Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Monte Carlo vyhrál Super Loeb s paní učitelkou

Na úvodní soutěž světového šampionátu Rallye Monte Carlo se bude asi dlouho vzpomínat hned z několika důvodů. Ať to byly nové hybridní speciály Ford Puma Rally1, Hyundai i20 N Rally 1 a Toyota GR Yaris Rally1, soubor Loeba s Ogierem, havárie Fourmauxe, spolujezdkyně Isabelle Galmiche, skvělý výkon Erika Caise a potřetí nejlepší výsledek vozu Škoda na této soutěži.

Začneme těmi smolaři. Prvním byl Craig Breeb, který „zahodil“ novou Pumu do příkopu už při testovací jízdě. Tím si smůlu vybral a v cíli slavil třetí místo. V soutěži už tolik štěstí neměl jeho týmový kolega Adrien Formaux, jehož hrůzostrašná havárie obletěla svět. Z vraku rozebraného na prvočinitele vystoupili nezraněni, za což mohou děkovat špičkově provedenému trubkovému ochrannému rámu, jako v bugině.



Do příkopu se svezl také Oliver Solberg s Hyundaiem, ale když jej diváci vytáhli na silnici doslova stejně jako v pohádce O veliké řepě, pokračoval dál. Nakonec odstoupil ze zdravotních důvodů, když do interiéru pronikal velkou dobu tmavý kouř. Pro defekty skončil v poli poražených také Ott Tänak.


Největší pozornost ovšem poutal souboj Sebastiena Loeba (9x mistr světa) kterému se ještě „sypal písek z bot“ z Dakaru (2.místo) a který se sporadicky naposledy objevil na několika soutěžích v roce 2020. Jeho největším soupeřem byl krajan Sebastien Ogier (8x mistr světa) . Ten také vedl s Toyotou po prvních čtyřech zkouškách. Pak jej vystřídal Loeb a to až do desáté zkoušky. Po jedenácté měl s Ogierem shodný čas.



Pak šel do vedení Ogier a postupně navyšoval náskok na dvacet sekund, než jej zbrzdil defekt a penalizace. V tu chvíli se vrátil na první pozici Loeb a už nenechal vítězství vzít. Monte po osmé a stal se ve 47 letech nejstarším vítězem. Po pětadvaceti letech od doby Fabrizie Ponsová zvítězila v soutěži mistrovství světa žena – tentokrát Isabelle Gamich.


„Profesionálka nejsem a nikdy jsem ani nebyla, jsem učitelka matematiky a rallysport je pro mě už dlouhé roky koníčkem (pozn.red. za 27 let absolvovala na 200 rally). V práci jsem o svém dvojím životě nikdy moc nemluvila, ale myslím si, že až se v úterý do školy vrátím, už to budou vědět asi všichni" komentuje padesátiletá Francouzka. „Vždycky jsem měla ráda rychlost a už jako malá jsem chodila s bratrem k tratím rychlostních zkoušek, což mě později natolik chytlo, že jsem zkusila sedačku spolujezdce,"
Za třetím Breenem skončil škodovácký odchovanec Kalle Rovanperä s Toyotou, byť rozjížděl soutěž až z 12.místa. Ze sedmnácti zkoušek vyhrál tři, Loeb šest, Ogier pět, Neuivile, Greensmith a Evans po jedné.


Při svém druhém startu v mistrovství světa se Erik Cais se spolujezdcem Petrem Těšínským blýskli s Fordem Fiesta R5 devátým místem. V poslední zkoušce jej předstihl Japonec Katsuta o pět sekund. Tento výsledek z říše snů korunoval druhým místem ve skupině RC2 za Andreasem Mikkelsenem se Škodou Fabia a vyhrál kategorii juniorů, když porazil Gryazina a Munstera.

„Výsledek předčil naše největší očekávání.Při prvním startu v Monte Carlu jsme dojeli na stupních vítězů. Máme z toho všichni velkou radost. Mohl jsem jet rychleji, ale raději jsme zvolili konstantní tempo. Díky tomu jsme celou soutěž zvládli téměř bez chyb a krizovek. Spolupráce s Petrem Těšínským byla skvělá. Startovali jsme spolu na tak náročné asfaltové soutěži poprvé, ale v rozpisu jsme upravovali jen timing. Fantastickou práci odvedli i naši ledoví špioni, kterými byl můj otec Mirek Cais a Karel Vajík. Auto fungovalo zásluhou týmu Orsák Rallysport skvěle, dařilo se nám zvolit správné nastavení podvozku i kombinaci pneumatik. Ale musím přiznat, že volba měkké směsi mezi softy a supersofty byla extrémně těžká. Ne nadarmo se Monte Carlu říká pneumatikou ruleta,“ přiznal v cíli 22letý Erik Cais, v současné době asi největší náš talent, jehož hvězda pomalu ale jistě stoupá vzhůru.



Sedmou příčku má v Monte Carlu zřejmě předplacenou Andreaa Mikkelseem, který ji po letech 2017 a 2021 obsadil také letos (více v samostatném článku).


1. Loeb – GalmicheFord Puma Rally13:00:32,8
2. Ogier – VeillasToyota GR Yaris Rally1 +10,5
3. Breen – NagleFord Puma Rally1+1:39,8
4. Rovanperä – HaltunenToyota GR Yaris Rally1+2:16,2
5. Greensmith – AnderssonFord Puma Rally1 +6:33,4
6. Neuville¨- WydaegheHyundai i20 N Rally1+7:42,6
7. Mikkelsen – EriksenŠkoda Fabia Rally2 evo +11:33,8
8. Katsuta – JohnstonToyota GR Yaris Rally1 +12:24,7
9. Cais – TěšínskýFord Fiesta Rally2+12:29,2
10. Gryazin – AleksandrovŠkoda Fabia Rally2 evo +13:41,3
23. Černý – ČernohorskýFord Fiesta Rally3 +24:14,0
45. Rada - JugasAbarth 124 Rally RGT +53:22,9




JL 25.1.2022

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar