Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Museum Czech Road Racing - 300 zatáček v hořickém zámku

Tehdejší Českoslovenko se mohlo pochlubit třemi velkými motocyklovými závody. Nejznámější byla Velká cena v Brně, ale mezi kvalitní podniky s mezinárodní účastí patřily také Cena Prachovských skal v Jičíně a 300 zatáček v Hořicích na krásných technických přírodních tratích.

[*]

Tady v Podkrkonoší se na přírodním okruhu závodí dodnes, a to dvakrát do roka. Jednou při 300 zatáčkách Gustava Havla, podruhé jako Česká Tourist Trophy pro historické motocykly. Letos se bohužel neuskutečnil ani jeden závod. Ale přesto nebudete ochuzeni, pokud do Hořic přijedete. Stačí navštívit Museum Czech Road Racing v místním zámečku, hned vedle Lidlu a přímo na trati slavného závodu.

Proč právě 300 zatáček? Jeden okruh měří 5, 15 kilometru, obsahuje 26 zatáček (15 pravých, 11 levých) a jezdci jej absolvují dvanáctkrát, což je 312 zatáček.

Na startu stanulo nejen mnoho hvězd české silnice, ale i jezdců, kteří sbírali vavříny a body v seriálech Mistrovství Evropy a Mistrovství světa: Bohumil Staša, Peter Baláž, Rolf Blatter, Janez Pintar, Gerold Fischer, Teuvo Länsiovuori, Eero Hyvärinen, Chris Baert, Rolf Aljes, Pavol Dekánek, Václav Parus, Steve Mizera, Andreas Barth, Jiří Dražďák, Janos Végh, Janos Szabo, János Drapál, Edi Stöllinger, August Auinger, Sepp Doppler, atd.

Hořickým Zatáčkám předcházely již dřívější závody, počínaje rokem 1926, kdy byl v našem městě odstartován závod Hořice – Sadová – Hořice. V následujících letech přibyly i další závody, jejichž pořadateli byli členové S.K.Č.V. (Sportovní klub českých velocipedistů).
V letech 1936-1938 se v Hořicích jely tři ročníky tohoto závodu a diváci zde mohli vidět tehdejší naši motocyklovou špičku – Antonína Vitvara, Františka Juhana nebo Jana Lucáka, přítomen byl i známý anglický konstruktér pražské Jawy George William Patchet. První vyhráli Jan Lucák na Ogaru 250, Antonín Vitvar na Jawě 350 a třídu 600 pak Schwarz na Arielu. Závody se pak opakovaly ještě v roce 1937 a 1938.

Významnými pokračovateli motoristického dění v Hořicích se potom v 30. letech minulého století stali členové trampské osady, později trampského klubu Grey Grizzly. Ti uspořádali závody do vrchu a na ploché dráze, aby od roku 1936 byly spoluorganizátory (spolu s členy hořické odbočky Ligy československých motoristů) dodnes existujícího závodu nazvaného 300 zatáček Podkrkonoší.

Po odjetí tří ročníků závodu v letech 1936 – 1938 přišlo období 2. světové války, které přerušilo veškeré motoristické dění v celé Evropě. Návrat k tradici pořádání tohoto závodu bohužel nenastal ani po válce,“ dodává Ing. arch. Martin Pour.

První poválečný ročník v roce 1961 vyhrál 175 cm³ Václav Parus. Na startu byli mj. František Mrázek, později žijící v Kanadě nebo František Šťastný. V roce 1963 závod vyhrál tehdy již slavný Gustav Havel, který pak přidal ještě tři zltaé vence. Perličkou roku 1965 byl start vozů Formule 3, které vyhrál Vladimír Hubáček. V této době držel traťový rekord Gustav Havel, který se svou Jawou zajel čas 2:53,4 min, což odpovídá průměrné rychlosti 107 km/h. Zahraniční jezdci se poprvé objevili v roce 1968, kdy vyhrál mj.Ingo Koppe na tovární MZ. Ve třídě 250 cm³ pak vyhrál hořický rodák Zdeněk Bíma. Při devátém ročníku v roce 1969, se předvedli v rámci ukázkové jízdy také veteráni. K závodu se váže jedna rarita. Anglický jezdec Peter Ward přijel na závody po vlastní ose na motocyklu Edwell, kterému bylo 54 roků.
„Závod 300 zatáček získal beze sporu největší proslulost v historii hořických silničních motocyklových závodů. Letošní výstava motocyklů a veteránů je oproti letům minulým opět bohatší o nové exponáty, trofeje a obrazový materiál, návštěvníci se při zhlédnutí určitě zastaví i u řady různých dalších artefaktů, které se tematicky hořického okruhu a lidí kolem něj týkají. Expozice jsou průchozí jak v přízemí, tak i v prvním poschodí zámku, a nejen fanouškům motocyklového sportu tak názorně představí dějiny a osobnosti hořických závodů. Součástí expozic jsou i prezentace unikátních filmů a dobových dokumentů,“ uvádí kurátor výstavy Ing.arch. Martin Pour.

Po dlouhé pauze byl v roce 1961 obnoven závod 300 zatáček a hned v dalším roce byl závod zařazen do seriálu MR. Závodilo se na stejném okruhu jako před válkou, změna nastala jenom v úseku dnešní zatáčky Pod Borkem, kde se začalo jezdit z kopce přímo, zatímco před válkou se objížděli tam tehdy stojící domy. Nejlepší českoslovenští jezdci tak začali pravidelně jezdit do Hořic, aby na zdejším náročném okruhu předváděli své jezdecké umění, jako například nejúspěšnější závodník historie František Šťastný, nebo v Hořicích nejpopulárnější Gustav Havel (po něm byl v roce 1968 závod přejmenován na 300 zatáček Gustava Havla), vítězili tady i Stanislav Malina, Karel Bojer, Václav Parus. K nim v dalších letech přibyli Bohumil Staša, Peter Baláž, Zbyněk Havrda, neztratili se ani Hořičáci Zdeněk Bíma, Jiří Šafránek a Josef Bareš, o pár let později na ně navázal i Oldřich Podlipný.


V roce 1992 se začal v Hořicích jezdit druhý závod, Česká Tourist Trophy, určený především pro závody veteránských kategorií, kdy se závodilo v jízdě pravidelnosti, a ne v absolutní rychlosti. Přesto většina startujících jezdců předváděla jízdy na hranici možností svých i svých motocyklů. I v těchto závodech se také představila řada bývalých špičkových světových jezdců, např. Heinz Rösner, Otto Butenuth, Horst Seidl, Rolf Blatter či Ralf Engelhardt, pětinásobný mistr světa v závodech sidecarů. Česká Tourist Trophy se stala v dalších letech vítaným doplňkem znovuobnoveného závodu 300 zatáček.


V současné době probíhá v muzeu výstava dvoudobých silničních motocyklů, ke které se vrátíme, stejně jako k expozici . Muzeum bylo otevřené v roce 2018 a rozhodně stojí za návštěvu. My jsme byli nadšeni. Uvidíte nejen motocykly, ale i mnoho dobových fotografií i filmů, pohárů, plakátů…
www.museumcrr.cz

Otevřeno
od 5. června do 15. září 2020

červen, září

Pá - Ne 10:00 - 17:00


červenec, srpen

Čt - Ne 10:00 - 17:00


Vstupné:

dospělí: 50 Kč
děti: 30 Kč (do 12 let zdarma)


Hořice nejsou nejn 300 zatáček a trubičky

„Pokud přijedete na výstavu motocyklů, navštivte určitě i Masarykovu věž samostatnosti, která stojí uprostřed přírodního okruhu 300 zatáček Gustava Havla nad městem. Je z ní krásný výhled po okolí, rozprostřou se před Vámi Krkonoše i malebné Polabí,“ uvádí MgA. Petra Zachovalová, ředitelka Městského muzea a galerie Hořice. „Letošní léto si v Hořicích najde to své úplně každý. Pokud Vám zbyde chvilka nebo nebude zrovna nejlepší počasí, navštivte i budovu Městského muzea na náměstí Jiřího z Poděbrad. Po celé léto až do konce roku zde udivíte výstavu Zdeněk Burian – Dobrodružství pravěku. Pro děti zde připravujeme zajímavý doprovodný program. V horkých letních dnech je možné navštívit přírodní koupaliště Dachova, které je čerstvě po rekonstrukci,“ dodává Patra Zachovalová.



PR CRR + JL 22.7.2020
_________________________________________________________________

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Milotec logo
CAG - Poctivé české dveře
Katalog Michelin 2017-2018
Adus s.r.o.
Dronejobs.cz
logo rexteam - rally racing czech

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2020 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar