Nissan Micra - po všech stránkách nová
Již téměř 30 let patří Micra k oblíbeným městským vozům. V tomto duchu byla navrhována i nejnovější Micra – od samého počátku s konkrétním cílem – usnadnit jízdu po městě – a s obecným záměrem definovat zcela nový standard městského vozu.
Během včerejší novinářské prezentace jsme měli možnost projet se v novém voze a musím přiznat, že nás velice mile překvapil. Pochvalovali jsme si nový zážehový tříválec, i když zatím jen ve slabší verzi s výkonem 80 k, ale úplně stačí. Díky nízké pohotovostní hmotnosti něco málo přes 900 kilogramů je jízda s Microu zábavná a svižná. Svoji velikostí nás překvapil také interiér, vzadu se pohodlně usadí dvě dospělé osoby normálního růstu, aniž by snad trpěli nedostatkem místa v kolenou nebo hlavy.
Čtvrtá generace představuje novu kapitolu v historii kompaktního městského vozu a je prvním Nissanem s novou platformou a také prvním modelem, poháněným některým z vyspělých tříválců. A ještě něco, nebude se vyrábět v Japonsku nebo v Evropě, ale v Číně, Thajsku, Indii (pro Evropu) a Mexiku.
Modelová řada zahrnuje pouze jednu variantu pětidveřové karosérie, dvěma varianty motoru a dvě převodovky – pětistupňovou manuální nebo s plynule měnitelným převodem CVT.
Celkově je o 61 mm delší (3780 mm), širší o 5 mm (1665 mm), ale nižší o 10 mm (1520 mm), rozvor se prodloužil o 20 mm na 2450 mm.
Dobře čitelné přístroje jsou umístěny ve třech kulatých ukazatelích. Ovládací prvky vytápění a větrání, audiosystému a další jsou logicky umístěny a snadno se obsluhují. Díky chytrým technickým řešením platformy V umožnil delší rozvor zvětšit vnitřní prostor a dlouhá střešní linie nabízí dostatečný prostor pro hlavu i cestujícím vzadu.
Klíčovými vlastnostmi platformy V jsou pevnost a nízká hmotnost. Je o něco větší než u předchozího modelu (rozvor 2450 mm) a byla navržena tak, aby poskytovala optimální tuhost pro vynikající jízdní vlastnosti a co možná nejnižší hmotnost v zájmu optimálního výkonu, nízké spotřeby a nízkých emisí.
Celkově se Micra může pochlubit pohotovostní hmotností začínající na 915 kg, což je o 35 kg méně než její předchůdce.
Kola jsou nezávisle zavěšena, vpředu na vzpěrách McPherson, vzadu je kompaktní torzní nosník navrženým tak, aby minimálně zasahoval do zavazadlového prostoru.
Elektrický posilovač řízení je standardem u všech modelů a spolu s průměrem otáčení pouhých 4,5 m přispívá k dokonalé obratnosti. Standardní bezpečnostní výbava zahrnuje brzdový systém, vpředu kotoučový a vzadu bubnový a systémy ABS, EBD a brzdového asistenta. Micra je rovněž vybavena dvojitými čelními airbagy, hlavovými a bočními airbagy a také předpínači bezpečnostních pásů. K aktivní bezpečnosti přispívá program elektronické stability (ESP) dodávaný ve všech úrovních výbavy.
NOVÝ ZÁŽEHOVÝ MOTOR
V Evropě bude Micra nabízena zpočátku se zážehovým tříválcem 1.2, který na jaře 2011 doplní ještě přeplňovaná verzi s přímým vstřikem paliva a systémem Start stop.
Oba motory mají objem 1 198 cm3 , jsou lehké, kompaktní a účinné 12ventilové jednotky. Vibrace při volnoběhu byly omezeny začleněním vyrovnávacího protizávaží na řemenici vačkového hřídele generující oválný pohyb, který ruší vertikální vibrace způsobené pohybem pístu. Díky tomu má jednotka HD12 úroveň hluku a vibrací srovnatelnou se čtyřválci.
Nová převodovka využívá řadu pokročilých technologií, je např. první převodovkou typu CVT na světě se subsatelitním soukolím, zajišťující plynulý chod a vysokou účinnost. Navíc má i nejvyšší převodový poměr – 7,3:1, který zajišťuje kombinaci dobré odezvy za nízké rychlosti s vynikající úsporností ve vysokých rychlostech.
Využití subsatelitního soukolí dovoluje použít menší řemenice, což znamená, že řemenice jsou v převodovce mnohem dále od plochy oleje. Díky tomu se zmenšil objem oleje „čeřený“ pohyblivými díly, což se projevuje v nižším tření.
Micra respektuje tradiční klasifikaci úrovní výbavy Nissanu, od základní verze Visia, přes Acenta, až po nejvyšší Tekna
Verze Acenta, která se asi bude prodávat nejvíce, má navíc mj. automatickou klimatizaci, tempomat s omezovačem rychlosti, elektricky ovládaná dveřní zpětná zrcátka, loketní opěrky vpředu a výškově nastavitelné sedadlo řidiče. Volant a hlavice řadicí páky jsou potaženy kůží. Verze Tekna navíc obsahuje systém Nissan Connect, plně integrovaný audio a informační systém obsahující satelitní navigaci s dotykovým ovládáním, rozhraní Bluetooth, automatické světlomety a stěrače, elektricky sklopná zrcátka napojená na volitelný systém inteligentního klíče, komplexní maticový displej na přístrojové desce. Příkladem využití nejmodernějších technologií je systém měření parkovacího místa PSM), standard u verze Tekna a volitelně u Acenta. Řidiči pomáhá určit, zda je parkovací místo dostatečně velké. Když řidič popojíždí okolo volného místa, stisknutím tlačítka na přístrojové desce aktivuje systém PSM, a poté zapne příslušný ukazatel směru, aby napověděl, kterou stranu vozidla má kontrolovat. Do rychlosti 25 km/h senzory prohlédnou místo a prostřednictvím displeje na přístrojové desce oznámí, zda je místo vhodné či nikoliv. Displej ukáže OK, pokud je místo delší než vůz o více než 100 cm, ukáže OBTÍŽNÉ, pokud je delší než vůz mezi 60 až 99 cm a NEDOPORUČUJI, pokud je místo delší než vůz o méně než 60 cm. Pak už je jen na řidiči, zda se rozhodne parkovat nebo ne. Toleranční meze lze nastavit podle sebedůvěry a dovedností řidiče – začátečník, běžný řidič, expert.
Z volitelných možností bude mezi nejoblíbenější patřit skleněná střecha pokrývající celou přední polovinu vozu, v podstatě od horní hrany čelního skla až k B-sloupkům a sahající téměř přes celou šířku vozu.
Pozn: objem – cm³, výkon – kW(k)/min, toč.moment – Nm/min, rychlost km/h,
Zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba (město/mimo město/kombin.) – l/100 km,
rozměry - mm, zavazadlový prostor - l
J.Lasík, 4.11.2010
Čtvrtá generace představuje novu kapitolu v historii kompaktního městského vozu a je prvním Nissanem s novou platformou a také prvním modelem, poháněným některým z vyspělých tříválců. A ještě něco, nebude se vyrábět v Japonsku nebo v Evropě, ale v Číně, Thajsku, Indii (pro Evropu) a Mexiku.
Modelová řada zahrnuje pouze jednu variantu pětidveřové karosérie, dvěma varianty motoru a dvě převodovky – pětistupňovou manuální nebo s plynule měnitelným převodem CVT.
Celkově je o 61 mm delší (3780 mm), širší o 5 mm (1665 mm), ale nižší o 10 mm (1520 mm), rozvor se prodloužil o 20 mm na 2450 mm.
Dobře čitelné přístroje jsou umístěny ve třech kulatých ukazatelích. Ovládací prvky vytápění a větrání, audiosystému a další jsou logicky umístěny a snadno se obsluhují. Díky chytrým technickým řešením platformy V umožnil delší rozvor zvětšit vnitřní prostor a dlouhá střešní linie nabízí dostatečný prostor pro hlavu i cestujícím vzadu.
Klíčovými vlastnostmi platformy V jsou pevnost a nízká hmotnost. Je o něco větší než u předchozího modelu (rozvor 2450 mm) a byla navržena tak, aby poskytovala optimální tuhost pro vynikající jízdní vlastnosti a co možná nejnižší hmotnost v zájmu optimálního výkonu, nízké spotřeby a nízkých emisí.
Celkově se Micra může pochlubit pohotovostní hmotností začínající na 915 kg, což je o 35 kg méně než její předchůdce.
Kola jsou nezávisle zavěšena, vpředu na vzpěrách McPherson, vzadu je kompaktní torzní nosník navrženým tak, aby minimálně zasahoval do zavazadlového prostoru.
Elektrický posilovač řízení je standardem u všech modelů a spolu s průměrem otáčení pouhých 4,5 m přispívá k dokonalé obratnosti. Standardní bezpečnostní výbava zahrnuje brzdový systém, vpředu kotoučový a vzadu bubnový a systémy ABS, EBD a brzdového asistenta. Micra je rovněž vybavena dvojitými čelními airbagy, hlavovými a bočními airbagy a také předpínači bezpečnostních pásů. K aktivní bezpečnosti přispívá program elektronické stability (ESP) dodávaný ve všech úrovních výbavy.
NOVÝ ZÁŽEHOVÝ MOTOR
V Evropě bude Micra nabízena zpočátku se zážehovým tříválcem 1.2, který na jaře 2011 doplní ještě přeplňovaná verzi s přímým vstřikem paliva a systémem Start stop.
Oba motory mají objem 1 198 cm3 , jsou lehké, kompaktní a účinné 12ventilové jednotky. Vibrace při volnoběhu byly omezeny začleněním vyrovnávacího protizávaží na řemenici vačkového hřídele generující oválný pohyb, který ruší vertikální vibrace způsobené pohybem pístu. Díky tomu má jednotka HD12 úroveň hluku a vibrací srovnatelnou se čtyřválci.
Nová převodovka využívá řadu pokročilých technologií, je např. první převodovkou typu CVT na světě se subsatelitním soukolím, zajišťující plynulý chod a vysokou účinnost. Navíc má i nejvyšší převodový poměr – 7,3:1, který zajišťuje kombinaci dobré odezvy za nízké rychlosti s vynikající úsporností ve vysokých rychlostech.
Využití subsatelitního soukolí dovoluje použít menší řemenice, což znamená, že řemenice jsou v převodovce mnohem dále od plochy oleje. Díky tomu se zmenšil objem oleje „čeřený“ pohyblivými díly, což se projevuje v nižším tření.
Micra respektuje tradiční klasifikaci úrovní výbavy Nissanu, od základní verze Visia, přes Acenta, až po nejvyšší Tekna
Verze Acenta, která se asi bude prodávat nejvíce, má navíc mj. automatickou klimatizaci, tempomat s omezovačem rychlosti, elektricky ovládaná dveřní zpětná zrcátka, loketní opěrky vpředu a výškově nastavitelné sedadlo řidiče. Volant a hlavice řadicí páky jsou potaženy kůží. Verze Tekna navíc obsahuje systém Nissan Connect, plně integrovaný audio a informační systém obsahující satelitní navigaci s dotykovým ovládáním, rozhraní Bluetooth, automatické světlomety a stěrače, elektricky sklopná zrcátka napojená na volitelný systém inteligentního klíče, komplexní maticový displej na přístrojové desce. Příkladem využití nejmodernějších technologií je systém měření parkovacího místa PSM), standard u verze Tekna a volitelně u Acenta. Řidiči pomáhá určit, zda je parkovací místo dostatečně velké. Když řidič popojíždí okolo volného místa, stisknutím tlačítka na přístrojové desce aktivuje systém PSM, a poté zapne příslušný ukazatel směru, aby napověděl, kterou stranu vozidla má kontrolovat. Do rychlosti 25 km/h senzory prohlédnou místo a prostřednictvím displeje na přístrojové desce oznámí, zda je místo vhodné či nikoliv. Displej ukáže OK, pokud je místo delší než vůz o více než 100 cm, ukáže OBTÍŽNÉ, pokud je delší než vůz mezi 60 až 99 cm a NEDOPORUČUJI, pokud je místo delší než vůz o méně než 60 cm. Pak už je jen na řidiči, zda se rozhodne parkovat nebo ne. Toleranční meze lze nastavit podle sebedůvěry a dovedností řidiče – začátečník, běžný řidič, expert.
Z volitelných možností bude mezi nejoblíbenější patřit skleněná střecha pokrývající celou přední polovinu vozu, v podstatě od horní hrany čelního skla až k B-sloupkům a sahající téměř přes celou šířku vozu.
Typ | 1.2 | 1.2 T |
Objem | 1198 | 1198 |
Výkon | 59(80)/6000 | 72 (98) |
Točivý moment | 110/4000 | 142 |
Rychlost | 170 | |
Zrychlení | 13,7 | |
Spotřeba | 6,1/4,3/5,0 | - |
Rozměry | 3780 x 1675 x 1525 | |
Rozvor | 2450 | |
Zav.prostor | 265/605 |
Pozn: objem – cm³, výkon – kW(k)/min, toč.moment – Nm/min, rychlost km/h,
Zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba (město/mimo město/kombin.) – l/100 km,
rozměry - mm, zavazadlový prostor - l
J.Lasík, 4.11.2010
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout