Monte Carlo vyhrál Super Loeb s paní učitelkou
Na úvodní soutěž světového šampionátu Rallye Monte Carlo se bude asi dlouho vzpomínat hned z několika důvodů. Ať to byly nové hybridní speciály Ford Puma Rally1, Hyundai i20 N Rally 1 a Toyota GR Yaris Rally1, soubor Loeba s Ogierem, havárie Fourmauxe, spolujezdkyně Isabelle Galmiche, skvělý výkon Erika Caise a potřetí nejlepší výsledek vozu Škoda na této soutěži.
Začneme těmi smolaři. Prvním byl Craig Breeb, který „zahodil“ novou Pumu do příkopu už při testovací jízdě. Tím si smůlu vybral a v cíli slavil třetí místo. V soutěži už tolik štěstí neměl jeho týmový kolega Adrien Formaux, jehož hrůzostrašná havárie obletěla svět. Z vraku rozebraného na prvočinitele vystoupili nezraněni, za což mohou děkovat špičkově provedenému trubkovému ochrannému rámu, jako v bugině.
Do příkopu se svezl také Oliver Solberg s Hyundaiem, ale když jej diváci vytáhli na silnici doslova stejně jako v pohádce O veliké řepě, pokračoval dál. Nakonec odstoupil ze zdravotních důvodů, když do interiéru pronikal velkou dobu tmavý kouř. Pro defekty skončil v poli poražených také Ott Tänak.
Největší pozornost ovšem poutal souboj Sebastiena Loeba (9x mistr světa) kterému se ještě „sypal písek z bot“ z Dakaru (2.místo) a který se sporadicky naposledy objevil na několika soutěžích v roce 2020. Jeho největším soupeřem byl krajan Sebastien Ogier (8x mistr světa) . Ten také vedl s Toyotou po prvních čtyřech zkouškách. Pak jej vystřídal Loeb a to až do desáté zkoušky. Po jedenácté měl s Ogierem shodný čas.
Pak šel do vedení Ogier a postupně navyšoval náskok na dvacet sekund, než jej zbrzdil defekt a penalizace. V tu chvíli se vrátil na první pozici Loeb a už nenechal vítězství vzít. Monte po osmé a stal se ve 47 letech nejstarším vítězem. Po pětadvaceti letech od doby Fabrizie Ponsová zvítězila v soutěži mistrovství světa žena – tentokrát Isabelle Gamich.
„Profesionálka nejsem a nikdy jsem ani nebyla, jsem učitelka matematiky a rallysport je pro mě už dlouhé roky koníčkem (pozn.red. za 27 let absolvovala na 200 rally). V práci jsem o svém dvojím životě nikdy moc nemluvila, ale myslím si, že až se v úterý do školy vrátím, už to budou vědět asi všichni" komentuje padesátiletá Francouzka. „Vždycky jsem měla ráda rychlost a už jako malá jsem chodila s bratrem k tratím rychlostních zkoušek, což mě později natolik chytlo, že jsem zkusila sedačku spolujezdce,"
Za třetím Breenem skončil škodovácký odchovanec Kalle Rovanperä s Toyotou, byť rozjížděl soutěž až z 12.místa. Ze sedmnácti zkoušek vyhrál tři, Loeb šest, Ogier pět, Neuivile, Greensmith a Evans po jedné.
Při svém druhém startu v mistrovství světa se Erik Cais se spolujezdcem Petrem Těšínským blýskli s Fordem Fiesta R5 devátým místem. V poslední zkoušce jej předstihl Japonec Katsuta o pět sekund. Tento výsledek z říše snů korunoval druhým místem ve skupině RC2 za Andreasem Mikkelsenem se Škodou Fabia a vyhrál kategorii juniorů, když porazil Gryazina a Munstera.
„Výsledek předčil naše největší očekávání.Při prvním startu v Monte Carlu jsme dojeli na stupních vítězů. Máme z toho všichni velkou radost. Mohl jsem jet rychleji, ale raději jsme zvolili konstantní tempo. Díky tomu jsme celou soutěž zvládli téměř bez chyb a krizovek. Spolupráce s Petrem Těšínským byla skvělá. Startovali jsme spolu na tak náročné asfaltové soutěži poprvé, ale v rozpisu jsme upravovali jen timing. Fantastickou práci odvedli i naši ledoví špioni, kterými byl můj otec Mirek Cais a Karel Vajík. Auto fungovalo zásluhou týmu Orsák Rallysport skvěle, dařilo se nám zvolit správné nastavení podvozku i kombinaci pneumatik. Ale musím přiznat, že volba měkké směsi mezi softy a supersofty byla extrémně těžká. Ne nadarmo se Monte Carlu říká pneumatikou ruleta,“ přiznal v cíli 22letý Erik Cais, v současné době asi největší náš talent, jehož hvězda pomalu ale jistě stoupá vzhůru.
Sedmou příčku má v Monte Carlu zřejmě předplacenou Andreaa Mikkelseem, který ji po letech 2017 a 2021 obsadil také letos (více v samostatném článku).
JL 25.1.2022
Do příkopu se svezl také Oliver Solberg s Hyundaiem, ale když jej diváci vytáhli na silnici doslova stejně jako v pohádce O veliké řepě, pokračoval dál. Nakonec odstoupil ze zdravotních důvodů, když do interiéru pronikal velkou dobu tmavý kouř. Pro defekty skončil v poli poražených také Ott Tänak.
Největší pozornost ovšem poutal souboj Sebastiena Loeba (9x mistr světa) kterému se ještě „sypal písek z bot“ z Dakaru (2.místo) a který se sporadicky naposledy objevil na několika soutěžích v roce 2020. Jeho největším soupeřem byl krajan Sebastien Ogier (8x mistr světa) . Ten také vedl s Toyotou po prvních čtyřech zkouškách. Pak jej vystřídal Loeb a to až do desáté zkoušky. Po jedenácté měl s Ogierem shodný čas.
Pak šel do vedení Ogier a postupně navyšoval náskok na dvacet sekund, než jej zbrzdil defekt a penalizace. V tu chvíli se vrátil na první pozici Loeb a už nenechal vítězství vzít. Monte po osmé a stal se ve 47 letech nejstarším vítězem. Po pětadvaceti letech od doby Fabrizie Ponsová zvítězila v soutěži mistrovství světa žena – tentokrát Isabelle Gamich.
„Profesionálka nejsem a nikdy jsem ani nebyla, jsem učitelka matematiky a rallysport je pro mě už dlouhé roky koníčkem (pozn.red. za 27 let absolvovala na 200 rally). V práci jsem o svém dvojím životě nikdy moc nemluvila, ale myslím si, že až se v úterý do školy vrátím, už to budou vědět asi všichni" komentuje padesátiletá Francouzka. „Vždycky jsem měla ráda rychlost a už jako malá jsem chodila s bratrem k tratím rychlostních zkoušek, což mě později natolik chytlo, že jsem zkusila sedačku spolujezdce,"
Za třetím Breenem skončil škodovácký odchovanec Kalle Rovanperä s Toyotou, byť rozjížděl soutěž až z 12.místa. Ze sedmnácti zkoušek vyhrál tři, Loeb šest, Ogier pět, Neuivile, Greensmith a Evans po jedné.
Při svém druhém startu v mistrovství světa se Erik Cais se spolujezdcem Petrem Těšínským blýskli s Fordem Fiesta R5 devátým místem. V poslední zkoušce jej předstihl Japonec Katsuta o pět sekund. Tento výsledek z říše snů korunoval druhým místem ve skupině RC2 za Andreasem Mikkelsenem se Škodou Fabia a vyhrál kategorii juniorů, když porazil Gryazina a Munstera.
„Výsledek předčil naše největší očekávání.Při prvním startu v Monte Carlu jsme dojeli na stupních vítězů. Máme z toho všichni velkou radost. Mohl jsem jet rychleji, ale raději jsme zvolili konstantní tempo. Díky tomu jsme celou soutěž zvládli téměř bez chyb a krizovek. Spolupráce s Petrem Těšínským byla skvělá. Startovali jsme spolu na tak náročné asfaltové soutěži poprvé, ale v rozpisu jsme upravovali jen timing. Fantastickou práci odvedli i naši ledoví špioni, kterými byl můj otec Mirek Cais a Karel Vajík. Auto fungovalo zásluhou týmu Orsák Rallysport skvěle, dařilo se nám zvolit správné nastavení podvozku i kombinaci pneumatik. Ale musím přiznat, že volba měkké směsi mezi softy a supersofty byla extrémně těžká. Ne nadarmo se Monte Carlu říká pneumatikou ruleta,“ přiznal v cíli 22letý Erik Cais, v současné době asi největší náš talent, jehož hvězda pomalu ale jistě stoupá vzhůru.
Sedmou příčku má v Monte Carlu zřejmě předplacenou Andreaa Mikkelseem, který ji po letech 2017 a 2021 obsadil také letos (více v samostatném článku).
1. Loeb – Galmiche | Ford Puma Rally1 | 3:00:32,8 |
2. Ogier – Veillas | Toyota GR Yaris Rally1 | +10,5 |
3. Breen – Nagle | Ford Puma Rally1 | +1:39,8 |
4. Rovanperä – Haltunen | Toyota GR Yaris Rally1 | +2:16,2 |
5. Greensmith – Andersson | Ford Puma Rally1 | +6:33,4 |
6. Neuville¨- Wydaeghe | Hyundai i20 N Rally1 | +7:42,6 |
7. Mikkelsen – Eriksen | Škoda Fabia Rally2 evo | +11:33,8 |
8. Katsuta – Johnston | Toyota GR Yaris Rally1 | +12:24,7 |
9. Cais – Těšínský | Ford Fiesta Rally2 | +12:29,2 |
10. Gryazin – Aleksandrov | Škoda Fabia Rally2 evo | +13:41,3 |
23. Černý – Černohorský | Ford Fiesta Rally3 | +24:14,0 |
45. Rada - Jugas | Abarth 124 Rally RGT | +53:22,9 |
JL 25.1.2022
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout