Nissan GT-R - supersport bez hranic (II)
Včera jsme si představil nový supersportovní automobil Nissan GT-R, a dnes se podíváme ještě na některé zajímavosti jako je například speciální lak, ochrana proti krádeži, navigační systém. Světové premiéře také předcházel náročný testovací program.
Nový vůz GT-R má nátěr s těmi nejlepšími vlastnostmi, pokud jde o odolnost vůči odlupování a poškrábání. Z výroby je opatřen vysokým leskem, částečně díky aplikaci dvojitého průhledného nátěru, a tuto povrchovou úpravu si udržuje díky výjimečné odolnosti. Testy ukázaly, že vůz GT-R si uchovává nepoškozený lesk dlouho poté, co je nátěr konkurenčních vozů poznamenaný odlétajícími kamínky a drobnými oděrkami.
U GT-R je použita speciální nová barva, supertekutá stříbrná. Všechny vozy nejprve dostanou elektrostaticky nanášenou první vrstvu, která se mimořádně dobře pojí s kovem, poté speciální vrstvu proti odlupování, základní barvu, barevný základ a poté dva průhledné nátěry, oba ručně leštěné pro dosažení dokonalé povrchové úpravy.
Sporťák je vybaven jedním z nejvyspělejších bezpečnostních systémů proti krádeži, který splňuje standardy prestižní britské klasifikace Thatcham. Kromě obvyklého senzoru vniknutí do vozidla má další senzory detekující naklonění vozu. Takže pokud je vozidlo odtahováno, nebo z jakéhokoli důvodu nakloněno (např. za účelem krádeže plášťů nebo kol), rozezní se alarm.
Propracovaný imobilizér motoru používá pro ověření kódu signál mezi klíčem a systémem imobilizéru nainstalovaným v modulu BCM (modul řízení karoserie). Po ověření systému odešle modul BCM signál modulu ECM (modul řízení motoru) k nastartování motoru. Pro zvýšení bezpečnosti existuje mnoho ověřovacích kódů, které se pokaždé mění, a proto je téměř nemožné odposlouchávat radiové vlny a kódy replikovat. Také kódy mezi BCM a ECM se mění, pro vyloučení rizika krádeže v případě, že by došlo k neoprávněné výměně modulu BCM nebo ECM.
Vnitřní i vnější zámky dveří jsou navzájem nezávislé. Když jsou dveře uzamčeny zvenčí, mohou být otevřeny pouze zvenčí. Tím se zabrání násilnému vniknutí, například pomocí drátu nebo podobné pomůcky vložené mezi okno a karoserii vozu. Pokud dojde k rozbití okna, dveře nelze odemknout zevnitř. Také pro demontáž kol je potřebná pojistná matice s protáčející se krytkou, která brání krádeži drahých a atraktivních kol z lehkých slitin.
Vyspělý navigační systém využívá výkonný pevný disk o kapacitě 30 GB, který urychluje vyhledávání trasy a doplňuje pokyny pro jízdu. Obrazovka s vysokým rozlišením s nově vyvinutým VGA displejem s vysokým rozlišením je monitorem na bázi tekutých krystalů, který má čtyřikrát více obrazových bodů, než obrazovky běžných přístrojů pro satelitní navigaci. Trojrozměrná grafika dokáže zobrazit pohled na uliční síť a dálniční odbočky s větší přesností, než konvenční displeje.
Velká pozornost byla věnována ochraně chodců. Kapota, přední blatníky a kryt byly navrženy tak, aby zmírnily zranění chodců a pro přední nárazník byl vybrán energii pohlcující materiál pro zmírnění zranění nohou chodců. Je použita také nejnovější bezpečnostní technologie společnosti Nissan – „vystřelovací kapota“. Když senzory v předních náraznících detekují náraz, řídicí jednotka odpálí pyrotechnickou patronu, která zvedne zadní okraj kapoty a zmírní tak důsledku nárazu hlavy chodce.
Každý vůz před dodáním testuje zkušební řidič společnosti Nissan na okruhu dlouhém 30 km. Testy na zkušebním okruhu v Tochigi zahrnují rozjezd ze stání a test brzd v nouzové situaci. Před dodáním zákazníkovi je vozidlo kompletně zkontrolováno. Vůz byl testován po celém světě, od pověstné Severní smyčky Nürburgringu (zde najel ca 5000 km ve vysoké rychlosti v časech pod 8 minut na kolo, nejlepší za 7.38,5), přes vysokorychlostních okruh Nissanu, rozpálenou Arizonu až po zasněžené cesty Skandinávie či Michiganu. Cítí se dobře na suchém asfaltu, sněhu nebo na mokrých silnicích, díky pohonu všech kol. Na rozdíl od předchozích verzí GT-R se bude prodávat ve verzi s řízením vpravo i vlevo.
JL, 30.10.2007
U GT-R je použita speciální nová barva, supertekutá stříbrná. Všechny vozy nejprve dostanou elektrostaticky nanášenou první vrstvu, která se mimořádně dobře pojí s kovem, poté speciální vrstvu proti odlupování, základní barvu, barevný základ a poté dva průhledné nátěry, oba ručně leštěné pro dosažení dokonalé povrchové úpravy.
Sporťák je vybaven jedním z nejvyspělejších bezpečnostních systémů proti krádeži, který splňuje standardy prestižní britské klasifikace Thatcham. Kromě obvyklého senzoru vniknutí do vozidla má další senzory detekující naklonění vozu. Takže pokud je vozidlo odtahováno, nebo z jakéhokoli důvodu nakloněno (např. za účelem krádeže plášťů nebo kol), rozezní se alarm.
Propracovaný imobilizér motoru používá pro ověření kódu signál mezi klíčem a systémem imobilizéru nainstalovaným v modulu BCM (modul řízení karoserie). Po ověření systému odešle modul BCM signál modulu ECM (modul řízení motoru) k nastartování motoru. Pro zvýšení bezpečnosti existuje mnoho ověřovacích kódů, které se pokaždé mění, a proto je téměř nemožné odposlouchávat radiové vlny a kódy replikovat. Také kódy mezi BCM a ECM se mění, pro vyloučení rizika krádeže v případě, že by došlo k neoprávněné výměně modulu BCM nebo ECM.
Vnitřní i vnější zámky dveří jsou navzájem nezávislé. Když jsou dveře uzamčeny zvenčí, mohou být otevřeny pouze zvenčí. Tím se zabrání násilnému vniknutí, například pomocí drátu nebo podobné pomůcky vložené mezi okno a karoserii vozu. Pokud dojde k rozbití okna, dveře nelze odemknout zevnitř. Také pro demontáž kol je potřebná pojistná matice s protáčející se krytkou, která brání krádeži drahých a atraktivních kol z lehkých slitin.
Vyspělý navigační systém využívá výkonný pevný disk o kapacitě 30 GB, který urychluje vyhledávání trasy a doplňuje pokyny pro jízdu. Obrazovka s vysokým rozlišením s nově vyvinutým VGA displejem s vysokým rozlišením je monitorem na bázi tekutých krystalů, který má čtyřikrát více obrazových bodů, než obrazovky běžných přístrojů pro satelitní navigaci. Trojrozměrná grafika dokáže zobrazit pohled na uliční síť a dálniční odbočky s větší přesností, než konvenční displeje.
Velká pozornost byla věnována ochraně chodců. Kapota, přední blatníky a kryt byly navrženy tak, aby zmírnily zranění chodců a pro přední nárazník byl vybrán energii pohlcující materiál pro zmírnění zranění nohou chodců. Je použita také nejnovější bezpečnostní technologie společnosti Nissan – „vystřelovací kapota“. Když senzory v předních náraznících detekují náraz, řídicí jednotka odpálí pyrotechnickou patronu, která zvedne zadní okraj kapoty a zmírní tak důsledku nárazu hlavy chodce.
Každý vůz před dodáním testuje zkušební řidič společnosti Nissan na okruhu dlouhém 30 km. Testy na zkušebním okruhu v Tochigi zahrnují rozjezd ze stání a test brzd v nouzové situaci. Před dodáním zákazníkovi je vozidlo kompletně zkontrolováno. Vůz byl testován po celém světě, od pověstné Severní smyčky Nürburgringu (zde najel ca 5000 km ve vysoké rychlosti v časech pod 8 minut na kolo, nejlepší za 7.38,5), přes vysokorychlostních okruh Nissanu, rozpálenou Arizonu až po zasněžené cesty Skandinávie či Michiganu. Cítí se dobře na suchém asfaltu, sněhu nebo na mokrých silnicích, díky pohonu všech kol. Na rozdíl od předchozích verzí GT-R se bude prodávat ve verzi s řízením vpravo i vlevo.
JL, 30.10.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout











