Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Nissan Ariya -elektrický coupé crossover nové éry

Nissan představil nový coupé crossover Nissan Ariya a započal tak novou kapitolu elektromobilů značky. První elektrický coupé crossover značky Nissan nabízí působivé zrychlení a plynulou a tichou jízdu společně s příjemným, luxusním interiérem.

Nissan Ariya vychází z konceptu představeného na Tokyo Motor Show v roce 2019, který byl poprvé zmíněn již na stejném místě v roce 2017. Jedná se o první model reprezentující novou elektrifikovanou identitu značky Nissan.

Dominantní maska ukazuje přepracovaný design přední mřížky elektromobilů nové éry. Maska pod hladkým povrchem chrání citlivé prvky využívané systémy ProPILOT a Intelligent Key, aniž by vzhled narušil funkčnost.

Spodní část masky je ohraničena jemným světlem, které ozařuje logo a svítí na cestu. Do tenkých LED světel, sestavených ze čtyř dvacetimilimetrových mini projektorů, jsou zároveň integrované sekvenční blinkry a dotváří tak přepracovaný design.

Sportovní 19” hliníková kola s pěti paprsky (dostupná také v 20”) vyjadřují dynamickou a sportovní povahu vozu.

Zadní část charakterizuje strmě klesající C-sloupek, který se pozvolna a plynule vytrácí. Jednodílné světlo zastupující zadní kombinovaná světla bylo navrženo tak, aby vyvolávalo pocit zatemnění při zaparkování a neustále zářilo odstíny červené během jízdy. Blatníky zadních kol a vysoko umístěný zadní spoiler signalizují výkon a neomezené možnosti elektromobilu.

Krátké převisy, agresivní linie střechy a velká kola vytváří elegantní vzhled, který se nachází na samé hraně mezi sportovním a luxusním designem.


Interiér

Interiér je navržen co nejefektivněji a nejpohodlněji. Odlišuje od tradičních automobilových kabin a připomíná elegantní kavárnu na hvězdné lodi.

Kompaktní komponenty hnacího ústrojí umožnily umístit systém klimatizace pod kapotu a designeři tak mohli využít celé délky kabiny. Otevřená plochá podlaha také pomohla s umístěním baterií na střed podvozku, čímž bylo společně se štíhlým profilem sedadel dosaženo velkého prostoru pro nohy a snadné interakce mezi cestujícími vpředu a vzadu.


. Chybí zde běžná tlačítka, která bývají použita v konvenčních vozech. Primární ovládání klimatizace je integrováno na středu palubní desky ve formě tlačítek s haptickou odezvou, které vibracemi při doteku napodobují pocit mechanických tlačítek. Tlačítka jsou viditelná pouze pokud je vozidlo zapnuté a dodávají tak kabině hmatatelný dotek technologického pokroku v kombinaci s nadčasovým luxusem.

Pod středem přístrojové desky se nachází úložný prostor a otevírací přihrádka. Inovativní posuvný design středového panelu přemění prostor kabiny na mobilní kancelář.

Přizpůsobitelnou středovou konzoli lze posunout, aby odpovídala preferencím řidiče a nastavení lze uložit jako součást řidičova profilu pro automatické přizpůsobení během budoucích cest. Na jejím povrchu je volič řazení.

Tenká přední sedadla jsou umístěna tak, aby skryla B-sloupky a cestující tak měli panoramatický výhled ven.


e-4ORCE: Jízda v pohodlí

Ariya bude vybavena nejpokročilejší technologií pohonu všech kol e-4ORCE. “e” v označení e-4ORCE odkazuje na 100% elektrický pohon a 4 značí pohon všech kol. Technologie je založena na bohaté historii, během které Nissan vyvíjel terénní a sportovní vozidla – dalo by se tedy říci, že e-4ORCE je duchovním nástupcem systému ATTESA E-TS z Nissanu GT-R a inteligentního pohonu všech kol Nissanu Patrol.

Vozidlo neustále sleduje dráhu jízdy na téměř jakémkoliv povrchu – není tedy nikdy potřeba upravovat jízdní styl. Systém například sleduje dráhu jízdy zamýšlenou řidičem na vozovce pokryté sněhem a udržuje ji díky vysoce přesné kontrole motoru a brzd.

Technici vyladili přesnost kontroly technologie e-4ORCE a dvou elektrických motorů k vytvoření unikátního jízdního komfortu. Nerovnosti vozovky jsou kompenzovány přidáním regenerativního brzdění zadního motoru ke klasickému regenerativnímu brzdění předního motoru dnes běžně využívaného u elektromobilů a hybridů.


Kromě optimalizace distribuce točivého momentu předního a zadního motoru systém používá nezávislé ovládání brzd na každém ze čtyř kol, aby se maximalizovala zatáčecí síla generovaná každým z nich. Výsledkem je sebejisté ovládaní vozu v zatáčkách dle řidičova záměru s minimální potřebou kompenzace pohybem volantu.


Intelligent Power

100% elektrický hnací systém Nissanu Ariya je příkladem integrace moderních technologií elektromobilů. Posouvá vzrušení a potenciál bezemisní jízdy na novou úroveň kombinací ohromujícího výkonu, možností dobíjení a prodlouženým dojezdem.

S pěti hlavními verzemi pro evropský trh a volbou mezi pohonem 2WD a 4WD uspokojí Ariya jízdní potřeby široké škály zákazníků.

Ariya 63 kWh s pohonem předních kol je ideální pro městské a mimoměstské dojíždění a zákazníky, kteří v elektromobilu nové generace hledají kvalitu a styl

Ariya 87 kWh s pohonem předních kol, větší kapacitou baterie, vylepšeným hnacím ústrojím a delším dojezdem pro ty, kteří často cestují na delších trasách



Ariya e-4ORCE 63 kWh s pohonem všech kol nabízí atraktivní rovnováhu mezi výkonem a cenou v rámci svého segmentu. Nabízí dostatek výkonu a inovativní technologie. Dva elektrické motory a technologie e- 4ORCE dodávají vyrovnaný a předvídatelný výkon na všechna čtyři kola.

Ariya e-4ORCE 87 kWh s pohonem všech kol nabídne nejdelší dojezd spolu s čistým výkonem díky technologii e-4ORCE.

Ariya e-4ORCE 87 kWh Performance nabídne větší výkon a bude ztělesněním nejlepší kombinace výkonu a technologií.



Majestátní a výkonná

Baterie je umístěna pod středem vozu pro dosažení nižšího těžiště a téměř shodného rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravu.
Zadní víceprvková náprava včetně elektrického motoru (pokud je jím vůz vybaven) vytváří výjimečnou rovnováhu mezi komfortem, ovladatelností a výkonem.

Tři jízdní režimy zahrnují režim Standard, Sport a ECO (verze e-4ORCE přidává režim Snow). Rozložení hmotnosti téměř 50:50 mezi přední a zadní nápravu pomáhá dosáhnout předvídatelného chování v každé zatáčce.

Každá verze bude dosahovat v rámci segmentu ne jen působivého dojezdu, ale také pozoruhodné schopnosti jej opakovaně využívat, stejně tak jako bude zvládat novou úroveň výkonu při rychlodobíjení. Toho je částečně dosaženo fukncí teplotního managementu baterie, který konstantně optimalizuje provozní teplotu kapalinou chlazené baterie. Při použití nejvhodnější nabíječky (nad 350 A) umí Ariya v Evropě při nabíjení systémem Combined Charging Systém získat dojezd až 300 km za 30 minut. (uvedené hodnoty budou upřesněny po dokončení homologace)

Nissan Ariya je ve verzi s 63 kWh baterií vybavena 7.4 kW nabíječkou pro domácí použití, zatímco verze s 87 kWh baterií budou vybaveny 22 kW třífázovou nabíječkou pro domácí nabíjení. Ariya podporuje také rychlodobíjení až do 130 kW, a přináší tak řidiči klid na dlouhých cestách.


Inteligentní jízda

Ariya poskytuje posádce komfort a jistotu za volantem díky nejnovějším technologiím značky Nissan, včetně rozšířené verze asistenčního systému ProPILOT. Jedná se o asistenční systém řidiče, který pomáhá udržet vůz ve středu jízdního pruhu, pomáhá při jízdě v dopravních zácpách a udržuje zvolenou rychlost a odstup od vozu jedoucího vepředu.

ProPILOT s funkcí Navi-link rozšiřuje možnosti původního systému. Data o jednotlivých silnicích a technologie snímající vozovku a okolní provoz zajišťují plynulejší jízdu po dálnici. Spojení s navigačním systémem a využití mapových podkladů umožňuje systému přizpůsobovat rychlost vozu dle daných rychlostních limitů. Díky propojení s navigací dokáže systém také upravovat rychlost na základě podmínek v zamýšlené dráze vozu, jako například zpomalit před prudkou zatáčkou, což dále zvyšuje komfort všech cestujících ve voze.

K novým pokročilým technologiím přidává Nissan Ariya také funkce, které si již užívají statisíce řidičů po celém světě. e-Pedal, technologie představená v elektromobilu Nissan LEAF umožňuje ovládání vozu pouze plynovým pedálem. e-Pedal využívá elektromotor ke zpomalení vozu při snížení tlaku na plynový pedál, a to až do úplného zastavení, kdy jsou aktivovány brzdy pro udržení vozu na místě. Při dlouhodobém stání na místě je automaticky aktivována také parkovací brzda. Při zpomalování na povrchu se sníženou trakcí jsou při zpomalování kromě motoru aktivovány také brzdy, umožňující vozu bezpečné zastavení. Modely Ariya e-4ORCE využívají regenerativního brzdění ne jenom na předních, ale také na zadních kolech, což vozu umožňuje ještě plynulejší jízdu a zpomalení až do úplného zastavení.




Nissan 16.7.2020



Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar