Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Nissan GT-R - supersport bez hranic (I)

Nový Nissan GT-R je možná nejdokonalejším a technologicky nejvyspělejším výkonným vozem, jaký kdy byl vyroben. Stejně jako předchozí verze GT-R, je vybaven stálým pohonem všech kol a jako první na světě používá převodovku s integrovanou rozvodovkou a diferenciálem.

„Postavit vůz, který to rozpálí na 310 km/h není až zas tolik obtížné,“ říká K. Mizuno, hlavní konstruktér GT-R a společnosti Nissan a bývalý šéf závodního týmu. „Těžší je postavit vůz, který je v této rychlosti stabilní a tichý, pohodlný a snadno řiditelný a má vynikající směrovou stabilitu nad 300 km/h. Může jezdit rychle na sněhu a ledu a je ekologicky šetrný. Domnívám se, že žádný vůz v sobě tyto schopnosti nespojuje tak, jako nový Nissan GT-R.“
Bez ohledu na vysokou úroveň technologie má některé staromódní prvky sportovních vozů, a navíc velká část montáže vozu je prováděna ručně. Každý motor i převodovku ručně sestavuje jeden technik.
Jedním z mnoha testů bylo ověření, zda při 300 km/h mohou spolu hovořit cestující na předních sedadlech, aniž by museli zvyšovat hlas. „Pro testování bylo zvoleno několik lokalit. Pravidelně se využívaly úseky německých dálnic bez rychlostního omezení. Jsou nejlepší testovací laboratoří s reálnými podmínkami“ říká Mizuno. Tichou jízdu v rychlosti 300 km/h zvládne díky vynikající aerodynamice, preciznímu slícování panelů karoserie a vyspělým technologiím.
Jde o první GT-R, který nevychází ze sériového Nissanu (poslední GT-R měl původ v modelu Skyline). Vývojový tým neusiloval o hezký, elegantní tvar, ale hlavně originální. Někteří lidé, kteří si vůz koupí, již vlastní Ferrari nebo Porsche, a proto se nový vůz musel od ostatních lišit.
Dobré aerodynamické vlastnosti byly pro vysokorychlostní vůz GT-R klíčovým požadavkem. Sloupky jsou poměrně vzpřímené, čímž zdůrazňují, že nejde o nepraktický nízký super vůz, který vám nesahá výš než pod pás. Čtyři kulatá zadní svítilny nacházejí své protějšky ve čtyřech kulatých výfucích. Ke specifickým designovým prvkům, vypůjčeným od z minulých Nissanů, patří hranatý tvar modelu KPGC10 GT-R (1969), čtyři kulatá zadní světla vozu KPGC110 GT-R (1973) a dlouhý tenký štěrbinový otvor chladiče vozu R34 GT-R (1999).
Stejně jako vnější vzhled, také interiér je stylový a funkční. Kabina nemá však s ostatními modely Nissan společné žádné hlavní komponenty nebo designové prvky. GT-R je zakázkový supervůz, postavený od základů nově. Velké a přehledné přístroje se nacházejí přímo před řidičem. Kruhové analogové přístroje rámují masivní hliníkové kroužky, otáčkoměr s červenou ryskou na hodnotě 7000/min obsahuje displej zobrazující zařazenou rychlost.
Více pozornosti vyvolá multifunkční displej ve středu přístrojové desky, poskytující údaje o rychlosti, přetížení (g-force), spotřebě, o mechanických parametrech vozu (turbo boost, tlak vody a motorového oleje, stav oleje v převodovce, rozdělení síly na přední a zadní nápravu, apod.), úhel zatáčení, brzdný a akcelerační tlak, doporučení pro optimální řazení pro nejnižší spotřebu.
Ve středu přístrojové desky se nachází přístrojový panel orientovaný k řidiči a orámovaný lehkou slitinou. Obsahuje přepínače pro klimatizaci, audio systém a ovladače nastavení tlumičů, řazení a pohonu všech kol.
Silně polstrovaná sedadla zajišťují maximální boční oporu, speciálně upravená Alcantara na potahu sedadel má povrch pro lepší podporu těla a omezuje sklouzávání. Vůz GT-R se může ze všech supervozů pochlubit největším rozsahem nastavení sedadel, aby se za volantem cítil pohodlně každý řidič s výškou od 146 do 196 cm. K tomu přispívá dlouhý posun sedadla (240 mm), nastavitelná výška a sklon a v obou směrech stavitelný volant. Zadní sedadla jsou spíše „příležitostná“ než plnohodnotná, zavazadlový prostor má objem 315 l.
Zážehový vidlicový šestiválec 3.8 litru používá dvě turbodmychadla IHI, s nimiž poskytuje ve 6400/min výkon 480 k (353 kW). To jej staví do role jednoho z nejsilnějších silničních vozů. Točivý moment 588 Nm je poskytován plynule v rozsahu otáček 3200–5200/min.
Za výborné ekologické vlastnosti vděčí novátorské technologii stříkání vývrtů válců plazmou, což zlepšuje chlazení, snižuje spotřebu paliva a zvyšuje výkon. Plazmově ošetřené vložky vývrtů válců mají tloušťku pouze 0,15 mm, zatímco konvenční litinové vložky mívají 2,6 mm. Mnohem lépe odvádí teplo a tím zvyšují účinnost, ale jsou lehčí a ušetří zhruba 3 kg. Pro účinné mazání této plazmou stříkané vložky v hliníkovém bloku se používá speciální syntetický motorový olej.
Nezávislé systémy sání a výfuku poskytují vysoký výkon a rychlejší odezvu. Tyto symetrické systémy zlepšují sání vzduchu a snižují odpor výfukových plynů, čímž zajišťují hladký a rychlý tok plynů. Dvě turbodmychadla IHI jsou mimořádně lehká a velice rychle reagují. Emise optimalizuje sekundární systém přívodu vzduchu, který je osazen vzduchovým čerpadlem pro rychlejší reakci katalyzátoru a rychlejší odvod výfukových plynů.
Pokročilá elektronika řízení reaguje na změny klimatických podmínek a nadmořské výšky a zajišťuje maximální výkon za každých podmínek. Přesné monitorování poměru směsi vzduchu a paliva snižuje spotřebu paliva a emise. Při nízkých otáčkách dosahuje točivý moment ca 392 Nm, který je dostatečný pro vynikající rozjezd a akceleraci. Navíc vysoký výkon umožňuje optimalizaci poměru vzduchu a paliva, což snižuje spotřebu paliva a zvyšuje čistotu výfukových plynů. V automatickém režimu si převodovka rychle volí vyšší převodové poměry a tím umožňuje využívat vysokého točivého momentu při nízkých otáčkách.
K dalším technickým inovacím patří systém vysokotlakého chladiče pro vyšší efektivitu chlazení a výkonné vodní čerpadlo. Motorový olej a turbodmychadlo jsou chlazeny chladiči, přičemž regulaci zajišťují termostaty. Při extrémním zatáčení pomáhá toku oleje v turbodmychadle odsávací čerpadlo. Sběrná jímka v palivové nádrži vždy obsahuje dostatek paliva i při silné odstředivé síly.
Vůz využívá novou šestistupňovou převodovku se zdvojenou spojkou a s řazením pádly pod volantem. Na rozdíl od automatické převodovky nedochází ke ztrátě výkonu. V režimu M se páčkami řadí velice rychle, což zachovává veškerou sílu turbodmychadla. Na rychlosti řazení se významně podílí zdvojená spojka. Pro liché (1, 3 a 5) a sudé (2, 4 a 6) převodové stupně jsou vyhrazeny samostatné spojky. Když vůz jede na lichý stupeň, sudé převodové stupně jsou navoleny předem a v sekvenční převodovce připraveny k zařazení. Při podřazování přitáhne synchronizace řízení otáček na moment škrticí klapku, aby dosáhla přesné synchronizace rychlosti motoru a rychlého podřazení.
Je-li zvolen režim R (race), počítačová jednotka na sešlápnutí plynového pedálu, rychlosti vozidla, brždění a dalších informací předvídá, který rychlostní stupeň se řidič chystá zařadit.
Vůz nabízí nejen výjimečnou rychlost řazení, ale i automatickou převodovku. V režimu A se mění rychlostní stupně automaticky, způsobem, který nejvíce šetří spotřebu paliva. Kdykoli je to možné, používají se vyšší převodové stupně, využívající točivý moment 588 Nm a jeho plochou charakteristiku v širokém rozmezí otáček. S vozem lze jet dlouho na šestku i při nízké rychlosti a stále mít k dispozici dobrou reakci na plynový pedál.
Systém elektronického řízení trakce E-TS a zadní rozvodovka se samosvorným diferenciálem jsou společně zabudovány do kompaktní a lehké zadní integrované převodovky. Díky diagonálnímu umístění vstupních a výstupních hřídelů je převodovka plochá, což snižuje těžiště vozu. Všechny čtyři hnací hřídele jsou vyrobeny z lehkého plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny.
Vůz používá nový typ zavěšení kol nabízející vynikající stabilitu v přímém směru i při rychlostech přes 300 km/h a výbornou ovladatelnost a brždění za každé situace. Zavěšení kol je navrženo pro novou platformu „Premium Midship“ a využívá dokonalého rozložení hmotnosti na všechna čtyři kola.
Přepínač nastavení umožňuje řidiči přístup ke třem různým režimům odpružení: R (závody nebo vysoký výkon), Sport (normální) a Komfort (město a tlumení nerovností vozovky). Přepínač elektronicky mění naladění tlumičů Bilstein DampTronic, když v režimu R se tlumiče chovají jako u závodního vozu, zajišťují ploché a tvrdé zatáčení pro vysoké rychlosti a maximální odezvu. V režimech Sport a Komfort jsou tlumiče elektronicky řízeny pro poskytování co nejlepší rovnováhy mezi ovladatelností a jízdními vlastnostmi. Speciální senzory měří osm parametrů vozu, včetně horizontální akcelerace, úhlu zatáčení, točivého momentu dodávaného na kola hnacími hřídeli, otáček motoru, hydraulického brzdného tlaku, vertikální akcelerace, chování ABS.
Vpředu a vzadu je osazen mohutnými odvětrávanými kotoučovými ocelovými brzdami Brembo, pětipístkovými třmeny. Na 20“ ráfcích jsou obuty pneumatiky o rozměru 255/40 ZR F20 vpředu a 285/35 ZR F20 vzadu, místo vzduchu jsou pláště plněny dusíkem.
Nový GT-R využívá možná nejvyspělejší systém pohonu všech kol, použitý u silničního vozidla. Pohon všech kol (ATTESA E-TS) optimálně rozděluje hnací sílu i na přední kola. I když je vůz koncipován pro zadní pohon, až 50 procent točivého momentu lze převést dopředu. K elektronickým řídicím prvkům patří ABS a elektronický systém stability pohonu všech kol VDC zlepšující trakci a přilnavost a zabraňující smyku a prokluzu. Elektronické řízení trakce zastavuje prokluzování kol, zatímco systém elektronického rozdělování brzdné síly (EBD) v případě nouze optimalizuje brzdnou sílu.
S ohledem na vysoký výkon se Nissan rozhodl navrhnout novou karoserii, která využívá kombinaci prvků z lehké a ušlechtilé oceli, uhlíkových vláken a tlakově litého hliníku. Moderní materiály poskytují výbornou pevnost, zejména při čelním nárazu. Uhlíková vlákna se používají také pro zadní aerodynamický spoiler. V podlaze je využito speciální skelné vlákno, díky němuž má podlaha téměř ploché dno, což zlepšuje aerodynamické vlastnosti (0,27).
Pro zvýšení aktivní bezpečnosti je vybaven novými převratnými světlomety s mimořádně širokým paprskem, poskytující lepší osvětlení než běžné světlomety sportovních vozů. Nissan zkoumal aktivní světlomety, které „vidí za roh“ podle směru natáčení předních kol. Zjistil, že světlomety s mimořádně širokým paprskem plní svou funkci ve sportovním voze lépe, protože poskytují lepší rozložení světla při přímé jízdě vysokou rychlostí.
Pro maximální požitek z jízdy dostává řidič více informací o mechanických a jízdních parametrech než předtím. Nový multifunkční displej poskytuje mj. informace o mechanických parametrech (teplota vody a oleje, tlak oleje, teplota oleje převodovky, tlak oleje převodovky, rozdělení točivého momentu mezi nápravy).
Důležité jsou rovněž informace o jízdě – například sešlápnutí plynového pedálu, tlak na brzdový pedál, úhel zatáčení a podélné a příčné přetížení. Pro snížení spotřeby paliva se zobrazuje pásmo optimálního řazení rychlostních stupňů a pomocí přehledné grafiky ukazuje optimální okamžik pro změnu rychlostního stupně. Přitom respektuje jak charakteristiky jízdy pro potěšení, tak popojíždění ve městě. Monitor ukazuje protokol spotřeby paliva za posledních 20 minut.

(pokračování zítra)

JL, 29.10.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar