Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Nákladní Hyundai jel bez řidiče

Ukázkovou jízdu absolvovalo nákladní vozidlo Hyundai Xcient, které má maximální celkovou hmotnost 40 tun. Jeho výbava zahrnuje systém pro autonomní jízdu na úrovni 3, definované profesním sdružením SAE, který ovládá řízení, zrychlování nebo zpomalování a manévrování v silniční dopravě bez zásahu řidiče.

Řidič byl za jízdy přítomen v kabině, aby v případě potřeby převzal řízení. Vůz ujel přibližně 40 km na dálnici mezi městy Uiwang a Incheon, a to s velkým návěsem, který simuloval přepravu nákladu.

Vozidlo bylo vybaveno inovativní technikou, která udržuje vozidlo v jízdním pruhu a umožňuje změnu jízdního pruhu v běžném silničním provozu, detekuje přejíždění ostatních vpředu jedoucích vozidel z jednoho jízdního pruhu do druhého, řídí vozidlo při průjezdu tunely a v závislosti na dopravní situaci vozidlo zpomaluje, v případě potřeby až do úplného zastavení, nebo naopak zrychluje.

Korejské ministerstvo zemědělství, infrastruktury a dopravy poprvé vydalo pro ukázkovou jízdu těžkého nákladního vozidla časově omezené povolení k autonomnímu provozu.
Zkušební trasa vedla po nejfrekventovanějším úseku směrem k přístavu Incheon, po němž přepravují díly nákladní vozidla společnosti Hyundai Glovis. Nákladní vozidlo úspěšně absolvovalo jízdu, během níž ujelo 40 km za 1 hodinu, přičemž důsledně dodržovalo dálniční rychlostní limit 90 km/h.


Technika pro autonomní nákladní vozidla

Na dálnicích, vedoucích k přístavu Incheon, panuje během pracovních dnů hustá doprava kvůli velkému množství exportovaného zboží. Autonomní technika a know-how, použité v testovaném vozidle, musely být proto na mimořádně vysoké úrovni, aby mohly optimálně reagovat na neočekávané situace během jízdy.

Souprava tahače a návěsu je navíc přibližně 3,5krát delší, 1,4krát širší a 9,2krát těžší než průměrný kompaktní sedan, vycházíme-li při porovnání z pohotovostní hmotnosti soupravy. To vyžaduje vyspělý a detailně propracovaný systém autonomního řízení. Hyundai Motor proto použil senzory, podobné snímací technice v autonomních osobních vozech, a další senzory optimalizované pro těžká nákladní vozidla, jako je například senzor sledující úhly „zalomení“ soupravy a zadní radarový senzor na návěsu.

Celkem je souprava vybavena 10 různými senzory, včetně 3 kamer vpředu a po stranách vzadu, 2 radarových senzorů vpředu a vzadu, 3 laserových skenerů vpředu a na bocích a senzoru úhlu „zalomení“ soupravy, který v reálném čase vypočítává změnu úhlu mezi tahačem a přívěsem, aby byla zajištěna bezpečná stabilizace soupravy po ostré změně směru při odbočování.

Získávaná data ze všech senzorů jsou doplněna mapovými podklady ve vysokém rozlišení. Elektronická řídicí jednotka na jejich základě určuje polohu vozidla a přijímá precizní rozhodnutí pro každou situaci, jíž přizpůsobuje rychlost jízdy, řízení a brzdění.

Nový systém ovládání řízení s elektrohydraulickým posilovačem (MAHS : Motor Assist Hydraulic Steering), vyvinutý společností Hyundai Mobis, umožňuje precizní řízení v závislosti na rozhodnutí elektronické řídicí jednotky. Tím jsou navíc minimalizovány ovládací síly potřebné k řízení vozidla, čímž se snižuje únava řidiče.


Hyundai 6.9.2018

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar