidu uhličitého pak 261 g/km.
Ke zlepšení spotřeby a výkonu přispívá zdokonalená převodovka Xtronic CVT s plynule měnitelným převodem. Oproti běžným automatickým nebo manuálním převodovkám vyniká plynulou změnou převodového poměru, díky čemuž se otáčky motoru drží v optimálním pásmu. V zájmu optimalizace spotřeby paliva disponuje delším pásmem přemostění měničem točivého momentu. Zatímco konvenční automatická převodovka využívá přemostění ve středních až vyšších rychlostech, běžná CVT převodovka pouze při rozjezdu. Nissan to vyřešil tak, že pro Xtronic vyvinul měnič točivého momentu s pásmem přemostění protaženým do nižších rychlostí, což umožňuje lepší přenos výkonu motoru.
Murano se dodává ve dvou bohatě vybavených úrovních výbavy, obě jsou tvořeny dlouhým seznamem standardních prvků a jedním z nejkratších seznamů volitelné výbavy. Více na www.nissan.cz
Společnost Nissan patřila k prvním, které začaly dodávat zadní kamery s displejem na přístrojové desce usnadňující parkování. Kamera na zadních dveřích v reálném čase přináší obraz při zařazení zpátečky. Pro pomoc při manévrování je k dispozici ještě jedna kamera, instalovaná do bočního zpětného zrcátka na straně vzdálenější od řidiče. Snímá okolí vedle vozu a ukazuje vzdálenost stěn, obrubníků a jiných překážek. Stejně jako u zadní kamery se obraz přenáší na obrazovku navigace, přičemž zobrazení se automaticky vypne při rychlosti nad 18 km/h. Díky infračervenému LED osvětlení fungují obě kamery i v noci.
Kompletní řada standardních bezpečnostních prvků zahrnuje elektronický systém stability pohonu všech kol VDC se systémem řízení trakce, šest airbagů se systémem AABS s dvoufázovými předními airbagy. Vůz má ve střeše zabudovány také hlavové airbagy proti bočnímu nárazu, které chrání hlavu cestujících na předních a zadních sedadlech.
Základní technické údaje
Motor: zážehový přeplňovaný V6
Objem: 3498 cm³
Výkon: 188 kW (252 k) při 6000/min
Toč.moment: 334 Nm při 4400/min
Rychlost: 210 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 8,0 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 14,9/8,6/10,9 l/100 km
Rozměry: 4834 x 1880 x 1730 mm
Rozvor kol: 2825 mm
Světlá výška: 180 mm
Nájezdové úhly vpředu/vzadu: 28,8º/25º
Přechodový úhel: 14º
Jindřich Lasík, 20.10.2008
Díky zvýšení sklonu bočních oken je zaoblenější a sportovnější. Konstrukční filozofie se skrývá i za hranatými okraji statných podběhů kol, skrývajících 18“ slitinové ráfky. Byl zachován nahoru zahnutý tvar trojúhelníkového zadního okna. Nové zadní trojúhelníkové sdružené svítilny s brzdovými a zadními LED světly nahrazují vertikálně uspořádaná světla, zadní dveře zasahují hluboko do nárazníku a poskytují nízkou nákladovou hranu. Každá jednotka světlometů skrývá vodorovně uspořádanou řadu parkovacích, směrových a bixenonových světel.
Murano je prvním modelem evropské řady Nissan, vybavený nátěrem Scratch Shield Paint odolným proti poškrábání. Zaceluje jemné škrábance a obnovuje povrch vozidla téměř do původního stavu. Funguje na bázi speciální, vysoce pružné pryskyřice, která byla použita ve spojení s běžným transparentním nátěrem, který má díky vysoké hustotě pryskyřice vyšší pevnost. Při poškrábání nátěru se pryskyřice během několika dní vrátí do původního tvaru a obnoví původní vzhled nátěru.
Nové Murano v sobě nezapře svého předchůdce, ale interiér je jiný. Původní sportovní vzhled kabiny nahradil luxusní interiér připomínající limuzínu. Chromové a hliníkové prvky zvýrazňují matové plochy, k využití přišly i měkké materiály. Asi největší změnu zaznamenal přístrojový panel, uspořádání palubní desky a středová konzola. Do palubní desky je integrován trojdílný centrální kruhový tachometr sdruženého přístroje, ze stran obklopený půlměsícovitými budíky otáčkoměru , ukazatelů paliva a teploty chladicí kapaliny a displejem palubního počítače
Motor se startuje a vypíná tlačítkem, které spolupracuje s inteligentním klíčem. Pokud se nachází klíč kdekoliv v kabině, lze motor nastartovat pouhým stisknutím tlačítka. Ovládací prvky audiosystému, telefonu a tempomatu jsou zabudovány do střední části kůží potaženého volantu, zatímco satelitní navigace s barevnou 7“ obrazovkou je na vrcholu středového sloupku.
Elektricky ovládaná sedadla jsou vybavena paměťovou funkcí, která u řidiče umožňuje nastavení sedadla, volantu a pozice bočních zpětných zrcátek pro dva řidiče. Sedadlo řidiče lze elektricky nastavit v osmi směrech, zatímco u spolujezdce ve čtyřech.
Zavazadlový prostor má objem 402 litrů a obsahuje dělicí příčku pro náklad, která ochrání menší zavazadla. Pod dnem je ukryt další úložný prostor. Při sklopení zadních sedadel se zvětší na 838 litrů. Zadní sedadla lze také na dálku sklopit i vrátit zpět malými, ale účinnějšími elektromotorky. Tlačítka jsou také na přístrojové desce a v zavazadlovém prostoru.
Murano používá platformu D společnosti Nissan, poprvé použita na modelu Altima prodávaném na americkém trhu. Nové víceprvkové zavěšení vzadu se dobře doplňuje se vzpěrou McPherson uchycenou v pomocném rámu vpředu.
Vůz těží ze všech výhod nejnovějšího systému pohonu všech kol ALL MODE 4×4-i, rozdělující točivý moment podle potřeby od 100:0 až na 50:50. Řidiči mohou také trvale zapnout pohon na všechna kola.
Při rychlostech do 80 km/h ALL MODE 4×4-i pracuje v prediktivním režimu, který předvídá riziko prokluzu kol na základě polohy škrticí klapky a točivého momentu motoru a přenáší jej dozadu dříve, než přední kola ztratí stabilitu. Nad 80 km/h systém reaguje na skutečný prokluz kol potlačením výkonu, čímž dle potřeby obnovuje trakci.
Po celou dobu sledují senzory, jako součást systému dynamického řízení vozidla VDC, zejména hlavní řídicí jednotku motoru, rychlost kol, natočení volantu a měření podélných a příčných gravitačních sil a stáčení, a na základě toho předvídají prokluz kol. Přímo před zadní rozvodovkou je elektronicky ovládaná spojka, která zprostředkovává přenos pohonu na obě nápravy – přední i zadní.
Murano pohání jeden z nejlepších motorů na světě – V6 3.5, pocházející z renomované rodiny motorů Nissan VQ, které podle amerického odborného časopisu Ward’s Auto World Magazine již přes 10 let patří mezi deset nejlepších motorů na světě.
Blok a hlavy jsou z hliníku, což vede ke zlepšení spotřeby i výkonu. Ke snížení hmotnosti přispívají dále lehčí písty a ojnice a duté vačkové hřídele, které pomáhají snížit energetické ztráty. Motor používá dvojici vačkových hřídelů v hlavě válců, 24 ventilů a systém proměnné délky sání (NICS) i plynulého časování ventilů (C-VTC). Úpravy vedly k nárůstu výkonu o 22 k na 256 k a točivého momentu o 16 Nm na 334 Nm. Kombinovaná spotřeba dosahuje 10,9 l/100 km, emise oxidu uhličitého pak 261 g/km.
Ke zlepšení spotřeby a výkonu přispívá zdokonalená převodovka Xtronic CVT s plynule měnitelným převodem. Oproti běžným automatickým nebo manuálním převodovkám vyniká plynulou změnou převodového poměru, díky čemuž se otáčky motoru drží v optimálním pásmu. V zájmu optimalizace spotřeby paliva disponuje delším pásmem přemostění měničem točivého momentu. Zatímco konvenční automatická převodovka využívá přemostění ve středních až vyšších rychlostech, běžná CVT převodovka pouze při rozjezdu. Nissan to vyřešil tak, že pro Xtronic vyvinul měnič točivého momentu s pásmem přemostění protaženým do nižších rychlostí, což umožňuje lepší přenos výkonu motoru.
Murano se dodává ve dvou bohatě vybavených úrovních výbavy, obě jsou tvořeny dlouhým seznamem standardních prvků a jedním z nejkratších seznamů volitelné výbavy. Více na www.nissan.cz
Společnost Nissan patřila k prvním, které začaly dodávat zadní kamery s displejem na přístrojové desce usnadňující parkování. Kamera na zadních dveřích v reálném čase přináší obraz při zařazení zpátečky. Pro pomoc při manévrování je k dispozici ještě jedna kamera, instalovaná do bočního zpětného zrcátka na straně vzdálenější od řidiče. Snímá okolí vedle vozu a ukazuje vzdálenost stěn, obrubníků a jiných překážek. Stejně jako u zadní kamery se obraz přenáší na obrazovku navigace, přičemž zobrazení se automaticky vypne při rychlosti nad 18 km/h. Díky infračervenému LED osvětlení fungují obě kamery i v noci.
Kompletní řada standardních bezpečnostních prvků zahrnuje elektronický systém stability pohonu všech kol VDC se systémem řízení trakce, šest airbagů se systémem AABS s dvoufázovými předními airbagy. Vůz má ve střeše zabudovány také hlavové airbagy proti bočnímu nárazu, které chrání hlavu cestujících na předních a zadních sedadlech.
Základní technické údaje
Motor: zážehový přeplňovaný V6
Objem: 3498 cm³
Výkon: 188 kW (252 k) při 6000/min
Toč.moment: 334 Nm při 4400/min
Rychlost: 210 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 8,0 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 14,9/8,6/10,9 l/100 km
Rozměry: 4834 x 1880 x 1730 mm
Rozvor kol: 2825 mm
Světlá výška: 180 mm
Nájezdové úhly vpředu/vzadu: 28,8º/25º
Přechodový úhel: 14º
Jindřich Lasík, 20.10.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout














